Obligatie-ETF
TIP
Re: Obligatie-ETF
Zou het ook onverstandig geweest zijn om in een dergelijke situatie een obligatiefonds met die onderliggende obligaties gekocht te hebben. Toch hebben veel mensen dat gedaan, en niet enkel op de markt van Herstappe. Allereerst zijn er uiteraard de banken die aan klanten met een defensief profiel vrijwel uitsluitend obligatiefondsen met een verwacht rendement van zo'n 0% hebben verkocht. Ook onder de wat individuelere beleggers waren gespreide portefeuilles met ongeveer 30% aan obligatiefondsen eerder de norm. Dat is niet noodzakelijk een probleem, maar ik ben er niet van overtuigd dat al die beleggers goed begrepen in welke omstandigheden men een positief rendement op dergelijke fondsen kon bekomen in een wereld van nulrentes.
Inderdaad lijkt me dat een goede oplossing.Orakel van Brakel schreef: ↑24 juli 2023, 21:38Dan moet je vandaag het appartement kopen en daarvoor lenen aan een vaste intrestvoet. Daalt de rente, dan herzie je de lening.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Eenvoudig: die losse obligaties tiens. De voorhanden ETF's voldoen niet.
Maar je kaatst de vraag eigenlijk gewoon terug.
Terwijl je net altijd beweert dat iedereen in obligatie-ETFs moet beleggen ipv individuele obligaties.
Je past de belegger aan aan de belegging.
Zoals de vraag gesteld is eigenlijk een onmogelijk, of beter een onvolledig, probleem.
Want kapitaalgarantie is helemaal geen garantie, je hebt koopkrachtgarantie nodig.
Zo werkt het niet.
Of je het nu leuk vindt of niet, veel mensen kijken heel anders tegen koopkrachtverlies dan tegenover kapitaalverlies.
Kijk naar de situatie <2022:
Rente op spaarboekje < inflatie: stilte
Negatieve rente op bankrekeningen < 0: groot kabaal!
Kapitaalgarantie telt.
En het is naast de kwestie (risico op waardedaling obligaties tgv rentestijging in geval van ETF's.)
Mijn casus had het over een (typisch) risicoprofiel, i.e. huiverig voor kapitaalvelies. Geen idee hoe je daar deze besluiten kan uit trekken.De kans dat deze risico-averse belegger met dit geld een app zal kunnen kopen binnen 20 jaar door enkel gebruik te maken van obligatie(fondsen) is zeer klein.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voila, we zijn er.
Vermoedelijk, maar dat zijn geen eigenschappen van obligatiefondsen en dus geen argumenten tegen obligatiefondsen versus individuele obligaties n.m.i.pmu schreef: ↑24 juli 2023, 22:02 Toch hebben veel mensen dat gedaan, en niet enkel op de markt van Herstappe. Allereerst zijn er uiteraard de banken die aan klanten met een defensief profiel vrijwel uitsluitend obligatiefondsen met een verwacht rendement van zo'n 0% hebben verkocht. Ook onder de wat individuelere beleggers waren gespreide portefeuilles met ongeveer 30% aan obligatiefondsen eerder de norm. Dat is niet noodzakelijk een probleem, maar ik ben er niet van overtuigd dat al die beleggers goed begrepen in welke omstandigheden men een positief rendement op dergelijke fondsen kon bekomen in een wereld van nulrentes.
In mijn beleggingsaanpak zijn obligaties deel van het stabiele gedeelte. De stabiliteit (relatieve) laat me toe om in het groeigedeelte van mijn portefeuille voldoende risico te nemen om mijn doelen te bereiken.pmu schreef: ↑24 juli 2023, 22:02Zou het ook onverstandig geweest zijn om in een dergelijke situatie een obligatiefonds met die onderliggende obligaties gekocht te hebben. Toch hebben veel mensen dat gedaan, en niet enkel op de markt van Herstappe. Allereerst zijn er uiteraard de banken die aan klanten met een defensief profiel vrijwel uitsluitend obligatiefondsen met een verwacht rendement van zo'n 0% hebben verkocht. Ook onder de wat individuelere beleggers waren gespreide portefeuilles met ongeveer 30% aan obligatiefondsen eerder de norm. Dat is niet noodzakelijk een probleem, maar ik ben er niet van overtuigd dat al die beleggers goed begrepen in welke omstandigheden men een positief rendement op dergelijke fondsen kon bekomen in een wereld van nulrentes.
Het rendement van mijn portefeuille over de laatste 3 jaar is zo'n 9% per jaar. De portefeuille heeft dus beter gedaan dan de inflatie (zelfs met dalende obligatiekoersen). (aandelen +13,5%, stabiel gedeelte -4,5%) . De (relatieve) stabiliteit van dit gedeelte heeft ervoor gezorgd dat ik geen aandelen heb verkocht tijdens de 2 crashes; zelfs bijgekocht.
Voor mij is het belangrijk dat mijn volledige portefeuille in de meeste scenarios een aanvaardbaar resultaat heeft.
En dat doet mijn portefeuille reeds vele jaren.
Waren er betere scenarios voor de laatste 3 jaar - zeker.
Kon men op voorhand weten welk scenario het best gingen zijn - nee
Heb ik vertrouwen dat mijn portefeuille het de volgende jaren "aanvaardbaar" zal doen.
JA - in het overgrote gedeelte van de scenarios.
"een portefeuille waar alle delen goed presteren is onvoldoende gediversifieerd"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Verbannen Gebruiker
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
korrekt.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 juli 2023, 22:33Er bestaat niets op de wereld dat koopkrachtgarantie biedt.
voor sommige assetklassen is er een verwachting dat ze de inflatie gaan bijhouden - obligaties maken hiervan geen deel uit - aandelen wel (over een voldoende lange periode)
Daar ben ik het mee eens, maar het voordeel van individuele obligaties is dat je geconfronteerd wordt met een vooraf gekend rendement, waartegen je kunt beslissen of je die voldoende vindt. Met fondsen is dat minder het geval, voor de meeste particuliere beleggers toch.EarthNvstr1 schreef: ↑24 juli 2023, 22:20 Vermoedelijk, maar dat zijn geen eigenschappen van obligatiefondsen en dus geen argumenten tegen obligatiefondsen versus individuele obligaties n.m.i.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zolang je grondig begrijpt wat je in je portefeuille hebt, lijkt mij dit prima. Zelf vraag ik mij wel af of je de afgelopen jaren het stabiele gedeelte niet eerder in cash had aangehouden gezien het objectief geringe opwaartse potentieel van obligatiefondsen destijds, maar dat is een afweging die je uiteraard zelf best kunt maken.B7H4long schreef: ↑24 juli 2023, 22:29 In mijn beleggingsaanpak zijn obligaties deel van het stabiele gedeelte. De stabiliteit (relatieve) laat me toe om in het groeigedeelte van mijn portefeuille voldoende risico te nemen om mijn doelen te bereiken.
Het rendement van mijn portefeuille over de laatste 3 jaar is zo'n 9% per jaar. De portefeuille heeft dus beter gedaan dan de inflatie (zelfs met dalende obligatiekoersen). (aandelen +13,5%, stabiel gedeelte -4,5%) . De (relatieve) stabiliteit van dit gedeelte heeft ervoor gezorgd dat ik geen aandelen heb verkocht tijdens de 2 crashes; zelfs bijgekocht.
Voor mij is het belangrijk dat mijn volledige portefeuille in de meeste scenarios een aanvaardbaar resultaat heeft.
Heb ik vertrouwen dat mijn portefeuille het de volgende jaren "aanvaardbaar" zal doen.
"een portefeuille waar alle delen goed presteren is onvoldoende gediversifieerd"
Obligatiekoersen bewegen zich namelijk een stuk mechaniser dan aandelenkoersen. Ik ga gerust mee in het verhaal dat je de aandelenmarkten niet kunt voorspellen, maar bij obligaties zit dat toch enigszins anders.
Laatst gewijzigd door pmu op 24 juli 2023, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie YTD topic ... wat-is-uw-ytd-t22712-2130.html?hilit=ytd#p585056pmu schreef: ↑24 juli 2023, 22:48 Zolang je grondig begrijpt wat je in je portefeuille hebt, lijkt mij dit prima. Zelf vraag ik mij wel af of je de afgelopen jaren het stabiele gedeelte niet eerder in cash had aangehouden gezien het objectief geringe opwaartse potentieel van obligatiefondsen destijds, maar dat is een afweging die je uiteraard zelf best kunt maken.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 24 juli 2023, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Achteraf is niet moeilijk om de markt-timing momenten te bepalen.pmu schreef: ↑24 juli 2023, 22:48Zolang je grondig begrijpt wat je in je portefeuille hebt, lijkt mij dit prima. Zelf vraag ik mij wel af of je de afgelopen jaren het stabiele gedeelte niet eerder in cash had aangehouden gezien het objectief geringe opwaartse potentieel van obligatiefondsen destijds, maar dat is een afweging die je uiteraard zelf best kunt maken.B7H4long schreef: ↑24 juli 2023, 22:29 In mijn beleggingsaanpak zijn obligaties deel van het stabiele gedeelte. De stabiliteit (relatieve) laat me toe om in het groeigedeelte van mijn portefeuille voldoende risico te nemen om mijn doelen te bereiken.
Obligatiekoersen bewegen zich namelijk een stuk mechaniser dan obligatiekoersen. Ik ga gerust mee in het verhaal dat je de aandelenmarkten niet kunt voorspellen, maar bij obligaties zit dat toch enigszins anders.
Op dit forum, en op andere plaatsen, wordt er, door sommige, al meer dan een decennia aangeraden om "nu" geen obligaties in je portefeuille te hebben. Over die periode had je met obligatie(fondsen) toch een hoger rendement dan cash. Ook dit jaar reeds +1,66 met mijn obligaties.
Dus een aanvaardbaar rendement, en de stabiliserende factor in een portefeuille die heeft toegelaten om op het groeigedeelte een heel mooi resultaat te halen; vele malen de inflatie.
Dit voldoet niet aan je absolute vereiste van geen kapitaalverlies. Er zijn meerdere scenarios waar je tussentijds en ook op het einde kapitaal verlies kan hebben.
De enige oplossing die dicht bij je vraag komt is het spaarboekje, max 100k/ bank, ook cash onder de matras is een oplossing.
Tot je huis afbrandt.