nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Belasting-technisch klopt dat inderdaad, maar ik snap de politieke logica hier toch niet achter, hoor!Brembos schreef: ↑10 januari 2021, 19:21 De totale belasting op het pensioen verhoogt niet , er wordt enkel wat meer afgehouden. Met de huidige rentevoeten lijkt het opzeggen van een renteloze door de staat mij niet echt een groot probleem. Ik betaal ook liever bij dan dat ik moet terug trekken van de belastingen maar een mens kan niet alles hebben...
Zo heeft deze regering wél de afhouding op de tijdelijke werkloosheidsvergoeding van al wie door Corona niet kon werken, verlaagt van 26,75% naar 15%! Goed wetende dat het normale percentage bij tijdelijke werkloosheid reeds veel te laag is voor wie wel nog gewerkt heeft dat fiscale jaar en deze mensen (meer dan 1 miljoen!) zich dus aan een ferme bijkomende aanslag mogen verwachten dit jaar, zelfs reeds zonder de verlaging.
Het argument hiervoor was toen zogezegd dat men de mensen meer besteedbaar inkomen wou toestoppen...
Het nadeel dat men bij zowat een kwart van alle werkenden dit jaar de perceptie gaat creëren van een federale overheid die hen vele duizenden euro's extra gaat belasten dan gewoonlijk, ondanks hun tijdelijke werkloosheid.
Het gaat hier voor velen inderdaad om vele duizenden euro aan verschuldigde belastingen!
Benieuwd hoeveel er zelfs in de problemen gaan komen als de fiscus plots een volledig gezinsinkomen gaat opeisen!
Denk dat we nog interessante artikels gaan lezen dit jaar, hierover, want dat is noch door de overheid, noch door de vakbonden goed gecommuniceerd.
Maar ondertussen dus wel de gepensioneerden hun pensioen met een paar euro aanpassen zodat zij op het eind van het jaar niet enkele tientallen euro's moeten bijbetalen?
![Tongue :P](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/tongue.gif)
Laatst gewijzigd door inquirer op 11 januari 2021, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Om nog te zwijgen van het aantal gepensioneerden dat al het tijdige met het eeuwige gaat verwisseld hebben tegen de tijd dat ze het hun verschuldigde bedrag gaan kunnen recupereren.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Naast eigendommen kan een overledene wel degelijk ook vordering hebben.CarpeNoctem schreef: ↑11 januari 2021, 12:04 Om nog te zwijgen van het aantal gepensioneerden dat al het tijdige met het eeuwige gaat verwisseld hebben tegen de tijd dat ze het hun verschuldigde bedrag gaan kunnen recupereren.
Belastingtechnisch klopt dat inderdaad, ik zeg ook nergens dat het niet klopt wat hij zegt. Echter, een euro vandaag is nog altijd meer waard dan een euro volgend jaar.David_DeWa schreef: ↑11 januari 2021, 11:45 Maar hij had wel voltrekt gelijk in wat hij schreef.
Hij gaf gewoon de feiten weer. Geen kwestie van blind geloven en steunen.
Ik merk uit verschillende van zijn posts gewoon op dat hij als burger zeer veel vertrouwen heeft in deze regering, en dus geen enkele moeite doet om de agenda's te doorzien. Alsof in het regeerakkoord tussen alle broodnodige topics ook iets stond over het feit dat het "fijner" zou zijn om maandelijks meer af te geven ipv op het einde.
-
- Verbannen Gebruiker
En die dus in het hiernamaals aankomen met 24€ minder in hun portefeuille. De 24€ die hun nabestaanden zullen recupereren via de belastingaangifte van de overledene.CarpeNoctem schreef: ↑11 januari 2021, 12:04Om nog te zwijgen van het aantal gepensioneerden dat al het tijdige met het eeuwige gaat verwisseld hebben tegen de tijd dat ze het hun verschuldigde bedrag gaan kunnen recupereren.
Ik zie het probleem, 24€ minder in het hiernamaals. Het is het verschil tussen bittere armoede en elke dag rijstpap met gouden lepeltjes.
Ik denk niet dat gepensioneerden er een groot probleem van maken, maar het is nogal eigenaardig van de federale regering om dit bij gepensioneerden het gaan doen voor die paar tientallen euro, en anderzijds net het omgekeerde te doen bij die honderdduizenden tijdelijk werklozen, dit ten belope van bedragen waartegen die 24 euro in het niets zakt...amturingas schreef: ↑11 januari 2021, 13:07En die dus in het hiernamaals aankomen met 24€ minder in hun portefeuille. De 24€ die hun nabestaanden zullen recupereren via de belastingaangifte van de overledene.CarpeNoctem schreef: ↑11 januari 2021, 12:04 Om nog te zwijgen van het aantal gepensioneerden dat al het tijdige met het eeuwige gaat verwisseld hebben tegen de tijd dat ze het hun verschuldigde bedrag gaan kunnen recupereren.
Ik zie het probleem, 24€ minder in het hiernamaals. Het is het verschil tussen bittere armoede en elke dag rijstpap met gouden lepeltjes.
Je kan er donder op zeggen dat eens de belastingbrieven voor 2020 in de bus zullen vallen, de kranten vol zullen staan van misnoegde 2-verdieners die tijdelijk werkloos waren wegens corona en plots geconfronteerd zullen worden met belastingaanslagen van vele duizenden euro die ze niet hadden zien aankomen, net omdat de overheid bewust en opzettelijk een reeds veel te laag tarief van 26.75% op die tijdelijke werkloosheidsvergoedingen nog verder verlaagde naar 15%.
Dat was weer een leuk staaltje van kortzichtige sinterklaaspolitiek vanwege Vivaldi, die zich nadien wreekt in nodeloze perceptieproblemen, terechte woede en bij niet weinigen zelfs in financiële drama's.
Zet dit maar gerust in het rijtje van het fiscale gepruts van onze federale regering, naast de eenmalige premie van VDB van 1,000 euro waarvan blijkbaar amper 380 euro netto over zal blijven...
Zo veel mogelijk mensen blij maken met een dode mus is blijkbaar het devies van de wereldvreemde geprivilegieerden van Vivaldi.
En dan maar beginnen jammeren als de gewone mensen na verloop van tijd niet meer geloven in al die breed toegejuigde weldaden en vernieuwingen van onze federale regering en hen dan maar als triestige verzuurde mensen wegzetten die totaal geen besef hebben van wat 'men' allemaal voor hen doet en daarvoor een gebrek aan dankbaarheid vertonen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
En ik denk dat je onderschat hoeveel gepensioneerden moeite hebben om het einde van de maand te halen met hun karig pensioentje.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Als die 2 verdieners onwetend zijn dat vervangings inkomsten anders worden belast.inquirer schreef: ↑11 januari 2021, 14:04
Je kan er donder op zeggen dat eens de belastingbrieven voor 2020 in de bus zullen vallen, de kranten vol zullen staan van misnoegde 2-verdieners die tijdelijk werkloos waren wegens corona en plots geconfronteerd zullen worden met belastingaanslagen van vele duizenden euro die ze niet hadden zien aankomen, net omdat de overheid bewust en opzettelijk een reeds veel te laag tarief van 26.75% op die tijdelijke werkloosheidsvergoedingen nog verder verlaagde naar 15%.
Is dat dan de schuld van de overheid of huidige regering of van hun zelf ( vakbond overbodig en daar was covid)
Sociale media weten ze alles van , wat hun centen en belastingen aangaat dat kennen ze dan weer niet.
Zullen wel de bashers zijn van in het verleden die tegen de werklozen afgaven.
Nu ze door covid ook tijdelijk werkloos zijn geweest hoort of leest men daarover niks meer.
Een praktijk vb van heden is de achterstal bij de hulp kas voor werklozen.
Eerst bashen en nu ook in het rijtje staan wachten.
Groot secret staatsgeheim , als de taks brieven in de bus vallen komen ze wel weer boven water.
Genre kut regering , wist niet dat er op dop nog belastingen moesten betaald worden enz.
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Wat wil je nu eigenlijk:inquirer schreef: ↑11 januari 2021, 14:04 Ik denk niet dat gepensioneerden er een groot probleem van maken, maar het is nogal eigenaardig van de federale regering om dit bij gepensioneerden het gaan doen voor die paar tientallen euro, en anderzijds net het omgekeerde te doen bij die honderdduizenden tijdelijk werklozen, dit ten belope van bedragen waartegen die 24 euro in het niets zakt...
- de regering zorgt ervoor dat de voorheffing op de pensioenen nu groter is, zodanig dat ze bij de afrekening niet moeten bijbetalen. En je vindt het niet goed.
- de regering zorgt ervoor dat de voorheffing op de tijdelijke werkeloosheid laag is, zodat ze bij de afrekening (dus tegen het moment dat ze hopelijk weer aan het werk zijn en financieel sterker staan) zullen moeten bijbetalen. En je vindt het ook niet goed.
En als belastingplichtigen het verschil niet kennen tussen de voorheffing en de uiteindelijke afrekening, en niet snappen dat een te lage voorheffing een extra afrekening betekent, en omgekeerd, dan scheelt er toch iets aan hun kennis.
Moeten ze ook daar weer over gepamperd worden? Kunnen we niet verwachten dat ze zelf wat moeite doen? 2 keer googelen en ze begrijpen het, als ze wat moeite doen.
Het is gemakkelijker te kappen op de overheid; zo ontloopt men de eigen verantwoordelijkheid.
Hetzelfde geldt voor de voorheffing op de 13e maand, of andere premies. Ook daar verontwaardigde reacties omdat de voorheffing zo hoog is.
In België is het zo dat voor de personen met een salaris de maandelijkse voorheffing een beetje te laag is, en dit gecompenseerd wordt door de voorheffing op de 13e maand. Voordeel: ze houden elke maand een beetje meer over. Ter compensatie is de 13e maand zwaar belast.
Maar bij te weinig of te veel voorheffing wordt het rechtgetrokken bij de afrekening.
Een zelfstandige moet niet zo gepamperd worden. Ze weten dat ze zelf voorafbetalingen moeten doen. Zij zitten niet te janken dat de overheid het niet doet voor hen.
-
- Verbannen Gebruiker
@platin: je was me voor ![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
-
- Verbannen Gebruiker
Hij merkt dan ook terecht op:
Ik moet de talloze schaapjes toch niet gaan citeren die elk jaar staan de juichen dat ze weer x euro 'teruggetrokken' hebben van de belastingen?Ik betaal ook liever bij dan dat ik moet terug trekken van de belastingen
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ver moet je niet zoeken. Je vindt ze zelfs terug op spaargids.
Als die gepensioneerden bij de afrekening ieder jaar terugtrokken en door de verhoogde afhouding nog meer gaan terugtrekken dan is de verhoogde maatregel inderdaad van de pot gerukt.
Als die gepensioneerden ieder jaar na de afrekening moesten bijbetalen betekent dit dat er iedere maand te weinig werd afgehouden van hun pensioen en ze meer kregen dan waar ze eigenlijk recht op hadden. Dan hadden ze ook niet meer om iedere maand de eindjes aan elkaar te knopen want dat bedrag moesten ze maand na maand opzij houden om de afrekening te kunnen betalen.
Ik lees ook nergens dat de verhoogde afhouding van toepassing is op alle pensioenen.
Over voorgaande uitspraken van Brembos sprak ik mij in dit onderwerp niet uit.
-
- Verbannen Gebruiker
Hallo?amturingas schreef: ↑11 januari 2021, 15:35 Een zelfstandige moet niet zo gepamperd worden. Ze weten dat ze zelf voorafbetalingen moeten doen. Zij zitten niet te janken dat de overheid het niet doet voor hen.
Dat was misschien hun uitgangspunt pre-covid.
Een zelfstandige moest vooral door de overheid gerust gelaten worden en zo weinig mogelijk belastingen betalen want hij kon wel voor zichzelf zorgen en al dat gepamper was voor 'profiteurs' die niet van 'aanpakken' wisten.
En toen kwam Covid-19 in het land.
Tezamen met heel wat overheidsinstellingen vielen toen ook heel wat zelfstandigen en zwartwerkers door de mand.
Plotseling bleken ze, als het even mis gaat, toch niet meer zo goed voor zichzelf te kunnen zorgen.
En stonden ze persoonlijk of via hun lobbygroep op de eerste rij te schreeuwen om allerlei regelingen om 'het hoofd boven water te kunnen houden'.
Of ze hadden hun zaakjes niet op orde en ook maar van maand tot maand geleefd of ze zagen plots ook een weg om wat extra te profiteren van diezelfde verfoeide overheid.
Wat ik verwacht van de overheid is een eenduidige (en liefst eenvoudige) benadering tot fiscaliteit; niet een allegaartje van eenmalige, vaak nog eens wijzigende en soms zelfs compleet tegenstrijdige ideetjes achter (soms) slechts tijdelijke maatregelen waardoor men op den duur als gewone belastingplichtige niet meer goed weet hoeveel men nu eigenlijk netto juist gekregen heeft, noch hoeveel men achteraf nog verschuldigd is.amturingas schreef: ↑11 januari 2021, 15:35 Wat wil je nu eigenlijk:
- de regering zorgt ervoor dat de voorheffing op de pensioenen nu groter is, zodanig dat ze bij de afrekening niet moeten bijbetalen. En je vindt het niet goed.
- de regering zorgt ervoor dat de voorheffing op de tijdelijke werkeloosheid laag is, zodat ze bij de afrekening (dus tegen het moment dat ze hopelijk weer aan het werk zijn en financieel sterker staan) zullen moeten bijbetalen. En je vindt het ook niet goed.
Op dat ogenblik schiet zo'n fiscale maatregel zijn pamperend/sociaal doel compleet voorbij en riskeert hij enkel maar latere frustratie te veroorzaken, terwijl hij ondertussen wel het beeld van de fiscale wanorde en politieke willekeur verder versterkt.
Wil men nu eigenlijk in deze regering???
Tijdelijk wat meer geld in de handen van de mensen stoppen, of er net voor zorgen dat ze geen onaangename verrassing gaan beleven bij het aanschouwen van hun belastingbrief voor 2020?
Wat is nu eigenlijk de politieke visie? Is het het ene, of is het het andere? Meer nu, of meer later?
Deze regering doet precies maar wat, afhankelijk van de voorkeur van het regeringskabinet dat over een bepaald dossier ging, met deze tegenstrijdigheden tot gevolg: een stap naar links, een stap naar rechts: zo kom je natuurlijk nergens, en al helemaal niet vooruit.
Gaan ze dan ook de bonificatie bij voorafbetaling afschaffen?
Wellicht hadden die mensen die van uitkeringen genoten met verlaagde bedrijfsvoorheffing afhouding best op zijn minst wat voorafbetalen en uiteindelijk toch iets meer overhouden bij hun afrekening .
Bonificatie was voor 2020:
Voorafbetaling Personenbelasting
VA1 (10.04.2020) 3%
VA2 (10.07.2020) 2,5%
VA3 (12.10.2020) 2,25%
VA4 (21.12.2020) 1,75%
https://www.kmocockpit.be/nl-be/publica ... jaar-2021)
Wellicht hadden die mensen die van uitkeringen genoten met verlaagde bedrijfsvoorheffing afhouding best op zijn minst wat voorafbetalen en uiteindelijk toch iets meer overhouden bij hun afrekening .
Bonificatie was voor 2020:
Voorafbetaling Personenbelasting
VA1 (10.04.2020) 3%
VA2 (10.07.2020) 2,5%
VA3 (12.10.2020) 2,25%
VA4 (21.12.2020) 1,75%
https://www.kmocockpit.be/nl-be/publica ... jaar-2021)
Gaat dit over zelfstandigen die gedwongen gesloten zijn en slechts 10% van hun omzet uitgekeerd krijgen?David_DeWa schreef: ↑11 januari 2021, 16:02
En toen kwam Covid-19 in het land.
Tezamen met heel wat overheidsinstellingen vielen toen ook heel wat zelfstandigen en zwartwerkers door de mand.
Plotseling bleken ze, als het even mis gaat, toch niet meer zo goed voor zichzelf te kunnen zorgen.
En stonden ze persoonlijk of via hun lobbygroep op de eerste rij te schreeuwen om allerlei regelingen om 'het hoofd boven water te kunnen houden'.
Of ze hadden hun zaakjes niet op orde en ook maar van maand tot maand geleefd of ze zagen plots ook een weg om wat extra te profiteren van diezelfde verfoeide overheid.
Als ze mij morgen verplicht thuiszetten met slechts 10% van mijn loon maak ik ook van mijnen tak hoor.
Ik ga niet zeggen dat er geen profiteurs zullen tussenzitten maar dat heb je ook bij de overheid en in de prive dus ik vind dat je toch wel flink aan het veralgemenen bent.