Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Nulcoupons overzicht
Ok, ik ga mee met je redenering.
Als je bedoelt: "iemand" betaalt de rv op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (indien uitgifteprijs lager), dan zijn we het eens.
Volgens de wet is het naargelang de periode dat je de obligatie had, in de praktijk is het anders. Bij tussentijdse verkopen houden de banken/brokers dit niet af (en moet je het zelf aangeven). Op vervaldag houden de Belgische banken en brokers de volledige rv af. De belegger kan in dit geval de te veel betaalde rv terugvorderen. Dit kan niet via de belastingaangifte.
Als je zegt dat er rv betaald wordt op verschil tussen aankoop en verkoopprijs, dan zijn we het niet eens. Je koopt een obligatie aan 90% (ofwel bij uitgifte, ofwel op de secundaire markt). Je verkoopt ze een jaar later aan 95%. Dan betaal je geen rv op die 5% winst. Je betaalt wel de eventuele rv op het gedeelte dat slaat op verschil uitgifteprijs - terugbetalingsprijs (naargelang de periode dat je de obligatie in bezit had).
Akkoord?
Wat hier boven staat klopt volledig, de wet zegt inderdaad dat alle winst eigen aan de obligatie zelf als interest beschouwd en dus belastbaar is.lop schreef: ↑9 maart 2024, 04:29
Iets uitgegeven aan 100 % die jij kan kopen voor 95 % is geen winst gemaakt door de obligatie maar dit is verlies van een derde partij .
Daardoor betaal je niks !
Iets uitgegeven aan 90 % en terug verkoopt aan 95 % zal je op die 5 %winst RV betalen !
Of dat zou je toch moeten doen als je de wet volgt en niet tegen de lamp wil lopen .
...
Winst gemaakt door de obligatie zelf in welke vorm deze ook wordt gecreëerd wordt belast .
Uitgifte prijs lager dan 100 % .
Coupons .
Jij aanziet alle zero bonds als nul obligaties dit zijn 2 verschillende obligaties .
Nul obligaties bestaan normaal niet zoals ik je al gezegd heb want dit zijn obligaties die 0 opbrengen dus worden deze niet belast .
Logisch want er is 0 waarde gecreëerd door de uitgifte ervan !
Elke obligatie die een waardevermeerdering creëert op welke manier dan ook word belast !
Op de première markt of secundaire markt kopen speelt geen enkele rol .
Coupon of geen coupon dit speelt geen enkele rol .
Alleen een obligatie die nul opbrengt ( vandaar de naam NUL OBLIGATIE ) wordt niet belast.
Er is daar niks fout aan .
uit desbetreffend wetsartikel: art. 2 § 4 lid 2 WIB92
En sinds de hervormingswet van 22 december 1989 is er de proratering ingevoerdMet betrekking tot vastrentende effecten is bepaald dat als interest wordt beschouwd:
iedere som die boven de uitgifteprijs wordt betaald of toegekend, ongeacht of de
toekenning plaatsheeft op de vervaldag of niet
Interpretatie en toepassing van de wet is natuurlijk een ander verhaal, wat specifiek die zerobonds betreft is er de Fiskoloog publicatie van 1991-337"ten name van elke belasting-
plichtige belastbaar zijn in verhouding tot de bezitsduur van het
effect" (art. llbis, § 2 WIB). Deproratering geldt voor de inkomsten
die vanaf 1 januari 1990 ontvangen zijn.
Daar stelt men dat er geen pro-rata aangifte van RV nodig is en gaat men er van uit dat de op het eind te betalen RV verdisconteerd is in de koers van de obligatie, de koper op de secundaire markt moet dus maar wakker genoeg zijn om de "verlopen RV" in rekening te brengen. Indirect betaalt elk zo zijn pro-rata deel van de RV.
Moeten particulieren de prorata-intrest van Belgische vastrentende
effecten aangeven ?
Het antwoord staat te lezen in artikel 220bis van
het Wetboek, dat handelt over de vrijstelling van de aangifteplicht in
het kader van de bevrijdende roerende voorheffing. Uit dit artikel
volgt dat particulieren de intresten van Belgische vastrentende effec-
ten (inclusief kapitalisatiebons, e.d.) in beginsel niet moeten aange-
ven. Dergelijke intresten hebben normaal gezien immers de roerende
voorheffing ondergaan. Artikel220bis van het Wetboek maakt geen
onderscheid tussen particulieren die de vastrentende effecten gedu-
rende gans het belastbaar tijdperk in bezit hadden en, de anderen
die slechts een prorata-intrest genoten. Bijgevolg mag men besluiten
dat ook de prorata-intrest van Belgische vastrentende effecten niet
moet worden aangegeven.
Dit is overigens niet meer dan logisch. Op de vervaldag zal de roe-
rende voorheffing immers worden ingehouden op de volledige cou-
pon. Bij kapitalisatiebons, e.d., zal de emittent de roerende voor-
heffing ook inhouden op de volledige meerprijs op het ogenblik dat
hij de bon inkoopt of uitbetaalt. Dit betekent niet dat de laatste hou-
der de druk van de roerende voorheffing alleen ondergaat. Bij
tussentijdse verhandelingen zal de koper er immers rekening mee
houden dat hij op het einde van de rit de volledige roerende voor-
heffing ondergaat. Hij zal aan de verkoper bijgevolg slechts bereid
zijn de prorata-intrest te vergoeden onder aftrek van een bedrag dat
gelijk is aan de roerende voorheffing die verhoudingsgewijs op deze
prorata-intrest slaat. Zo die aftrek al niet werkelijk gebeurt, zal hij
minstens in de koers van de effecten verdisconteerd zijn.
Ook de fiscus lijkt het eens met het besluit dat particulieren de pro-
rata-intrest van Belgische vastrentende effecten niet moeten aange-
ven : in het vak IVbis van het aangifteformulier dat het over de nog
verplicht aan te geven roerende inkomsten heeft, komt geen rubriek
voor die in dergelijke aangifteplicht voorziet.
Ja , maar waarom het zo moeilijk maken ?huisjetuintjefiets schreef: ↑9 maart 2024, 07:42Ok, ik ga mee met je redenering.
Als je bedoelt: "iemand" betaalt de rv op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (indien uitgifteprijs lager), dan zijn we het eens.
Volgens de wet is het naargelang de periode dat je de obligatie had, in de praktijk is het anders. Bij tussentijdse verkopen houden de banken/brokers dit niet af (en moet je het zelf aangeven). Op vervaldag houden de Belgische banken en brokers de volledige rv af. De belegger kan in dit geval de te veel betaalde rv terugvorderen. Dit kan niet via de belastingaangifte.
Als je zegt dat er rv betaald wordt op verschil tussen aankoop en verkoopprijs, dan zijn we het niet eens. Je koopt een obligatie aan 90% (ofwel bij uitgifte, ofwel op de secundaire markt). Je verkoopt ze een jaar later aan 95%. Dan betaal je geen rv op die 5% winst. Je betaalt wel de eventuele rv op het gedeelte dat slaat op verschil uitgifteprijs - terugbetalingsprijs (naargelang de periode dat je de obligatie in bezit had).
Akkoord?
Brengt een obligatie op zijn eigen 1 Eurocent op dan word je belast .
Hoe dit rendement ontstaat speelt geen enkele rol .
Krijg je een cadeau van een andere partij die verkoopt omdat hij betere mogelijkheden ziet word je niet belast .
Zeer simpel , alle rendement van een obligatie wordt belast geschenken niet .
Binnen de wet kun je die lijn eigenlijk doortrekken .
Iemand die een langdurige zero bond koopt een poosje voor de vervaldatum en denkt dat hij een goede zaak heeft gedaan zou wel eens ferm in zijn vingers kunnen snijden en geld verliezen erop .vortex schreef: ↑9 maart 2024, 08:45Wat hier boven staat klopt volledig, de wet zegt inderdaad dat alle winst eigen aan de obligatie zelf als interest beschouwd en dus belastbaar is.lop schreef: ↑9 maart 2024, 04:29
Iets uitgegeven aan 100 % die jij kan kopen voor 95 % is geen winst gemaakt door de obligatie maar dit is verlies van een derde partij .
Daardoor betaal je niks !
Iets uitgegeven aan 90 % en terug verkoopt aan 95 % zal je op die 5 %winst RV betalen !
Of dat zou je toch moeten doen als je de wet volgt en niet tegen de lamp wil lopen .
...
Winst gemaakt door de obligatie zelf in welke vorm deze ook wordt gecreëerd wordt belast .
Uitgifte prijs lager dan 100 % .
Coupons .
Jij aanziet alle zero bonds als nul obligaties dit zijn 2 verschillende obligaties .
Nul obligaties bestaan normaal niet zoals ik je al gezegd heb want dit zijn obligaties die 0 opbrengen dus worden deze niet belast .
Logisch want er is 0 waarde gecreëerd door de uitgifte ervan !
Elke obligatie die een waardevermeerdering creëert op welke manier dan ook word belast !
Op de première markt of secundaire markt kopen speelt geen enkele rol .
Coupon of geen coupon dit speelt geen enkele rol .
Alleen een obligatie die nul opbrengt ( vandaar de naam NUL OBLIGATIE ) wordt niet belast.
Er is daar niks fout aan .
uit desbetreffend wetsartikel: art. 2 § 4 lid 2 WIB92En sinds de hervormingswet van 22 december 1989 is er de proratering ingevoerdMet betrekking tot vastrentende effecten is bepaald dat als interest wordt beschouwd:
iedere som die boven de uitgifteprijs wordt betaald of toegekend, ongeacht of de
toekenning plaatsheeft op de vervaldag of nietInterpretatie en toepassing van de wet is natuurlijk een ander verhaal, wat specifiek die zerobonds betreft is er de Fiskoloog publicatie van 1991-337"ten name van elke belasting-
plichtige belastbaar zijn in verhouding tot de bezitsduur van het
effect" (art. llbis, § 2 WIB). Deproratering geldt voor de inkomsten
die vanaf 1 januari 1990 ontvangen zijn.
Daar stelt men dat er geen pro-rata aangifte van RV nodig is en gaat men er van uit dat de op het eind te betalen RV verdisconteerd is in de koers van de obligatie, de koper op de secundaire markt moet dus maar wakker genoeg zijn om de "verlopen RV" in rekening te brengen. Indirect betaalt elk zo zijn pro-rata deel van de RV.
Moeten particulieren de prorata-intrest van Belgische vastrentende
effecten aangeven ?
Het antwoord staat te lezen in artikel 220bis van
het Wetboek, dat handelt over de vrijstelling van de aangifteplicht in
het kader van de bevrijdende roerende voorheffing. Uit dit artikel
volgt dat particulieren de intresten van Belgische vastrentende effec-
ten (inclusief kapitalisatiebons, e.d.) in beginsel niet moeten aange-
ven. Dergelijke intresten hebben normaal gezien immers de roerende
voorheffing ondergaan. Artikel220bis van het Wetboek maakt geen
onderscheid tussen particulieren die de vastrentende effecten gedu-
rende gans het belastbaar tijdperk in bezit hadden en, de anderen
die slechts een prorata-intrest genoten. Bijgevolg mag men besluiten
dat ook de prorata-intrest van Belgische vastrentende effecten niet
moet worden aangegeven.
Dit is overigens niet meer dan logisch. Op de vervaldag zal de roe-
rende voorheffing immers worden ingehouden op de volledige cou-
pon. Bij kapitalisatiebons, e.d., zal de emittent de roerende voor-
heffing ook inhouden op de volledige meerprijs op het ogenblik dat
hij de bon inkoopt of uitbetaalt. Dit betekent niet dat de laatste hou-
der de druk van de roerende voorheffing alleen ondergaat. Bij
tussentijdse verhandelingen zal de koper er immers rekening mee
houden dat hij op het einde van de rit de volledige roerende voor-
heffing ondergaat. Hij zal aan de verkoper bijgevolg slechts bereid
zijn de prorata-intrest te vergoeden onder aftrek van een bedrag dat
gelijk is aan de roerende voorheffing die verhoudingsgewijs op deze
prorata-intrest slaat. Zo die aftrek al niet werkelijk gebeurt, zal hij
minstens in de koers van de effecten verdisconteerd zijn.
Ook de fiscus lijkt het eens met het besluit dat particulieren de pro-
rata-intrest van Belgische vastrentende effecten niet moeten aange-
ven : in het vak IVbis van het aangifteformulier dat het over de nog
verplicht aan te geven roerende inkomsten heeft, komt geen rubriek
voor die in dergelijke aangifteplicht voorziet.
Hier op spaargids zero bonds en nul obigaties in 1 zin noemen lijkt mij niet aangewezen .
Te veel NOOBS .
-
- Verbannen Gebruiker
Fout, fout, fout. Ik heb het uitgelegd en je snapt het maar niet.lop schreef: ↑10 maart 2024, 01:27 Brengt een obligatie op zijn eigen 1 Eurocent op dan word je belast .
Ik koop op de secundaire markt een obligatie die aan 100% is uitgegeven. Ik koop ze aan 80%. Perfect realistisch. Ik houd ze bij tot vervaldag. Ik betaal 0 rv. Jij blijft dat maar niet snappen.
Je snapt ook niet dat er fiscaal geen enkel verschil is tussen een zero coupon bond en een 0% coupon bond.
Je snapt er niets van en dus begin je weer te schelden.
Zeg --KNIP-- Lop heeft duidelijk het onderscheid gemaakt tussen opbrengst eigen aan de obligatie (is verschil uitgifte eindwaarde plus de coupons) waarop RV van toepassing is en de eventuele opbrengst door onder pari aankoop op de secundaire markt waarop geen RV van toepassing is.
Syriasly? Zijn jullie daar nu nog/weer over bezig? Een leek die hier zijn licht komt opsteken zou uit armoede zijn geld niet meer aan een obligatie willen uitgeven.
-
- Verbannen Gebruiker
Compleet fout. Je begrijpt de term "nul obligatie" compleet verkeerd.
De meeste nul obligaties worden onder pari uitgegeven en dus betaal je WEL rv.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 10 maart 2024, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Je zal eens moeten leren wat het verschil is tussen geld creatie afkomstig van de obligatie en een geschenk dat je krijgt van een derde partij .huisjetuintjefiets schreef: ↑10 maart 2024, 10:54Compleet fout. Je begrijpt de term "nul obligatie" compleet verkeerd.
De meeste nul obligaties worden onder pari uitgegeven en dus betaal je WEL rv.
Een geschenk is NOOIT belastbaar !
Een nul obligatie bestaat normaal niet !
Een nul coupon obligatie of zero bond bestaat !
NUL OBLIGATIE = uitgifte aan 100 % en 0 coupon ! Is dus nooit belastbaar .
Snap je het verschil ?
De term nul obligatie bestaat binnen enkele jaren niet meer .
Ik lees hier toch wat verschillen op het forum. Kunnen jullie me bevestigen dat indien ik een obligatie koop uit de lijst nulcoupons op 1ste pagina van deze threat, er geen RV betaald moeten worden? Dus stel ik koop onder pari aan 90% en krijg 2 jaar later 100% uitbetaald. Moet ik dan geen 30% RV betalen op het verschil?
VB: €900 aankoop, 2 jaar later uitbetaling aan €1000. Geen coupons ontvangen want nulcoupon. RV van €30 of €0?
Op bolero las ik het volgende adhv een voorbeeld:
VB: €900 aankoop, 2 jaar later uitbetaling aan €1000. Geen coupons ontvangen want nulcoupon. RV van €30 of €0?
Wanneer je als belegger deze obligatie aankoopt, betaal je per obligatie van 1.000 euro, een bedrag van 965,20 euro. Op de eindvervaldag van de obligatie, in dit geval 20/4/2025, krijg je 1.000 euro terug. Het (bruto) actuarieel rendement van deze obligatie is 3,16%. In België betaal je 30% roerende voorheffing op het verschil tussen de terugbetalingsprijs (100%) en de uitgifteprijs van de obligatie (een nulcouponobligatie wordt onder pari (<100%) uitgegeven).
Het hangt af van de uitgifteprijs.MD91 schreef: ↑11 maart 2024, 09:12 Ik lees hier toch wat verschillen op het forum. Kunnen jullie me bevestigen dat indien ik een obligatie koop uit de lijst nulcoupons op 1ste pagina van deze threat, er geen RV betaald moeten worden? Dus stel ik koop onder pari aan 90% en krijg 2 jaar later 100% uitbetaald. Moet ik dan geen 30% RV betalen op het verschil?
Op bolero las ik het volgende adhv een voorbeeld:Wanneer je als belegger deze obligatie aankoopt, betaal je per obligatie van 1.000 euro, een bedrag van 965,20 euro. Op de eindvervaldag van de obligatie, in dit geval 20/4/2025, krijg je 1.000 euro terug. Het (bruto) actuarieel rendement van deze obligatie is 3,16%. In België betaal je 30% roerende voorheffing op het verschil tussen de terugbetalingsprijs (100%) en de uitgifteprijs van de obligatie (een nulcouponobligatie wordt onder pari (<100%) uitgegeven).
Was de uitgifteprijs 100% of hoger, dan betaal je geen R.V.
Was de uitgifte prijs onder de 100%, dan betaal je na afloop R.V. over het verschil van de uitgifte prijs (b.v.94% ) en de afloop 100%.
-
- Verbannen Gebruiker
Voor jouw voorbeeld betaal je 0 rv als de uitgifteprijs 100% of hoger is.MD91 schreef: ↑11 maart 2024, 09:12 Ik lees hier toch wat verschillen op het forum. Kunnen jullie me bevestigen dat indien ik een obligatie koop uit de lijst nulcoupons op 1ste pagina van deze threat, er geen RV betaald moeten worden? Dus stel ik koop onder pari aan 90% en krijg 2 jaar later 100% uitbetaald. Moet ik dan geen 30% RV betalen op het verschil?
Op bolero las ik het volgende adhv een voorbeeld:Wanneer je als belegger deze obligatie aankoopt, betaal je per obligatie van 1.000 euro, een bedrag van 965,20 euro. Op de eindvervaldag van de obligatie, in dit geval 20/4/2025, krijg je 1.000 euro terug. Het (bruto) actuarieel rendement van deze obligatie is 3,16%. In België betaal je 30% roerende voorheffing op het verschil tussen de terugbetalingsprijs (100%) en de uitgifteprijs van de obligatie (een nulcouponobligatie wordt onder pari (<100%) uitgegeven).
Zie hieronder als uitgifteprijs lager is dan 100%.
Bolero zijn prutsers. Ze hebben fouten verbeterd tov de eerste versie, maar ze blijven slordig. En slordig betekent: verkeerd.
FOUT 1 bij Bolero
De 30% rv die je betaalt op het verschil tussen de terugbetalingsprijs (100%) en uitgifteprijs betaal je volgens de duur dat je de obligatie in bezit hebt gehad. Dat is de wet. In de praktijk houden de Belgische banken en brokers dit af van de laatste eigenaar. De laatste eigenaar kan de eventuele te veel betaalde rv terugvorderen (van de belastingen, maar niet via de personenbelasting)
==> kies daarom obligatie met uitgifteprijs dicht bij 100 (99,5% of zo) (of ideaal: 100 of erboven). Dan is het de moeite niet om je druk te maken
FOUT 2 bij Bolero
"een nulcouponobligatie wordt onder pari (<100%) uitgegeven"
Compleet fout. Er zijn er die aan 100% of zelfs boven de 100 zijn uitgegeven.
FOUT 3 bij Bolero
Ze suggeren dat die 30% rv enkel bij een nulcoupon wordt afgehouden.
Alweer compleet verkeerd. Je betaalt het ook op obligaties met coupon > 0% die onder pari zijn uitgegeven.
==> je betaalt dan zowel 30% rv op coupon, als op verschil uitgifte/terugbetaling.
Hopelijk berekent de Bolero app het juist van zodra mijn 0% coupon Duitse staatsobligaties aflopen.huisjetuintjefiets schreef: ↑11 maart 2024, 10:20Voor jouw voorbeeld betaal je 0 rv als de uitgifteprijs 100% of hoger is.MD91 schreef: ↑11 maart 2024, 09:12 Ik lees hier toch wat verschillen op het forum. Kunnen jullie me bevestigen dat indien ik een obligatie koop uit de lijst nulcoupons op 1ste pagina van deze threat, er geen RV betaald moeten worden? Dus stel ik koop onder pari aan 90% en krijg 2 jaar later 100% uitbetaald. Moet ik dan geen 30% RV betalen op het verschil?
Bolero zijn prutsers. Ze hebben fouten verbeterd tov de eerste versie, maar ze blijven slordig. En slordig betekent: verkeerd.
FOUT 1 bij Bolero
De 30% rv die je betaalt op het verschil tussen de terugbetalingsprijs (100%) en uitgifteprijs betaal je volgens de duur dat je de obligatie in bezit hebt gehad. Dat is de wet. In de praktijk houden de Belgische banken en brokers dit af van de laatste eigenaar. De laatste eigenaar kan de eventuele te veel betaalde rv terugvorderen (van de belastingen, maar niet via de personenbelasting)
==> kies daarom obligatie met uitgifteprijs dicht bij 100 (99,5% of zo) (of ideaal: 100 of erboven). Dan is het de moeite niet om je druk te maken
FOUT 2 bij Bolero
FOUT 3 bij Bolero
Alweer compleet verkeerd. Je betaalt het ook op obligaties met coupon > 0% die onder pari zijn uitgegeven.
==> je betaalt dan zowel 30% rv op coupon, als op verschil uitgifte/terugbetaling.
Als ze dat niet doen, krijgen ze grote problemen met veel klanten!TrX schreef: ↑11 maart 2024, 15:49Hopelijk berekent de Bolero app het juist van zodra mijn 0% coupon Duitse staatsobligaties aflopen.huisjetuintjefiets schreef: ↑11 maart 2024, 10:20
Voor jouw voorbeeld betaal je 0 rv als de uitgifteprijs 100% of hoger is.
FOUT 1 bij Bolero
FOUT 2 bij Bolero
FOUT 3 bij Bolero
-
- Verbannen Gebruiker
Ik denk dat het correct zal zijn (behalve dat ze de eventuele 30% rv ivm uitgifteprijs volledig zullen aanrekenen).
De "lessenreeks obligaties van Bolero" wordt waarschijnlijk door een manager geschreven. Om de kwaliteit te garanderen
De informatica wordt ontwikkeld door personen die wel weten hoe het in elkaar zit