Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
De premie is verplicht idd. maar dit betekent niet dat het precentage van de premie gegarandeerd is. Beanken kunnen dit naar believen aanpassen. Alle rentes op éénzelfde boekje moeten ten allen tijde hetzelfde zijn.De getrouwheidspremie is verplicht gedurende de hele periode, maar de basisrente toch niet??(of vergis ik mij)
Uit het onderstaande haal ik toch dat eens je geld gestort heb, de getrouwheidspremie voor dat geld toch vast geklikt is.
paul schreef:
e) de getrouwheidspremie die op een bepaald ogenblik wordt toegekend, is dezelfde voor nieuwe stortingen en voor spaartegoeden waarvoor een nieuwe getrouwheidsperiode begint te lopen. De getrouwheidspremie die van toepassing is op het ogenblik van de storting of bij het begin van een nieuwe getrouwheidsperiode blijft van toepassing voor de volledige getrouwheidsperiode ».
Dan vermoed ik dat de standaard fout is.In het artikel van De Tijd staat niets over een minimumrente die de banken moeten aanbieden.
Het leek me al vreemd dat de (groot)banken dat zouden hebben goedgekeurd
Waiting for the financial meltdown...
je hebt gelijk. Inderdaad.Filip3 schreef:De premie is verplicht idd. maar dit betekent niet dat het precentage van de premie gegarandeerd is. Beanken kunnen dit naar believen aanpassen. Alle rentes op éénzelfde boekje moeten ten allen tijde hetzelfde zijn.De getrouwheidspremie is verplicht gedurende de hele periode, maar de basisrente toch niet??(of vergis ik mij)
Uit het onderstaande haal ik toch dat eens je geld gestort heb, de getrouwheidspremie voor dat geld toch vast geklikt is.
paul schreef:
e) de getrouwheidspremie die op een bepaald ogenblik wordt toegekend, is dezelfde voor nieuwe stortingen en voor spaartegoeden waarvoor een nieuwe getrouwheidsperiode begint te lopen. De getrouwheidspremie die van toepassing is op het ogenblik van de storting of bij het begin van een nieuwe getrouwheidsperiode blijft van toepassing voor de volledige getrouwheidsperiode ».
Dat is NOG slechter nieuws voor DB-stortingen aan 4,25+1 gegarandeerd voor een jaar:
Wat ik al vreesde:
Dit wordt dus 3% basisintrest + 1% premie
=> we zijn er nog slechter vanaf dan nieuwe stortingen vanaf 1 januari (4+1,5)
Er staan nog fouten in het artikel van De Standaard.Roeland schreef:Dan vermoed ik dat de standaard fout is.In het artikel van De Tijd staat niets over een minimumrente die de banken moeten aanbieden.
Het leek me al vreemd dat de (groot)banken dat zouden hebben goedgekeurd
Citaat: "Bovenop de basisrente moet de bank een getrouwheidspremie geven die minimaal een kwart en maximaal de helft bedraagt van die basisrente."
Dit moet zijn: Bovenop de basisrente moet de bank een getrouwheidspremie geven die minimaal een kwart van de aangeboden basisrente en maximaal de helft van de maximale basisrente bedragen.
Ofwel moet ik er zwaar over lezen, maar ik zie in het KB niets staan over een minimumrente die banken moeten aanbieden! Dus mensen als ik een zware bril nodig heb, laat het mij weten want ik heb het KB al een keer of 5 gelezen nu!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ik heb gemaild naar de redacteur Luc Coppens (dit is de persoon die het artikel geschreven heeft) met de vraag waar hij de info over de minimumrente gevonden heeft. Hopelijk heb ik een spoedig antwoord. Volgens mij staat dit ook niet in het KB.
Ik ben in hetzelfde geval. :'(Wil dit zeggen dat als we ons geld in april afhalen we de 1% mislopen? of is de garantie van 4,25% + 1% geldig tot augustus (1jaar)?wrpint schreef: Weet er iemand wat er dan gebeurt met de getrouwheidspremie die ondertussen loopt? Concreet voorbeeld: heb ingetekend op DB Max in augustus. Basisrente en getrouwheidspremie gegarandeerd voor 1 jaar (als het wettelijk kader dit toelaat). Duidelijk niet meer dus vanaf april, maar is die 1% getrouwheid dan gegarandeerd van aug-april of niet?
Anders als ze eerlijk zouden zijn zouden ze op 31 maart weer een afsluiting moeten doen en alle intresten uitbetalen.
In het KB staat duidelijk dat de gegarandeerde premie blijft doorlopen (overgangsregeling), maar de basisrente moet vanaf 1 april aangepast worden (max. 3%).Dré schreef:Ik ben in hetzelfde geval. :'(Wil dit zeggen dat als we ons geld in april afhalen we de 1% mislopen? of is de garantie van 4,25% + 1% geldig tot augustus (1jaar)?wrpint schreef: Weet er iemand wat er dan gebeurt met de getrouwheidspremie die ondertussen loopt? Concreet voorbeeld: heb ingetekend op DB Max in augustus. Basisrente en getrouwheidspremie gegarandeerd voor 1 jaar (als het wettelijk kader dit toelaat). Duidelijk niet meer dus vanaf april, maar is die 1% getrouwheid dan gegarandeerd van aug-april of niet?
Anders als ze eerlijk zouden zijn zouden ze op 31 maart weer een afsluiting moeten doen en alle intresten uitbetalen.
Als ik me niet vergis krijg ik dus bij BKCP
4.25+0.75 tot 1 april (was normaal gegarandeerd tot eind 2009!!)
en waarschijnlijk 3+0.75 vanaf 1 april
Klopt het?
Klopt het?
Ik heb een mail teruggekregen van Luc Coppens:
Ik moet tot mijn schande bekennen dat het aspect 'bodemrente' uit mijn artikel op een te snelle lectuur van het KB berust. In de praktijk zal er geen bodemrente zijn en valt dus meteen een van de belangrijke (veronderstelde) voordelen van het KB weg. Ik publiceer morgen een rechtzetting in de krant.
Met mijn excuses
Luc Coppens
De Standaard
Economische Redactie
coch1 schreef: Als ik me niet vergis krijg ik dus bij BKCP
Klopt het?
idderdaad. Dus we zijn nog slechter af dan mensen die gewoon instappen op één april.
Bij DB zou zit betekenen dat de basisintrest van 4,25 naar 3% zakt en de getrouwheidspremie gewoon op 1% zal blijven
=> 4% als we ons geld niet afhalen.
Tellanogo schreef: Ik heb een mail teruggekregen van Luc Coppens:
Ik moet tot mijn schande bekennen dat het aspect 'bodemrente' uit mijn artikel op een te snelle lectuur van het KB berust. In de praktijk zal er geen bodemrente zijn en valt dus meteen een van de belangrijke (veronderstelde) voordelen van het KB weg. Ik publiceer morgen een rechtzetting in de krant.
Met mijn excuses
Luc Coppens
De Standaard
Economische Redactie
bedankt. ik vond het al vrij vreemd van die "bodemrente"
=> Deze regeling heeft geen voordelen voor de (gewone) spaarder
enkel de (groot)banken...
-
- VIP member
- Contacteer:
Tja het zijn de grootbanken die voor de meeste overheidsinkomsten zorgen (winstbelasting, wkgbijdrage,...) Dus daarom zal het wss in hun voordeel zijn
Zelfs voor de grootbanken niet, want dan zouden zij ineens 2,5% basisrente op een gewoon spaarboekje moeten geven ipv de 1,25 nu!Roeland schreef: => Deze regeling heeft geen voordelen voor de (gewone) spaarder
enkel de (groot)banken...
De nieuwe spaarregeling gaat een bank run zeker niet voorkomen. Als er een paniek is dan zijn de mensen weg.
De hoofdbedoeling van de premie is om minder plotse massale bewegingen te hebben. Als Rabobank.be, Credit Europe, Deutsche bank, BMP Top & DHB Bank bijvoorbeeld maximum 3% + 0.8% geven gaat er geen massaal verloop zijn naar een nieuwe challenger die 3% + 1.5% geeft. De geïnteresseerden in de nieuwe challenger gaan nieuw spaartegoed opbouwen bij de nieuwe bank. Als hun premie bij de oude bank voor het grote deel van het kapitaal is verworven gaan de actieve spaarders het saldo versassen. Dit gaan ze niet allemaal tegelijk doen.
Ik had als spaarder ook veel liever gehad dat de 3% in het KB 6% was. Je kan niet alles wensen.
Als de ECB rente met hoge schokken stijgt duurt het inderdaad maximum 6 maanden voor dit een verhoging van de maximum basisrente meebrengt. In dergelijke situaties loopt de economische motor van Europa echter niet gezond en zorgt de vertraging eerder voor meer stabiliteit. De banken kunnen dan nog altijd producten aanbieden ( termijnrekeningen, ...) met hoge rente aanbieden waar de staat dan inderdaad 15% roerende voorheffing op vangt.
Ik vrees dat we in 2008 een jaar hebben gehad van hoge interesten maar ook van grote onzekerheid over ons spaartegoed. Iedereen roept dat er meer regulatie moet komen in de banksector. Ik denk dat Minister Reynders inderdaad heel de sector heeft geraadpleegd en dat de nieuwe regeling dik meevalt.
De invoer van de 1.1% taks op tak 21 en de 15% op obligatiegedeelte van fondsen in het verleden zijn veel drastischer geweest en veel nadeliger voor de spaarder. Dit even off-topic omdat ik niet als de woordvoerder van Reynders wil klinken.
Ik zie in het nieuwe KB ook geen enkel excuus voor BKCP en DB om hun beloftes waar te maken voor centen die tijdens hun acties werden gestort. Het KB voorziet een overgangsregeling voor de oude tarieven.
Ze gaan waarschijnlijk de interesten in Januari onder de nieuwe regeling laten vallen.
De vraag kan je best aan de bank zelf stellen.
@Vaganzza
De hoofdbedoeling van de premie is om minder plotse massale bewegingen te hebben. Als Rabobank.be, Credit Europe, Deutsche bank, BMP Top & DHB Bank bijvoorbeeld maximum 3% + 0.8% geven gaat er geen massaal verloop zijn naar een nieuwe challenger die 3% + 1.5% geeft. De geïnteresseerden in de nieuwe challenger gaan nieuw spaartegoed opbouwen bij de nieuwe bank. Als hun premie bij de oude bank voor het grote deel van het kapitaal is verworven gaan de actieve spaarders het saldo versassen. Dit gaan ze niet allemaal tegelijk doen.
Ik had als spaarder ook veel liever gehad dat de 3% in het KB 6% was. Je kan niet alles wensen.
Als de ECB rente met hoge schokken stijgt duurt het inderdaad maximum 6 maanden voor dit een verhoging van de maximum basisrente meebrengt. In dergelijke situaties loopt de economische motor van Europa echter niet gezond en zorgt de vertraging eerder voor meer stabiliteit. De banken kunnen dan nog altijd producten aanbieden ( termijnrekeningen, ...) met hoge rente aanbieden waar de staat dan inderdaad 15% roerende voorheffing op vangt.
Ik vrees dat we in 2008 een jaar hebben gehad van hoge interesten maar ook van grote onzekerheid over ons spaartegoed. Iedereen roept dat er meer regulatie moet komen in de banksector. Ik denk dat Minister Reynders inderdaad heel de sector heeft geraadpleegd en dat de nieuwe regeling dik meevalt.
De invoer van de 1.1% taks op tak 21 en de 15% op obligatiegedeelte van fondsen in het verleden zijn veel drastischer geweest en veel nadeliger voor de spaarder. Dit even off-topic omdat ik niet als de woordvoerder van Reynders wil klinken.
Ik zie in het nieuwe KB ook geen enkel excuus voor BKCP en DB om hun beloftes waar te maken voor centen die tijdens hun acties werden gestort. Het KB voorziet een overgangsregeling voor de oude tarieven.
Ze gaan waarschijnlijk de interesten in Januari onder de nieuwe regeling laten vallen.
De vraag kan je best aan de bank zelf stellen.
@Vaganzza
In het KB staat dat er maar 1 basisrente mag van toepassing zijn per deposito (= storting, niet rekening). Onderscheid tussen oud en nieuw geld blijft dus mogelijk. Het is spijtig dat het KB hiervan geen werk maakt. Het is moeilijk om alles in een juridische tekst te krijgen. Men kan beter blijven oproepen dat de banksector een gedragscode hanteerd dat deze onduidelijkheid verbiedt.Ook mag er maar 1 basisrente per spaarrekening van toepassing zijn en de getrouwheidspremie is voor oud en nieuw kapitaal van toepassing op hetzelfde moment!
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Ik denk dat met dit KB de deur open staat voor niet gereglementeerde spaarrekeningen.
Stel een bank wil 4% interest geven, maar moet wettelijk daarom 3% + 1% geven. Als die bank zich nu wilt onderscheiden kan het een spaarrekening in het leven roepen die 4% geeft, dus zonder de premie dus. En daardoor is de rekening vanaf euro 1 aan RV onderworpen wat betekent dat de klant netto ongeveer 3.4% overhoudt. Dit is minder dan de 4% die het op 12 maanden zou opbrengen, maar meer dan de 3% die het zou opbrengen als je het binnen de 12 maanden terug nodig hebt. Misschien gaan de internet banken die weg op, want dit is toch meestal geld dat snel verschuift.
Stel een bank wil 4% interest geven, maar moet wettelijk daarom 3% + 1% geven. Als die bank zich nu wilt onderscheiden kan het een spaarrekening in het leven roepen die 4% geeft, dus zonder de premie dus. En daardoor is de rekening vanaf euro 1 aan RV onderworpen wat betekent dat de klant netto ongeveer 3.4% overhoudt. Dit is minder dan de 4% die het op 12 maanden zou opbrengen, maar meer dan de 3% die het zou opbrengen als je het binnen de 12 maanden terug nodig hebt. Misschien gaan de internet banken die weg op, want dit is toch meestal geld dat snel verschuift.