nieuwe federale regering
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Je kan niet iemand verplichten om in zijn eigen voeten te schieten. De PVDA bijvoorbeeld is tegen de partijfinanciering maar heeft tot op heden nog nooit de partijdotaties die zij ontvangen heeft geweigerd of teruggestort ...Kwakkie schreef: ↑4 januari 2025, 10:37 Dat is eigenlijk wel de mop van het nieuwe jaar.
Tegen iets zijn maar er toch instappen omdat het mooi meegenomen is. En ondertussen maar afgeven op de onwillige werklozen en andere profiteurs terwijl je zelf van iets waar je tegen bent profiteert.
Je kunt er ook voor kiezen om netjes je ontvangen premie waar je tegen bent terug te storten aan de RVA.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Benieuwd of ze in NInove hun eigen kiezers gaan aanpakken de komende 6 jaar.
Estate Guru believer.
Het zijn trouwens niet de mensen die 4/5 werken die het grote probleem zijn maar wel diegene die helemaal niet werken en ook niet willen werken.
https://www.hln.be/binnenland/exclusief ... ~abef67df/
Aangezien ik , als alleenstaande , na mijn dood via de erfenisrechten voor meer dan de helft onteigend word gaat een groot deel van de RVA premies die ik ontvangen heb zowiezo terug naar de Vlaamse schatkist. Een transfer van het federale naar het vlaamse niveau dus. N-Va zou dit moeten toe juichen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Daar heb je helemaal gelijk.Kwakkie schreef: ↑4 januari 2025, 10:45 Het zijn trouwens niet de mensen die 4/5 werken die het grote probleem zijn maar wel diegene die helemaal niet werken en ook niet willen werken.
Maar ik denk dat de kritiek eerder is of iemand die 4/5 wil gaan werken nu echt nog bijkomend een premie nodig om de stap naar 4/5 te zetten of niet …
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Arbeidsbemiddeling en-beleid is geen lokale bevoegdheid.
Maar ik denk wel dat ze in Ninove geen leefloon gaan toekennen aan mensen die totaal niet in aanmerking komen, zoals ze in Anderlecht wel doen.
Kleine correctie, ik geef af op de politiek die dergelijke luxe uitkeringen uitdelen, niet op diegene die er gebruik van maken. Ik heb er alle begrip voor dat zowat iedereen die dat kan van aangeboden luxe profiteert, het probleem en oplossing ligt niet bij de "profiteur", de asiel zoeker, de leefloner, enz... wel bij het systeem dat dit faciliteert. Misschien moet je dat onderscheid eens proberen begrijpenKwakkie schreef: ↑4 januari 2025, 10:37 Dat is eigenlijk wel de mop van het nieuwe jaar.
Tegen subsidiëring zijn maar er toch instappen omdat het mooi meegenomen is. En ondertussen maar afgeven op de onwillige werklozen en andere profiteurs terwijl je zelf van iets waar je tegen bent profiteert.
Je kunt er ook voor kiezen om netjes je ontvangen premie waar je tegen bent terug te storten aan de RVA.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens BDW is een meerwaardebelasting op aandelen noodzakelijk om een tax-shift ten voordele van arbeid (en daardoor een hogere tewerkstellingsgraad ?) te financieren.
Ik deel de mening van Prof De Grauwe, dat een echte vermogensbelasting boven 1 mio doeltreffender is.
Een uitbreiding van de huidige taks op effectenrekeningen is daartoe aangewezen (bij gebrek aan vermogenskadaster).
Rousseau zal wel niet akkoord zijn maar de PvdA is dat eigenlijk wel.
En of een belastingvermindering op arbeid de tewerkstellingsgraad zal verhogen, betwijfel ik ten zeerste. Daartoe is beperking in de tijd van werklozensteun een beter middel, net als -wat boven door anderen aangehaald- het stoppen met promoten van deeltijds werken voor jonge, gezonde, arbeidsgeschikte personen.
Ik deel de mening van Prof De Grauwe, dat een echte vermogensbelasting boven 1 mio doeltreffender is.
Een uitbreiding van de huidige taks op effectenrekeningen is daartoe aangewezen (bij gebrek aan vermogenskadaster).
En of een belastingvermindering op arbeid de tewerkstellingsgraad zal verhogen, betwijfel ik ten zeerste. Daartoe is beperking in de tijd van werklozensteun een beter middel, net als -wat boven door anderen aangehaald- het stoppen met promoten van deeltijds werken voor jonge, gezonde, arbeidsgeschikte personen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zonder die premie had ik die stap niet gezet.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 11:23 Daar heb je helemaal gelijk.
Maar ik denk dat de kritiek eerder is of iemand die 4/5 wil gaan werken nu echt nog bijkomend een premie nodig om de stap naar 4/5 te zetten of niet …
En eenmaal die stap gezet, gaf mijn werkgever onverwachts ook een kleine premie. Of dat cao gebonden was of niet heb ik nooit geweten.
Trouwens toen was de loopbaanonderbreking net nieuw. De overheid voerde toen campagne in interviews met te zeggen dat als 4 personen 4/5 werkten, er dan 1 werkloze voor 4/5 kan worden tewerkgesteld. Ook mijn werkgever (in de privé) maakte er reclame voor.
Dus ik dacht dat ik 1/4 werkloze hielp. Later werden we bijna uitgemaakt voor profiteurs, op het randje af.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dus zijn voorstel voor meer belastingen is OK maar zijn voorstel voor minder belastingen op arbeid nietspaarfreakje schreef: ↑4 januari 2025, 13:52 Volgens BDW is een meerwaardebelasting op aandelen noodzakelijk om een tax-shift ten voordele van arbeid (en daardoor een hogere tewerkstellingsgraad ?) te financieren.
Zo komen we weer tot een belastingverhoging in plaats van tot een tax shift.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Goed voor jou maar voor mij zou die premie nu niet echt het verschil uitmaken. Als ik echt 4/5 zou willen werken (om welke reden dan ook), dan zou ik de financiële gevolgen er ook bijnemen en zou het al dan niet krijgen van een premie geen rol spelen.iejoor schreef: ↑4 januari 2025, 15:24Zonder die premie had ik die stap niet gezet.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 11:23 Daar heb je helemaal gelijk.
En eenmaal die stap gezet, gaf mijn werkgever onverwachts ook een kleine premie. Of dat cao gebonden was of niet heb ik nooit geweten.
Trouwens toen was de loopbaanonderbreking net nieuw. De overheid voerde toen campagne in interviews met te zeggen dat als 4 personen 4/5 werkten, er dan 1 werkloze voor 4/5 kan worden tewerkgesteld. Ook mijn werkgever (in de privé) maakte er reclame voor.
Dus ik dacht dat ik 1/4 werkloze hielp. Later werden we bijna uitgemaakt voor profiteurs, op het randje af.
Trouwens, wie een normaal loon heeft en 4/5 gaat werken en dus 80% van zijn vroegere brutoloon ontvangt, ontvangt netto zowat 87% van zijn vroegere nettoloon. Het "loonverlies" is dus een pak minder dan 20% ...
Om de tewerkstellingsgraad te verhogen zou VDAB ook beter werk kunnen leveren.spaarfreakje schreef: ↑4 januari 2025, 13:52 Volgens BDW is een meerwaardebelasting op aandelen noodzakelijk om een tax-shift ten voordele van arbeid (en daardoor een hogere tewerkstellingsgraad ?) te financieren.
Het begeleiden naar werk van werklozen door personen die gerekruteerd worden bij een uitzendkantoor is niet erg optimaal.
Ik ken iemand die 'begeleid' werd maar dat ging niet goed. Begeleider liet alles op zijn beloop, had waarschijnlijk zelf er geen belang bij dat de zaak opschoot en tot 2x vond de begeleider eerst zelf vast werk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In ieder geval heb ik Bouchez nog geen neen horen zeggen tegen een verhoging van de taks op de effectenrekeningen.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 16:37Dus zijn voorstel voor meer belastingen is OK maar zijn voorstel voor minder belastingen op arbeid nietspaarfreakje schreef: ↑4 januari 2025, 13:52 Volgens BDW is een meerwaardebelasting op aandelen noodzakelijk om een tax-shift ten voordele van arbeid (en daardoor een hogere tewerkstellingsgraad ?) te financieren.
Zo komen we weer tot een belastingverhoging in plaats van tot een tax shift.
Stel dat er een zuivere tax-shift komt, wie gaat dan het gat in de begroting dichten?
Ook prof De Grauwe vindt dat 1/3de daar via de hoge vermogens kan.
Ok ook 1/3de via het Staatsapparaat maar dan blijft er 1/3de nodig in de pensioenen.
De onderhandelaars blijven vastzitten in het begrip Tax-shift van voor de corona-crisis.
En dan moet er nog geld gevonden worden voor defensie en veiligheid...
Vroeger was er de legerdienst waardoor de mannelijke bevolking gratis 1 jaar werkte voor het leger. Laat hen nu gewoon hun eerste jaarloon afstaan aan onze schatkist zou ik durven voorstellen…
Laten we i.v.m. de emancipatie de vrouwen dan ook hun eerste jaarloon laten afstaan.
Benieuwd wie van de jongeren dan nog gaat werken.