Nu kopen of wachten?
TIP
Nu kopen of wachten?
Beste forumleden
Ik heb de mogelijkheid om mijn eerste woning te kopen maar nu dat de rente aan het stijgen is en de onzekerheid/ spanningen in de wereld, vraag ik mij af of het niet beter is om te wachten.
Naar mijn gevoel is er een kans dat de vastgoedprijzen kunnen dalen langs de andere kant heb ik wel nood aan een eigen stek. Maar dan zal ik wel een stevige maandelijkse kost hebben. Mss blijven de prijzen verder toenemen en zal ik het volgend jaar nog moeilijker hebben. Heel moeilijk
Wat is jullie mening hierover?
Alvast bedankt
Ik heb de mogelijkheid om mijn eerste woning te kopen maar nu dat de rente aan het stijgen is en de onzekerheid/ spanningen in de wereld, vraag ik mij af of het niet beter is om te wachten.
Naar mijn gevoel is er een kans dat de vastgoedprijzen kunnen dalen langs de andere kant heb ik wel nood aan een eigen stek. Maar dan zal ik wel een stevige maandelijkse kost hebben. Mss blijven de prijzen verder toenemen en zal ik het volgend jaar nog moeilijker hebben. Heel moeilijk
Alvast bedankt
Re: Nu kopen of wachten?
Een eigen woning kopen is altijd een grote stap en kost.
Als je geen eigen woning koopt dan zal je waarschijnlijk huren (geld out) of in een 5-sterren hotel wonen bij je ouders. (geld sparen)
De huizenprijzen zullen niet snel gaan dalen, dus daar zou ik niet op wachten. Koop ook niets overhaast denk er goed overna. Er zullen altijd huizen en appartementen te koop staan.
De rentevoeten zullen de komende jaren stijgen.
Kijk niet enkel naar de rente maar naar de totale kost van de lening. Mijn lening was indertijd 4% (ondertussen afbetaald) maar de totale kosten over de hele looptijd waren minder dan een lening van 3.9% van een andere bank.
Kijk goed naar alle maandlasten die je hebt en dat je nog genoeg loon overhoudt om van te leven of onvoorziene omstandigheden te bekostigen. (Energie, internet, verzekeringen, …)
Laat de nood aan een eigen stek je beslissing niet versnellen of beinvloeden. Het huis of appartement wat je koopt, koop je voor meerdere jaren of de rest van je leven.
Als je voelt dat het plaatje klopt dan moet je ervoor gaan.
Als je geen eigen woning koopt dan zal je waarschijnlijk huren (geld out) of in een 5-sterren hotel wonen bij je ouders. (geld sparen)
De huizenprijzen zullen niet snel gaan dalen, dus daar zou ik niet op wachten. Koop ook niets overhaast denk er goed overna. Er zullen altijd huizen en appartementen te koop staan.
De rentevoeten zullen de komende jaren stijgen.
Kijk niet enkel naar de rente maar naar de totale kost van de lening. Mijn lening was indertijd 4% (ondertussen afbetaald) maar de totale kosten over de hele looptijd waren minder dan een lening van 3.9% van een andere bank.
Kijk goed naar alle maandlasten die je hebt en dat je nog genoeg loon overhoudt om van te leven of onvoorziene omstandigheden te bekostigen. (Energie, internet, verzekeringen, …)
Laat de nood aan een eigen stek je beslissing niet versnellen of beinvloeden. Het huis of appartement wat je koopt, koop je voor meerdere jaren of de rest van je leven.
Als je voelt dat het plaatje klopt dan moet je ervoor gaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Flip a coin?
Het is zo moeilijk om dit in te schatten. Een belangrijke factor van de prijzen van woningen is de nieuwbouw prijs en die is in zeer hoog tempo aan het stijgen. De lonen gaan bliksemsnel omhoog door indexering, bouwmaterialen zijn zeer duur, nieuwbouw moet ecologische (gas zal over x aantal jaar niet meer mogen dus verplicht zeer dure warmtepomp), betonstop...
Dat de materialen terug wat goedkoper zullen worden zal wel komen, maar lonen kan je niet zomaar laten zakken en iedere zoveel jaar is er wel een reden om de prijzen goed te laten stijgen (warmtepomp, nieuwe ecologisch voorschriften, betonstop,...). En een goede regel in business wereld: als de klant de hoge prijs er nu voor over heeft, dan zal die het morgen ook nog wel kunnen. Er moet dus iets "groot" gebeuren voordat de prijzen terug zakken. Een brood heb ik immers nog nooit goedkoper zien worden bij de bakker nadat een of andere tarwe crisis gedaan is.
Origineel dacht ik dat houtskelet de prijs zou doen zakken (het is toch sneller met een goedkoper materiaal, niet?): dit is fout gebleken. Je zou misschien denken dat 3D printer in de bouw de prijzen zullen doen zakken, maar is het gewoon "hopen" en 5 jaar laten beseffen dit dit niet zo is?
Dure nieuwbouw wil dan meteen ook zeggen dat bestaande woningen mee genieten van die prijsstijging.
Bestaande woningen krijgen ook te verduren met extra regeltjes. Verplichting van asbest attest, verplichting van renovatie indien onder een bepaalde norm,...
Mijn mening erover? Het zal er niet goedkoper op worden, misschien dat het even zal stagneren en heel misschien in minder interessante buurten licht dalen door een prijscorrectie. Maar als je je zinnen hebt gezet op woning in een stad of in zeer prijs vaste omgeving (Leuven, Keerbergen, Mechelen) dan zou het voor mij eerste keer zijn dat ik hoor "de prijzen zijn gedaald!!!"
Als je dus klaar bent om nu te kopen, dan zie ik niet in waarom je zou wachten. Over 3 jaar zal het er niet veel beter uitzien (heel misschien heb je dan wel meer kunnen sparen zoals de suggestie hierboven zegt of weet je beter wat je zoekt / wil).
Natuurlijk, overhaast kopen is nooit een goede zaak. Een woning kopen is op zich al duur en de extra erbij ook. Een miskoop die je op korte termijn terug wil verkopen zullen een diepe put achterlaten (tenzij je laag hebt gekocht en hoog kan verkopen).
Het is zo moeilijk om dit in te schatten. Een belangrijke factor van de prijzen van woningen is de nieuwbouw prijs en die is in zeer hoog tempo aan het stijgen. De lonen gaan bliksemsnel omhoog door indexering, bouwmaterialen zijn zeer duur, nieuwbouw moet ecologische (gas zal over x aantal jaar niet meer mogen dus verplicht zeer dure warmtepomp), betonstop...
Dat de materialen terug wat goedkoper zullen worden zal wel komen, maar lonen kan je niet zomaar laten zakken en iedere zoveel jaar is er wel een reden om de prijzen goed te laten stijgen (warmtepomp, nieuwe ecologisch voorschriften, betonstop,...). En een goede regel in business wereld: als de klant de hoge prijs er nu voor over heeft, dan zal die het morgen ook nog wel kunnen. Er moet dus iets "groot" gebeuren voordat de prijzen terug zakken. Een brood heb ik immers nog nooit goedkoper zien worden bij de bakker nadat een of andere tarwe crisis gedaan is.
Origineel dacht ik dat houtskelet de prijs zou doen zakken (het is toch sneller met een goedkoper materiaal, niet?): dit is fout gebleken. Je zou misschien denken dat 3D printer in de bouw de prijzen zullen doen zakken, maar is het gewoon "hopen" en 5 jaar laten beseffen dit dit niet zo is?
Dure nieuwbouw wil dan meteen ook zeggen dat bestaande woningen mee genieten van die prijsstijging.
Bestaande woningen krijgen ook te verduren met extra regeltjes. Verplichting van asbest attest, verplichting van renovatie indien onder een bepaalde norm,...
Mijn mening erover? Het zal er niet goedkoper op worden, misschien dat het even zal stagneren en heel misschien in minder interessante buurten licht dalen door een prijscorrectie. Maar als je je zinnen hebt gezet op woning in een stad of in zeer prijs vaste omgeving (Leuven, Keerbergen, Mechelen) dan zou het voor mij eerste keer zijn dat ik hoor "de prijzen zijn gedaald!!!"
Als je dus klaar bent om nu te kopen, dan zie ik niet in waarom je zou wachten. Over 3 jaar zal het er niet veel beter uitzien (heel misschien heb je dan wel meer kunnen sparen zoals de suggestie hierboven zegt of weet je beter wat je zoekt / wil).
Natuurlijk, overhaast kopen is nooit een goede zaak. Een woning kopen is op zich al duur en de extra erbij ook. Een miskoop die je op korte termijn terug wil verkopen zullen een diepe put achterlaten (tenzij je laag hebt gekocht en hoog kan verkopen).
Zo lang je elke maand nog iets opzij kunt plaatsen (buffer opbouwen doen)Sara_ta schreef: ↑17 februari 2022, 16:12 Beste forumleden
Alvast bedankt
Estate Guru believer.
Heel erg bedankt voor jullie inzichten!
Doet de escalatie tussen Rusland en Oekraïne jullie meningen veranderen? ![😢](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f622.svg)
volgens mij blijven de conclusies dezelfde - geen overhaaste, paniekerige beslissingen nemen, neem de tijd om zowel kredietgevers als huizen te vergelijken - best nog een spaarpotje overhouden voor onvoorziene omstandigheden
Ik blijf bij dit antwoord:
Als je het huis of appartement wil kopen omdat je er klaar voor bent en je het objectief nodig hebt, ga ervoor.
Als het plaatje klopt dan hoef je niet op oom Biden of broer Putin of om het even wie te wachten. Jij hebt een beslissing genomen en gaat ervoor.
Maar aangaande je vragen voel ik dat je niet klaar bent om deze beslissing te nemen. Je haalt teveel externe factoren aan om je beslissing te rechtvaardigen.
Vraag jezelf af, waarom twijfel ik voor de aankoop?
Ook nadat Rusland bij de buren binnen gevallen is. Ook als er morgen weer een paar stormen over Belgie razen. Kijk naar wat jij nodig hebt. Koop niet overhaast, maar doordacht.
Als je het huis of appartement wil kopen omdat je er klaar voor bent en je het objectief nodig hebt, ga ervoor.
Als het plaatje klopt dan hoef je niet op oom Biden of broer Putin of om het even wie te wachten. Jij hebt een beslissing genomen en gaat ervoor.
Maar aangaande je vragen voel ik dat je niet klaar bent om deze beslissing te nemen. Je haalt teveel externe factoren aan om je beslissing te rechtvaardigen.
Vraag jezelf af, waarom twijfel ik voor de aankoop?
indien je in het huis lange tijd wilt wonen is het in principe een goed idee om te kopen. Een beetje zoals aandelen. Je moet een aankoop zien als iets op lange termijn. Stek dat binnen een paar jaar zou blijken dat je op een slecht moment gekocht hebt, op lange termijn kans groot dat de prijzen zich zullen herpakken.
Ik ben hier niet volledig mee akkoord. Het is best mogelijk dat je vandaag een oudere woning met behoorlijk wat werk kan kopen om hier dan 5 jaar in te kunnen wonen, maar je moet ook beseffen wat dit van stress kan leggen op je privé leven. Dit kan het mogelijk niet waard zijn.calimero1 schreef: ↑22 februari 2022, 16:00 indien je in het huis lange tijd wilt wonen is het in principe een goed idee om te kopen. Een beetje zoals aandelen. Je moet een aankoop zien als iets op lange termijn. Stek dat binnen een paar jaar zou blijken dat je op een slecht moment gekocht hebt, op lange termijn kans groot dat de prijzen zich zullen herpakken.
Soms maakt 1 jaartje langer thuiswonen ook veel uit. In mijn tijd kon ik €25.000 sparen op 1 jaar tijd en als je dan ook nog eens promotie maakt in dat jaar, zijn de vooruitzichten op een lening misschien interessanter.
Ik zou het dus zeker niet alleen aanzien als investering, want het feit blijft dat dit een significante impact heeft op je persoonlijk leven.
Eerlijk, ik heb "te snel" gekocht. Finaal de woning wel met een pak winst kunnen verkopen (dank u Corona), maar als ik nu de balans maak besef je wel dat dit een kost heeft gehad op mijn privé leven. Het is nu gegaan hoe het gegaan is en ga niet meer gaan uitmaken of het nu een goede of slechte keuze was.
Misschien was een jaartje huren een betere keuze geweest. Voordeel van huren is dat het relatief laagdrempelig kan zijn (zeker als je alleen bent, dan kan je gerust een studio huren en wat Ikea meubels in elkaar gooien). Al is het maar om te weten wat voor persoon je bent op je eigen benen, waaraan je veel belang hecht, wat alleen wonen eigenlijk kost, of je in een stad wil wonen of niet, dichtbij het werk of niet,...
-
- Verbannen Gebruiker
Waarom de aankoop alleen maar zien als een investering? Je koopt het omdat je er graag wil wonen. Je koopt het niet alleen maar omdat het een goede investering is. De jaren die je er graag woont zijn ook veel waard. Want dat zijn jaren van jouw leven die voor altijd gepasseerd zijn. Betaal je de marktprijs dan is het altijd goed.
En als je er graag woont, en je wilt het later toch verkopen, zal er wel iemand anders zijn die daar graag woont. En dan de marktprijs betaalt. Indien dat hoger is, dan zijn alle prijzen gestegen, ook de nieuwe woning die je wilt kopen. Indien dat lager is, dan zijn alle prijzen gedaald, ook de nieuwe woning die je wilt kopen.
En als je er graag woont, en je wilt het later toch verkopen, zal er wel iemand anders zijn die daar graag woont. En dan de marktprijs betaalt. Indien dat hoger is, dan zijn alle prijzen gestegen, ook de nieuwe woning die je wilt kopen. Indien dat lager is, dan zijn alle prijzen gedaald, ook de nieuwe woning die je wilt kopen.
Volledig mee eens.VLblokpate schreef: ↑22 februari 2022, 16:25 Waarom de aankoop alleen maar zien als een investering? Je koopt het omdat je er graag wil wonen. Je koopt het niet alleen maar omdat het een goede investering is. De jaren die je er graag woont zijn ook veel waard. Want dat zijn jaren van jouw leven die voor altijd gepasseerd zijn. Betaal je de marktprijs dan is het altijd goed.
Een woning is een grote investering .... maar je moet het niet zien als een investering. Je koopt het omdat je er wil wonen, niet om het te verkopen.
-
- Verbannen Gebruiker
Aansluitend op het voorgaande. Stijn De Paepe, huisdichter van De Morgen, is overleden. Hij was 42 jaar.
Het einde was verwacht. Eind vorig jaar stond nog dit bericht in de krant:
Huisdichter Stijn De Paepe over leven met terminale kanker: ‘Spijt dat mijn tijd zo snel is opgeraakt, daar heb ik veel last van’.
Wacht niet om een huis te kopen waar je graag woont.
Het einde was verwacht. Eind vorig jaar stond nog dit bericht in de krant:
Huisdichter Stijn De Paepe over leven met terminale kanker: ‘Spijt dat mijn tijd zo snel is opgeraakt, daar heb ik veel last van’.
Wacht niet om een huis te kopen waar je graag woont.
Een eigen woning beschouw je best nooit als een financiële investering, best enkel als investering in levenskwaliteit (tuin, ruimtes, mogelijkheden, ...) als dat is wat je zoekt. Sommigen zullen heel hun leven huren, omdat ze graag mobiel zijn of niet met de kosten willen zitten (hallo huidige energiemaatregelen). Kan je je aan kapot rekenen wat zogezegd 'het beste' is.
Als je een geschikte woning hebt gevonden aan een goeie prijs, gunstige lening enz: niet twijfelen.
Als je een geschikte woning hebt gevonden aan een goeie prijs, gunstige lening enz: niet twijfelen.
Bedankt allemaal
Na het lezen van jullie reacties was ik meer overtuigd om een bod te doen omdat ik mezelf er echt zag wonen. Al de rest is idd bijzaak. Ik heb 20k boven de vraagprijs geboden en dit was helaas nog niet genoeg, telkens die spanning en dan de teleurstelling, deze markt is zo uitputtend. Ik heb er zelfs van wakker gelegen.
Na het lezen van jullie reacties was ik meer overtuigd om een bod te doen omdat ik mezelf er echt zag wonen. Al de rest is idd bijzaak. Ik heb 20k boven de vraagprijs geboden en dit was helaas nog niet genoeg, telkens die spanning en dan de teleurstelling, deze markt is zo uitputtend. Ik heb er zelfs van wakker gelegen.