Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Gg70 schreef: ↑22 juli 2024, 13:40Ik heb het vorige week van Bolero van alle Duitse en Franse terug gehad,
Oostenrijkse e.a. zijn ze nog aan het uitzoeken.
De laatste 2 plukken Duitse en een Franse die ik een aantal weken geleden kocht werd het niet op berekend.
Ik weet niet bij welke broker jij zit. Saxo rekent er ook geen T.O.B. over.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik probeer het te begrijpen. Maar is niet de huidige koers onder pari het belangrijkste criterium om af te leiden of een obligatie met kleine coupon interessant is?
Zoals eerder geschreven: Ook ik betaalde in het verleden geen TOB op Duitse-staats-obli's bij Bolero.
JOKER247 schreef: ↑22 juli 2024, 14:51Bolero.Gg70 schreef: ↑22 juli 2024, 13:40
Ik heb het vorige week van Bolero van alle Duitse en Franse terug gehad,
Oostenrijkse e.a. zijn ze nog aan het uitzoeken.
De laatste 2 plukken Duitse en een Franse die ik een aantal weken geleden kocht werd het niet op berekend.
Ik weet niet bij welke broker jij zit. Saxo rekent er ook geen T.O.B. over.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik moet mezelf corrigeren. De maximum basisrente is sinds 2009 gekoppeld aan de rente van de ECB. 2 keer per jaar wordt gekeken wat die rente is. Ligt die rente boven de 3% dan mogen banken de ECB rente als maximale basisrente geven. Ligt ze lager dan mogen ze maximaal 3% geven. Het is voor de banken een mogelijkheid, geen verplichting.couchsurfer schreef: ↑16 juli 2024, 18:05 Gelijk hebt u. Wie weet komt dit ooit nog terug.
Ook de basisrente heeft trouwens een maximum van 2,00% . Hogere rentes zijn niet gereglementeerd.
In een andere draad op het forum ivm nulcoupon obligaties werd er een situatie aangehaald waarbij de obligatie in tranches wordt uitgegeven. Als de uitgifte prijs van een latere tranche lager is dan 100%, en je hebt een obligatie van die tranche gekocht (wat je uiteraard niet weet, maar misschien weet de bank dit, en dan weet misschien de fiscus dit) dan is het niet heel duidelijk of er daar belasting op wordt geheven.Tycoon schreef: ↑9 mei 2023, 19:48Normaal venster hetzelfde principe als uw voorbeeld in obligatie 3j bij verkoop op de secundaire markt en op vervaldag indien uitgifteprijs van de tranche lager is dan terugbetalingsprijs.
Vandaag werd tranche 3 van de 30j EU bond met isin EU000A3K4DY4 uitgegeven aan 91,17%, zie https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_2642
Probleem is als particulier weet je niet welke tranche je hebt want alle drie hebben ze dezelfde isin EU000A3K4DY4, zie
https://commission.europa.eu/strategy-a ... ns-data_en
De broker toont enkel maar de originele uitgifteprijs van 101% op 15/11/2022. In principe zou de fiscus u dan het voordeel van de twijfel geven en het meest voordelige toekennen moest je die morgen op de secundaire markt kopen (op vervaldag) of verkopen (op dat moment).
Mijn vraag is: wordt er door de fiskus nu gekeken naar de initiële uitgifteprijs of wordt er naar de uitgifteprijs van de tranche gekeken waartoe je gekochte obligatie behoort?
Weet iemand meer hierover?
PS: dat is nl wel van belang voor een aantal staatsobligaties hier aangehaald, oa die van Duitsland en die van Oostenrijk.
Bij mijn vraag tot rechtzetting (bij Bolero) i.v.m. DE0001141802 kreeg ik het standaard antwoord dat ze zelf geconfronteerd worden met een onduidelijkheid in de wetgeving en dat ze het zelf nog verder moeten onderzoeken als deze wel beschouwd kan worden als "analoog aan een OLO uitgegeven door België"...
Bij aankoop van dezelfde obligatie bij Saxo werd geen beurstaks aangerekend.
Zo onduidelijk kan de wetgeving m.b.t. tot de beurstaks van Nederlandse en Duitse overheidsobligaties niet zijn daar Bolero er nu ook geen meer aanrekent bij de huidige orders...Weet niet waarom het dan zo onduidelijk is voor aankopen van enkele maanden terug??
Fijn hè, dat Europa en al die uitzonderingsregeltjes in België met Olo's en gereglementeerde spaarrekeningen, wat ook niet mag van de EU.pereboom schreef: ↑25 juli 2024, 17:27 Zo onduidelijk kan de wetgeving m.b.t. tot de beurstaks van Nederlandse en Duitse overheidsobligaties niet zijn daar Bolero er nu ook geen meer aanrekent bij de huidige orders...Weet niet waarom het dan zo onduidelijk is voor aankopen van enkele maanden terug??
Ook Deutsche Bank verschuilt zich deze week in een email achter de onduidelijkheid ivm wat precies bedoeld wordt met "obligaties analoog aan de OLO's" om de claim tot terugbetaling van de TOB af te wijzen.
Als uitsmijter laat men niet na te vermelden dat de klant altijd in beroep kan bij de fiscus...
Als uitsmijter laat men niet na te vermelden dat de klant altijd in beroep kan bij de fiscus...
Dat kan n.l. niet, alleen de broker kan dat doen.stranger schreef: ↑25 juli 2024, 17:56 Ook Deutsche Bank verschuilt zich deze week in een email achter de onduidelijkheid ivm wat precies bedoeld wordt met "obligaties analoog aan de OLO's" om de claim tot terugbetaling van de TOB af te wijzen.
Gewoon stoppen met olo's en beurstaxen. Dat onnozele gedoe allemaal. Het controleren kost meer dan het opbrengt.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ben ook eens aan het kijken naar de nulcoupons. Ik besef dat die vraag al wel eens is gepasseerd, maar hoe gaan jullie te werk om die obligaties te vinden?
Kijk eens in de betreffende rubriek, daarin staat er genoeg over.