Obligatie-ETF
TIP
Re: Obligatie-ETF
Dat stabiel gedeelte zal wel een pak lager staan dan -4,5%, zal eerder -15% zijn.B7H4long schreef: ↑24 juli 2023, 22:29In mijn beleggingsaanpak zijn obligaties deel van het stabiele gedeelte. De stabiliteit (relatieve) laat me toe om in het groeigedeelte van mijn portefeuille voldoende risico te nemen om mijn doelen te bereiken.pmu schreef: ↑24 juli 2023, 22:02
Zou het ook onverstandig geweest zijn om in een dergelijke situatie een obligatiefonds met die onderliggende obligaties gekocht te hebben. Toch hebben veel mensen dat gedaan, en niet enkel op de markt van Herstappe. Allereerst zijn er uiteraard de banken die aan klanten met een defensief profiel vrijwel uitsluitend obligatiefondsen met een verwacht rendement van zo'n 0% hebben verkocht. Ook onder de wat individuelere beleggers waren gespreide portefeuilles met ongeveer 30% aan obligatiefondsen eerder de norm. Dat is niet noodzakelijk een probleem, maar ik ben er niet van overtuigd dat al die beleggers goed begrepen in welke omstandigheden men een positief rendement op dergelijke fondsen kon bekomen in een wereld van nulrentes.
Het rendement van mijn portefeuille over de laatste 3 jaar is zo'n 9% per jaar. De portefeuille heeft dus beter gedaan dan de inflatie (zelfs met dalende obligatiekoersen). (aandelen +13,5%, stabiel gedeelte -4,5%) . De (relatieve) stabiliteit van dit gedeelte heeft ervoor gezorgd dat ik geen aandelen heb verkocht tijdens de 2 crashes; zelfs bijgekocht.
Voor mij is het belangrijk dat mijn volledige portefeuille in de meeste scenarios een aanvaardbaar resultaat heeft.
En dat doet mijn portefeuille reeds vele jaren.
Waren er betere scenarios voor de laatste 3 jaar - zeker.
Kon men op voorhand weten welk scenario het best gingen zijn - nee
Heb ik vertrouwen dat mijn portefeuille het de volgende jaren "aanvaardbaar" zal doen.
JA - in het overgrote gedeelte van de scenarios.
"een portefeuille waar alle delen goed presteren is onvoldoende gediversifieerd"
VAGF is laatste 3 jaar -15% gezakt ongeveer.
2020-21 2021-22 2022-23
NAV (EUR) — -0.88% -11.53% -2.92%
TrX schreef: ↑25 juli 2023, 09:06Dat stabiel gedeelte zal wel een pak lager staan dan -4,5%, zal eerder -15% zijn.B7H4long schreef: ↑24 juli 2023, 22:29
In mijn beleggingsaanpak zijn obligaties deel van het stabiele gedeelte. De stabiliteit (relatieve) laat me toe om in het groeigedeelte van mijn portefeuille voldoende risico te nemen om mijn doelen te bereiken.
Het rendement van mijn portefeuille over de laatste 3 jaar is zo'n 9% per jaar. De portefeuille heeft dus beter gedaan dan de inflatie (zelfs met dalende obligatiekoersen). (aandelen +13,5%, stabiel gedeelte -4,5%) . De (relatieve) stabiliteit van dit gedeelte heeft ervoor gezorgd dat ik geen aandelen heb verkocht tijdens de 2 crashes; zelfs bijgekocht.
Voor mij is het belangrijk dat mijn volledige portefeuille in de meeste scenarios een aanvaardbaar resultaat heeft.
Heb ik vertrouwen dat mijn portefeuille het de volgende jaren "aanvaardbaar" zal doen.
"een portefeuille waar alle delen goed presteren is onvoldoende gediversifieerd"
2020-21 2021-22 2022-23
-0.88% -11.53% -2.92%
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De koers van een ETF over een bepaalde periode is iets anders dan het rendement van iemand die met die ETF aan- en verkopen doet over die periode.
Zie wat-is-uw-ytd-t22712-1845.html#p567715
Per 1/1/2023 stond hij -4,3 over 3 jaar en -1,8 over 5 jaar.
Edit: B7H4long heeft volgens mij wel een voor hem goede en eenvoudige asset allocatie strategie, maar daar gaat dit topic n.m.i. niet over

Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 juli 2023, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
1. Mijn rendementen zijn:TrX schreef: ↑25 juli 2023, 09:06Dat stabiel gedeelte zal wel een pak lager staan dan -4,5%, zal eerder -15% zijn.B7H4long schreef: ↑24 juli 2023, 22:29
In mijn beleggingsaanpak zijn obligaties deel van het stabiele gedeelte. De stabiliteit (relatieve) laat me toe om in het groeigedeelte van mijn portefeuille voldoende risico te nemen om mijn doelen te bereiken.
2020-21 2021-22 2022-23
NAV (EUR) — -0.88% -11.53% -2.92%
Geannualiseerd
2. Het rendement van een fonds is zelden het rendement van een portefeuille van een belegger.
Het ene rendement is time-weighted, het andere is money-weighted.
3. Ja er zijn VAGF transacties uitgevoerd op mijn portefeuille de vorige 3 jaar, oa om te herbalanceren
4. Het stabiel gedeelte is meer dan VAGF alleen - mijn portefeuille staat in mijn profiel. Weinig verandering in de opbouw de laatste 3 jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
los van bovenstaande interessante discussie wou ik deze topic gebruiken om het volgende af te toetsen.
gezien ik sinds kort over een hoeveelheid cash geld beschik wil ik dit graag gespreid in tijd beleggen in de alom gekende brede ETF's (gevoelsmatig heb ik wat "hoogtevrees" om met de gestegen koersen de afgelopen periode dit bedrag en één brok te investeren).
Transactiekosten zijn te verwaarlozen procentueel waardoor ik plan dit over twee jaar te spreiden via maandelijkse aankopen, wat misschien een lange periode is maar ik wil graag het risico voldoende spreiden.
Ik wil graag het gedeelte cash dat zal staan te "wachten " om in deze ETF's geïnvesteerd te worden enigszins laten renderen. Lijken kortlopende obligaties (los van de vraag fonds/individuele obligaties) jullie hiervoor een aangewezen product?
gezien ik sinds kort over een hoeveelheid cash geld beschik wil ik dit graag gespreid in tijd beleggen in de alom gekende brede ETF's (gevoelsmatig heb ik wat "hoogtevrees" om met de gestegen koersen de afgelopen periode dit bedrag en één brok te investeren).
Transactiekosten zijn te verwaarlozen procentueel waardoor ik plan dit over twee jaar te spreiden via maandelijkse aankopen, wat misschien een lange periode is maar ik wil graag het risico voldoende spreiden.
Ik wil graag het gedeelte cash dat zal staan te "wachten " om in deze ETF's geïnvesteerd te worden enigszins laten renderen. Lijken kortlopende obligaties (los van de vraag fonds/individuele obligaties) jullie hiervoor een aangewezen product?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou termijnrekeningen nemen.
Vb 25k op 3 maand, 25k op 6 maand, 25k op 9 maand, ... en telkens er 25k vrijkomt, deze in een etf investeren.
Vb 25k op 3 maand, 25k op 6 maand, 25k op 9 maand, ... en telkens er 25k vrijkomt, deze in een etf investeren.
-
- Verbannen Gebruiker
Als het minder dan een jaar is, moet je letten op de transactiekosten van de obligaties. Anders zijn termijnrekeningen misschien interessanter: je moet de RV van 30% op termijnrekeningen afwegen tgo de taks en de kosten van de obligaties (je kiest uiteraard obligaties op de secundaire markt, met 0 coupon of zeer kleine coupon, die uitgegeven is aan pari, of boven pari, of net onder pari).