Obligatie ETF's?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatie ETF's?
Ivm RV kunt u me dan misschien hier mee helpen?
Op Saxo vind ik volgende tekst:
Een voorbeeld
Als voorbeeld nemen we de obligatie op plaats 2: Germany 0% 10 Oct 2025. Aan de huidige koers van 96,30% en bij een nominale waarde van 10 000 betaalt u vandaag 9630 euro (excl. kosten). In oktober 2024 is er geen coupon en is er dus ook geen RV die wordt afgerekend. Op 10 oktober 2025 krijgt u 10.000 euro terug. Dit betekent een winst van 370 euro voor een investering van 9630 euro: een nettorendement van 2,96% op jaarbasis.
Blijkbaar wordt er op die winst van 370 EUR geen RV betaald..klopt dit en waarom niet?
Een voorbeeld
Als voorbeeld nemen we de obligatie op plaats 2: Germany 0% 10 Oct 2025. Aan de huidige koers van 96,30% en bij een nominale waarde van 10 000 betaalt u vandaag 9630 euro (excl. kosten). In oktober 2024 is er geen coupon en is er dus ook geen RV die wordt afgerekend. Op 10 oktober 2025 krijgt u 10.000 euro terug. Dit betekent een winst van 370 euro voor een investering van 9630 euro: een nettorendement van 2,96% op jaarbasis.
Blijkbaar wordt er op die winst van 370 EUR geen RV betaald..klopt dit en waarom niet?
Kan iemand in menselijke taal nu gewoon een antwoord geven waarom op die 370 EUR geen RV wordt betaald...ik heb gezocht en gezocht en geen antwoord gevonden..CaesarDL schreef: ↑11 september 2024, 13:58 Een voorbeeld
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja, geen roerende voorheffing.CaesarDL schreef: ↑11 september 2024, 13:58 Ivm RV kunt u me dan misschien hier mee helpen?
Een voorbeeld
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Nochtans op chatgpt staat: "De roerende voorheffing op nulobligaties bedraagt ook 30% op het bedrag dat je aan rente verdient (dus op het verschil tussen de nominale waarde en de aankoopprijs)." en jij zegt geen RV....waarom niet?
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Als ChatGPT het zegt, waarom vraag je het dan nog hier ?
Is dat U manier om iets te leren, als meerdere personen zeggen dat iets niet zo is en waarom en dan afkomen dat ChatGPT het omgekeerde zegt ??
Heb je nu veel geleerd ?
Make Spaargids " Great Again ! "
RV gaat over de coupon. De coupon is uw rente die je krijgt bij een obligatie. Bij een nulcoupon is er geen rente, dus ook geen RV.
In jouw voorbeeld realiseer je wel een meerwaarde/winst. Anno 2024 worden er in België geen belastingen/voorheffingen betaald op meerwaarden van obligaties.
Er zijn nog enkele kleine lettertjes maar die kan je later wel bijleren. Ta.
In jouw voorbeeld realiseer je wel een meerwaarde/winst. Anno 2024 worden er in België geen belastingen/voorheffingen betaald op meerwaarden van obligaties.
Er zijn nog enkele kleine lettertjes maar die kan je later wel bijleren. Ta.
OK bedankt...
Via Google vind ik: "Als u een obligatie-ETF heeft die een coupon uitkeert, betaalt u immers 30% rv op die coupon zoals bij obligatiefondsen, maar ook op de meerwaarde betaalt u 30% rv (de zgn. Reynderstaks) bij de verkoop ervan. Wie bv. een kapitaliserende obligatie-ETF kocht voor € 1.000 en deze later verkoopt voor € 1.100, zal dus 30% rv of Reynderstaks betalen op de gerealiseerde meerwaarde van € 100"
Dus betekent dat dat die Reynderstaks er is voor obligatie-ETFs en niet voor gewone obligaties voor wat betreft meerwinst?
edit: OK, ja ik heb het gevonden, is er enkel voor accumulerende fondsen/etfs...thx!....dus voor ETFs distribuerende in investeren...
Laatst gewijzigd door CaesarDL op 11 september 2024, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Correct.
Je zit eigenlijk 2 draadjes door elkaar te halen. Als je het topic van de nulcoupons zou doorlezen, dan had je alle info. Eigenlijk staat alles al minstens 10 keer ergens op het forum. Maar de zoekrobot hier is niet de beste en wordt aldus te weinig gebruikt. Dat geldt overigens voor bijna elk forum, imho, that is.
Je zit eigenlijk 2 draadjes door elkaar te halen. Als je het topic van de nulcoupons zou doorlezen, dan had je alle info. Eigenlijk staat alles al minstens 10 keer ergens op het forum. Maar de zoekrobot hier is niet de beste en wordt aldus te weinig gebruikt. Dat geldt overigens voor bijna elk forum, imho, that is.
OK merci ga die topic nulobligaties idd eens volledig doornemen...
Succes, want het is een serieuze boterham. Eigenlijk ben je een jaar te laat om op die kar te springen, maar om te leren is het nooit te laat.
Daar komt 'ie wel achter, Evita.
Als ik dat allemaal pril bekijk en zie dat ETFs onderhevig zijn aan de Reynderstaks en dat obligaties met coupons 30% op die coupons moeten afdragen, dat de de nul-obligaties dan het ei van colombus zijn?
Ik dacht voor de veiligheid en de blijkbare complexiteit van de obligatie-wereld te opteren voor obligatie-ETFs maar moet ik nu besluiten dat nul-obligaties de way ahead zijn om relatief snel in te investeren?
Tot voor kort was het rendement op de meeste staatsobligaties met een nulcoupon meer dan 3%. Ze waren wel niet bij elke broker verkrijgbaar en sommigen inden dan nog eens onterecht TOB.
Vandaag is het zoeken met een vergrootglas om nog 3% te vinden voor een obligatie ( investment grade) in euro. In USD gaat ge nog wel aan 4% geraken. Over andere valuta spreek ik me niet uit.
Verder moet je ook opletten dat de uitgifteprijs niet lager is dan de uitbetalingsprijs, daar wordt je anders wel op belast.
Het is dus vrij simpel eens je wat handelingen op de teller hebt. Als noob lijkt het toch vaak Chinees.
Vandaag is het zoeken met een vergrootglas om nog 3% te vinden voor een obligatie ( investment grade) in euro. In USD gaat ge nog wel aan 4% geraken. Over andere valuta spreek ik me niet uit.
Verder moet je ook opletten dat de uitgifteprijs niet lager is dan de uitbetalingsprijs, daar wordt je anders wel op belast.
Het is dus vrij simpel eens je wat handelingen op de teller hebt. Als noob lijkt het toch vaak Chinees.
Dat versta ik idd als noob nog niet zo goed.
Dus voor een obligatie geven ze uit aan een uitgifeprijs vb 1000 zonder coupons. Je koopt het met de koers op de beurs à vb 950 en je krijgt na een periode 1000....dus 50 niet belaste winst. Maar hoe kan de uitbetalingsprijs dan hoger zijn?