Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
En scenario C is niet gek? Een zorgbonus krijgen terwijl je een huis bezit t.w.v. 300.000 euro en maandelijks ook nog eens 1.000 euro aan huurgelden ontvangt?pukkie007 schreef: ↑1 juni 2024, 20:15 Tuurlijk is dat niet gek. Maar de erfgenamen zien liever het geld dat de woning opbrengt naar hen toekomen ipv naar Het WZC.
Daarom is het m.i. eenvoudiger en eerlijker om alle schenkingen ( alsook de erfenis op zich) hetzelfde te belasten, ongeacht het tijdstip van de schenking. De wetgeving is veel te complex, perfect om het gepeupel onder de knoet te houden en extra jobs te creëren. Mss moet men van die 10 ook 15 jaar maken, de termijn om een zorgbudget te krijgen na verkoop van je laatste onroerend goed.
Idealiter is er na het overlijden niets meer te verdelen, niks naar de erfgenamen en niks naar vadertje staat. Geld en hebberigheid, vieze beestjes.
Anno 2024 is situatie C niet gek. Wie gaat de woning van 300k onderhouden? Wie gaat er huurders vinden? Wie gaat alle papierwerk doen? Wie gaat daar zijn kostbare tijd insteken? Succes met een vrijwilliger onder de erfgenamen te vinden. Vaak komt zoiets in handen van een advocaat, en die gaat ook met een leuke, maandelijkse premie lopen ...
Eerlijk is het natuurlijk niet, dat is het leven nooit. Daarom is een vereenvoudiging voor situatie C ook heel welkom.
Eerlijk is het natuurlijk niet, dat is het leven nooit. Daarom is een vereenvoudiging voor situatie C ook heel welkom.
Gaat het hier enkel nog om "Zorgbonus"? Is dit misschien een poging tot kaping van het onderwerp? Het onderwerp is trouwens "Nieuwe Vlaamse regering" en niet specifieke programmapunten uit linkse hoek; CVP en SP. Denk ruimer aub. Overheidsschuld; migratie; criminaliteit; Defensie; veiligheid...
Eigenaardige logicapukkie007 schreef: ↑1 juni 2024, 20:54 Anno 2024 is situatie C niet gek. Wie gaat de woning van 300k onderhouden? Wie gaat er huurders vinden? Wie gaat alle papierwerk doen? Wie gaat daar zijn kostbare tijd insteken? Succes met een vrijwilliger onder de erfgenamen te vinden. Vaak
komt zoiets in handen van een advocaat, en die gaat ook met een leuke, maandelijkse premie lopen ...
Wie 10 jaar geleden een roerend vermogen had van 300.000 euro die krijgt geen zorgbonus maar wie nu een onroerend vermogen van 300.000 euro heeft en elke maand nog eens 1.000 euro aan huurgelden opstrijkt die krijgt wel een woonbonus.
En als je voor je privé vermogen een advocaat - ik wist niet dat advocaten onroerend goed beheren - nodig hebt, dan is het blijkbaar wel OK om op kosten van de gemeenschap te leven?
Ik de praktijk zullen bescheiden woningen niet lang verhuurd worden voor iemand die in een WZC zit. Het kost meer dan het opbrengt. Als er verschillende degelijke panden zijn, dan is het een ander verhaal. Maar meestal zijn die dan weer 'tijdig' verkocht.
Tuurlijk kan een advocaat onroerende goederen beheren. Weer iets dat blijkbaar enkel in onze streek gangbaar is.
Om af te sluiten (?), bewust op de kosten van de gemeenschap leven, is ook voor mij niet ok.
ps Nog een praktijkvoorbeeld: Bejaard persoon woont alleen in een bescheiden, eigen woning. Wordt opgenomen in een WZC omdat hij/zij immobiel geworden is. De woning wordt leeg gehaald en klaar gemaakt voor verkoop. Dit neemt snel enkele maanden in beslag. Tot de effectieve verkoop geniet de persoon van een zorgbudget van circa 700 euro. Nadien valt deze terug tot circa 150 euro. Vanaf dan wordt de waarde van de woning gebruikt om het verschil bij te passen tussen kost van het WZC en pensioen ( en die 150€). In de praktijk dient er na verkoop iets meer dan 1000€ per maand bijgepast te worden. Voor een woning van 280k euro zijn dat dus ( theoretisch) 280 maanden, ofte 23 jaar. Mocht de persoon na 23 jaar nog in het WZC verblijven, dan dienen de kinderen het verschil bij te passen.
Tuurlijk kan een advocaat onroerende goederen beheren. Weer iets dat blijkbaar enkel in onze streek gangbaar is.
Om af te sluiten (?), bewust op de kosten van de gemeenschap leven, is ook voor mij niet ok.
ps Nog een praktijkvoorbeeld: Bejaard persoon woont alleen in een bescheiden, eigen woning. Wordt opgenomen in een WZC omdat hij/zij immobiel geworden is. De woning wordt leeg gehaald en klaar gemaakt voor verkoop. Dit neemt snel enkele maanden in beslag. Tot de effectieve verkoop geniet de persoon van een zorgbudget van circa 700 euro. Nadien valt deze terug tot circa 150 euro. Vanaf dan wordt de waarde van de woning gebruikt om het verschil bij te passen tussen kost van het WZC en pensioen ( en die 150€). In de praktijk dient er na verkoop iets meer dan 1000€ per maand bijgepast te worden. Voor een woning van 280k euro zijn dat dus ( theoretisch) 280 maanden, ofte 23 jaar. Mocht de persoon na 23 jaar nog in het WZC verblijven, dan dienen de kinderen het verschil bij te passen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Da's perfect, Pukkie, de eigen woning dient als een soort spaarpot waarmee het WZC kan betaald worden (in combinatie met het pensioen uiteraard). Ik zie daar niks verkeerd aan. Ik zie ook totaal niet in waarom die persoon een zorgbudget zou moeten krijgen. Dat zou verpilling van overheidsgeld zijn.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Zullen we die redenering dan maar doortrekken naar elke vorm van sociale ondersteuning? Geen werkloosheid of invaliditeit uitkering want je hebt een eigen huis, eet dat maar eerst opCharlesvdw schreef: ↑2 juni 2024, 10:38 Da's perfect, Pukkie, de eigen woning dient als een soort spaarpot waarmee het WZC kan betaald worden (in combinatie met het pensioen uiteraard). Ik zie daar niks verkeerd aan. Ik zie ook totaal niet in waarom die persoon een zorgbudget zou moeten krijgen. Dat zou verpilling van overheidsgeld zijn.
Wanneer elke Vlaming die zorgpremie moet betalen, verplichte verzekering, zou elke Vlaming gelijk moeten zijn in het toekennen van een zorgbudget, discriminatie op basis van bezittingen kan niet, juist omwille van die specifiek verplichte bijdrage. Is net hetzelfde als pensioenen, iedereen krijgt pensioen navenant hij RSZ heeft afgedragen, ongeacht of hij geen, één of twintig huizen heeft. Mocht het zorg budget met algemene overheidsmiddelen gefinancierd worden is het een andere kwestie, dan kun je de toekenning wel laten afhangen van inkomen of bezit, is vergelijkbaar met bv studie toelage. Nu is het een verplichte "verzekering" waarbij er discriminatie op basis van vermogen bestaat.
Het onlogische is dat als die persoon zijn woning niet verkoopt maar verhuurt hij/zij wel levenslang een zorgbudget van 710 euro krijgt terwijl hij/zijn een woning bezit en maandelijks ook nog eens 1.000 euro huurgeld ontvangt, die gewoon ongemoeid wordt gelaten. Dat is op 23 jaar of 280 maanden ruim 280.000 euro aan huurgeld.pukkie007 schreef: ↑2 juni 2024, 10:27 Ik de praktijk zullen bescheiden woningen niet lang verhuurd worden voor iemand die in een WZC zit. Het kost meer dan het opbrengt. Als er verschillende degelijke panden zijn, dan is het een ander verhaal. Maar meestal zijn die dan weer 'tijdig' verkocht.
Mijn motto: beter niks bezitten dan iets bezitten. Want als je iets bezit dan vinden velen het normaal dat de overheid daar meer recht op heeft dan jijzelf of jouw erfgenamen.vortex schreef: ↑2 juni 2024, 12:55Zullen we die redenering dan maar doortrekken naar elke vorm van sociale ondersteuning? Geen werkloosheid of invaliditeit uitkering want je hebt een eigen huis, eet dat maar eerst opCharlesvdw schreef: ↑2 juni 2024, 10:38 Da's perfect, Pukkie, de eigen woning dient als een soort spaarpot waarmee het WZC kan betaald worden (in combinatie met het pensioen uiteraard). Ik zie daar niks verkeerd aan. Ik zie ook totaal niet in waarom die persoon een zorgbudget zou moeten krijgen. Dat zou verpilling van overheidsgeld zijn.
Wanneer elke Vlaming die zorgpremie moet betalen, verplichte verzekering, zou elke Vlaming gelijk moeten zijn in het toekennen van een zorgbudget, discriminatie op basis van bezittingen kan niet, juist omwille van die specifiek verplichte bijdrage. Is net hetzelfde als pensioenen, iedereen krijgt pensioen navenant hij RSZ heeft afgedragen, ongeacht of hij geen, één of twintig huizen heeft. Mocht het zorg budget met algemene overheidsmiddelen gefinancierd worden is het een andere kwestie, dan kun je de toekenning wel laten afhangen van inkomen of bezit, is vergelijkbaar met bv studie toelage. Nu is het een verplichte "verzekering" waarbij er discriminatie op basis van vermogen bestaat.
- Je hebt het steeds over huurgelden. Ik lees niks over kosten, wie heel het zaakje gaat beheren en er zijn kostbare tijd in gaat steken.ConradR schreef: ↑2 juni 2024, 13:06
Het onlogische is dat als die persoon zijn woning niet verkoopt maar verhuurt hij/zij wel levenslang een zorgbudget van 710 euro krijgt terwijl hij/zijn een woning bezit en maandelijks ook nog eens 1.000 euro huurgeld ontvangt, die gewoon ongemoeid wordt gelaten. Dat is op 23 jaar of 280 maanden ruim 280.000 euro aan huurgeld.
- Het gemiddelde verblijf in een WZC is ... 18 maanden. Als jij net het geluk/ de pech hebt dat je moeder 280 maanden in het WZC verblijft ...
- Wat doen we met iemand die de dag voor zijn pensioen het loodje legt? De erfgenamen nog een premie uitbetalen?
- Dat particuliere huurinkomsten eens deftig belast worden is een andere discussie. Maar ook in deze ben ik helemaal mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hier is nog een scenario:
- D/ je gaat naar het WZC en je partner blijft in de gezamenlijke woning wonen, verkoop noch verhuur van de woning is aan de orde
De helft van de waarde van de woning kan dus niet omgezet worden in cash om de kosten te betalen.
Mogelijks wou de wetgever dit probleem oplossen met die "vrijstelling" op het onroerend gedeelte ?
Van zodra de woning verkocht wordt, is dit probleem opgelost en vond men daarom wellicht een vrijstelling op het roerende gedeelte niet nodig ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 juni 2024, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
I stand corrected. Ik dacht dat het uit de algemene middelen kwam.vortex schreef: ↑2 juni 2024, 12:55Zullen we die redenering dan maar doortrekken naar elke vorm van sociale ondersteuning? Geen werkloosheid of invaliditeit uitkering want je hebt een eigen huis, eet dat maar eerst opCharlesvdw schreef: ↑2 juni 2024, 10:38 Da's perfect, Pukkie, de eigen woning dient als een soort spaarpot waarmee het WZC kan betaald worden (in combinatie met het pensioen uiteraard). Ik zie daar niks verkeerd aan. Ik zie ook totaal niet in waarom die persoon een zorgbudget zou moeten krijgen. Dat zou verpilling van overheidsgeld zijn.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het vreemde is echter dat men die spaarpot niet hoeft aan te spreken en toch een (deel) zorgbudget kan krijgen.Charlesvdw schreef: ↑2 juni 2024, 10:38 Da's perfect, Pukkie, de eigen woning dient als een soort spaarpot waarmee het WZC kan betaald worden (in combinatie met het pensioen uiteraard). Ik zie daar niks verkeerd aan. Ik zie ook totaal niet in waarom die persoon een zorgbudget zou moeten krijgen. Dat zou verpilling van overheidsgeld zijn.
Van zodra men echter die spaarpot omzet in cash, dan krijgt men plots dat (deel) zorgbudget niet.
Vermits hier twee discussies door elkaar lopen; zorg budget en de kosten voor een WZC zijn twee verschillende en van elkaar losstaande zaken. Zorgbudget is een extra verplichte sociale zekerheid voor wie door ernstige gezondheidsproblemen of handicap extra zorg nodig heeft, zowel mensen die thuis of in een WZC wonen kunnen er aanspraak op maken. Op de toekenning ervan zou IMO geen financiële discriminatie mogen bestaan. Zorgbudget is geen vergoeding om de verblijfskosten van een WZC te compenseren, de WZC kost moeten uiteraard wel in de eerste plaats uit eigen middelen komen.
Een gevangene heeft kost en inwoon gratis (voor zover ik weet).
Een bejaarde moet tot zijn laatste spaarcentje afgeven wanneer hij naar een WZC gaat.
Rare situatie? Of vinden we dit allen normaal?
Dus misschien beter af in het gevang dan in het WZC?
Een bejaarde moet tot zijn laatste spaarcentje afgeven wanneer hij naar een WZC gaat.
Rare situatie? Of vinden we dit allen normaal?
Dus misschien beter af in het gevang dan in het WZC?