Notre-Dame de Paris, de kathedraal die ons buitensporig kapitalisme blootlegt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Notre-Dame de Paris, de kathedraal die ons buitensporig kapitalisme blootlegt.
Ongeveer één miljoen euro is er al binnengehaald, in 24 uren tijd, voor de heropbouw van de kathedraal. Grote bedrijven en hun bedrijfsleiders zoals François Pinault en Bernard Arnault kunnen onmiddellijk al bedragen van 100 of 200 miljoen schenken, bieden tegen elkaar op en doen dit vanuit chauvinisme of om hun persoonlijk imago op te krikken (wat hun zakenimperium nog meer ten goede komt). Wat moreel niet ok is, is dat zij hiermee 60%, ja zelfs in sommige gevallen tot 90% van dit bedrag fiscaal aftrekbaar kunnen maken. Dit wil dus zeggen dat die 60% en meer van dit bedrag , dat hen door de staat teruggestort wordt, vanuit de staatskas komt. Dit wil dus ook zeggen dat iedereen meebetaalt. Want als die staatskas in het rood komt, dan moet de overheid maatregelen nemen in de vorm van belastingen en moet iedereen inleveren. Ze moeten dus niet als grote weldoener onthaald worden, vind ik.
De media is al 24 uur over niks anders aan het spreken dan over die grote brand. Dit is hoofdnieuws geworden en al de rest moet wijken. Macron laat zijn toespraak voor de gele hesjes vallen en stelt die uit. Die brand heeft voorrang en blijft voor Macron ook enkele dagen voorrang hebben, want hier ziet hij een kans om zijn imago wat op te poetsen. Die kathedraal moet binnen vijf jaar heropgebouwd zijn, dit komt het imago van de Fransen ten goede.
Dit alles geeft toch mooi aan hoe hard het er in onze maatschappij aan toe gaat : als het erop aan komt de hoogste noden onderaan de samenleving op te lossen, dan wordt dit dikwijls tot in het oneindige uitgesteld. De hoeveelheid personen die het onderaan de samenleving steeds moeilijker krijgen, is aan het stijgen. Niet de echte armoede, zoals we dit vroeger zagen, stijgt, maar wel de hoeveelheid mensen die niet meer mee kunnen met de grote groep, die niet in normale gezinsomstandigheden gelukkig kunnen zijn, die niet de werkzekerheid hebben over een lange periode, die zich niet kunnen permitteren wat de meeste wel kunnen ( basisbehoeften zoals auto, internet,Tv-abonnement, nutsabonnementen … enz. ,waar men om de haverklap aan sleutelt en die steeds ingewikkelder worden). Ook de middenklasse verarmt door bijkomende of stijgende lasten.
Kunnen die bedrijfsleiders van die grote luxemerken dan nooit eens een donatie doen om de armoede en miserie te bestrijden, om al die sukkelaars in onze grootsteden, een onderdak, een menswaardig bestaan en geneeskundige verzorging te verlenen? Al wie al eens Londen, Brussel, Parijs… en die kathedraal bezocht heeft, zal ze al wel zien slapen hebben onder de bruggen, in de voetgangerstunnels, aan de metrostations. Neen, dit moet nooit hoogdringend opgelost, dit moet weggestopt worden of dit moet steeds opnieuw maar wachten ! Geen prioriteit en geen grote weldoeners voor deze steeds grotere groep van mensen ! Ik veroordeel ook het geweld in Parijs van de gele hesjes. Ik weet dat er relschoppers tussen zitten, maar ik denk ook dat er mensen tussen zitten die balanceren op de rand en dreigen tussen de daklozen te belanden. En dan begrijp ik hun woede en ik denk dat dit schouwspel van zo gezegde weldoeners en dit excessief kapitalisme hen nog meer woedend zal maken.
De media is al 24 uur over niks anders aan het spreken dan over die grote brand. Dit is hoofdnieuws geworden en al de rest moet wijken. Macron laat zijn toespraak voor de gele hesjes vallen en stelt die uit. Die brand heeft voorrang en blijft voor Macron ook enkele dagen voorrang hebben, want hier ziet hij een kans om zijn imago wat op te poetsen. Die kathedraal moet binnen vijf jaar heropgebouwd zijn, dit komt het imago van de Fransen ten goede.
Dit alles geeft toch mooi aan hoe hard het er in onze maatschappij aan toe gaat : als het erop aan komt de hoogste noden onderaan de samenleving op te lossen, dan wordt dit dikwijls tot in het oneindige uitgesteld. De hoeveelheid personen die het onderaan de samenleving steeds moeilijker krijgen, is aan het stijgen. Niet de echte armoede, zoals we dit vroeger zagen, stijgt, maar wel de hoeveelheid mensen die niet meer mee kunnen met de grote groep, die niet in normale gezinsomstandigheden gelukkig kunnen zijn, die niet de werkzekerheid hebben over een lange periode, die zich niet kunnen permitteren wat de meeste wel kunnen ( basisbehoeften zoals auto, internet,Tv-abonnement, nutsabonnementen … enz. ,waar men om de haverklap aan sleutelt en die steeds ingewikkelder worden). Ook de middenklasse verarmt door bijkomende of stijgende lasten.
Kunnen die bedrijfsleiders van die grote luxemerken dan nooit eens een donatie doen om de armoede en miserie te bestrijden, om al die sukkelaars in onze grootsteden, een onderdak, een menswaardig bestaan en geneeskundige verzorging te verlenen? Al wie al eens Londen, Brussel, Parijs… en die kathedraal bezocht heeft, zal ze al wel zien slapen hebben onder de bruggen, in de voetgangerstunnels, aan de metrostations. Neen, dit moet nooit hoogdringend opgelost, dit moet weggestopt worden of dit moet steeds opnieuw maar wachten ! Geen prioriteit en geen grote weldoeners voor deze steeds grotere groep van mensen ! Ik veroordeel ook het geweld in Parijs van de gele hesjes. Ik weet dat er relschoppers tussen zitten, maar ik denk ook dat er mensen tussen zitten die balanceren op de rand en dreigen tussen de daklozen te belanden. En dan begrijp ik hun woede en ik denk dat dit schouwspel van zo gezegde weldoeners en dit excessief kapitalisme hen nog meer woedend zal maken.
Re: Notre-Dame de Paris, de kathedraal die ons buitensporig kapitalisme blootlegt.
1 miljard bedoel je.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Notre-Dame de Paris, de kathedraal die ons buitensporig kapitalisme blootlegt.
Inderdaad, 1 miljard !
sorry
sorry
Ik ken de wetgeving in Frankrijk totaal niet.
In België, zeer simpel uitgelegd: 90 procent aftrekbaarheid wil zeggen dat je op 90pct x pak 100.000.000 minder belast gaat worden. In België bedraagt de vennootschap belasting 34pct. Dus 0,90 x 100.000.000 x 34pct wil zeggen 30 mi'joe'belasting besparing per 100 miljoen die je stort
Ik denk dat die rujke5 Fransen zwaar hebben afgezien met Hollande. Dat ze nu geld willen uitgeven uit chauvinisme en marketing, leuk voor hun!
In België, zeer simpel uitgelegd: 90 procent aftrekbaarheid wil zeggen dat je op 90pct x pak 100.000.000 minder belast gaat worden. In België bedraagt de vennootschap belasting 34pct. Dus 0,90 x 100.000.000 x 34pct wil zeggen 30 mi'joe'belasting besparing per 100 miljoen die je stort
Ik denk dat die rujke5 Fransen zwaar hebben afgezien met Hollande. Dat ze nu geld willen uitgeven uit chauvinisme en marketing, leuk voor hun!
Graaiers ten top.
De Kerk en hun gulle gevers.
De godsdienst hypocresie ten top.
En maar afgeven op .........
Zwartjes en hun vee.
De Kerk en hun gulle gevers.
De godsdienst hypocresie ten top.
En maar afgeven op .........
Zwartjes en hun vee.
Estate Guru believer.
Je wil dus zeggen dat iemand die 100 miljoen EUR schenkt, eigenlijk minder dan 100 miljoen EUR schenkt? Schandalig inderdaad. Kan-er-niet-mee-door, waar gaan we naar toe? Ze moesten 200 miljoen EUR schenken! Je wil dus zeggen dat iemand die 200 miljoen EUR schenkt, eigenlijk minder dan 200 miljoen EUR schenkt? Schandalig inderdaad. Kan-er-niet-mee-door, waar gaan we naar toe? Ze moesten 300 miljoen EUR schenken! Je wil dus zeggen dat iemand die 300 miljoen EUR schenkt, eigenlijk minder dan 300 miljoen EUR schenkt? Schandalig inderdaad. Kan-er-niet-mee-door, waar gaan we naar toe? Ze moesten 400 miljoen EUR schenken! Je wil dus zeggen dat iemand die 400 miljoen EUR schenkt, eigenlijk minder dan 400 miljoen EUR schenkt? Schandalig inderdaad. Kan-er-niet-mee-door, waar gaan we naar toe? Ze moesten 500 miljoen EUR schenken! Je wil dus zeggen dat iemand die 500 miljoen EUR schenkt, eigenlijk minder dan 500 miljoen EUR schenkt? Schandalig inderdaad. Kan-er-niet-mee-door, waar gaan we naar toe? Ze moesten 600 miljoen EUR schenken! Je wil dus zeggen dat iemand die 600 miljoen EUR schenkt, eigenlijk minder dan 600 miljoen EUR schenkt? Schandalig inderdaad. Kan-er-niet-mee-door, waar gaan we naar toe? Ze moesten 700 miljoen EUR schenken! Je wil dus zeggen dat iemand die 700 miljoen EUR schenkt, eigenlijk minder dan 700 miljoen EUR schenkt? Schandalig inderdaad. Kan-er-niet-mee-door, waar gaan we naar toe? Ze moesten 800 miljoen EUR schenken! Ik hoop dat ik hierboven geen fouten gemaakt heb. In elk geval, ik zou 1 miljard EUR schenken. Wat?
Die rijke families doen misschien wel regelmatig (grote) schenkingen aan goede doelen, alleen haalt deze nu de media... en is dat ineens een "probleem".
In Canada zijn er nog 'ergere' dingen. Daar zijn aandeel-investeringen soms fiscaal compleet aftrekbaar.
https://drache.ca/articles/charities-ar ... gh-shares/
When combined with the pre-existing flow through regime, shareholders who donated their flow through shares to charity were entitled to the tax deduction, the exemption from capital gains tax and charitable tax receipt equal to the fair market value of the donation. In sum, the donation cost the donor about 5 cents per dollar donated.
https://drache.ca/articles/charities-ar ... gh-shares/
When combined with the pre-existing flow through regime, shareholders who donated their flow through shares to charity were entitled to the tax deduction, the exemption from capital gains tax and charitable tax receipt equal to the fair market value of the donation. In sum, the donation cost the donor about 5 cents per dollar donated.
Het schandalige ervan is, dat de teruggave van de belasting bij donaties verhaald wordt op de gewone belasting betaler..
Wat een contrasten in het nieuws alweer...
De Notre Dame...
29 doden bij busongeluk op Madeira.
En in hetzelfde rijtje : """"Peter Van de Velde (52) heeft op Twitter zijn ongenoegen geuit over ouders die de ‘Piet Piraat’-theatervoorstellingen verstoren. Hij roept iedereen op om zijn smartphone weg te steken tijdens de show."""
De Notre Dame...
29 doden bij busongeluk op Madeira.
En in hetzelfde rijtje : """"Peter Van de Velde (52) heeft op Twitter zijn ongenoegen geuit over ouders die de ‘Piet Piraat’-theatervoorstellingen verstoren. Hij roept iedereen op om zijn smartphone weg te steken tijdens de show."""
en gratis reclame krijgen de schenkers
maar denk dat het nog altijd beter is dan als ze niks geven
maar denk dat het nog altijd beter is dan als ze niks geven
Het bisdom en vaticaan is het rijkste van de wereld. Ze bezitten miljarden...
Nog een leuke: artikel op VRT Nieuws over de fameuze belastingaftrek voor die Rijke Fransen en de hypocrisie daarvan volgens sommigen, eindigt wel doodleuk met, en het staat er echt zo in het vet:
Belgen die een gift van 40 euro of meer doen via de Koning Boudewijnstichting, kunnen -zoals alle giften aan die instelling- genieten van een Belgische belastingaftrek van 45 procent.
Dit is wat ook bij mij direct in mijn gedachten opkwam: ikzelf had het niet beter kunnen verwoorden.witte merel schreef: ↑17 april 2019, 22:12
… als het erop aan komt de hoogste noden onderaan de samenleving op te lossen, dan wordt dit dikwijls tot in het oneindige uitgesteld. De hoeveelheid personen die het onderaan de samenleving steeds moeilijker krijgen, is aan het stijgen. Niet de echte armoede, zoals we dit vroeger zagen, stijgt, maar wel de hoeveelheid mensen die niet meer mee kunnen met de grote groep, die niet in normale gezinsomstandigheden gelukkig kunnen zijn, die niet de werkzekerheid hebben over een lange periode, die zich niet kunnen permitteren wat de meeste wel kunnen ( basisbehoeften zoals auto, internet,Tv-abonnement, nutsabonnementen … enz. ,waar men om de haverklap aan sleutelt en die steeds ingewikkelder worden). Ook de middenklasse verarmt door bijkomende of stijgende lasten.
Kunnen die bedrijfsleiders van die grote luxemerken dan nooit eens een donatie doen om de armoede en miserie te bestrijden, om al die sukkelaars in onze grootsteden, een onderdak, een menswaardig bestaan en geneeskundige verzorging te verlenen? Al wie al eens Londen, Brussel, Parijs… en die kathedraal bezocht heeft, zal ze al wel zien slapen hebben onder de bruggen, in de voetgangerstunnels, aan de metrostations.
…

We spreken hier wel over compleet andere bedragen. Een miljard is veel geld, maar komt neer op 15€ per Fransman, éénmalig. Daar kom je niet ver mee voor armoedebestrijding.