Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
In 2 artikels op de website van De Standaard legt financieel journaliste Frida Deceunynck nog eens haarfijn uit waar enkele 'addertjes in het gras schuilen' bij de nieuwe spaarregeling.
En de huidige regeringspartijen (of minstens de Minister van Financiën) hebben dan het lef dit te willen verkopen als 'transparant'. Nu ja, van de oppositie heb ik hierover de laatste maanden ook niet veel meer gehoord.
En de huidige regeringspartijen (of minstens de Minister van Financiën) hebben dan het lef dit te willen verkopen als 'transparant'. Nu ja, van de oppositie heb ik hierover de laatste maanden ook niet veel meer gehoord.
Laatst gewijzigd door kiwi op 15 maart 2009, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat me intrigeert is dat er vanaf 1 april geen veschil meer is tussen grensbedragen, die zoals nu meestal op meer of minder dan 100.000€ liggen.
Kan iemand me eens uitleggen waarom men meer dan 100.000€ gewoon op een spaarrekening zou laten staan?
Als er zo velen zijn, dan denk ik dat de nieuwe spaarregeling nadelig is voor de <100.000€ spaarders.
Kan iemand me eens uitleggen waarom men meer dan 100.000€ gewoon op een spaarrekening zou laten staan?
Als er zo velen zijn, dan denk ik dat de nieuwe spaarregeling nadelig is voor de <100.000€ spaarders.
Update:
Ik heb in de beginpost extra uitleg gegeven (d.m.v. een voorbeeld) over hoe het nu precies zit met "1 basisrente per spaardeposito".
Ik heb in de beginpost extra uitleg gegeven (d.m.v. een voorbeeld) over hoe het nu precies zit met "1 basisrente per spaardeposito".
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Inderdaad! Bedankt.Vaganzza schreef: Ik heb in de beginpost extra uitleg gegeven (d.m.v. een voorbeeld) over hoe het nu precies zit met "1 basisrente per spaardeposito".
ik kom hier af en toe eens kijken en lezen.
Misschien heb ik niet alles gevolgd, maar ik zag vandaag toevallig dat sommige banken al hun rentetarief hebben gegeven vanaf 1 april. Het valt mij daarbij echt op dat we kwa intrest op een enorm dieptepunt zitten, amaai. Waarschijnlijk werd het hier al uitvoerig besproken, maar ik vraag mij af wat die getrouwheidspremie is. Die wordt nu blijkbaar groter, maar hoe lang moet het geld blijven staan om van die getrouwheidspremie te genieten? Is dat 6 maand of 1 jaar ?
Sorry indien iemand hier al de vraag zou gesteld hebben...
Misschien heb ik niet alles gevolgd, maar ik zag vandaag toevallig dat sommige banken al hun rentetarief hebben gegeven vanaf 1 april. Het valt mij daarbij echt op dat we kwa intrest op een enorm dieptepunt zitten, amaai. Waarschijnlijk werd het hier al uitvoerig besproken, maar ik vraag mij af wat die getrouwheidspremie is. Die wordt nu blijkbaar groter, maar hoe lang moet het geld blijven staan om van die getrouwheidspremie te genieten? Is dat 6 maand of 1 jaar ?
Sorry indien iemand hier al de vraag zou gesteld hebben...
Ik kan het niet beter verwoorden zoals het hier staat:
https://www.spaargids.be/sparen/definit ... remie.html
https://www.spaargids.be/sparen/definit ... remie.html
Over getrouwheidspremies breek ik mijn hoofd niet meer. Ik heb opnieuw gestort op Ethias First. Daar ben je zeker van 3 % basisrendement gedurende de volledige termijn dat je het geld laat staan. De 3 % is per jaar en niet zoals bij de spaarboekjes bv. 2 + 1 % waar je op dat éné procent moet wachten tot het volgende jaar eer het uitbetaald wordt. Bovendien verlies je al die maanden de intrest op het bedrag van dat éné procent. Het KB is in het voordeel van de banken. Ethias First is een duidelijk en eenvoudig product. De 1,1 % is te verwaarlozen tov 15 % - en dan ook jaarlijks - van een termijnrekening bv, die nu trouwens ook niets meer opbrengt. Bovendien is het vrijgesteld van roerende voorheffing.
@ Alegria
Niet iedereen kan zijn geld 8 jaar vastzetten. Als je in de nabije toekomst het geld terug nodig hebt (voor bv. auto, huis, ...) dan is een spaarboekje de ideale belegging.
Niet iedereen kan zijn geld 8 jaar vastzetten. Als je in de nabije toekomst het geld terug nodig hebt (voor bv. auto, huis, ...) dan is een spaarboekje de ideale belegging.
@ Vaganza, ja dat klopt. Maar ik moet maar een klein jaar meer wachten en het geld is beschikbaar wanneer het nodig zou zijn. Ik zet daar natuurlijk niet alles, voor mij is het geld dat ik niet meer nodig heb en die een aanvulling zal zijn op mijn pensioentje. Anderzijds, weet u iets over Ethias ? Ze komen niet meer in het nieuws - is dit goed nieuws of stilte voor de storm ?
Net mail gekregen van ING
ING Lion Deposit vanaf 1 April:
Voor rekeningen met een saldo kleiner dan of gelijk aan 500.000 euro:
Een basisrente van 2,40% + een getrouwheidspremie van 0,60%
Voor rekeningen met een saldo groter dan 500.000 euro:
Een basisrente van 1,40% (voor het volledige saldo) + een getrouwheidspremie van 0,60%
Lijkt mij interessanter dan Rabobank waar nu mijn spaargeld zit...
2,40 % en dat tot 500 000 euro...
ING Lion Deposit vanaf 1 April:
Voor rekeningen met een saldo kleiner dan of gelijk aan 500.000 euro:
Een basisrente van 2,40% + een getrouwheidspremie van 0,60%
Voor rekeningen met een saldo groter dan 500.000 euro:
Een basisrente van 1,40% (voor het volledige saldo) + een getrouwheidspremie van 0,60%
Lijkt mij interessanter dan Rabobank waar nu mijn spaargeld zit...
2,40 % en dat tot 500 000 euro...
Inderdaad, bij mij Rabo eruit!
Zeer knap van ING!!!
Uiteindelijk hebben ze toch hun rentes vandaag (op tijd ) prijs gegeven:
Dexia: 2,25 + 0,75
Argenta: espaar 2 + 0,50
Vaganzza schreef: Uiteindelijk hebben ze toch hun rentes vandaag (op tijd ) prijs gegeven:
Dexia geeft meer dan Argenta, dan heb ik toch de juiste rekening vorige week afgesloten
Ik had niet gedacht dat Dexia zoveel zou geven om eerlijk te zijn.
Daarom is het raar dat Dexia zolang heeft gewacht met de informatie, want zo'n mooie rente is net goeie reclame voor de bank.