nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
West-Vlaanderen is ook al een eeuwigheid netto ontvanger van de interne transfers. Misschien kunnen we die dan ook beter buitenstampen vooraleer we de republiek Vlaanderen uitroepen . Bovendien hebben die West-Vlamingen ook een andere taal en een heel andere mentaliteitCarpeNoctem schreef: ↑27 juli 2022, 11:01 Er vloeit Vlaams belastinggeld naar Wallonië sinds 1830. De stroom liep ononderbroken van noord naar zuid.
Beetje nuance in de 'transfers-discussie': https://www.tijd.be/opinie/algemeen/het ... 6986.html?
Het is allemaal niet zo eenduidig als sommigen laten uitschijnen ...
Als je transfers bekijkt tussen de regio's in de ons omringende landen, dan zijn de transfers tussen Vlaanderen en Wallonië eigenlijk nog klein bier.
Laatst gewijzigd door Zwiertje op 27 juli 2022, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zélf ben ik een 'geboren en getogen' Vlaming uit 100% Vlaamse afkomst, maar in het buitenland zal ik mij altijd, met enige fierheid, voorstellen als Belg. (Alleen aan "nen Ollander" moet ik soms wel eens specifiëren uit welk landsdeel ik kom.)
Vroeger heb ik altijd in Brussel gewerkt: door de loop der jaren in diverse Brusselse gemeenten. Zowel met Vlamingen, Walen als met Brusselaars samengewerkt en nooit met haatboodschappen te maken gehad, zoals ik 'hier en nu' lees.
En ik kom er ook nu nog regelmatig voor vergaderingen, lezingen...
Ook af en toe met toeristische doeleinden doe ik soms het Brusselse aan, maar vooral ook ons Waalse landsgedeelte is een van mijn favoriete toeristische trekpleisters.
Wat mij dan vooral opvalt is dat:
-in Wallonië word ik bijna overal in het Nederlands aangesproken (weliswaar met Frans accent wat normaal is).
-in Brussel word ik de laatste jaren vooral in het Engels aangesproken door landgenoten die zich dan verontschuldigen omdat ze het Nederlands niet machtig zijn.
Maar de échte oudere Brusselse Ketjes spreken gelukkig nog hun sappige Zinneken dialect: 'Vloms' doorspekt met Franse uitdrukkingen en niemand die zich daar aan stoort.
Vroeger heb ik altijd in Brussel gewerkt: door de loop der jaren in diverse Brusselse gemeenten. Zowel met Vlamingen, Walen als met Brusselaars samengewerkt en nooit met haatboodschappen te maken gehad, zoals ik 'hier en nu' lees.
En ik kom er ook nu nog regelmatig voor vergaderingen, lezingen...
Ook af en toe met toeristische doeleinden doe ik soms het Brusselse aan, maar vooral ook ons Waalse landsgedeelte is een van mijn favoriete toeristische trekpleisters.
Wat mij dan vooral opvalt is dat:
-in Wallonië word ik bijna overal in het Nederlands aangesproken (weliswaar met Frans accent wat normaal is).
-in Brussel word ik de laatste jaren vooral in het Engels aangesproken door landgenoten die zich dan verontschuldigen omdat ze het Nederlands niet machtig zijn.
Maar de échte oudere Brusselse Ketjes spreken gelukkig nog hun sappige Zinneken dialect: 'Vloms' doorspekt met Franse uitdrukkingen en niemand die zich daar aan stoort.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Jij lijkt me veel te intelligent om dat fabeltje van de man met de vele nicks te geloven?VincentVega schreef: ↑27 juli 2022, 13:31Misschien dat eerst op jezelf toepassen ... want jij woont niet in Vlaanderen
Weverke woont in werkelijkheid op zijn zolderkamer bij zijn ouders, en is nog nooit van onder zijn oervlaamse kerktoren uit geweest. Hij weet zelfs niet dat Wallonië aan Nederland grenst
Alhoewel, aan het tempo waarop hij tijd vindt om ons hier te verblijden met nieuwe posts is hij misschien toch wel die archetypische hangmatluierik
Op heden haalt hij - enkel zijn meestgebruikte nick geteld - een fabelachtige 651 berichten sinds februari, dat maakt 3,72 per dag. Niemand doet beter. Dat is zelfs meer dubbel zo veel als de sterke tweede haelewyn (1,51/dag).
Hij gooit een knuppel in het hoenderkot in de hoop dat de admin er een slotje op doet. Hij is daar al meerdere keren in geslaagd.
Wij voelen het aan als we ergens niet welkom zijnZwiertje schreef: ↑27 juli 2022, 20:18West-Vlaanderen is ook al een eeuwigheid netto ontvanger van de interne transfers. Misschien kunnen we die dan ook beter buitenstampen vooraleer we de republiek Vlaanderen uitroepen .CarpeNoctem schreef: ↑27 juli 2022, 11:01 Er vloeit Vlaams belastinggeld naar Wallonië sinds 1830. De stroom liep ononderbroken van noord naar zuid.
Ge meugt gerust zyn.
Nu even serieus: uit de discussie hier lijkt me toch dat de meeste Vlamingen geen probleem hebben om een Waal in moeilijkheden te helpen? Maar in België is het natuurlijk altijd net iets moeilijker. Moesten we politiekers hebben met enige rugge(n)graat zou er veel minder gezever zijn. Maar in het huidige systeem krijgen de Vlamingen als dank voor de vele miljarden een steeds verder uitbreidende 'drang nach norten' van onze Franstalige landgenoot. Alhoewel ik eerder moet zeggen van de verfranste Brusselaar. Want de gemiddelde Waal is veel minder geïnteresseerd in het verfransen van Vlaanderen.Zwiertje schreef: ↑27 juli 2022, 20:18 Beetje nuance in de 'transfers-discussie': https://www.tijd.be/opinie/algemeen/het ... 6986.html?
Het is allemaal niet zo eenduidig als sommigen laten uitschijnen ...
Lees ook de laatste alinea uit je artikel:
Een efficiënter federalisme met alleen gewesten en geen gemeenschappen vergroot die kans. Een slimmer systeem dat goed beleid meer beloont, bijvoorbeeld door de financieringswet te hertekenen, ook. Op naar die zevende staatshervorming dus.
Daarvoor moeten er nog wat meer medeposters het achterste van hun tong laten zien. Of als jij je geroepen voelt?
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 27 juli 2022, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Bwaah, ... laten we zeggen dat er gemiddeld toch iets meer wrevel is over transfers naar Wallonië dan over transfers naar West-Vlaanderen.CarpeNoctem schreef: ↑27 juli 2022, 21:42 Nu even serieus: uit de discussie hier lijkt me toch dat de meeste Vlamingen geen probleem hebben om een Waal in moeilijkheden te helpen?
Bwaah, ... je schat België veel te bijzonder in. Laten we zeggen dat je uitspraken zoals hierboven in zowat elk land zal horen.CarpeNoctem schreef: ↑27 juli 2022, 21:42Maar in België is het natuurlijk altijd net iets moeilijker. Moesten we politiekers hebben met enige rugge(n)graat zou er veel minder gezever zijn.
Geeuw ...CarpeNoctem schreef: ↑27 juli 2022, 21:42Lees ook de laatste alinea uit je artikel:Een efficiënter federalisme met alleen gewesten en geen gemeenschappen vergroot die kans. Een slimmer systeem dat goed beleid meer beloont, bijvoorbeeld door de financieringswet te hertekenen, ook. Op naar die zevende staatshervorming dus.
Efficiënter en slimmer? Wie kan er tegen zijn?
Totdat er ene een komma verandert in een wettekst, dan gaan we met zijn allen ranten op Spaargids over onbekwame politici zonder ruggengraat
En als ze niets veranderen, nog meer natuurlijk
West-Vlamingen spreken over het algemeen, ook al is het er niet altijd aan te horen, een soort Nederlands. West-Vlamingen lezen (over het algemeen) Vlaamse kranten. Ze kijken naar VRT, VTM, Vier etc. Ze lezen Nederlandstalige boeken, luisteren naar Vlaamse muziekgroepen, gaan kijken naar Vlaamse podiumkusten etc. En het aller-aller-aller-allerbelangrijkste: ze hebben exact dezelfde politieke partijen als in de rest van Vlaanderen (CD&V, NVA, Achteruit, OpenVld,...). En daarom gaat jouw argument niet op.Zwiertje schreef: ↑27 juli 2022, 20:18 West-Vlaanderen is ook al een eeuwigheid netto ontvanger van de interne transfers. Misschien kunnen we die dan ook beter buitenstampen vooraleer we de republiek Vlaanderen uitroepen . Bovendien hebben die West-Vlamingen ook een andere taal en een heel andere mentaliteit
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Transfers, of ze nu van N naar Z gebeuren, of van W naar O, gebeuren in alle landen en zijn GOED. Het Zuiden van Italie krijgt ook geld van Europa terwijl Duitsland het moet betalen. Dat is goed. Dat die transfers steeds kritiek krijgen is ook goed. Het is nodig om constant te evalueren of die transfers nodig zijn, of ze goed worden aangewend, en of ze de nodige aantoonbare resultaten opleveren die ze horen op te leveren.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
VLblokpate schijnt bovenstaand krantenbericht aan te halen als bewijs dat Vlamingen en Franstaligen niet kunnen samenleven en dringend moeten scheiden maar ik geef die burgemeester groot gelijk. Scouts op vakantie denken dikwijls dat ze alles mogen. Ze moeten de openbare orde, goede zeden en rust van de plaatselijke bewoners respecteren net als iedereen. Als ze niet oppassen zijn scouts in de toekomst nergens nog welkom voor hun kamp.VLblokpate schreef: ↑27 juli 2022, 07:21
Burgemeester La Roche vraagt 250 scouts uit Wilrijk terrein te verlaten wegens geluidsoverlast en hygiëneproblemen: “Nooit eerder geziene maatregel”
Guy Gilloteaux (MR) heeft een uitzettingsbevel uitgevaardigd voor een scoutsgroep uit Wilrijk, bij Antwerpen. Woensdag, voor 16 uur, moeten ze het terrein in Samrée verlaten. Het gaat om dezelfde groep die twee weken geleden nog op zoek moest naar een nieuwe bivakplaats na een dubbele boeking in de Waalse gemeente Hotton.
De maatregel komt er na geluidsoverlast en problemen met afval. Volgens Gilloteaux zat er niets anders op dan de groep weg te sturen. “De scouts zijn hier al een tijdje”, zegt burgemeester Gilloteaux. “Al sinds 15 juli, toen ze het kamp aan het opbouwen waren, zijn er incidenten. De eerste nacht was het hier feest tot drie uur ’s ochtends. De politie is toen al moeten tussenkomen.”
Rondvliegend wc-papier
Een eerste waarschuwing volgde. “Er was bovendien geen chemisch toilet, de eerste drie dagen. Buurtbewoners vonden rondvliegend wc-papier in hun tuin. Ik kan u verzekeren: dat is allesbehalve prettig.” Zelfs na meerdere waarschuwingen en interventies, bleven ze hardleers, klinkt het. “In de nacht van zaterdag op zondag staken ze vuurkorven aan, wat gezien de droge weersomstandigheden niet mocht.”
Vooral de buurtbewoners blijken te klagen. Het terrein dat de scouts last minute vonden ligt dan ook niet in een ver bos, waar er al wat luider gepraat en gefeest kan worden, maar naast een residentiële wijk in Samrée. Gilloteaux legt uit: “De buurt is dit soort lawaai niet gewoon. Sommigen reageren furieus. En dat is te begrijpen.”
“Alle begrip”
Jan Van Reusel, woordvoerder van Scouts & Gidsen Vlaanderen, “betreurt dergelijke incidenten” en heeft “alle begrip voor de reactie van de mensen daar”. “Maar tegelijk vind ik het een wel erg drastische maatregel om zo’n grote groep met 250 jongeren naar huis te sturen. Een ingreep die volgens mij nooit eerder genomen is.”
Een tweede kans is op z’n minst op zijn plaats, vindt Van Reusel. “Volgens mijn stafpermanentie erkende de groep de moeilijkheden en hadden ze wel degelijk de intentie zich te herpakken.” Maar de burgemeester, die ons gisteravond telefonisch te woord stond, volhardt. “Een tweede kans? Ze hebben al drie, vier, vijf kansen gekregen.”
Vlaanderen onafhankelijk?
In een utopie, te veel ontwrichtbare breekpunten.
Om te beginnen Brussel.
Denk maar eens aan splitsing Brussel - Halle-Vilvoorde.
Neen gaat nooit lukken en zou zeer dom zijn.
In een utopie, te veel ontwrichtbare breekpunten.
Om te beginnen Brussel.
Denk maar eens aan splitsing Brussel - Halle-Vilvoorde.
Neen gaat nooit lukken en zou zeer dom zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
Zolang Vlaanderen een claim legt op Brussel zal het inderdaad nooit lukken. 9% Vlamingen in Brussel, of hoeveel was het. Maar die 9% wonen wel goed samen met de andere bewoners.
En al die moslims en zwarten en andere migranten in Brussel (ik persoonlijk vind dat een rijkdom; doorsnee Vlaming buiten Brussel niet). Eigenlijk ligt het meer in de natuur van Vlaanderen buiten Brussel om afstand te nemen hiervan. Maar toch die claim erop. Niet logisch.
Logisch zou zijn: het Vlaamse Gewest onafhankelijk. Vlaamse Gemeenschap geen zeggenschap meer in Brussels Gewest. Maar Brussel is een Symbool. Politici vinden dat belangrijk want het leidt de aandacht af van hun geknoei en geklungel. BHV was zo een symbool van de Vlaamse politici. Nu wordt deze "overwinning" door de Vlaamse politici doodgezwegen, want ze schamen zich nu voor deze "trofee" die ze hebben binnengehaald, en waar geen enkele Vlaming van wakker lag.
Scheiden in huwelijk en blijven wonen in zelfde huis.
Dan moet je een sterke relatie hebben om dat te laten lukken.
Walen en Vlamingen geen sterke relatie, dus altijd ruzie. Archie Bunker en Edith
Dan moet je een sterke relatie hebben om dat te laten lukken.
Walen en Vlamingen geen sterke relatie, dus altijd ruzie. Archie Bunker en Edith
-
- Verbannen Gebruiker
Walen en Vlamingen geen sterke relatie? Dat ben ik niet zeker. Ik bedoel: een minder sterke relatie dan met Duitsland, Marokko, Tunesië, Egypte, Turkije, Kroatië, ... en waar dan ook waar de Vlaming op reis gaat. Ik denk niet dat de Vlaming een mindere band heeft met de Walen dan met de Duitsers, Marokkanen, Tunesiers, Egyptenaren, Turken, Kroaten, ...
De Waal en de Vlaming die rond zijn kerktoren blijft misschien niet. Die hebben schrik van iedereen die niet van rond dezelfde kerktoren komt.
Maar de meesten? Hoeveel Vlamingen gaan er niet graag naar Wallonie op verlof? Valt het tegen omwille van de aard van de Walen? Het zal een minderheid zijn.
Is er verschil met een Vlaming die op reis gaat in Wallonië en een Vlaming die op reis gaat in Frankrijk? Ik denk het niet.
En hoeveel Vlamingen zijn er niet in Wallonië gaan wonen. De prijzen van de huizen zijn er veel lager, akkoord. Maar als ze vijandig behandeld zouden zijn, bleven ze er niet.
-
- Verbannen Gebruiker
Het zijn enkel de politici van NVA en Vlaams Belang die vijandschap tussen Vlaanderen en Wallonie cultiveren.
Ik citeer uit de statuten van NVA:
In haar streven naar een beter bestuur en meer democratie kiest de Nieuw-Vlaamse Alliantie logischerwijs voor de onafhankelijke republiek Vlaanderen, lidstaat van een democratische Europese Unie.
Dat slechts 39% van de Vlamingen daar voorstander van zijn, is voor De Wever geen beletsel. Hitler had ook geen meerderheid om aan de macht te komen; enkel door een coalitie kreeg hij de meerderheid in het parlement . En Hitler zei daarop "ik heb een mandaat van de bevolking om ...". Dat is wat politici doen: wat de uitslag van de verkiezingen ook is, ze verklaren dat ze een mandaat hebben om ... Ook al wil slechts 39% van de Vlamingen een onafhankelijk Vlaanderen.
Maar hier geef ik De Wever gelijk: de Vlaming weet niet wat goed is voor hem. Een onafhankelijk Vlaanderen (Vlaams Gewest) is goed voor Vlaanderen. En wat hij er niet bij zegt: het is goed voor de Brusselaar en de Waal.
Iedereen blij. Iedereen tevreden.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wel ja, haal Hitler er anders bij. Het heeft nog lang geduurd.