Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
Ze zitten nu al op maar 3,75....en inderdaad....op 01/04/09 zal het bij max 3% blijven.Peewee schreef: Rabobank zal zo wel verplicht worden met een getrouwheidspremie te beginnen, anders zullen ze slechts 3% gaan bieden
Aan u en iedereen de keuze
Krediet wordt goedkoper....mensen kunnen meer lenen....verkoop stijgt...ZO zou het moeten verlopen. Echter is deze crisis anders:ozzy schreef: De kredietcrisis aanpakken door krediet goedkoper te maken gaat mijn verstand te boven.
Soit, als spaarder voel ik me in de zak gezet en ik heb dus ook gemaild naar Reynders op contact@ckfin.minfin.be .
Krediet wordt goedkoper.....mensen lenen veel minder....verkoop daalt zeer sterk.
Laatst gewijzigd door pol op 22 december 2008, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Stier
Ik volg je mening eigenlijk volledig op 1 punt na. Ik vrees dat wij altijd de rente achterna zullen hollen. Stel de ECB beslist op 10 juli 2009 om de rente te verhogen naar (overdreven) 5%. Dan zullen we hiervan ten vroegste in januari geniet van kunnen hebben (als de ECB rente nog wel zo hoog staat 10 december!). Maar in het omgekeerde geval als de banken 5% basis mogen geven omdat de ECB rente 5% is op 10 juni bv. en de ECB past zijn rente dan aan naar 2% dan zullen de banken wel snel kunnen dalen! M.a.w. de inflatie nastreven? Neen, daarvoor loopt het systeem te veel achter met de realiteit.
Maar uiteraard moeten we eerlijk zijn: dat plafond moet weg en daardoor staan we op hetzelfde basisidee!
Ik volg je mening eigenlijk volledig op 1 punt na. Ik vrees dat wij altijd de rente achterna zullen hollen. Stel de ECB beslist op 10 juli 2009 om de rente te verhogen naar (overdreven) 5%. Dan zullen we hiervan ten vroegste in januari geniet van kunnen hebben (als de ECB rente nog wel zo hoog staat 10 december!). Maar in het omgekeerde geval als de banken 5% basis mogen geven omdat de ECB rente 5% is op 10 juni bv. en de ECB past zijn rente dan aan naar 2% dan zullen de banken wel snel kunnen dalen! M.a.w. de inflatie nastreven? Neen, daarvoor loopt het systeem te veel achter met de realiteit.
Maar uiteraard moeten we eerlijk zijn: dat plafond moet weg en daardoor staan we op hetzelfde basisidee!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ik blijf het betreuren dat er voor de fiscale vrijstelling een verschuiving is van een deel van de basisrente naar een verplichte getrouwheidspremie van minimum 25% van de basisrente.
Het argument ivm de plotse geldverplaatsingen is een drogreden.
Mensen worden nu aangemoedigd om (nog) meer spaarrekeningen te openen: minstens één voor frequente stortingen en afhalingen en de andere voor het (vaak geheel of deels vruchteloos) nastreven van de getrouwheidspremie.
Bovendien blijft de berekening van de getrouwheidspremie (over één en vooral over meerdere jaren) ontransparant.
Het is ook duidelijk dat de federale regering meer opbrengsten wil halen uit termijnrekeningen (mét RV). Het gaat hier dus ook over een belastingverhoging op kapitaal. Wordt dit gecompenseerd door een belastingverlaging op arbeid?
Het argument ivm de plotse geldverplaatsingen is een drogreden.
Mensen worden nu aangemoedigd om (nog) meer spaarrekeningen te openen: minstens één voor frequente stortingen en afhalingen en de andere voor het (vaak geheel of deels vruchteloos) nastreven van de getrouwheidspremie.
Bovendien blijft de berekening van de getrouwheidspremie (over één en vooral over meerdere jaren) ontransparant.
Het is ook duidelijk dat de federale regering meer opbrengsten wil halen uit termijnrekeningen (mét RV). Het gaat hier dus ook over een belastingverhoging op kapitaal. Wordt dit gecompenseerd door een belastingverlaging op arbeid?
Laatst gewijzigd door kiwi op 24 december 2008, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een poll toegevoegd om jullie mening over de nieuwe spaarregeling te weten.
Ik heb het KB nog eens doorgenomen en nog tot deze constatatie gekomen (update in beginpost van dit topic):
"Ook mag er maar 1 basisrente per spaarrekening van toepassing zijn en de getrouwheidspremie is voor oud en nieuw kapitaal van toepassing op hetzelfde moment!"
Ik heb het KB nog eens doorgenomen en nog tot deze constatatie gekomen (update in beginpost van dit topic):
"Ook mag er maar 1 basisrente per spaarrekening van toepassing zijn en de getrouwheidspremie is voor oud en nieuw kapitaal van toepassing op hetzelfde moment!"
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 23 december 2008, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat DB betreft : ik voelde het al aan m'n theewater dat er wat op til was.
Recent een uittreksel gekregen met de vermelding 'i.g.v. een wijziging van de reglementering m.b.t. de gedefiscaliseerde spaarrekeningen, behoudt de bank zicht het recht voor om de voorwaarden van de DB Intensiv Plus rekening te veranderen, zelfs de gegarandeerde rentevoeten en premies'.
En dat terwijl ik op een storting van vorig jaar in mei nog recht heb op basis 4% + 0.50% getrouwheid (was één jaar gegarandeerd). Een ramp is het niet, alles blijft tot eind maart, maar toch...
Recent een uittreksel gekregen met de vermelding 'i.g.v. een wijziging van de reglementering m.b.t. de gedefiscaliseerde spaarrekeningen, behoudt de bank zicht het recht voor om de voorwaarden van de DB Intensiv Plus rekening te veranderen, zelfs de gegarandeerde rentevoeten en premies'.
En dat terwijl ik op een storting van vorig jaar in mei nog recht heb op basis 4% + 0.50% getrouwheid (was één jaar gegarandeerd). Een ramp is het niet, alles blijft tot eind maart, maar toch...
voel me echt zwaar in het zak gezet. Heb (zoals gezegd) 3/4 van mn geld bij DB staan. Gestort in augustus aan 4,25+1 gegarandeerd. Ik vind dat we een betogibng moeten organiseren omtrent de nieuwe spaarregeling.birten schreef: Wat DB betreft : ik voelde het al aan m'n theewater dat er wat op til was.
Waiting for the financial meltdown...
idd, had ik ook gelezen in het KB.Vaganzza schreef: Ik heb een poll toegevoegd om jullie mening over de nieuwe spaarregeling te weten.
Betekent dit dat men een bepaalde rente niet meer mag garanderen?
Betekent dit dat men naar believen de premies na de storting kan wijzigen?
Dit verhoogd in elk geval de transparantie...
NOT
Heel deze nieuwe spaarregeling komt voor de gewone man als volgt over: de Belgische staat lukt er in zich op zijn best te tonen, in een land zonder regering kan men de gewone spaarder wel "pesten" maar blijkbaar niet helpen... Kauphting dossier, Fortis debacle... foei...
Laatst gewijzigd door Lucass op 23 december 2008, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
M'n beknot de intrest en iedereen weet dat de inflatie hoger is dan de intrest (zeker als je weet dat men nog geld moet gaan bijprinten). Voor hoeveel frank kon je 50 jaar geleden een brood komen ? M'n wil met deze regel gewoon de mensen verplichten om iets anders te gaan doen met hun centen dan het op een spaarboek zetten in feite dus terug richting beurs sturen.
Wel mij niet gezien, ik gok op goud en OG.
-
- VIP member
- Contacteer:
lol, het is wel een mes dat langs twee kanten snijdt. Je zegt hoeveel kostte een brood 50 jaar geleden. Wel ik zeg dan: hoeveel verdiende de mensen 50 jaar geleden??Messerschmitt schreef: M'n beknot de intrest en iedereen weet dat de inflatie hoger is dan de intrest (zeker als je weet dat men nog geld moet gaan bijprinten). Voor hoeveel frank kon je 50 jaar geleden een brood komen ? M'n wil met deze regel gewoon de mensen verplichten om iets anders te gaan doen met hun centen dan het op een spaarboek zetten in feite dus terug richting beurs sturen.
En goud is niet zo veilig als het lijkt ma soit ...
Kijk maar naar de prijzen de laatste 6 maanden, tussen 700 en 975 EUR, niet echt stabiel dus :p
Laatst gewijzigd door Sebastiaan1985 op 23 december 2008, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit met een vraagje:
als ik het goed heb zou er bij:
een basisrente van 1% een getrouwheidspremie van min 0,25 en max 0,5% moeten zijn.
een basisrente van 2% een getrouwheidspremie van min 0,5 en max 1% moeten zijn.
een basisrente van 3% een getrouwheidspremie van min 0,75 en max 1,5% moeten zijn.
De getrouwheidspremie is verplicht gedurende de hele periode, maar de basisrente toch niet??(of vergis ik mij)
Dan zouden de banken toch hun basisrente kunnen aanpassen gedurende het lopende jaar?
Vb. stel 3% +1% totaal 4% op een jaar
verandert naar 2% +1% totaal 3% op een jaar
Als je in datzelfde jaar zou verhuizen dan krijg je enkel je basisrente 3%
Aan de getrouwheidspremie is niet geraakt, enkel aan de basisrente.
Tis misschien wat ver gezocht maar zou dit mogelijk zijn?
een basisrente van 1% een getrouwheidspremie van min 0,25 en max 0,5% moeten zijn.
een basisrente van 3% een getrouwheidspremie van min 0,75 en max 1,5% moeten zijn.
De getrouwheidspremie is verplicht gedurende de hele periode, maar de basisrente toch niet??(of vergis ik mij)
Dan zouden de banken toch hun basisrente kunnen aanpassen gedurende het lopende jaar?
Tis misschien wat ver gezocht maar zou dit mogelijk zijn?
je hebt gelijk, alleen worden de percentages afgerond op het LAGERE 10de procent.Filip3 schreef: Ik zit met een vraagje:
Dus bvb bij 1% basisrente is de minimum premie niet 0,75% maar 0,70%
De premie is verplicht idd. maar dit betekent niet dat het precentage van de premie gegarandeerd is. Beanken kunnen dit naar believen aanpassen. Alle rentes op éénzelfde boekje moeten ten allen tijde hetzelfde zijn.De getrouwheidspremie is verplicht gedurende de hele periode, maar de basisrente toch niet??(of vergis ik mij)
Als je gedurende dat jaar verhuist krijg je 3% basis op de tijd dat het aan 3% erop stond én 2% op de periode dat het aan 2% erop staat.Dan zouden de banken toch hun basisrente kunnen aanpassen gedurende het lopende jaar?
edit: voor de duidelijkheid:
*storting van 100 euro op 1 mei @ 3%+1%
*rente veranderd op 1 september naar 2%+1%
*Jij verplaatst je geld op 1 december naar een andere bank
=> Je ontvangt op 1 januari (of bij afsluiting van uw rekening) de volgende intrest:
3% op 100 euro gedurende 4 maand = (0,03*100) * (4/12) = 1 €
2% op 100 euro gedurende 3 maand = (0,02*100) * (3/12) = 0,5 €
TOTAAL: 1,5 €
In dit geval heb je gedurende 7 maanden bij dezelfde bank gespaard aan een gemiddeld rendement op jaarbasis van 2,57% terwijl U bij storting 3+1 zag blinken
Echt duidelijk kan je met andere woorden de nieuwe spaarregeling niet noemen hé.
Laatst gewijzigd door Roeland op 23 december 2008, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu heb ik een vraag.
Ik zit hier de standaard te lezen. in het artikel over de spaarregeling staat dat vanaf 1 april de benken een minimum-rente wordt opgelegd.
Bij de huidige ECB-rente zou dat 2,5+0,6 zijn.
Maar ik kan dat niet afleiden uit het KB
Ik zit hier de standaard te lezen. in het artikel over de spaarregeling staat dat vanaf 1 april de benken een minimum-rente wordt opgelegd.
Bij de huidige ECB-rente zou dat 2,5+0,6 zijn.
Maar ik kan dat niet afleiden uit het KB
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 m
"De getrouwheidspremie mag in de toekomst niet meer dan de helft van de maximale basisrente zijn, maar ook niet minder dan een kwart van de aangeboden basisrente."
Dit staat zo in het KB, lees ik nu. M.a.w. het is mogelijk mogelijk om bv. 1% basisrente te geven en 1,5% getrouwheidspremie te geven! Ik zal mijn beginpost moeten aanpassen.
@ Roeland
In het artikel van De Tijd staat niets over een minimumrente die de banken moeten aanbieden.
Dit staat zo in het KB, lees ik nu. M.a.w. het is mogelijk mogelijk om bv. 1% basisrente te geven en 1,5% getrouwheidspremie te geven! Ik zal mijn beginpost moeten aanpassen.
@ Roeland
In het artikel van De Tijd staat niets over een minimumrente die de banken moeten aanbieden.
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 23 december 2008, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.