Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarregeling: details bekend, vanaf april 2009 max. 3% basisrente
Vaganzza schreef:Voor alle spaarrekeningen, dus ook internetrekeningen.Nightwolf schreef: Is deze regeling ook van toepassing op de internet spaarrekeningen?
Vandaag schrijven van DB ontvangen.
Naar verluidt zal het KB de werking van spaarboekjes vanaf het voorjaar 2009 grondig wijzigen:
-Alle belastingvrije spaarboekjes zouden voortaan vergoed worden met een basisrente en één enkele premie
-Het wettelijk maximum voor de basisrente zou afgestemd worden op de richtgevende ECB rente (momenteel 2,25%)-De getrouwheidspremie zou tussen de 25 en 50% van de basisrente bedragen.
-De getrouwheidsrente op bedragen die gedurende 12 maanden op de rekening blijven staan.
NU:
° Aanpassing van de voorwaarden op de db intensiv plus rekening
Vanaf 01/01/09 worden de voorwaarden van een basisrente van 3% en een getrouw van 0,01% aangepast naar een basisrente van 2,25% en een getrouw van 0,75%. Dus schrijven zij dat in de getrouwheidsfase uw geld evenveel opbrengt.
° 3% + 1% voor uw nieuwe stortingen, gewaarborgd tot 31/03/09
Vanaf 1 januari 2009 gelden voor uw nieuwe stortingen op een db intensiv plus 3% basis en 1,50% getrouwheidspremie op en dit gewaarborgd tot 31/03/09 met de bijkomende vermelding dat het gewaarborgd is behalve indien er zich ondertussen een wijziging zou voordoen in de desbetreffende wetgeving, waardoor we de promotionele rente niet kunnen aanbieden op een gedefiscaliseerde spaarrekening.""""
Het strafste vind ik dat zij op 01/01/09- 2,25% aanbieden daar er wettelijk 3% mag worden gegeven. Alleen nieuw stortingen geven ze nog 3% + 1,50% getrouw.
Wat zouden dan de stortingen voo een % opbrengen die gebeurd zijn in oktober en december.
Want in oktober was het 4,25 + 1% gegarandeerd voor 1jaar
in december was het 4,25 + 1% gegarandeerd tot 31/03/09
Naar verluidt zal het KB de werking van spaarboekjes vanaf het voorjaar 2009 grondig wijzigen:
-Alle belastingvrije spaarboekjes zouden voortaan vergoed worden met een basisrente en één enkele premie
-Het wettelijk maximum voor de basisrente zou afgestemd worden op de richtgevende ECB rente (momenteel 2,25%)-De getrouwheidspremie zou tussen de 25 en 50% van de basisrente bedragen.
-De getrouwheidsrente op bedragen die gedurende 12 maanden op de rekening blijven staan.
NU:
° Aanpassing van de voorwaarden op de db intensiv plus rekening
Vanaf 01/01/09 worden de voorwaarden van een basisrente van 3% en een getrouw van 0,01% aangepast naar een basisrente van 2,25% en een getrouw van 0,75%. Dus schrijven zij dat in de getrouwheidsfase uw geld evenveel opbrengt.
° 3% + 1% voor uw nieuwe stortingen, gewaarborgd tot 31/03/09
Vanaf 1 januari 2009 gelden voor uw nieuwe stortingen op een db intensiv plus 3% basis en 1,50% getrouwheidspremie op en dit gewaarborgd tot 31/03/09 met de bijkomende vermelding dat het gewaarborgd is behalve indien er zich ondertussen een wijziging zou voordoen in de desbetreffende wetgeving, waardoor we de promotionele rente niet kunnen aanbieden op een gedefiscaliseerde spaarrekening.""""
Het strafste vind ik dat zij op 01/01/09- 2,25% aanbieden daar er wettelijk 3% mag worden gegeven. Alleen nieuw stortingen geven ze nog 3% + 1,50% getrouw.
Wat zouden dan de stortingen voo een % opbrengen die gebeurd zijn in oktober en december.
Ik ga morgen DB nog één keer bellen. Ik zal op dat moment ingelogt zijn op de online banking. Als ze me weigeren deze informatie te geven schrijf ik onmiddellijk AL mn geld over van mn sparrekening naar Credit Europe om daar een termijnrekening te openen.
Ik blijf enkel met mn geld bij DB als ze mij GARANDEREN dat ze 3+1,5 zullen geven (en dat is eigenlijk nog te weinig, ik heb gestort aan 4,25+1 voor een jaar gegarandeerd)
Waiting for the financial meltdown...
Zouden de grootbanken uiteindelijk niet naar 0,75% basisrente en 1,50% getrouwheidspremie gaan ter vervanging van 1,25 basis + 1% getrouw op de klassieke spaarrekening?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Is zoal bij fortis als ik het goed voor heb.(miv 01/01/09)
En als het zo nog niet is zal het zeker zo worden gezien de dalende trent in intrestland.
Benieuwd wat de internetrekeningen zullen doen?
Zie o.a. dexia:is de trent gezet?
Benieuwd wat de internetrekeningen zullen doen?
Zie o.a. dexia:is de trent gezet?
Eigenlijk zou het niet mogelijk mogen zijn dat de basisrente zeer laag is en een hogere getrouwheidspremie gegeven wordt. Zo kunnen de banken eigenlijk 0,01% basisrente en 1,50% getrouwheidspremie geven. Ze kunnen dan zeggen "ja maar wij geven toch 1,50% op jaarbasis". Er zou een minimum aan basisrente moeten zijn van bv. 1%.
Vind ik ook,maar zo wordt het bankshoppen flink ontmoedigd
-
- VIP member
- Contacteer:
@ roeland: ingelogd zijn
@ lila: Trend :D
spelling :p maar als je voor die dingen al je geld overzet ... ma soit, ik vind de regeling nog zo slecht niet ...
Ik zet toch bijna geen geld op mijn spaarrekening maar in beleggingsfondsen en vreemde munten (TRY 9,35%, ZAR 7,44% HUF 5,53%).
@ lila: Trend :D
spelling :p maar als je voor die dingen al je geld overzet ... ma soit, ik vind de regeling nog zo slecht niet ...
Ik zet toch bijna geen geld op mijn spaarrekening maar in beleggingsfondsen en vreemde munten (TRY 9,35%, ZAR 7,44% HUF 5,53%).
Dan komen er door de schuld van de regering volgend jaar weer een pak werklozelila schreef: Vind ik ook,maar zo wordt het bankshoppen flink ontmoedigd
bankhoppers bij.Ze gunnen ook nooits iets.
Inderdaad. Als ze een maximum op de rente kunnen opleggen, moeten ze ook maar een minimum opleggen.Vaganzza schreef: Eigenlijk zou het niet mogelijk mogen zijn dat de basisrente zeer laag is en een hogere getrouwheidspremie gegeven wordt. Zo kunnen de banken eigenlijk 0,01% basisrente en 1,50% getrouwheidspremie geven. Ze kunnen dan zeggen "ja maar wij geven toch 1,50% op jaarbasis". Er zou een minimum aan basisrente moeten zijn van bv. 1%.
Of ze zouden misschien ook een maximum-rente voor leningen kunnen opleggen?
Waiting for the financial meltdown...
is de regeling ook van toepassing op termijnrekeningen ?
ik vermoed van niet, maar glashelder zijn die wetteksten natuurlijk niet
-
- Sr. Member
@roeland: al nieuws van DB? Ik heb daar ook een spaarboekje lopen en was ook (onaangenaam) verrast door hun aanbod voor bestaande klanten (en reeds geplaatst geld): 2,25% basisrente + 0,75% getrouwheidspremie vaaf 1/1/2009 (een pak minder zelfs dan het KB toelaat)
Neen dit gaat enkel over de spaarrekeningen die onder de de fiscale vrijstelling willen vallen. Een termijnrekening valt hier dus nooit onder, er is altijd 15% RV op verschuldigd.nuchtere schreef: is de regeling ook van toepassing op termijnrekeningen ?
Vandaag ook dezelfde brief van DB gekregen. 3% is toch maar magertjes. Dat gaat veel spaargeld wegjaagen inclusief dat van mij.