Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Hier voornamelijk 12cm PIR (0,021) gebruikt. Mocht ik opnieuw bouwen zou ik voor ecologische isolatie gaan en een ander ontwerp (beter dan BEN). Shit, nu kunnen ze daar weer gaan over zeiken...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Oei, PIR! Zou dat nog mogen na 2035? Mss moet dat spul allemaal gesaneerd worden ...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dit forum leeft van gezeik ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
PIR-platen is iets beter. Het is de gespoten PUR dat enorm schadelijk is zowel voor mens, dier als voor het milieu. Bovendien verzakt dat wel lichtjes na vele jaren omdat de lucht er uit ontsnapt. Na 100 jaar is dat ook wel compleet aan vervanging toe hoor maar huizen zijn niet gebouwd om 100 jaar mee te gaan. Dat vormt dus al geen probleem. Met de huidige eisen van de regering betwijfel ik of huizen gebouwd zijn om het 50 jaar uit te houden?
Gespoten PUR kun je ook heel moeilijk uitbreken en een containerpark neemt dat anno 2023 niet aan. Laat staan in 2030 of later. Volgens mij zul je die ergens naar een ophaalpunt moeten brengen.
Arbeiders die dag in - dag uit PUR spuiten kampen ook heel vaak met longproblemen die gelinkt kunnen worden aan hun job.
Sommige landen denken er aan om gespoten PUR te verbieden omdat het thuishoort in het lijstje van asbest. Maar in België wordt het nog altijd volop gebruikt om te isoleren (onbegrijpelijk). Maar ja, het is goedkoop hé, je betaalt ong. 18 à 19 euro per m² en een dikte van 10cm.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb een lege spouwmuur van 6cm. Ik heb er nooit een offerte voor gevraagd, maar zal wsl wel de moeite zijn om die te laten vullen. Is een vrij groot huis. Vraag me ook af wat ze met de rolluiken zouden doen. Van uit die kasten kijk ik los de spouwmuur in. En er is geen ruimte om die kasten te isoleren zonder ze eerst uit te breken.VincentVega schreef: ↑27 januari 2023, 11:01Ter info, met amper 9 à 10 cm degelijke muurisolatie kom je al aan die minimumnorm ...
Veel gezeik en drama voor niks ...
Zal een zorg zijn voor de kopers.
Mijn architect (en een aannemer) waren totaal geen voorstander om een spouwmuur te isoleren. Een spouw is er voor hetgeen het dient, een spouw. Maar hij zei ook van 'Maar je kunt gewoon niet anders als je aan de hedendaagse normen wil voldoen'.Orakel van Brakel schreef: ↑27 januari 2023, 14:02Ik heb een lege spouwmuur van 6cm. Ik heb er nooit een offerte voor gevraagd, maar zal wsl wel de moeite zijn om die te laten vullen. Is een vrij groot huis. Vraag me ook af wat ze met de rolluiken zouden doen. Van uit die kasten kijk ik los de spouwmuur in. En er is geen ruimte om die kasten te isoleren zonder ze eerst uit te breken.VincentVega schreef: ↑27 januari 2023, 11:01
Ter info, met amper 9 à 10 cm degelijke muurisolatie kom je al aan die minimumnorm ...
Veel gezeik en drama voor niks ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Net ff op mijn EPC rapport gezien. Gaat over 210m² muuroppervlakte. Had me wel een noot gekost. Denk dat het qua geluid nog het meeste zou schelen. Die 6cm gaat qua energie niet veel opleveren. Op het EPC rapport wordt aanbevolen naast de spouw te vullen, ook nog eens extra isolatie aan binnen- of buitenmuur te bevestigen.Kevva schreef: ↑27 januari 2023, 14:04Mijn architect (en een aannemer) waren totaal geen voorstander om een spouwmuur te isoleren. Een spouw is er voor hetgeen het dient, een spouw. Maar hij zei ook van 'Maar je kunt gewoon niet anders als je aan de hedendaagse normen wil voldoen'.Orakel van Brakel schreef: ↑27 januari 2023, 14:02
Ik heb een lege spouwmuur van 6cm. Ik heb er nooit een offerte voor gevraagd, maar zal wsl wel de moeite zijn om die te laten vullen. Is een vrij groot huis. Vraag me ook af wat ze met de rolluiken zouden doen. Van uit die kasten kijk ik los de spouwmuur in. En er is geen ruimte om die kasten te isoleren zonder ze eerst uit te breken.
Buitenmuur aan de buitenkant isoleren is het beste, meestal duurder en niet altijd mogelijk. Buitenmuren aan de binnenkant isoleren is mogelijk (kan je ook makkelijker zelf doen) maar je blijft met koudebruggen zitten.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik heb in 2009 14 cm PUR laten spuiten op het gelijkvloers (Vlaams bedrijfje maar werk werd gedaan door Polen).Kevva schreef: ↑27 januari 2023, 11:48PIR-platen is iets beter. Het is de gespoten PUR dat enorm schadelijk is zowel voor mens, dier als voor het milieu. Bovendien verzakt dat wel lichtjes na vele jaren omdat de lucht er uit ontsnapt. Na 100 jaar is dat ook wel compleet aan vervanging toe hoor maar huizen zijn niet gebouwd om 100 jaar mee te gaan. Dat vormt dus al geen probleem. Met de huidige eisen van de regering betwijfel ik of huizen gebouwd zijn om het 50 jaar uit te houden?
Gespoten PUR kun je ook heel moeilijk uitbreken en een containerpark neemt dat anno 2023 niet aan. Laat staan in 2030 of later. Volgens mij zul je die ergens naar een ophaalpunt moeten brengen.
Arbeiders die dag in - dag uit PUR spuiten kampen ook heel vaak met longproblemen die gelinkt kunnen worden aan hun job.
Sommige landen denken er aan om gespoten PUR te verbieden omdat het thuishoort in het lijstje van asbest. Maar in België wordt het nog altijd volop gebruikt om te isoleren (onbegrijpelijk). Maar ja, het is goedkoop hé, je betaalt ong. 18 à 19 euro per m² en een dikte van 10cm.
Daarbovenop parket.
Hout vasthouden, maar voorlopig nog niks van verzakkingen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Dat is niet goed voor het milieu, hé Charles. Straks moet ge alles er mss weer uithalen.
Als er niet teveel luchtbellen in die PUR zitten dan zal het niet snel verzakken. Dat zit dus snor.
Als er niet teveel luchtbellen in die PUR zitten dan zal het niet snel verzakken. Dat zit dus snor.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@pukkie007 Die Polen hebben goed werk geleverd blijkbaar.
@Vortex Kan je het merken ?
@Vortex Kan je het merken ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Nee, je zal dat niet merken, net zo min dat je al die andere schadelijke stoffen die in de lucht vrijkomen kunt waarnemen. Die cfk's werden gebruikt als drijfgas om het PUR schuimig te maken, het zit dus min of meer gevangen in de schuimblaasjes in het PUR waar het langzaam uit vrijkomt. cfk's zijn chloorfluorkoolstofverbindingen, verre familie van die andere fluor verbindingen de PFAS, vroeger als onschadelijk geachte wonder chemicaliën toegepast.
Pluimers?Charlesvdw schreef: ↑27 januari 2023, 14:37Ik heb in 2009 14 cm PUR laten spuiten op het gelijkvloers (Vlaams bedrijfje maar werk werd gedaan door Polen).Kevva schreef: ↑27 januari 2023, 11:48
PIR-platen is iets beter. Het is de gespoten PUR dat enorm schadelijk is zowel voor mens, dier als voor het milieu. Bovendien verzakt dat wel lichtjes na vele jaren omdat de lucht er uit ontsnapt. Na 100 jaar is dat ook wel compleet aan vervanging toe hoor maar huizen zijn niet gebouwd om 100 jaar mee te gaan. Dat vormt dus al geen probleem. Met de huidige eisen van de regering betwijfel ik of huizen gebouwd zijn om het 50 jaar uit te houden?
Daarbovenop parket.
Hout vasthouden, maar voorlopig nog niks van verzakkingen.
Ik mag hopen dat je op je gespoten PUR toch minstens 7cm chape hebt?
Gespoten PUR moet in laagjes van 4cm. Dus als jij 14cm hebt moeten ze zeker 4 lagen aangebracht hebben van ong. 3,5cm. Dan is het op zich goed uitgevoerd (ondanks dat het rotzooi is). Die laagjes zijn belangrijk omdat je minder luchtbellen hebt. Je pakket isolatie wordt dus steviger.
Veel firma's spuiten dat in 2 lagen en dan is de kans op verzakkingen wel groter. Met een laag chape er op ga je van die verzakkingen de eerste komende 20 jaar niets merken. Het is pas als die PUR door en door versleten is (dan spreken we over 60 tot 100 jaar) dat alles schots en scheef zal beginnen liggen maar vaak is dat ook al een leeftijd waarop de meeste huizen gewoon afgebroken worden (en zeker in het huidige renovatieklimaat).
Gespoten PUR mag je in de categorie van asbest en PFOS plaatsen. Dus ik vind het ergens onbegrijpelijk dat dit nog steeds toegelaten wordt. Maar ja, zoals ik zei. Het is spotgoedkoop om hiermee te isoleren.