Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Nulcoupons overzicht
En de rentes blijven hoger kruipen.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 17:03Nu zelfs, in 1 daghuisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 10:41
En ondertussen weer flink gestegen:
US 10 jaar: 4,185%
OLO 10 jaar: 2,96%
US 10 jaar: 4,28%
OLO 10 jaar: 2,99%
De aandelenbeurzen gaan blijven knallen. Het dipje van nu zal snel vergeten zijn.
Zeker als je weet dat er een hele kromme redenering achter zit. De aandelenbeurzen kennen vandaag een lichte daling omdat het te goed gaat met de Amerikaanse economie. Zo goed dat de FED de rente misschien toch niet zo snel zal laten zakken. En dus verkopen sommigen hun aandelen, en zakken de beurzen.
Anderen denken: als het zo onverwacht goed gaat met de Amerikaanse economie, dan is dat toch goed nieuws voor de bedrijven. En dus voor de beurzen?
Die laatsten gaan de overhand halen. Vooral omdat ze denken: als de FED de rentes zal laten zakken, dan is dat nog meer goed nieuws voor de bedrijven !!
De beurzen blijven ook knallen
US 10 jaar: 4,34%
OLO 10 jaar: 3,01%
De grote knal komt misschien noghuisjetuintjefiets schreef: ↑22 februari 2024, 19:54En de rentes blijven hoger kruipen.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 17:03
Nu zelfs, in 1 dag
De aandelenbeurzen gaan blijven knallen. Het dipje van nu zal snel vergeten zijn.
Zeker als je weet dat er een hele kromme redenering achter zit. De aandelenbeurzen kennen vandaag een lichte daling omdat het te goed gaat met de Amerikaanse economie. Zo goed dat de FED de rente misschien toch niet zo snel zal laten zakken. En dus verkopen sommigen hun aandelen, en zakken de beurzen.
Anderen denken: als het zo onverwacht goed gaat met de Amerikaanse economie, dan is dat toch goed nieuws voor de bedrijven. En dus voor de beurzen?
Die laatsten gaan de overhand halen. Vooral omdat ze denken: als de FED de rentes zal laten zakken, dan is dat nog meer goed nieuws voor de bedrijven !!
Komt van 3,63% dus 'blijven hoger kruipen'?huisjetuintjefiets schreef: ↑22 februari 2024, 19:54 En de rentes blijven hoger kruipen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
En waarom denk je dat ze nog hoger zullen gaan?huisjetuintjefiets schreef: ↑22 februari 2024, 19:54En de rentes blijven hoger kruipen.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 17:03
Nu zelfs, in 1 dag
-
- Verbannen Gebruiker
In elke mail quote ik de vorige stand om het jullie gemakkelijk te maken. Als je steeds de quote volgt, zie ik dat ik gesproken heb van een stijging vanaf 2,53% op 28/2.reteiP schreef: ↑23 februari 2024, 15:23Komt van 3,63% dus 'blijven hoger kruipen'?huisjetuintjefiets schreef: ↑22 februari 2024, 19:54 En de rentes blijven hoger kruipen.
Als je nu een OLO 0% op 10 jaar koopt, betaal je daar nu 5% minder voor dan op 28/12.
PS: de OLO komt van boven de 10% in 1990. Als je dit als norm neemt, ga je de volgende 10 jaar nooit obligaties nemen. In de jaren 1970 zelfs bij 20%. Daar kunnen we nog lang op wachten
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb het in januari zo verwoord:
Nadien heb ik deze quote aangevuld door dit:huisjetuintjefiets schreef: ↑20 december 2023, 14:05Omdat dat de normale situatie is. Ze beweren dus dat we terugkeren naar de normale situatie, waar rendementen op lange termijn obligaties weer 4 à 6 percent opbrengen, zoals ze normaal doen.karine schreef: ↑20 december 2023, 13:53
En op wat baseren dergelijke analisten zich dan ?
Waarom zien zij de rendementen van obligaties terug stijgen in 2024 ?
Het is ongelooflijk lang geleden dat we zo’n mooie rendementsvooruitzichten zagen voor obligaties’, zegt strateeg Christofer Govaerts van Nagelmackers.
‘Wij gaan voor obligaties uit van een rendement van 4 à 6 procent in 2024, wat niet veel minder is dan wat we verwachten voor aandelen.
Ze beweren dat de abnormale situatie van abnormaal lage rendementen op obligaties gedaan is. Dat we weer naar de normale rendementen evolueren.
Maar we zitten nu in een transitie, tussen abnormaal en normaal. Dat is onvoorspelbaar.
Een deel van de beleggers wacht niet af. Gaan vol voor aandelen (beurzen op record). Een deel wacht af. Gaan naar obligaties (koersen stijgen, rendementen dalen).
Daarna gaan de afwachters ook in actie schieten. Obligaties verkopen (rendementen stijgen) en naar aandelen (koersen nog meer omhoog).
De analisten beschrijven de laatste situatie: terugkeer naar wat normaal is, na de transitie.
huisjetuintjefiets schreef: ↑21 december 2023, 09:06Hier een ander artikel, over andere analisten.Picaro schreef: ↑20 december 2023, 16:26 Volgens mij betekent wat die analisten beweren niet dat we naar rentes van 4-6% evolueren, ze hebben het over opbrengsten. Als de rentes licht dalen, zullen obligaties in waarde stijgen, wat net zal zorgen voor rendement boven de rentevoeten. Ze hebben het specifiek over 2024, niet over langere termijn of wat dan ook. Daarom denk ik dat de analisten net meegaan met de relatief veel voorkomende mening dat de rentevoeten zullen dalen.
https://www.marketwatch.com/story/why-t ... ewer_click
Ze zeggen zeer duidelijk dat het over de volgende jaren gaat, en over een redelijk gedeelte om te beleggen in obligaties.
Enkele citaten:
But as the yield on the 10-year Treasury note BX:TMUBMUSD10Y hovers around 4%, some strategists say the case for allocating a healthy portion of one’s portfolio to bonds hasn’t been this compelling in a long time.
And with the Federal Reserve penciling three interest-rate cuts next year, investors who seize the opportunity to buy more bonds at current levels could reap rewards for years to come, as waning inflation helps to normalize the relationship between stocks and bonds, restoring bonds’ status
Rob Haworth, senior investment strategy director at U.S. Bank’s wealth-management business, says investors now have an opportunity to lock in attractive returns for decades to come, ensuring that the bonds in their portfolios will, at the very least, deliver a steady stream of income that would reduce any losses in stocks or declines in bond prices.
In dat laatste wordt duidelijk gesproken over "declines" in bond prices, dus stijgende rendementen (voor bonds die je dan koopt, niet voor bonds die je in portefeuille hebt).
En over de komende decennia
Voor wat het waard is natuurlijk . Ik kan er glad naast zitten
Ik heb ervaring met aandelen kopen, maar heb nog nooit een obligatie gekocht. Met een termijnrekening die afloopt, wil ik nu mijn eerste aankoop doen (Duitse/Belgische/Europese nulobligaties).
Twee vragen:
(1) Het klopt toch dat ik geen makelaarskosten, roerende voorheffing of beurstaks verschuldigd ben als ik de obligatie tot de einddatum bijhoud? Ik betaal in dat geval enkel makelaarskosten en beurstaks bij de aankoop, en roerende voorheffing op eventuele dividenden (niet van toepassing bij nulcoupons)?
(2) Voor aandelen kan ik bij mijn broker (Saxo) het live orderboek zien en kan ik dus goed inschatten aan welke koers ik kan aankopen (met een limiet- of marktorder). Bij obligaties zie ik die informatie niet en er gebeuren precies ook maar heel weinig transacties op een dag. Iemand tips hoe ik best een limietaankooporder inleg met een grote kans op uitvoering zonder te veel te betalen?
Bedankt
Twee vragen:
(1) Het klopt toch dat ik geen makelaarskosten, roerende voorheffing of beurstaks verschuldigd ben als ik de obligatie tot de einddatum bijhoud? Ik betaal in dat geval enkel makelaarskosten en beurstaks bij de aankoop, en roerende voorheffing op eventuele dividenden (niet van toepassing bij nulcoupons)?
(2) Voor aandelen kan ik bij mijn broker (Saxo) het live orderboek zien en kan ik dus goed inschatten aan welke koers ik kan aankopen (met een limiet- of marktorder). Bij obligaties zie ik die informatie niet en er gebeuren precies ook maar heel weinig transacties op een dag. Iemand tips hoe ik best een limietaankooporder inleg met een grote kans op uitvoering zonder te veel te betalen?
Bedankt
Laatst gewijzigd door kg3010 op 26 februari 2024, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt, behalve: je betaalt ook roerende voorheffing op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (dat laatste is meestal 100%).kg3010 schreef: ↑26 februari 2024, 16:19 Twee vragen:
(1) Het klopt toch dat ik geen makelaarskosten, onroerende voorheffing of beurstaks verschuldigd ben als ik de obligatie tot de einddatum bijhoud? Ik betaal in dat geval enkel makelaarskosten en beurstaks bij de aankoop, en onroerende voorheffing op eventuele dividenden (niet van toepassing bij nulcoupons)?
Obligaties zijn veel minder liquide dan aandelen, behalve (meestal) staatsobligaties. Er zijn dus (meestal) veel minder transacties per dag (dikwijls zelfs 0). Het verschil tussen bid/offer kan dus groot zijn; soms meer dan 1%.(2) Voor aandelen kan ik bij mijn broker (Saxo) het live orderboek zien en kan ik dus goed inschatten aan welke koers ik kan aankopen (met een limiet- of marktorder). Bij obligaties zie ik die informatie niet en er gebeuren precies ook maar heel weinig transacties op een dag. Iemand tips hoe ik best een limietaankooporder inleg met een grote kans op uitvoering zonder te veel te betalen?
Op de beurs van Frankfurt zie je de beursinfo voor de beurs waar er meest Europese en ook veel andere obligaties verhandeld worden: bid / offer, aantal uitgevoerde transacties, ...
Let op: het aantal fixings is NIET het aantal transacties. Het is (meestal) een indicatieve koers.
Saxo (zoals bijna allemaal) heeft het nadeel dat jouw order NIET naar de beurs van Frankfurt gaat. De spread die je ziet bij Saxo is meestal breder dan Frankfurt. Je krijgt dus meestal een minder goede prijs. Bolero is zowat de enige in Belgie die wel de orders naar Frankfurt stuurt.
TIPS:
- kies geen obligaties met grote spread. Soms kun je niet anders (vb corporates). Kies er dan die nog lang lopen. De kost wordt dan gespreid.
- werk steeds met limiet. De limiet is altijd gokken.
- let op de uitgifteprijs
- corporates hebben meestal interessantere rendementen. Let op het risico (rente te hoog: wijst op extra risico)
- let op de brokerkosten: hoeveel bedragen ze, voor welk aankoopbedrag
Succes!
Ik zou Duitse staatoblligaties nemen op Frankfurt via DeGiro of Bolero.kg3010 schreef: ↑26 februari 2024, 16:19 Ik heb ervaring met aandelen kopen, maar heb nog nooit een obligatie gekocht. Met een termijnrekening die afloopt, wil ik nu mijn eerste aankoop doen (Duitse/Belgische/Europese nulobligaties).
Twee vragen:
Bedankt
Duitse hebben inderdaad de beste rating, samen met de EU- en Kreditanstalt für Wiederaufbau onligaties (zoals o.a. DE000a25pm6).TrX schreef: ↑26 februari 2024, 23:06Ik zou Duitse staatoblligaties nemen op Frankfurt via DeGiro of Bolero.kg3010 schreef: ↑26 februari 2024, 16:19 Ik heb ervaring met aandelen kopen, maar heb nog nooit een obligatie gekocht. Met een termijnrekening die afloopt, wil ik nu mijn eerste aankoop doen (Duitse/Belgische/Europese nulobligaties).
Twee vragen:
Bedankt
Verder zijn er ook nog aardige te vinden bij de Oostenrijkse en Franse staatsobligaties.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor die Oostenrijkse staatsobligatie verschilt de koers afhankelijk van of je op de Weense dan wel de Frankfurtse beurs koopt?
Ik kijk altijd naar Frankfurt. In Wenen is er al een half jaar niet in gehandeld meen ik.LaCucaracha schreef: ↑29 februari 2024, 19:39Voor die Oostenrijkse staatsobligatie verschilt de koers afhankelijk van of je op de Weense dan wel de Frankfurtse beurs koopt?
-
- Verbannen Gebruiker
Pfff Bolero, wat een knoeiers
Ze zijn begonnen met een lessenreeksje over obligaties. De laatste gaat over 0 bonds.
Ze geven het (echte) voorbeeld van een Bund die tot april 2025 loopt.
Ze schrijven doodleuk:
- die Bund heeft een bruto rendement van meer dan 9%
- op het verschil tussen aankoop en terugbetalingsprijs betaal je 30% rv in België
Die lessenreeks is bedoeld om mensen iets te leren over obligaties.
Daarvan val je toch van je stoel?
Ze zijn begonnen met een lessenreeksje over obligaties. De laatste gaat over 0 bonds.
Ze geven het (echte) voorbeeld van een Bund die tot april 2025 loopt.
Ze schrijven doodleuk:
- die Bund heeft een bruto rendement van meer dan 9%
- op het verschil tussen aankoop en terugbetalingsprijs betaal je 30% rv in België
Die lessenreeks is bedoeld om mensen iets te leren over obligaties.
Daarvan val je toch van je stoel?
@huisjetuintjefiets : Ik heb ook die "les" over obligaties gelezen op bolero. Ik viel ook bijna van mijn stoel. Denk dat de auteur daarvan niet echt financieel geschoold is en ook niet veel vakliteratuur leest.