nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Jongeren hebben het geld broodnodig dus ik stel voor dat we het anders doen. Alle gepensioneerden staan hun eerste jaar pensioen af aan de staat. Uiteraard met terugwerkende kracht zodat diegenen die al op pensioen zijn de dans niet ontspringen.
En alle politici staan ook 1 huidig jaarloon dan wel pensioen af.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Goed dat je niet enkel op extra belastingen alludeert maar ook op besparingen op uitgaven. In de praktijk zullen inderdaad zowel bijkomende inkomsten als besparingen op uitgaven nodig zijn, De discussie tussen Bouchez en Rousseau gaat vooral over waar de klemtoon wordt gelegd: op bijkomende belastingen of op besparingen op uitgaven.spaarfreakje schreef: ↑4 januari 2025, 18:17In ieder geval heb ik Bouchez nog geen neen horen zeggen tegen een verhoging van de taks op de effectenrekeningen.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 16:37
Dus zijn voorstel voor meer belastingen is OK maar zijn voorstel voor minder belastingen op arbeid niet
Zo komen we weer tot een belastingverhoging in plaats van tot een tax shift.
Stel dat er een zuivere tax-shift komt, wie gaat dan het gat in de begroting dichten?
Ook prof De Grauwe vindt dat 1/3de daar via de hoge vermogens kan.
Ok ook 1/3de via het Staatsapparaat maar dan blijft er 1/3de nodig in de pensioenen.
De onderhandelaars blijven vastzitten in het begrip Tax-shift van voor de corona-crisis.
En dan moet er nog geld gevonden worden voor defensie en veiligheid...
Als je in uitgaven wil snoeien kan misschien volgend overzicht helpen …
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Hero Member
- Contacteer:
En ons maar wijsmaken dat ze een versnelling hoger gingen schakelen.
Dit weekend worden ze overal op recepties verwacht.
Maandag dan het nachtje door voor de schijn en vooral om hun katers weg te vreten met pizza en chinees, wedden?
Ik moet die mensen niet meer, geen enkele
Maandag dan het nachtje door voor de schijn en vooral om hun katers weg te vreten met pizza en chinees, wedden?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Politici? Ook niet de pro-islam, pro-Rusland en pro-China communisten van de PVDA?spaarfreakje schreef: ↑4 januari 2025, 21:19 En ons maar wijsmaken dat ze een versnelling hoger gingen schakelen.
Daaruit leer je vooral dat de federale overheid relatief gezien niet zo veel meer kan besparen. Het geld zit vooral bij de sociale zekerheid en de gewesten/gemeenschappen(/gemeentes). Aan dat eerste wil Vooruit en CD&V niet komen, aan dat laatste de N-VA.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 19:46Goed dat je niet enkel op extra belastingen alludeert maar ook op besparingen op uitgaven. In de praktijk zullen inderdaad zowel bijkomende inkomsten als besparingen op uitgaven nodig zijn, De discussie tussen Bouchez en Rousseau gaat vooral over waar de klemtoon wordt gelegd: op bijkomende belastingen of op besparingen op uitgaven.spaarfreakje schreef: ↑4 januari 2025, 18:17
In ieder geval heb ik Bouchez nog geen neen horen zeggen tegen een verhoging van de taks op de effectenrekeningen.
Stel dat er een zuivere tax-shift komt, wie gaat dan het gat in de begroting dichten?
Ook prof De Grauwe vindt dat 1/3de daar via de hoge vermogens kan.
Ok ook 1/3de via het Staatsapparaat maar dan blijft er 1/3de nodig in de pensioenen.
De onderhandelaars blijven vastzitten in het begrip Tax-shift van voor de corona-crisis.
En dan moet er nog geld gevonden worden voor defensie en veiligheid...
IMG_1405.jpeg
Mooie overzichtsgrafiek, trouwens!
De jonge mannen hadden het geld toen ook hoog nodig. Ik stel voor dat iedereen die geen legerdienst heeft gedaan 9 maandlonen of pensioenen in de schatkist stort ten voordele van het defensiebudget. Ik val daar ook onder.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dankjewel. By the way, de sociale zekerheid behoort ook tot de bevoegdheden van de federale overheid.pmu schreef: ↑4 januari 2025, 22:21Daaruit leer je vooral dat de federale overheid relatief gezien niet zo veel meer kan besparen. Het geld zit vooral bij de sociale zekerheid en de gewesten/gemeenschappen(/gemeentes). Aan dat eerste wil Vooruit en CD&V niet komen, aan dat laatste de N-VA.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 19:46
Goed dat je niet enkel op extra belastingen alludeert maar ook op besparingen op uitgaven. In de praktijk zullen inderdaad zowel bijkomende inkomsten als besparingen op uitgaven nodig zijn, De discussie tussen Bouchez en Rousseau gaat vooral over waar de klemtoon wordt gelegd: op bijkomende belastingen of op besparingen op uitgaven.
IMG_1405.jpeg
Mooie overzichtsgrafiek, trouwens!
Ik vrees dat voor een besparing in de overdrachten naar gewesten en gemeenschappen vooral Brussel en Wallonië sterk zullen steigeren. Zij zitten nu al met bloedrode begrotingen…
Ja, maar het is niet in de werking (of het takenpakket) van de federale overheid dat er echt gesnoeid kan worden. Daar zitten zelfs de grootste groeinoden op dit moment. Ik denk eerlijk gezegd dat dat in de gewesten en gemeenschappen (toch in de Vlaamse) wel kan zonder dat mensen dat echt gaan voelen. De sociale zekerheid blijft uiteraard de grote slokop.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 22:35 Dankjewel. By the way, de sociale zekerheid behoort ook tot de bevoegdheden van de federale overheid.
Ik vrees dat voor een besparing in de overdrachten naar gewesten en gemeenschappen vooral Brussel en Wallonië sterk zullen steigeren. Zij zitten nu al met bloedrode begrotingen…
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
De gewesten en gemeenschappen zijn onder meer bevoegd voor de wegen, het onderwijs en de gezondheidszorg. Het is maar dat je het weet waar je wil gaan snoeien …pmu schreef: ↑4 januari 2025, 22:50Ja, maar het is niet in de werking (of het takenpakket) van de federale overheid dat er echt gesnoeid kan worden. Daar zitten zelfs de grootste groeinoden op dit moment. Ik denk eerlijk gezegd dat dat in de gewesten en gemeenschappen (toch in de Vlaamse) wel kan zonder dat mensen dat echt gaan voelen. De sociale zekerheid blijft uiteraard de grote slokop.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 22:35 Dankjewel. By the way, de sociale zekerheid behoort ook tot de bevoegdheden van de federale overheid.
En in detailuitgaven bekeken zijn de grootste slokoppen dan dus de pensioenen en de middelen die naar ziekte en RIZIV gaan. (opgelet cijfers2013!, ondertussen +40% hoger)pmu schreef: ↑4 januari 2025, 22:50Ja, maar het is niet in de werking (of het takenpakket) van de federale overheid dat er echt gesnoeid kan worden. Daar zitten zelfs de grootste groeinoden op dit moment. Ik denk eerlijk gezegd dat dat in de gewesten en gemeenschappen (toch in de Vlaamse) wel kan zonder dat mensen dat echt gaan voelen. De sociale zekerheid blijft uiteraard de grote slokop.VincentVega schreef: ↑4 januari 2025, 22:35 Dankjewel. By the way, de sociale zekerheid behoort ook tot de bevoegdheden van de federale overheid.
Wat RIZIV en dus o.a. geneesmiddelen betreft.
Ook ik fronste onlangs mijn oren toen ik op voorschrift 'Neurofen' diende te betalen aan de kassa bij de apotheker : 0.5€ of zoiets, eigenlijk belachelijk laag. Ik zei "amai zo goedkoop"
"neenee de belastingbetaler betaalt het bijna volledig" was laconiek de reactie van de apotheker.
Ik herinner ik me hier me ooit de discussie omtrent Nieuw-Zeelands 'KIWI-model' dat o.a. ook door Nederland wordt toegepast.
Geen idee of dat ooit grondig is doorsproken in parlement of grondig is nagerekend/gesimuleerd.
Dat farma-lobby daar stokje zal voor gestoken hebben misschien wel mogelijk.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190422_04343806
Zo net de video cassette met de aflevering Hoger Lager van 31 december 1983 met de politici Claes , Schiltz , De croo en Eyskens herbekeken. Mooie televisie met politici uit de tijd dat er nog kwaliteit in de politiek zat….
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
... intussen 40% hoger (tegenover 2013).KV schreef: ↑Gisteren 08:45En in detailuitgaven bekeken zijn de grootste slokoppen dan dus de pensioenen en de middelen die naar ziekte en RIZIV gaan. (opgelet cijfers2013!, ondertussen +40% hoger)pmu schreef: ↑4 januari 2025, 22:50
Ja, maar het is niet in de werking (of het takenpakket) van de federale overheid dat er echt gesnoeid kan worden. Daar zitten zelfs de grootste groeinoden op dit moment. Ik denk eerlijk gezegd dat dat in de gewesten en gemeenschappen (toch in de Vlaamse) wel kan zonder dat mensen dat echt gaan voelen. De sociale zekerheid blijft uiteraard de grote slokop.
RSZ.JPG
Wat RIZIV en dus o.a. geneesmiddelen betreft.
Ook ik fronste onlangs mijn oren toen ik op voorschrift 'Neurofen' diende te betalen aan de kassa bij de apotheker : 0.5€ of zoiets, eigenlijk belachelijk laag. Ik zei "amai zo goedkoop"
"neenee de belastingbetaler betaalt het bijna volledig" was laconiek de reactie van de apotheker.
Ik herinner ik me hier me ooit de discussie omtrent Nieuw-Zeelands 'KIWI-model' dat o.a. ook door Nederland wordt toegepast.
Geen idee of dat ooit grondig is doorsproken in parlement of grondig is nagerekend/gesimuleerd.
Dat farma-lobby daar stokje zal voor gestoken hebben misschien wel mogelijk.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190422_04343806
Dat is juist 1 van de grote pijnpunten: de sterke groei in de uitgaven. Zo werd in het verleden o.a. bepaald dat de uitgaven voor ziekenzorg jaarlijks 2% (vroeger was dit zelf 4,5%) meer mag toenemen dan de gezondheidsindex. Ook andere uitgaven in de SZ stijgen sterker dan de index.
En de uitgaven in de SZ stijgen vooral ook veel sterker dan de inkomsten uit de SZ ... waardoor het gat in de begroting van de SZ - en dus de bijpassing vanuit de algemene middelenbegroting van de federale begroting - steeds groter wordt. Het tekort in de SZ bedroeg ruim 48,1 miljard euro in 2023.
Die beperking gaat een lapmiddel zijn.spaarfreakje schreef: ↑4 januari 2025, 13:52
Daartoe is beperking in de tijd van werklozensteun een beter middel, net als -wat boven door anderen aangehaald- het stoppen met promoten van deeltijds werken voor jonge, gezonde, arbeidsgeschikte personen.
Beperking gaat een verschuiving zijn van werkloosheid naar leefloon , tenzij je mensen wil gaan laten bedelen.
Gewoons eens kijken naar aantal langdurig zieken na de maatregel op latere leeftijd brugpensioen.
Burn outs zijn tegenwoordig ook heel populair ( hoe het te controleren ?? enkelband ) waarom dat ook niet in de tijd beperken dan.
Daar wringt het echte schoentje.
Wat wel moet wijzigen is de mentaliteit en accepteren van langer werken.
Wat minder fuckbooken en wat meer babbelen persoon tot persoon zou al een eerste stap zijn om de jaloezie op zij te plaatsen.
Estate Guru believer.
Ik heb een ziekte waarvoor ik dagelijks medicijnen moet in nemen. Ik krijg dat volledig terugbetaald terwijl ik het eigenlijk zonser problemen zelf zou kunnen betalen maar ik moet gaan shoppen bij verschillende apothekers en een voorraad aanleggen zodat ik een paar maanden verder kan want het is bij momenten slecht verkrijgbaar. Ik vroeg aan de apotheker hoe dat kwam. Zijn antwoord was dat er zeker geen tekort is maar dat het maffia praktijken zijn omdat ze het in het buitenland veel duurder kunnen verkopen.KV schreef: ↑Gisteren 08:45 Wat RIZIV en dus o.a. geneesmiddelen betreft.