Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Nulcoupons overzicht
Vandaag proberen de duitse obligatie DE0001141828 te kopen op Degiro. Ik zie hier kosten passeren van 3€ commissie + 1€ handling + 0.12% beurstaks.(zou inderdaad goedkoper zijn dan Bolero voor dit bedrag).
Zijn ook de tarieven die ze aangeven in hun kostenoverzicht voor aankoop obligaties.
Alvorens je u order uitvoert kan je een kostenoverzicht downloaden en daar is het toch een heel ander verhaal.
Plots lopen de kosten op tot 64.66€ wat dus al minder interessant is qua rendement die nog overschiet.
Zie ik iets over het hoofd of iemand ervaring met kopen obligaties via Degiro die hiervan op de hoogte is?
Zijn ook de tarieven die ze aangeven in hun kostenoverzicht voor aankoop obligaties.
Alvorens je u order uitvoert kan je een kostenoverzicht downloaden en daar is het toch een heel ander verhaal.
Plots lopen de kosten op tot 64.66€ wat dus al minder interessant is qua rendement die nog overschiet.
Zie ik iets over het hoofd of iemand ervaring met kopen obligaties via Degiro die hiervan op de hoogte is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat zijn hoofdzakelijk spreadkosten
spread = verschil tussen bid en ask (bied en laat in het NL) op de beurs.
Spread is geen expliciete kost, maar een impliciete kost.
Immers, je gaat als niet-professional typisch de (hogere) laatprijs moeten betalen bij een aankoop, en de (lagere) biedprijs krijgen bij een verkoop.
Daarom gaat men per transactie uit van spreadkost = (ask - bid)/2
Dat geldt zowel voor aandelen als obligaties.
In uw kostenoverzicht rekent Degiro met een spread van 0,5%. Dat is erg veel!
Was de spread (berschil bied/laat) toen effectief 1%?
Dit lijkt me dus bijzonder veel, gezien de koers van de obligatie maar 0,05% schommelde gedurende de dag.
Nu, je order aan 97% was ook erg hoge biedprijs, ver boven de koers? Dat begrijp ik niet goed.
Momenteel, terwijl de beurs dicht is, zonder spread/ask, toont dat kosten/lastenoverzicht 0% spreadkosten.
(gewoon omdat ze het niet kunnen uitrekenen)
Spread kan al eens oplopen, maar toch vooral bij minder liquide (bedrijfs)obligaties.
Maar ook bij aandelen. Bv. het Belgische Jensen-group toont nu bid 40,70 ask 41,50;
m.aw. een spread van 0,80 = 2%. Een order voor jensen-group geeft spreadkosten van 1%
In elk geval, als je op voorhand je rendement berekent, doe dat niet aan de hand van de laatste koers, maar aan de hand van de beste laat/askprijs.
Zo zit die spread kost mee in je berekende rendement.
spread = verschil tussen bid en ask (bied en laat in het NL) op de beurs.
Spread is geen expliciete kost, maar een impliciete kost.
Immers, je gaat als niet-professional typisch de (hogere) laatprijs moeten betalen bij een aankoop, en de (lagere) biedprijs krijgen bij een verkoop.
Daarom gaat men per transactie uit van spreadkost = (ask - bid)/2
Dat geldt zowel voor aandelen als obligaties.
In uw kostenoverzicht rekent Degiro met een spread van 0,5%. Dat is erg veel!
Was de spread (berschil bied/laat) toen effectief 1%?
Dit lijkt me dus bijzonder veel, gezien de koers van de obligatie maar 0,05% schommelde gedurende de dag.
Nu, je order aan 97% was ook erg hoge biedprijs, ver boven de koers? Dat begrijp ik niet goed.
Momenteel, terwijl de beurs dicht is, zonder spread/ask, toont dat kosten/lastenoverzicht 0% spreadkosten.
(gewoon omdat ze het niet kunnen uitrekenen)
Spread kan al eens oplopen, maar toch vooral bij minder liquide (bedrijfs)obligaties.
Maar ook bij aandelen. Bv. het Belgische Jensen-group toont nu bid 40,70 ask 41,50;
m.aw. een spread van 0,80 = 2%. Een order voor jensen-group geeft spreadkosten van 1%
In elk geval, als je op voorhand je rendement berekent, doe dat niet aan de hand van de laatste koers, maar aan de hand van de beste laat/askprijs.
Zo zit die spread kost mee in je berekende rendement.
ggbeleggen schreef: ↑29 mei 2024, 13:14 Ik zie hier kosten passeren van 3€ commissie + 1€ handling + 0.12% beurstaks.
De expliciete kosten voor dit order zijn:
€ 3 voor DeGiro: € 2 (geen 3) commissie + € 1 "handling"
€ 11,66 beurstaks voor de staat (€ 9716 * 0,12%)
€ 14,66 totaal. Dat bedrag vind je terug in kostenoverzicht.
Dat is 0,15% van € 9716.
Idd, goedkoper ga je niet vinden dan DeGiro.el perro schreef: ↑29 mei 2024, 21:02ggbeleggen schreef: ↑29 mei 2024, 13:14 Ik zie hier kosten passeren van 3€ commissie + 1€ handling + 0.12% beurstaks.
De expliciete kosten voor dit order zijn:
€ 3 voor DeGiro: € 2 (geen 3) commissie + € 1 "handling"
€ 11,66 beurstaks voor de staat (€ 9716 * 0,12%)
€ 14,66 totaal. Dat bedrag vind je terug in kostenoverzicht.
Dat is 0,15% van € 9716.
Via Saxo Bank kan je wel € 100 transactietegoed krijgen als nieuwe klant via referral link. Dan kan je die obligatie zonder transactiekosten aankopen.
Bolero gaat veel duurder uitkomen.
Nu, het is wel mogelijk dat je via Bolero of zo "over the counter" een betere prijs krijgt dan op de beurs.
Dat is dan eigenlijk een kleinere spread.
Bij obligaties is typisch een groot deel van de handel OTC/niet publiek.
Zelf weinig ervaring mee.
Het is door dat soort ondoorzichtige toestanden dat ik niet graag in obligaties beleg.
Dat is dan eigenlijk een kleinere spread.
Bij obligaties is typisch een groot deel van de handel OTC/niet publiek.
Zelf weinig ervaring mee.
Het is door dat soort ondoorzichtige toestanden dat ik niet graag in obligaties beleg.
3,4% lijkt me niet zoveel voor deze rating.(BAA3 rating, net nog investment grade)
Eens in de Excel gezet.
Aan huidige koers van 88,28 kom ik aan 3,794 netto wat al beter kan.
Wel vreemd dat ze bij Saxo hoog risico voor deze obligaties geven.
I.d.d.,oké jaarcijfers waren niet denderend maar is toch één v.d. grotere chemiebedrijven...
-
- Newbie
- Contacteer:
@elperro bedankt voor de uitleg. Die biedprijs was een foutje van mij en was van een andere duitse staatsbon.
Bedankt voor je tijd.
Bedankt voor je tijd.
ik heb het vandaag nog eens bekeken door zelf een order in te geven.ggbeleggen schreef: ↑29 mei 2024, 13:14 Vandaag proberen de duitse obligatie DE0001141828 te kopen op Degiro. Ik zie hier kosten passeren van 3€ commissie + 1€ handling + 0.12% beurstaks.(zou inderdaad goedkoper zijn dan Bolero voor dit bedrag).
Momenteel is het orderboek:
bid: 5 MEUR aan 97.17
ask: 5 MEUR aan 97.18
De spread is dus 0,01%
Toch zet DeGiro in zijn kostenoverzicht € 50/0,5% als spreadkosten, wat dus VEEL te veel is.
Dat mag je dus negeren.
Juiste berekening voor die (impliciete) spreadkosten is 0,01%/2* € 10.000 = € 0,5
Te verwaarlozen dus.
-
- Newbie
- Contacteer:
bedankt voor de confirmatie
Had deze morgen dezelfde oefening gemaakt en zag opnieuw die hoge spreadkosten.
Had deze morgen dezelfde oefening gemaakt en zag opnieuw die hoge spreadkosten.
Voor de liefhebbers van 100EUR transactietegoed bij Saxo bij het openen van een nieuwe rekening:
https://www.home.saxo/nl-be/accounts/op ... 600af5fdbc
Ik had je dinsdag al een pm gestuurd.camelski schreef: ↑30 mei 2024, 19:19 Voor de liefhebbers van 100EUR transactietegoed bij Saxo bij het openen van een nieuwe rekening:
Ik kan XS2383886947 niet vinden bij Saxo. Bij navraag om toe te voegen was het antwoord dat ze geen handel op Franfurt aanbieden.
XS1820748538 (1.125% 16 May 2025), XS1501367921 (1% 07 Oct 2026) en XS2459163619 (1.75% 22 Mar 2028) zijn wel te vinden.
Ah, niet gezien :-)karine schreef: ↑30 mei 2024, 19:59Ik had je dinsdag al een pm gestuurd.camelski schreef: ↑30 mei 2024, 19:19 Voor de liefhebbers van 100EUR transactietegoed bij Saxo bij het openen van een nieuwe rekening:
Maar ik had al een rekening bij Saxo, dus dat zou niet gewerkt hebben.
XS2383886947 bieden zij inderdaad niet aan.
Vraag me dan wel af waar ze die andere drie aankopen want ze zitten toch alle vier op Frankfurt ?