nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Het antwoord is: nee
Een paar jaar geleden was het toch zo.
Eigenlijk mogen ze afstaan wat ze willen, de vraag is: waarvoor gebruikt de partij het?
Als de partij daarmee vastgoed koopt en facebook/tiktok sponsort( wat het geval is), hoe nobel is het afstaan van dat geld dan?
Fully agreed: op café zijn ze nog OK, maar als politici...
Dat is wat me ook bang maakte, op TV ofzo enkele dagen geleden of ergens gelezen: dat al die jongeren voor PVDA stemmen omdat hun tiktok video's leuk zijn, en ze er sympathiek uitzien.
Je ziet de redenen waarom mensen op een partij stemmen. Mijn zus heeft ooit op een politicus gestemd omdat ze hem knap vond. Een andere keer stemde ze op de partij van de burgemeester omdat ze van hem een kaartje gekregen had (ze stond natuurlijk op een mailinglijst).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik weet niet meer op wie ik wil stemmen. Dat is ook al een probleem.
-
- Full Member
- Contacteer:
Gelukkig zien die er van het blok niet sympathiek uit anders haalden ze 40 %
Je zou de echte reden moeten winnen waarom een groot deel van de mensen op een bepaalde partij kiezen, je zou bijna wensen dat er in het stemhokje eerst een voorafgaande test is om na te gaan of ze wel capabel zijn om een politieke stem uit te brengen ... maar ja, de "kiezer" heeft altijd gelijk
Politieke partijen zijn bezig met allerlei strategieën uit te werken, hun naam te veranderen, hun partijprogramma tot in de puntjes te verzorgen en de reden waarom iemand dan stemt voor een bepaalde partij : "o, die ziet er tof uit", "o, maar die draagt zo'n hippe schoenen", "o, die heeft toffe grapjes gemaakt in de Slimste Mens", enz.
Vroeg of laat komt er corruptie naar boven in zo'n systeem. Kwestie van tijd gewoon.Trivium schreef: ↑22 juni 2023, 16:09 Ik ben wel benieuwd of de mandatarissen van de PVDA ook hun royale onkostenvergoeding afstaan want die is zowat even hoog als hun loon.
En misschien stort de partij het in alle stilte wel terug. Ze kunnen zeggen wat ze willen, wie kan het controleren of het klopt.
Overigens terecht ook. Het klinkt allemaal leuk, maar eerlijk ik ken niet zo veel mensen die zo zot zouden zijn om hun loon te plaffoneren en al de rest met een glimlach aan de partij/gemeenschap te schenken.
Wou verbranden … maar hij heeft het niet gedaan. Het was dan ook smerig geld … euh … smeergeld (Agusta).
Nu stop ik want straks komt Brembos om een beetje meer respect te vragen voor de heer professor minister Franky Vandenbroucke.
Het onderzoek leidde tot het ontslag van verschillende vooraanstaande politici:
In januari 1994 keurde de Senaat de opheffing van de parlementaire onschendbaarheid van Guy Spitaels en Guy Mathot goed, beiden minister voor de PS in de Waalse regering. Op 21 januari 1994 werden beide ministers gedwongen om ontslag te nemen.
Frank Vandenbroucke (SP), op dat ogenblik minister van Buitenlandse Zaken in de federale regering, nam ontslag in maart 1994[8] nadat bleek dat hij de opdracht had gegeven om het ontvangen smeergeld te verbranden.[9]
Willy Claes (SP) legde zijn functie als secretaris-generaal van de NAVO neer op 20 oktober 1995. Hij was als minister van Economische Zaken rechtstreeks betrokken bij de keuze voor Agusta.
Guy Coëme (PS), minister van Landsverdediging op het ogenblik van de feiten en vicepremier in 1994, werd ook in verdenking gesteld en moest eveneens aftreden. Hij had tegen de adviezen van de landmacht in toch voor Agusta gekozen. Op 1 februari 1994 werd hij door de Kamer van volksvertegenwoordigers in beschuldiging gesteld en verwezen naar het Hof van Cassatie, dat bevoegd was voor strafzaken waarbij ministers in functie betrokken zijn.[10]
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Over de hoogte van de bedragen en het al dan niet verplichten of niet om alles boven een bepaald bedrag tot op de euro af te staan weet ik niet tot in hoever dat een verplichting is.boskoo7 schreef: ↑22 juni 2023, 13:44Aan de believers van extreem links zou ik zeggen, wordt militant, dan kun je al gelijk loon beginnen afstaan, joepiem-peeters schreef: ↑22 juni 2023, 08:04
Gelijk loon voor iedereen … verlangen … de parlementairen doen iets in die zin
Ik vrees dat je dan toch eerder naïef bent: alle parlementairen, maar ook medewerkers en militanten MOETEN een deel van hun inkomen afstaan aan de partij. Dat is niet verlangen maar EISEN.
Ik heb hun programma wel al eens doorgenomen en wat me tegen de borst stuit is het volgende:
- hun communicatie heeft heel wat populistische trekjes, aangezien ze vaak van leer trekken tegen ‘de rijken’ of ‘de elite’ en daarmee de polarisatie voeden. Maar net zoals bv. het VB verdelen ze de bevolking in 2 groepen en wordt de ene groep geviseerd (in dit geval, de rijken ipv de vreemdelingen).
- economisch staan ze ver van de realiteit: “laat de rijken de crisis betalen” is hun laatste voorstel met een rijkentaks. Ze becijferen zelf de opbrengst op 8 miljard euro. Een peulschil op een begroting van ca. 250 miljard voor alle Belgische overheden samen. Maar ze geven de onwetende burger de indruk “het geld te halen waar het zit” en niet bij de gewone burger. Frankrijk heeft ook zo’n taks ooit ingevoerd. Die bracht zowat 200 miljoen euro op maar werd terug afgeschaft nadat ondernemers Frankrijk dreigden te verlaten. Andermaal populisme ten top dus …
- de PVDA is niet echt democratisch te noemen: ze wil de vrije keuze over hoe mensen hun leven inrichten afnemen (zoals de vrijheid van onderwijs bv.). Of de scheiding der machten beperken (rechtbanken zouden niet meer in sociale conflicten mogen tussenkomen bv.), afschaffen van begrotingstoezicht (een vrijgeleide van de overheid om te doen wat ze willen) enz …
Soit, ieder zijn mening en keuze maar voor mij is extreem links even verwerpelijk als extreem rechts.
Dat gezegd zijnde, net zoals het VB zullen ze de grote winnaars zijn bij de volgende verkiezingen …
Als ik mij niet vergis staan de parlementariërs alles boven 2000€ af aan de partij. Klinkt mooi natuurlijk. Dat is het systeem waarvoor ze staan en ongetwijfeld zien ze de maatschappij ook zo natuurlijk.
Ik zeg niet dat ze allemaal slechte ideeën hebben hoor. De echte rijken en grote bedrijven extra laten bijdragen is de bedoeling maar bij het realiseren van deze ideeën zullen ze snel inzien dat dit niet allemaal zo realistisch als ze doen uitschijnen. Zie inderdaad naar Frankrijk. De echte rijken zullen snel vervangen worden door de 'gewone rijken' mensen met een goed inkomen, mensen die kunnen sparen, mensen met wat aandelen of eigendom(en)...
Weet je, mensen zijn ontgoocheld in de huidige leiders, terecht overigens. De beste schippers staan aan wal en van die schippers aan wal heeft de pvda en het vlaams belang nog niet kunnen besturen. Net zoals enkele de NVA enkele jaren geleden.
Vorig werd daar een interview over gedaan bij één van hun parlementairen en die was er eigenlijk duidelijk in :
"ik ben dat niet verplicht, dat wordt idd gevraagd, met als reden, zodat wij voeling blijven behouden met wat de modale lonen zijn , wij als politici stellen wetten en beleid voorop, op zijn minst mag je daar zelf persoonlijk van aanvoelen hoe het dan is om er mee te leven, indien ik dat niet meer wens te doen, heb ik daar alle vrijheid in, en zal ik hier ook niet meer staan"
Ik kan me echt niet voorstellen dat ze zoiets zouden opleggen en iedereen en alles, kunnen ze zich electoraal in een democratie net NIET veroorloven.
Met het andere standpunt (zelfde loon of een modaal loon) , daar winnen ze volgens mij veel sympathie mee en onderscheiden ze zich van de traditionele graaipolitiek.
op de site van de pvda staat dit over de aftopping van het loon van hun parlementairen:
De vertegenwoordigers van de partij blijven zo de belangen van het volk verdedigen. Het is bijzonder belangrijk om parlementsleden te hebben die leven zoals ze denken, die de antisociale hervormingen van de regering zelf aan den lijve ondervinden. Zij voelen de gevolgen ook onmiddellijk in hun portemonnee, net als de overgrote meerderheid van de bevolking.
Het is niet verplicht waarschijnlijk, maar als je het niet doet dan kan je in hun ogen de belangen van het volk niet verdedigen blijkbaar.
Ik bedenk mij dan ook, stel dat ik of jij nu meer dan zo 'een modaal ' loon verdiend behoren we dan nog tot het 'het volk' of zijn we al rijken?
De vertegenwoordigers van de partij blijven zo de belangen van het volk verdedigen. Het is bijzonder belangrijk om parlementsleden te hebben die leven zoals ze denken, die de antisociale hervormingen van de regering zelf aan den lijve ondervinden. Zij voelen de gevolgen ook onmiddellijk in hun portemonnee, net als de overgrote meerderheid van de bevolking.
Het is niet verplicht waarschijnlijk, maar als je het niet doet dan kan je in hun ogen de belangen van het volk niet verdedigen blijkbaar.
Ik bedenk mij dan ook, stel dat ik of jij nu meer dan zo 'een modaal ' loon verdiend behoren we dan nog tot het 'het volk' of zijn we al rijken?
Verplicht of niet verplicht? Het lijkt me toch niet vrijblijvend …
Eveneens afkomstig van de site van de PVDA:
Bij de PVDA draagt iedereen bij
Het financieel verslag van de PVDA vertelt een ander verhaal. In 2016 was de partij slechts voor 24,5% afhankelijk van overheidssubsidies. Twee derde van alle inkomsten, zo’n 1,6 miljoen euro, kwam van de leden en mandatarissen.
…
Hoe hoger de verantwoordelijkheid in de partij, hoe strenger de regels.
…
Hoe zorgt de PVDA ervoor dat de grootste bijdragen komen van de leden met een hoger inkomen? Daarvoor werkt de partij met een zogenaamd referentiebudget. Dat is een bedrag dat kaderleden en militanten die verantwoordelijkheid dragen, zelf berekenen naar gelang hun specifieke gezinssituatie.
…
Hoe hoger de verantwoordelijkheid in de partij, hoe strenger de regels. Men komt niet bij de PVDA om carrière te maken.
Een titel uit De Morgen van 2019 …
Partij Van De Afpersing? ‘Pure laster’, zegt boegbeeld Raoul Hedebouw
De PVDA ligt onder vuur. Ze zou rebelse leden afdreigen, iets wat de radicaal linkse partij met klem ontkent.
Eveneens afkomstig van de site van de PVDA:
Bij de PVDA draagt iedereen bij
Het financieel verslag van de PVDA vertelt een ander verhaal. In 2016 was de partij slechts voor 24,5% afhankelijk van overheidssubsidies. Twee derde van alle inkomsten, zo’n 1,6 miljoen euro, kwam van de leden en mandatarissen.
…
Hoe hoger de verantwoordelijkheid in de partij, hoe strenger de regels.
…
Hoe zorgt de PVDA ervoor dat de grootste bijdragen komen van de leden met een hoger inkomen? Daarvoor werkt de partij met een zogenaamd referentiebudget. Dat is een bedrag dat kaderleden en militanten die verantwoordelijkheid dragen, zelf berekenen naar gelang hun specifieke gezinssituatie.
…
Hoe hoger de verantwoordelijkheid in de partij, hoe strenger de regels. Men komt niet bij de PVDA om carrière te maken.
Een titel uit De Morgen van 2019 …
Partij Van De Afpersing? ‘Pure laster’, zegt boegbeeld Raoul Hedebouw
De PVDA ligt onder vuur. Ze zou rebelse leden afdreigen, iets wat de radicaal linkse partij met klem ontkent.
Heb je ook mijn opmerkingen over hun inhoudelijk programma gelezen? Want hun loon is 1 ding maar hun beleid dat ze willen nastreven nog iets anders …KV schreef: ↑22 juni 2023, 22:21
Over de hoogte van de bedragen en het al dan niet verplichten of niet om alles boven een bepaald bedrag tot op de euro af te staan weet ik niet tot in hoever dat een verplichting is.
Vorig werd daar een interview over gedaan bij één van hun parlementairen en die was er eigenlijk duidelijk in :
"ik ben dat niet verplicht, dat wordt idd gevraagd, met als reden, zodat wij voeling blijven behouden met wat de modale lonen zijn , wij als politici stellen wetten en beleid voorop, op zijn minst mag je daar zelf persoonlijk van aanvoelen hoe het dan is om er mee te leven, indien ik dat niet meer wens te doen, heb ik daar alle vrijheid in, en zal ik hier ook niet meer staan"
Ik kan me echt niet voorstellen dat ze zoiets zouden opleggen en iedereen en alles, kunnen ze zich electoraal in een democratie net NIET veroorloven.
Met het andere standpunt (zelfde loon of een modaal loon) , daar winnen ze volgens mij veel sympathie mee en onderscheiden ze zich van de traditionele graaipolitiek.
Je lijkt me nogal slecht geïnformeerd om zomaar je stem aan een partij te geven. Je kent inhoudelijk niet zo veel van hun programma, je weet niet hoe hun werking in elkaar zit … maar je baseert je op wat 1 van hun spreekbuizen tegen de pers zegt. Op het feit dat ze - gedwongen of vrijwillig - een deel van hun loon afstaan aan de partij.
Ik ken nog een reden om voor PVDA te stemmen: spraakwaterval Raoul en jolige Joris lijken me best wel sympathieke gasten en Peter Mertens een lief opaatje.
Soit, iedereen stemt voor wie hij wil. Voor mij is de PVDA een wolf in schapenvacht. Ik zal er nooit op stemmen, net zoals ik nooit op het VB zal stemmen. Maar hey, het is hier een vrij land … zolang het VB of de PVDA niet aan de macht zijn …
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
De heer professor heeft Van Quickeldinges fysiek bij zijn col gehad tijdens de kern.
Vivaldi ontrafelt: hoogoplopende ruzie in kern eindigt met Vandenbroucke die Van Quickenborne fysiek vastgrijpt, zelfs eigen Open Vld geeft toe: “De Croo heeft het niet meer onder controle”
"Plots greep Vandenbroucke echt letterlijk Van Quickenborne vast, en hield die razend in een soort houdgreep. De liberaal verschoot, probeerde zich los te rukken, de rest stond versteld te kijken, de premier moest tussenkomen. Het was onwezenlijk hoe we woensdagavond uiteen gegaan zijn op de kern”
Euh, in schapenvacht? Dan heb je hun programma niet goed gelezen. Eerder een wolf in wolvenvacht...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.