Obligatie-ETF
TIP
Re: Obligatie-ETF
Ik pleit niet zozeer voor investeren in individuele obligaties (hoewel...), maar het is wel belangrijk die goed te begrijpen vooraleer je een ETF koopt.Gudrun schreef: ↑9 december 2022, 14:01 Ik zou niet in individuele obligaties willen investeren, maar in een tracker. Voor een andelentracker is het simpel: je kiest gewoon voor een heel brede index. Eventueel kun je nog wat extra tilt toevoegen via factor-ETFs, maar dat is volstrekt optioneel. Tilten naar sector of geografie is niet nodig. De vraag is of diezelfde redenering opgaat voor een obligatietracker.
Voor obligaties kun je ook een brede index volgen, maar mensen kiezen er bijvoorbeeld voor om hogere eisen te stellen aan kredietwaardigheid (terwijl het devies bij aandelen is om alle rommel ook te kopen), met een kortere duration (hierdoor ook gemiddeld lager rendement). Heeft vooral te maken met het feit dat typisch obligaties moeten dienen als een stabielere component in de portefeuille. Als je die doelstelling laat vallen, kun je volgens mij net zo goed en brede index kiezen.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik koop opnieuw obligaties sinds dit jaar en houd ze bij tot vervaldag.
Looptijden variëren tussen anderhalf jaar en 10 jaar. Ik profiteer zoveel mogelijk van lage coupons omwille van rv.
Ik koop enkel investment grade en gespreid over meerdere bedrijven. Ik beleg in usd en euro omdat ik in die munten beleg en alles in die munten houd. Toen usd laag stond (1,25 of meer voor een euro) heb ik er genoeg gekocht om een goede verhouding te hebben.
Ik voel me hier comfortabel bij maar iedereen moet voor zichzelf keuzes maken

Bedrijfsobligaties met wat degelijk rendement
worden schaars of je moet al naar high yield of junk gaan....
worden schaars of je moet al naar high yield of junk gaan....
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Bijvoorbeeld obligaties Fastned 5%
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Die Fastned obligaties lijken me wel interessant (4,5 jaar 5% of 1,25% per kwartaal. Zou je die als Belg rechtstreeks op obligaties.fastned.nl kunnen kopen ?
Niet echt investment grade…
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik treed je bij.Gudrun schreef: ↑9 december 2022, 13:30 Wat ik precies toch nog mis in alle aangehaalde topics is voor welk TYPE obligatie-tracker je best kiest gegeven de huidige economische omstandigheden. Korte looptijd vs lange looptijd, government vs enterprise, high yeld vs investment grade,...
Ik vind de wereld van obligaties een heel stuk ingewikkelde dan die van aandelen.
Het "TYPE" fonds, zoals jij het noemt, is idd. wat je eerst moet bekijken. Nl. waarin wil je beleggen.
Welk "TYPE" op dit moment ("de huidige economische omstandigheden") het "beste" is, dat is een goede vraag.

Daarnaast staat een keuze van een obligatiefonds "voor de zeer lange termijn" waarbij je niet kijkt naar "de huidige economische omstandigheden", maar wel zoals B7H4long het verwoordt als "wat is de rol ervan in je port ?".
Ik heb obligaties altijd (laatste jaren) buiten mijn portefeuille gelaten, nu denk ik er aan om toch wat obligaties te kopen, mij lijkt dan het makkelijkst Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation (EUR) | VAGF
(Met de bedoeling wat crisisbestendigheid in te bouwen zo...)
Iemand opmerkingen? Betere ETF's?....
(Met de bedoeling wat crisisbestendigheid in te bouwen zo...)
Iemand opmerkingen? Betere ETF's?....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Koers van een obligatie daalt bij stijgende rente. Lijkt me dus niet echt interessant om nu in te stappen.
Amerikaanse centrale bank verhoogt rente met 'slechts' 25 basispunten. Er komt ook wel eens een eind aan die stijgende rente natuurlijk...Orakel van Brakel schreef: ↑2 februari 2023, 10:04 Koers van een obligatie daalt bij stijgende rente. Lijkt me dus niet echt interessant om nu in te stappen.
De ECB is nog lang niet aan stoppen toe hoor.
De stijging neemt af en dat alleen al is voldoende reden om nu obligaties te kopen. Als je wacht tot de rente echt begint af te nemen dan ben je te laat. Obligaties zitten al enkele weken in de lift, ook vandaag.Orakel van Brakel schreef: ↑2 februari 2023, 10:04 Koers van een obligatie daalt bij stijgende rente. Lijkt me dus niet echt interessant om nu in te stappen.
Ik denk dat obligaties wel eens een beter jaar zouden kunnen meemaken dan aandelen. Nadeel is de roerende voorheffing...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Voor een deel klopt dit wel, natuurlijk, maar vandaag gingen de koersen bijvoorbeeld een stuk de lucht in, ondanks de ECB-aankondiging.Orakel van Brakel schreef: ↑2 februari 2023, 10:04 Koers van een obligatie daalt bij stijgende renteverwachtingen. Lijkt me dus niet echt interessant om nu in te stappen.
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad een ferme pandoering voor de 10 jaar Belgische rente: 27bp eraf in 1 dag.
10 jaar rente komt daardoor op 2,6%, waar we 2 maand geleden op 3,2% stonden.
Momenteel niet het moment inderdaad. Indien de rentes toch weer eens een stevig stijgen kan je wel weer eerder uitgegeven obligaties met een mooie korting kopen, zelf deed ik dat in oktober-november.
(het leuke is dat je de 30% RV enkel betaalt op de rentevoet bij uitgifte, bij stevig gedaalde koers kan je deels belastingsvrij 'winst' maken door de obligatie rustig z'n tijd te laten uitdoen)
(het leuke is dat je de 30% RV enkel betaalt op de rentevoet bij uitgifte, bij stevig gedaalde koers kan je deels belastingsvrij 'winst' maken door de obligatie rustig z'n tijd te laten uitdoen)