nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Zou het kunnen dat dat sparen, werken en ondernemen dan heel wat minder wordt?
Ik ken persoonlijk ondernemers die de pesterijen hier beu waren, het opgegeven hebben en elders opnieuw begonnen zijn.
Ik ken er ook die om verschillende redenen binnen de lijnen van dit stronthol vastzitten. Voorlopig, denk ik dan. Er gaat toch een punt komen dat de situatie niet meer houdbaar is? Of zie ik dat verkeerd? Waar ligt die omslag van je als een slaaf te laten uitbuiten t.o.v. het verzet daartegen? Het is natuurlijk gemakkelijk praten voor mensen die de (financiële en andere) vrijheid hebben hun valies, ondernemersspirit en spaargeld te pakken en dat op een zonnigere plek aan het werk te zetten. Maar het staat toch in de geschiedenisboeken dat mensen die uitbuiting op een bepaald moment niet meer pikken en dat er dan hoge koppen rollen. Waar ligt dat punt in vlaanderen/belgië? Of is dit volk zo compleet dwaas en ruggengraatloos dat het alles pikt?
Dat is nu eens één van de weinige zaken waar ik totaal niet aan twijfelde.Sebastiaan1985 schreef: ↑8 november 2020, 21:49 Ik zelf heb er geen last van maar ik had nooit verwacht dat het zo snel zou gaan...
Bij mij is dat omgekeerd. Ze weten meer dan ikzelf, omdat ik sommige rekeningen niet kan raadplegen door 'de onstabiele en explosieve toestand' in die landen. Heel straf toch (en een grim teken aan de wand) dat het uitwisselen van gegevens niet lijdt onder die maatschappelijke onrust.
Maar ik kan me voorstellen dat inderdaad niet iedereen wenst mee te werken aan die Common Reporting Standard.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Wat gaan we op onze identiteitskaart laten zetten? M, V of X. Of gewoon alles weglaten? Seffens discrimineer je hier nog door een V of een M op je paspoort Waar zijn die rotzakken in godsnaam mee bezig?
-
- VIP member
- Contacteer:
Links lullen, rechts zakken vullen ..... Open vld kan nu beter een voorakkoord maken voor crooke 2 of ze kunnen helemaal inpakken in 2024 binnenkort is er geen tweede blauwe partij meer nodig. Zo een links beleid voeren...
Er zijn nog regeringen met goed beleid, die geen geld geven in ruil voor waardeloze aandelen:
https://www.ft.com/content/0c34f707-e67 ... Qnd1CFFxvU
https://www.ft.com/content/0c34f707-e67 ... Qnd1CFFxvU
Veel respect voor deze regering De Croo 1 en in het bijzonder voor minister VDB. Een immens verschil met de Vlaamsche rgering Jambon 1 die uitblinkt door zijn afwezigheid in deze gezondheidscrisis.
Wat vrij normaal is, gezien gezondheidszorg een federale materie is; tenzij ze gepleegd wordt in Vlaamse instellingen, behoudens deze die vallen onder de federale regering (de 6de staatshervorming maakt het nogal eenvoudig, is het niet? Het werk van de Vivaldi-coalitie trouwens).
De Vlaamse heeft over algemene volksgezondheid buiten de muren van Vlaamse instellingen net zoveel te zeggen als bv over defensie. U dient toch echt eens de bevoegdheidsverdelingen in ons land order de knie te krijgen alvorens u verwijten rondslingert. Dat de Vlaamse op een bepaald moment haar bevoegdheden wel ruim moest gaan interpreteren kwam door het geklungel en de complete afwezigheid van de vorige bevoegde federale ministers De Block en De Backer, beiden van VLD signatuur.
Op het Vlaamse niveau houdt men zich in deze crisis in principe vooral bezig met bv onderwijs, waar men er in de lente en in tegenstelling tot de Franstaligen geen half jaartje extra betaald verlof van gemaakt heeft voor de leraars en een compleet verloren schooljaar voor de leerlingen, in de hoop dat we dat over een aantal jaar gaan opmerking in vergelijkende statistieken van de kennis en kunde tussen lln uit het Vlaamse onderwijs en die uit het Franstalige.
Ter info: Een dik decennium geleden ging het Franstalig onderwijs eens bijna een semester lang in staking. De leerlingen die toen in cruciale jaren zaten hebben die achterstand nooit meer goedgemaakt maar die hun hele schoolcarrière meegesleept, haalden minder hoge diploma's en verdienen nu gemiddeld minder dan leerlingen uit voorgaande jaren / jaren na hen.
Om maar te zeggen dat we dankbaar mogen zijn dat men in tegenstelling tot Franstalig België vanuit de Vlaamse regering maximaal druk zet op onze federale regering om het onderwijs niet weer gewoon compleet stil te leggen meteen tot ergens na nieuwjaar om te beginnen, zoals men vanuit Wallonië het liefst zou willen, hierin gesteund door de vakbonden.
Hebben ze federaal zoveel gedaan voor de gezondheidscrisis? Ze hebben zitten wachten totdat de zorgsector hun frustraties begonnen te uiten om in te grijpen!
Jaja, België staat los op kop van de landen die Corona goed aangepakt hebben.
En in Wallonië, en vooral in Brussel, gaat het nog beter.
Inderdaad: de 6de staatshervorming die volledig is uitgetekend door dezelfde 7 partijen die nu de federale regering uitmaken, maakt het gewoon onmogelijk om dit goed aan te pakken: de bevoegdheid zit altijd juist hier, tenzij ze daar zit, behalve wanneer ze toch weer hier zit maar dan met uitzondering van die opgelijste dingen die toch weer daar zitten, maar dan wel via een samenwerkingsakkoord met de anderen.... dat helaas nog niet afgesloten is... zo iets ongeveer dus!
En vooral in de zelfverklaarde federatie van Wallonië-Brussel gaat het inderdaad super: deze zomer zagen we de 2de golf al van ver aankomen en waar men in Vlaanderen meteen ingreep in de grootsteden, liet men het aan Franstalige kant gewoon ongehinderd gebeuren: een beetje lachen vanuit de federale regering met het zogezegd lokale leed dat Antwerpen overkwam en meteen boos worden toen er op gewezen werd dat het in Brussel en Luik net dezelfde richting uitging... om vervolgens op vakantie te vertrekken zelfs, zoals de bevoegde Brusselse groene minister deed!
Had men toen aan Franstalige kant gedaan wat men in Vlaanderen deed, we zaten nu niet met Franse toestanden, maar eerder in de Nederlandse situatie: niet in een full lockdown tot het eind van het jaar zoals je meer en meer hoort stellen, maar in een gecontroleerde fase waarin we perspectief zouden hebben op versoepelingen zoals bij onze Noorderburen:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e-lockdown
Maar ja, België vergelijken met een Noord-Europees land, het wordt met de dag moeilijker; we nestelen ons meer en meer in de Zuid-Europese staartgroep van landen, niet enkel wat betreft corona trouwens, maar ook wat betreft begroting, belasting, werk etc...
En die koppositie is wel het gevolg van het wanbeleid van de vorige regeringen en van de hoge graad van versnippering van bevoegdheden.
Het is trouwens hoog tijd dat er een eind gemaakt wordt aan die versnippering van bevoegdheden waardoor er in dit land geen deftig beleid kan gevoerd worden.
Men zou ook een hierarchie van macht moeten inbouwen van gemeenten naar provincies, naar gewesten en federale overheid toe, daar waar er versnippering is, zodat de hogere overheid kan ingrijpen als het nodig is, zoals nu in crisistijden, of wanneer de lagere overheden er een potje van maken.
Maar in het maken van domme opmerkingen genre 'het kot staat nog niet in brand' steekt niemand NVA voorbij.
Struisvogel Jambon heeft de hoofdvogel.
Tenzij Trump mag meedoen ook. Dan wordt het spannend.
Maggie heeft toch er ook enkele...
Nu we over de piek van de curve heen zijn en MVR himself zegt dat we de impact van de laatste verstrengingen pas vanaf dit weekend zijn beginnen zien, is het dus bewezen dat de maatregelen zoals ze bestonden toen deze uitspraak gedaan werd, inderdaad reeds voldoende effect hadden.
De zorg schreeuwde luidop moord en brand en kwam met rampscenario's aanzetten van een totale implosie van ons volledige zorgsysteem om toch maar een full lockdown af te dwingen, maar we zijn dus netjes onder de 75% van de maximale bezetting gebleven op IC, in Vlaanderen zelfs maar op 2/3de..
Ik zou dat inderdaad niet in brand staan noemen: het is wat het is met die wereldwijde Corona-pandemie, maar de maatregelen van midden oktober waren dus reeds voldoende geweest zonder bijkomende verstrengingen: die zorgen nu enkel voor extra werkcomfort voor zij die in de zorg werken, dit ten koste van een gigantische bijkomende impact op onze economie (helaas): achteraf gezien dat was dus een peperdure comfortmaatregel voor hen of een extra zekerheid voor ons allen, zoals u het wil noemen.
De rekening daarvan mogen we dus met zijn allen de komende jaren flink gaan afbetalen dus, maar het is hun gegund, bovenop de premies en het applaus... Hopelijk wordt het geen gewoonte van andere economische sectoren in dit land om vanaf 75% van de maximale capaciteit reeds te roepen dat men het echt niet meer aankan, want dan gaan we er vrees ik niet komen om deze grap af te betalen...