Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Ach daarover kunnen we van mening verschillen.Abatoetnie schreef: ↑1 oktober 2024, 17:48Van alle "problemen" af ? Stel dat je een niet-geregistreerde schenking doet en je leeft nog 3 jaar dan heb je op 100.000 euro al minstens 3000 of 7000 euro gespaard, ik denk dat dat het nagelbijten wel waard is. Een geregistreerde schenking heeft trouwens nog andere nadelen !
a. je dekt een groot risico af
b. je kunt in 1, 2 of 3 jaar toch wel 3 of 7% terug verdienen.
Naar mijn mening is het pennywise poundfoolish om het niet te doen, maar uiteraard respecteer ik ieders beslissing in deze.
Het risico hangt er een beetje vanaf aan wie je schenkt en hoe hoog het geschonken bedrag is. Als het in rechte lijn is en het bedrag is beperkt dan loop je toch weinig risico.
Stel het is in rechte lijn. B.v. ouder(s). Zij krijgen een ongeluk met dodelijke afloop. Wel de volle pot erfenis belasting betalen.
Het risico daarop is toch klein.
Nu, ik doe het anders. Mijn kinderen zijn aan het verbouwen en ik betaal zo af en toe eens een factuur. Of met hun verjaardag of nieuwjaar stort ik 500 euro met vermelding. Dan is dat een cadeau en geen gift. Ik zal niet wachten tot ik 80 ben en kom te gaan voor ze iets krijgen. Tegen dan hebben ze het trouwens toch waarschijnlijk niet meer nodig gezien ze tegen dan zelf al tegen de 60 gaan lopen.
Je kan ook regelmatig kleine bedragen cash afhalen en handje contantje geven.
Nu, ik doe het anders. Mijn kinderen zijn aan het verbouwen en ik betaal zo af en toe eens een factuur. Of met hun verjaardag of nieuwjaar stort ik 500 euro met vermelding. Dan is dat een cadeau en geen gift. Ik zal niet wachten tot ik 80 ben en kom te gaan voor ze iets krijgen. Tegen dan hebben ze het trouwens toch waarschijnlijk niet meer nodig gezien ze tegen dan zelf al tegen de 60 gaan lopen.
Dat lijkt me inderdaad verstandiger.Kwakkie schreef: ↑1 oktober 2024, 18:37 Het risico daarop is toch klein.
-
- Full Member
- Contacteer:
Met 500 euro bij verjaardag en nieuwjaar kom je aan 1000 euro op jaarbasis ... na 10 jaar heb je 10.000 euro "geschonken".Finny10 schreef: ↑1 oktober 2024, 18:44Dat lijkt me inderdaad verstandiger.Kwakkie schreef: ↑1 oktober 2024, 18:37 Het risico daarop is toch klein.
Voor kleine erfenissen is dit misschien een manier van werken maar daarmee ga je er niet geraken vrees ik.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je een geregistreerde schenking doet dan is dit geweten bij de "overheid" ... stel dat je een bedrag hebt geschonken waarbij je jezelf heel "kort" hebt gezet en stel dat je daarna iets ernstigs overkomt waardoor je bv. zwaar gehandicapt wordt. Awel dan mag je tot 10 jaar na je schenking fluiten naar enige vorm van tegemoetkoming en/of recht op dingen waarvoor gehandicapten in aanmerking komen. Als je die schenking hebt gedaan zonder tussenkomst van de notaris heb je wel recht op al die zaken. Eerlijkheid wordt op die manier bestraft.Finny10 schreef: ↑1 oktober 2024, 18:08Ach daarover kunnen we van mening verschillen.Abatoetnie schreef: ↑1 oktober 2024, 17:48
Van alle "problemen" af ? Stel dat je een niet-geregistreerde schenking doet en je leeft nog 3 jaar dan heb je op 100.000 euro al minstens 3000 of 7000 euro gespaard, ik denk dat dat het nagelbijten wel waard is. Een geregistreerde schenking heeft trouwens nog andere nadelen !
Naar mijn mening is het pennywise poundfoolish om het niet te doen, maar uiteraard respecteer ik ieders beslissing in deze.
Het groot risico waarover je spreekt is toch relatief hoor, drie jaar zijn vlug voorbij ... en die 3 of 7 % kan je misschien wel op een andere manier terug verdienen maar die oorspronkelijke ben je voor altijd kwijt. Nu ja, elk zijn mening daaromtrent.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Is het niet logisch dat je niet in aanmerking komt voor inkomens- of vermogensgerelateerde tegemoetkomingen als blijkt dat je recent je vermogen hebt weggeschonken?Abatoetnie schreef: ↑1 oktober 2024, 22:47Als je een geregistreerde schenking doet dan is dit geweten bij de "overheid" ... stel dat je een bedrag hebt geschonken waarbij je jezelf heel "kort" hebt gezet en stel dat je daarna iets ernstigs overkomt waardoor je bv. zwaar gehandicapt wordt. Awel dan mag je tot 10 jaar na je schenking fluiten naar enige vorm van tegemoetkoming en/of recht op dingen waarvoor gehandicapten in aanmerking komen. Als je die schenking hebt gedaan zonder tussenkomst van de notaris heb je wel recht op al die zaken. Eerlijkheid wordt op die manier bestraft.Finny10 schreef: ↑1 oktober 2024, 18:08
Ach daarover kunnen we van mening verschillen.
Het groot risico waarover je spreekt is toch relatief hoor, drie jaar zijn vlug voorbij ... en die 3 of 7 % kan je misschien wel op een andere manier terug verdienen maar die oorspronkelijke ben je voor altijd kwijt. Nu ja, elk zijn mening daaromtrent.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik vrees dat je een deel van mijn post niet goed hebt gelezen, namelijk het gedeelte over het betalen van facturen en de cash afhalingen. Als je een aantal zaken combineert kun je wel aan mooie bedragen komen.Abatoetnie schreef: ↑1 oktober 2024, 22:41 Met 500 euro bij verjaardag en nieuwjaar kom je aan 1000 euro op jaarbasis ... na 10 jaar heb je 10.000 euro "geschonken".
Voor kleine erfenissen is dit misschien een manier van werken maar daarmee ga je er niet geraken vrees ik.
Trouwens, plan jij te sterven met miljoenen euro's op je rekening of zo. Ik zou eerder het advies geven om er zelf van te genieten. Werk wat minder, ga wat meer op reis, koop die nieuwe keuken die je al zo lang wil, enz.
Ik werk toch grotendeels voor mezelf en niet voor diegenen die achter mij komen.
Mijn buitenlandse vriendin en ik wonen wettelijk samen . Wat als ik pakweg 3.000€ naar haar buitenlandse rekening stort , deze buitenlandse rekening is wettelijk aangegeven en wordt ook op de jaarlijkse belastingaangifte vermeld . Dat geld op haar buitenlandse rekening wordt gebruikt om te gebruiken tijdens onze jaarlijkse vakantie , we verblijven daar ieder jaar steeds een maand . Dat is natuurlijk om geen geld te hoeven pinnen via de kredietkaart , want daar betaal je hoge kosten op . Maar omdat het geld naar mijn vriendin haar rekening wordt gestort , vraag ik me af , of dit wordt aanzien als een schenking ? Ik vind ook nergens terug hoeveel je feitelijk onbelast mag schenken aan je wettelijke partner ( niet getrouwd ) ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Miljoenen euro's ? I wish, het gaat over een vele keren bescheidener bedrag. Had ik miljoenen dan stelde ik die vragen en opmerkingen niet, dan was alles al geregeld via dure advocaten. Een doorsnee middenklasser moet zelf zijn weg zoeken in dat wereldje en wordt dan toch in het zak gezet. De regering verlaagt de successie rechten om de "hard werkende vlaming" zogezegd te sparen maar ze verhoogt wel de "verdachte" periode voor deze "hard werkende vlaming" waardoor deze - als je het op een rijtje zet - waarschijnlijk meer zal betalen aan schenkingsrechten.Kwakkie schreef: ↑2 oktober 2024, 08:01 Trouwens, plan jij te sterven met miljoenen euro's op je rekening of zo. Ik zou eerder het advies geven om er zelf van te genieten. Werk wat minder, ga wat meer op reis, koop die nieuwe keuken die je al zo lang wil, enz.
Ik werk toch grotendeels voor mezelf en niet voor diegenen die achter mij komen.
En minder werken ? Doe ik al een paar jaar.
Wat je laatste zin betreft daar ben ik één van die "ouderwetsen" die toch wil dat zijn kinderen toch nog enigszins hun levensstandaard kunnen behouden, de tijd dat de volgende generatie het beter had dan de vorige lijkt me voorbij.
-
- Full Member
- Contacteer:
Nee, vind ik niet, het hebben/krijgen van een handicap staat wat mij betreft los van een inkomen.VincentVega schreef: ↑2 oktober 2024, 07:06 Is het niet logisch dat je niet in aanmerking komt voor inkomens- of vermogensgerelateerde tegemoetkomingen als blijkt dat je recent je vermogen hebt weggeschonken?
Waarom zou iemand die heel zijn leven hard heeft gewerkt, datgene wat hij opbouwde op een officiële manier wegschonk, geen recht hebben op datgene wat voorzien is voor gehandicapten en diegene die bv. heel zijn leven van den dop heeft geleefd daar wel recht op hebben ?
Ik zie een handicap los van inkomen/vermogen van iemand.
Moet een rijke meer betalen aan de huisarts dan een arme sukkelaar ? Ik dacht het niet.
Je kan zoveel dingen doen om hen te helpen zonder dat je een deel moet geven aan de fiscus. Een paar heb ik er al opgenoemd. Nog eentje, je koopt een nieuwe auto en je geeft je oude auto aan je kind. Uiteraard moet je wel je nummerplaat op uw naam laten staan en dan is het gewoon een telefoontje naar de verzekering om de hoofdbestuurder te wijzigen.Abatoetnie schreef: ↑2 oktober 2024, 08:21Miljoenen euro's ? I wish, het gaat over een vele keren bescheidener bedrag. Had ik miljoenen dan stelde ik die vragen en opmerkingen niet, dan was alles al geregeld via dure advocaten. Een doorsnee middenklasser moet zelf zijn weg zoeken in dat wereldje en wordt dan toch in het zak gezet. De regering verlaagt de successie rechten om de "hard werkende vlaming" zogezegd te sparen maar ze verhoogt wel de "verdachte" periode voor deze "hard werkende vlaming" waardoor deze - als je het op een rijtje zet - waarschijnlijk meer zal betalen aan schenkingsrechten.Kwakkie schreef: ↑2 oktober 2024, 08:01 Trouwens, plan jij te sterven met miljoenen euro's op je rekening of zo. Ik zou eerder het advies geven om er zelf van te genieten. Werk wat minder, ga wat meer op reis, koop die nieuwe keuken die je al zo lang wil, enz.
En minder werken ? Doe ik al een paar jaar.
Wat je laatste zin betreft daar ben ik één van die "ouderwetsen" die toch wil dat zijn kinderen toch nog enigszins hun levensstandaard kunnen behouden, de tijd dat de volgende generatie het beter had dan de vorige lijkt me voorbij.
Als je wat nadenkt en creatief bent zijn er mogelijkheden genoeg.
En zoals ik eerder heb gezegd, ik help ze liever als ze nog jong zijn en het geld nodig hebben. Als jij hopelijk lang mag leven zullen uw kinderen het geld niet meer nodig hebben als jij komt te gaan.
Sammy, Finny en Kwakkie: dit zijn nou eens spijkers met koppen!Abatoetnie schreef: ↑2 oktober 2024, 08:21 Wat je laatste zin betreft daar ben ik één van die "ouderwetsen" die toch wil dat zijn kinderen toch nog enigszins hun levensstandaard kunnen behouden, de tijd dat de volgende generatie het beter had dan de vorige lijkt me voorbij.