Nummeroverdraagbaarheid
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- OpelZafira
- Full Member
- Contacteer:
Nummeroverdraagbaarheid
Ik had eens gelezen dat er gewerkt werd aan een nummeroverdracht tussen banken voor zicht- en spaarrekeningen, idem zoals bij gsmoperatoren bij overdracht van het gsmnummer. Dus concreet zou je nummer A in bank A mee kunnen nemen naar bank B zonder administratieve rompslomp en aanpassingen qua domiciliëringen en automatische spaaropdrachten. Ondertussen is het erg stil hier rond. Weet iemand hoever men zit in dit dossier?
Re: Nummeroverdraagbaarheid
Ik had daar een paar maanden geleden eens een artikel over gelezen "dat ze van plan waren om ...". Sindsdien kan ik mij niet herinneren dat dit ook effectief al doorgevoerd is.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als het ooit zo ver komt, hoop ik wel dat ze hier een aparte procedure voor opmaken, dus dat je de keuze krijgt of een nr. al dan niet mee wordt genomen naar een andere bank. Anders kan het wel eens erg verwarrend tot lastig worden voor diegenen met meer dan 1 zicht- en spaarrekening.
Vroeger had het ook nog relatief simpel kunnen zijn om te implementeren in vergelijking met nu, je had enkel een rekeningnummer nodig als identifier. Nu met de invoering van SEPA dient het rekeningnummer te beginnen met de landcode en de bankcode, (gevolgd door het "klassieke rekeningnummer") plus het rekeningnummer dient vergezeld te zijn van een BIC (bank identifier code), allemaal erg bank-specifieke zaken als je het mij vraagt... Draag dat maar eens over![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Vroeger had het ook nog relatief simpel kunnen zijn om te implementeren in vergelijking met nu, je had enkel een rekeningnummer nodig als identifier. Nu met de invoering van SEPA dient het rekeningnummer te beginnen met de landcode en de bankcode, (gevolgd door het "klassieke rekeningnummer") plus het rekeningnummer dient vergezeld te zijn van een BIC (bank identifier code), allemaal erg bank-specifieke zaken als je het mij vraagt... Draag dat maar eens over
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Is inderdaad al sprake van geweest, geregeld zelf. En elke keer komt de federatie van banken dan met bovengenoemde argumenten dat het niet haalbaar zou zijn.
Volgens mij moet het wel kunnen, maar de grootbanken weten dat zij hiervan de grote verliezers zouden zijn, welke zot wil er dan nog betalen voor een zichtrekening ??
Maar daar de staat nu de redder van de grootbanken is, zal er wel niets meer van komen, zoals zoveel in dit apenland.
Weet er soms iemand of dit in het buitenland wel ergens kan, nummeroverdracht ?
Volgens mij moet het wel kunnen, maar de grootbanken weten dat zij hiervan de grote verliezers zouden zijn, welke zot wil er dan nog betalen voor een zichtrekening ??
Maar daar de staat nu de redder van de grootbanken is, zal er wel niets meer van komen, zoals zoveel in dit apenland.
Weet er soms iemand of dit in het buitenland wel ergens kan, nummeroverdracht ?
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
In dit artikel op Bank Law Blog staat wat meer uitleg en enkele nuttige links. Als zo'n systeem er door komt zou het mijn inziens toch ook op E(M)U-niveau moeten gebeuren, anders gaat de compatibiliteit met SEPA verloren.
Het probleem is dat wanneer je van bank verandert, onder SEPA, je rekeningnummer en BIC automatisch mee veranderen naar die van je nieuwe bank. Zelfs al zou je het oude klassieke rekeningnummer kunnen meenemen, dan nog krijg je een andere IBAN/BIC combinatie. In dat geval moet je toch overal alles gaan aanpassen, dus totdat men daar een oplossing voor heeft (weer een hele overhaul van int'l betalingen?) zullen we op onze lauweren mogen rusten me dunkt.
Het probleem is dat wanneer je van bank verandert, onder SEPA, je rekeningnummer en BIC automatisch mee veranderen naar die van je nieuwe bank. Zelfs al zou je het oude klassieke rekeningnummer kunnen meenemen, dan nog krijg je een andere IBAN/BIC combinatie. In dat geval moet je toch overal alles gaan aanpassen, dus totdat men daar een oplossing voor heeft (weer een hele overhaul van int'l betalingen?) zullen we op onze lauweren mogen rusten me dunkt.