nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
vergeet ook niet dat met huidige verbruik uranium, deze bron opgedroogd is tegen 2080. Hoe je het draait of keert, ook dat is een eindigend verhaal.
Dat dacht ik vroeger ook, maar ik ben daar op weergekomen.
Berekeningen als 2080 betekenen eigenlijk dat jaarlijkse verbruik = 1/60e gekende reserves.
Maar bij grondstoffen is het zo dat er maar naar gezocht word als het economisch verantwoord is.
Dat wil niet zeggen dat als ze binnen 20j verder zoeken ze niks extra vinden.
Zo las ik eens dat in de gehele geschiedenis de VS nooit meer dan 10j oliereserves had
Waarom zou een bedrijf NU geld uitgeven voor zoeken naar reserves die het de eerste 10j niet nodig heeft?
Dat is slecht gebruik van kapitaal.
Bij olie is "peak oil" nu wellicht wel bereikt, maar daarom niet uranium
Berekeningen als 2080 betekenen eigenlijk dat jaarlijkse verbruik = 1/60e gekende reserves.
Maar bij grondstoffen is het zo dat er maar naar gezocht word als het economisch verantwoord is.
Dat wil niet zeggen dat als ze binnen 20j verder zoeken ze niks extra vinden.
Zo las ik eens dat in de gehele geschiedenis de VS nooit meer dan 10j oliereserves had
Waarom zou een bedrijf NU geld uitgeven voor zoeken naar reserves die het de eerste 10j niet nodig heeft?
Dat is slecht gebruik van kapitaal.
Bij olie is "peak oil" nu wellicht wel bereikt, maar daarom niet uranium
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Enkele bedenkingen:
- De nieuwe "mini"kerncentrales hebben veel minder uranium dan de oude. Sterker nog, ze maken gebruik van het verarmde uraniumafval van de oude centrales. 2 vliegen in 1 klap dus
- Ik zie ook geen eeuwigdurende toekomst voor kerncentrales. Op termijn moeten de technologie (niet enkel productie maar ook opslag/stockage) ver genoeg gevorderd zijn om onze energiebehoefte volledig af te kunnen dekken met natuurlijke bronnen zoals wind, water, zon ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb daar geen probleem mee. Het is alleen uitermate dwaas wanneer we voor 999.999.999.999 andere zaken compleet afhankelijk zijn van het buitenland.VincentVega schreef: ↑8 februari 2022, 13:10 Ik snap niet goed wat precies jouw probleem is met het willen streven naar meer onafhankelijk te zijn van het aardgas van Poetin en co, en van het petroleum van Saoudi Arabië en co.
En ook voor uranium zijn we afhankelijk van het buitenland.
Als morgen de chips te duur zijn ga jij het idee lanceren: we moeten onze eigen chips maken.
Overmorgen computers, jij:
Over 3 dagen auto's, jij:
Over 4 dagen benzine voor onze auto's, jij:
Over 5 dagen graan, jij:
Over 6 dagen uranium, jij:
Over 7 dagen computers, jij:
Over 8 dagen software, jij:
Over 9 dagen, jij:
Over 999.999.999.999 dagen: windmolens
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb het enkel over productie van elektriciteit. Enkel jij beweert al die andere zaken ...VLblokpate schreef: ↑8 februari 2022, 15:02Als morgen de chips te duur zijn ga jij het idee lanceren: we moeten onze eigen chips maken.VincentVega schreef: ↑8 februari 2022, 13:10 Ik snap niet goed wat precies jouw probleem is met het willen streven naar meer onafhankelijk te zijn van het aardgas van Poetin en co, en van het petroleum van Saoudi Arabië en co.
Over 5 dagen graan, jij:
Over 9 dagen, jij:
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom antwoord jij altijd naast de kwestie?VincentVega schreef: ↑8 februari 2022, 13:10 Hoeveel uranium hebben we nodig voor een kerncentrale? Hoeveel gas en petroleum importeren we nu vanuit het buitenland?
Dat is eigen aan kernenergie, dat je in kilo er minder nodig van hebt dan olie. E=mc2.
Maar dat is totaal naast de kwestie. Als we maar enkele tientallen kg nodig hebben, en buitenland levert niet dan staan we daar te koekeloeren.
Krantenbericht januari:
Duitsland heeft voor de tweede keer in enkele maanden tijd de uitvoer van uranium voor de kerncentrales in Doel opgeschort. “Dat kan tot problemen leiden, want een kwart van de ‘brandstof’ voor de kerncentrales komt uit Duitsland”, zegt Kamerlid Samuel Cogolati (Ecolo).
Of we nu olie, gas, wind, kernenergie, golfslag, ... gebruiken: we zijn afhankelijk van buitenland.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Erg dat ik nu ook al mijn eigen berichten moet gaan citeren omdat iemand weigert om ze eerst te lezen vooraleer hij/zij reageert
VincentVega schreef: ↑8 februari 2022, 14:44 Enkele bedenkingen:
- De nieuwe "mini"kerncentrales hebben veel minder uranium dan de oude. Sterker nog, ze maken gebruik van het verarmde uraniumafval van de oude centrales. 2 vliegen in 1 klap dus
- Ik zie ook geen eeuwigdurende toekomst voor kerncentrales. Op termijn moeten de technologie (niet enkel productie maar ook opslag/stockage) ver genoeg gevorderd zijn om onze energiebehoefte volledig af te kunnen dekken met natuurlijke bronnen zoals wind, water, zon ...
-
- Verbannen Gebruiker
Bewering 1 is nogal wiedes: ze hebben minder uranium nodig omdat ze minder elektriciteit leveren Je hebt dus meer mini centrales nodigVincentVega schreef: ↑8 februari 2022, 14:44:
Van dat verarmde uraniumafval idem dito. Je moet dus van dat verarmde afval in buitenland kopen om genoeg te hebben.
We zullen hoe dan ons best moet doen:
https://www.hln.be/binnenland/tegen-207 ... ~abb1c251/
https://www.hln.be/binnenland/tegen-207 ... ~abb1c251/
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Verbannen Gebruiker
Opnieuw wordt bevestigd dat NVA en MR elkaar vinden. Als Vlaams Belang en PVDA/PTB niet groot genoeg zijn na volgende verkiezingen, lijkt coalitie rond de as NVA/liberalen in de maak op federaal vlak. Vooruitzichten voor de gewone werkende mens zien er somber uit als het zover komt.
Openlijk verzet van Marghem tegen vangnet kernuitstap
De kamercommissie Energie heeft het licht op groen gezet om een andere gascentrale in te schakelen als Vilvoorde geen vergunning krijgt. Maar dat was zonder voormalig minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR), die de zaal verliet.
Openlijk verzet van Marghem tegen vangnet kernuitstap
De kamercommissie Energie heeft het licht op groen gezet om een andere gascentrale in te schakelen als Vilvoorde geen vergunning krijgt. Maar dat was zonder voormalig minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR), die de zaal verliet.
-
- Verbannen Gebruiker
Uiteraard. Jij kijkt enkel naar de waan van de dag. Ik kijk wat breder.VincentVega schreef: ↑8 februari 2022, 15:12Ik heb het enkel over productie van elektriciteit. Enkel jij beweert al die andere zaken ...VLblokpate schreef: ↑8 februari 2022, 15:02
Als morgen de chips te duur zijn ga jij het idee lanceren: we moeten onze eigen chips maken.
Over 5 dagen graan, jij:
Over 9 dagen, jij:
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
VLblokpate schreef: ↑8 februari 2022, 16:09 Opnieuw wordt bevestigd dat NVA en MR elkaar vinden. Als Vlaams Belang en PVDA/PTB niet groot genoeg zijn na volgende verkiezingen, lijkt coalitie rond de as NVA/liberalen in de maak op federaal vlak. Vooruitzichten voor de gewone werkende mens zien er somber uit als het zover komt. Eerst zien, dan geloven. BDW is niet zo'n goede vriendjes met De Croo, noch met Bouchez. Trouwens, zijn de vooruitzichten voor "de werkende mens" zoveel beter met Vivaldi? Of met Groen?
Openlijk verzet van Marghem tegen vangnet kernuitstap Oei, hebben circusartiesten niet allemaal een vangnet nodig?
Federaal mag beslissen wat het wil, het zijn de regionale overheden die de vergunningen uitreiken.
-
- Verbannen Gebruiker
Alternatief is dus NVA met PS, de verpersoonlijking van alles dat slecht is in Belgie: staatsschulden ("de staatsschuld is vanzelf gekomen, zal ook wel vanzelf weggaan"), torenhoge werkloosheid in Wallonië, heel veel zieken in Wallonië.
En de deur wagenwijd openzetten voor migranten, ook al hebben ze geen enkele economische waarde.
Bedankt dat je dit hier bevestigd hebt.
-
- Verbannen Gebruiker
Nog vergeten: Magnette wil ons terug naar het stenen tijdperk sturen. Na de kernuitstap (jawel !!) de e-commerce uitstap.