nieuwe federale regering
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
KV maakt het heel duidelijk dat hij een 'belastingsverschuiving' wil, weg van zichzelf naar andere burgers toe.
We mogen onze '‘vriend’ uit Bergen' daarentegen heel dankbaar zijn, of we hadden alweer de zoveelste regering die de rekeningen doorschuift naar de volgende generaties.
Of zoal een intelligentere mens dan ikzelf het stelt:
Het is ten andere toch vreemd dat er nog steeds begrotingstekorten zijn? Met al die uitvindingen van de sossen zouden we ondertussen toch in het Walhalla moeten verkeren:Er zijn mensen die vinden dat er absoluut een nieuwe Belgische regering moet komen. Daarmee ben ik het niet eens. Liever geen nieuwe regering dan een regering die uit onvermogen noodzakelijke besparingen door te voeren voor de gemakkelijke weg van bijkomende belastingen kiest.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Een verschuiving inderdaad... decennia van de ridicule taxatie op arbeid, daar moet de aandacht op liggen.CarpeNoctem schreef: ↑30 december 2024, 12:21KV maakt het heel duidelijk dat hij een 'belastingsverschuiving' wil, weg van zichzelf naar andere burgers toe.
We mogen onze '‘vriend’ uit Bergen' daarentegen heel dankbaar zijn, of we hadden alweer de zoveelste regering die de rekeningen doorschuift naar de volgende generaties.
Hoe kan je ijveren om werken aantrekkelijker te maken en dan tegelijk dergelijk marginaal tarief van taxatie daar op heffen ?
Mij lijkt het ferm duidelijk dat 'onze vriend uit Bergen' hier net helemaal niet wakker van ligt...
Bizarre strategie eigenlijk, net daardoor doe je mensen eigenlijk concluderen : "niet meer met mij, geef mij maar de hangmat"
(indien sommigen van mening zijn dat 'onze vriend van Bergen' wel de focus heeft op het marginale tarief van taxatie op arbeid, welke voorstellen heeft hij hier concreet al voor gelanceerd om dit te veranderen ? )
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Nope, we zijn wereldkampioen taxeren op zowat alles. We moeten de belastingen niet nogmaals verschuiven naar een ander slachtoffer, het is de staat die ontvet dient te worden.KV schreef: ↑30 december 2024, 13:34Een verschuiving inderdaad... decennia van de ridicule taxatie op arbeid, daar moet de aandacht op liggen.CarpeNoctem schreef: ↑30 december 2024, 12:21 KV maakt het heel duidelijk dat hij een 'belastingsverschuiving' wil, weg van zichzelf naar andere burgers toe.
Toen we in Vlaanderen nog liberalen hadden:
Zeer spijtig dat ik niet op onze Joris-Lode Den Beenhouwer kan stemmen
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht toch begrepen te hebben dat ook GLB van mening is dat de belasting op arbeid omlaag zou moeten.KV schreef: ↑30 december 2024, 13:34 Een verschuiving inderdaad... decennia van de ridicule taxatie op arbeid, daar moet de aandacht op liggen.
Hoe kan je ijveren om werken aantrekkelijker te maken en dan tegelijk dergelijk marginaal tarief van taxatie daar op heffen ?
Mij lijkt het ferm duidelijk dat 'onze vriend uit Bergen' hier net helemaal niet wakker van ligt...
Bizarre strategie eigenlijk, net daardoor doe je mensen eigenlijk concluderen : "niet meer met mij, geef mij maar de hangmat"
Zoals vaak zit het hier ook weer in de details ...
Maar daar lag de aandacht niet op, er waren veel meer lasten verhogingen dan dat er lagere lasten op werk waren, het was dus geen lasten verschuiving maar een zoveelste lasten verhoging, geheel in lijn met het PS discours van de Vivaldi regering.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Het verlagen van de fiscaliteit op arbeid en ook het actief stimuleren van werk (het tegenovergestelde van de 'hangmat' cultuur die jij vergoelijkt) zijn net de 2 punten waarvoor ik enige sympathie kan koesteren voor de MR (los van de persoon van GL Bouchez):KV schreef: ↑30 december 2024, 13:34Een verschuiving inderdaad... decennia van de ridicule taxatie op arbeid, daar moet de aandacht op liggen.CarpeNoctem schreef: ↑30 december 2024, 12:21
KV maakt het heel duidelijk dat hij een 'belastingsverschuiving' wil, weg van zichzelf naar andere burgers toe.
(indien sommigen van mening zijn dat 'onze vriend van Bergen' wel de focus heeft op het marginale tarief van taxatie op arbeid, welke voorstellen heeft hij hier concreet al voor gelanceerd om dit te veranderen ? )
“De MR zal vastberaden blijven opkomen voor een echte vermindering van de fiscaliteit, een actieve stimulering van werk en een gezond beheer van de overheidsfinanciën", luidt een persmededeling van de Franstalige liberalen. Hierdoor blokkeren ze de facto de onderhandelingen over de fiscale hervorming, want de andere partijen zien een koppeling aan andere dossiers niet zitten.
Volgens vicepremier David Clarinval (MR) zijn er drie problemen:
- De fiscale hervorming wordt te veel met nieuwe belastingen gefinancierd.
- Er wordt te weinig aandacht besteed aan maatregelen om werken te stimuleren.
- Er zijn te weinig belastingverminderingen voor zelfstandigen.
MR is tegen méér belastingen en daarop clashen ze met Vooruit. Wat Vooruit wil is geen belastingVERSCHUIVING maar een belastingVERHOGING van belasting. Bij een verschuiving blijven de totale belastingsinkomsten hetzelfde, alleen wordt de daling van de ene belasting (bv. op arbeid) gecompenseerd door een nieuwe belasting of een verhoging van de bestaande belasting (bv. op vermogen).
Vooruit wil vooral méér belastingen want we zitten al met een tekort en ze willen niet of nauwelijks bezuinigingen op uitgaven. Sterker nog, ze willen nog meer uitgeven (aan bv. kortingsbonnen op wasmachines en droogkasten). En dan heb je meer inkomsten, dus meer belastingen, nodig ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
De oplossing die links ziet in het wegwerken van de hoge belastingen op arbeid en de verschillen in fiscaliteit in het algemeen is niet een belastingverschuiving maar een verhoging. Ze erkennen dat de belastingen op arbeid te hoog zijn (dat is al iets ... maar de oplossing voor hen is om alle inkomsten uit eender welke bron (RV, OV, meerwaardebelasting, huur, successierechten ...) op dezelfde (hoge) basis te belasten als arbeid
Globaal gezien dus een belastingverhoging. En dan nog liefst eentje die vooral niet bij hun doelpubliek terecht komt maar bij anderen ....
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Nee hoor, links erkent enkel dat de laagste inkomens en uitkeringen te laag zijn, ze hebben er geen enkel probleem mee om de iets hogere inkomens, ook die uit werken zwaarder te belasten. Hun sterkste schouders gaat over iedereen die iets meer heeft dan een minimum inkomen, niet enkel over een paar superrijken die ze steevast als voorbeeld geven.VincentVega schreef: ↑30 december 2024, 14:18 De oplossing die links ziet in het wegwerken van de hoge belastingen op arbeid en de verschillen in fiscaliteit in het algemeen is niet een belastingverschuiving maar een verhoging. Ze erkennen dat de belastingen op arbeid te hoog zijn (dat is al iets ...
Net mijn loon met eindejaarspremie en bonus ontvangen, er schiet van het brutobedrag exact 47,29 % netto over. Misselijk wordt ik hiervan.vortex schreef: ↑30 december 2024, 14:32Nee hoor, links erkent enkel dat de laagste inkomens en uitkeringen te laag zijn, ze hebben er geen enkel probleem mee om de iets hogere inkomens, ook die uit werken zwaarder te belasten. Hun sterkste schouders gaat over iedereen die iets meer heeft dan een minimum inkomen, niet enkel over een paar superrijken die ze steevast als voorbeeld geven.VincentVega schreef: ↑30 december 2024, 14:18 De oplossing die links ziet in het wegwerken van de hoge belastingen op arbeid en de verschillen in fiscaliteit in het algemeen is niet een belastingverschuiving maar een verhoging. Ze erkennen dat de belastingen op arbeid te hoog zijn (dat is al iets ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
En dat kost je werkgever meer dan het dubbele hé, al de rest blijft plakken bij De Staat.
Iets anders wat me tegen de borst stoot is de manier waarop in België deeltijds werken gepromoot wordt. 4/5 werken en dan maar 100 euro minder verdienen dan wanneer dezelfde persoon voltijds werkt ! Dan is er toch iets mis met het systeem ? Dat duwt mensen in de richting van niet-voltijds werken.
Zo zit je met een lerarentekort terwijl er nog nooit zoveel personen leraar zijn geweest, werk je tekort aan verpleegkundigen in de hand enz.
Is het niet logisch dat iemand die 80% werkt 80% krijgt van het loon van iemand die voltijds werkt ?
Iets anders wat me tegen de borst stoot is de manier waarop in België deeltijds werken gepromoot wordt. 4/5 werken en dan maar 100 euro minder verdienen dan wanneer dezelfde persoon voltijds werkt ! Dan is er toch iets mis met het systeem ? Dat duwt mensen in de richting van niet-voltijds werken.
Zo zit je met een lerarentekort terwijl er nog nooit zoveel personen leraar zijn geweest, werk je tekort aan verpleegkundigen in de hand enz.
Is het niet logisch dat iemand die 80% werkt 80% krijgt van het loon van iemand die voltijds werkt ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En iemand die 0% werkt krijgt dan 0% van het loon van voltijds werk ?Charlesvdw schreef: ↑30 december 2024, 16:40 Iets anders wat me tegen de borst stoot is de manier waarop in België deeltijds werken gepromoot wordt. 4/5 werken en dan maar 100 euro minder verdienen dan wanneer dezelfde persoon voltijds werkt ! Dan is er toch iets mis met het systeem ? Dat duwt mensen in de richting van niet-voltijds werken.
Soit ... zo'n voorbeeld van 4/5 werken en maar 100 euro (netto per maand) minder verdienen zou ik toch wel eens in de praktijk willen zien.
Iemand die 0% "WIL" werken, moet inderdaad 0% krijgen.EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2024, 17:06En iemand die 0% werkt krijgt dan 0% van het loon van voltijds werk ?Charlesvdw schreef: ↑30 december 2024, 16:40 Iets anders wat me tegen de borst stoot is de manier waarop in België deeltijds werken gepromoot wordt. 4/5 werken en dan maar 100 euro minder verdienen dan wanneer dezelfde persoon voltijds werkt ! Dan is er toch iets mis met het systeem ? Dat duwt mensen in de richting van niet-voltijds werken.
Soit ... zo'n voorbeeld van 4/5 werken en maar 100 euro (netto per maand) minder verdienen zou ik toch wel eens in de praktijk willen zien.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou dergelijk voorbeeld ook eens willen zien. Ik heb een tijd 4/5 gewerkt en had 500 euro per maand minder dan wanneer ik voltijds werkte.EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2024, 17:06En iemand die 0% werkt krijgt dan 0% van het loon van voltijds werk ?Charlesvdw schreef: ↑30 december 2024, 16:40 Iets anders wat me tegen de borst stoot is de manier waarop in België deeltijds werken gepromoot wordt. 4/5 werken en dan maar 100 euro minder verdienen dan wanneer dezelfde persoon voltijds werkt ! Dan is er toch iets mis met het systeem ? Dat duwt mensen in de richting van niet-voltijds werken.
Bijkomstig verminderde je werkload niet en moest ik eigenlijk evenveel werk doen als fulltime maar dan in 80 procent van de tijd.
Dus Charles als men bij jullie een systeem heeft dat je maar 100 euro verliest dan zou je wel gek moeten zijn om fulltime te werken maar volgens mij bedoel je eerder dat je gemiddeld 100 euro per dag dat je niet werkt minder hebt en niet per maand.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: