Obligatie-ETF
TIP
Re: Obligatie-ETF
Maar dit topic gaat over ETFs...
Volgens mij is het net het ideale moment om een obligatietracker te kopen, mocht dat je ding zijn. MAar daarop is altijd 30% RV verschuldigd.
Volgens mij is het net het ideale moment om een obligatietracker te kopen, mocht dat je ding zijn. MAar daarop is altijd 30% RV verschuldigd.
M'n excuses, dat was ik even uit het oog verloren.
Maar ook dan lijkt het me nu (persoonlijke mening) geen ideaal moment (tenzij je sowieso erg gespreid wil instappen).
Maar ook dan lijkt het me nu (persoonlijke mening) geen ideaal moment (tenzij je sowieso erg gespreid wil instappen).
Volgens mij hebben obligaties echt wel al het grootste deel van hun verenkleed verloren. Ik kan natuurlijk ook niet uitsluiten dat er niet nog een kaalslag komt en mijn mening is ook maar gevormd is door indrukken en signalen maar uiteindelijk geen wetenschap. Op lange termijn blijft de case voor een 60/40 (of 80/20) portefeuille wel degelijk overeind.
Om correct te zijn is de meerwaardebelasting 30%. Bij verlies betaal je niets.
Nu vraag ik me wel af of dat ook zo is voor synthetische obligatietrackers. Zo’n instrument bevat misschien minder dan 10% vastrentende producten.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
-
- Full Member
- Contacteer:
Mij lijkt het ook een goed moment. Ik heb een maand geleden voor het eerst twee obligatie ETF's gekocht (DBZB en EUNA). Deze zijn samen 5% van mijn beleggingsportefeuille. Ik ben van plan om de komende maanden toch wat gespreid bij te kopen .
Obligatiekoersen bewegen zich wel op een voorspelbaardere manier dan aandelenkoersen. Ze worden voor een groot deel gedreven door de beleidsrente van centrale banken. Om deze reden kon je wel stellen dat de vorige jaren niet ideaal waren voor obligaties omdat er weinig marge tot verdere renteverlagingen was. Dat is nu anders. Ook het rendement van obligaties zelf (bij gelijk blijvende rente) is nu een stuk hoger.
Obligatie etfs bevatten nog steeds de obligaties met lage yields.
Ik zou persoonlijk gewoon Belgische OLO's of staatsobligaties kopen.
Ik zou persoonlijk gewoon Belgische OLO's of staatsobligaties kopen.
De koersen van obligatie-ETF's zijn recent gedaald omdat die van de onderliggende obligaties gedaald zijn. Lagere obligatiekoersen bij aanschaf impliceren een hogere meerwaarde op vervaldatum en dus hogere yield.
De beleidsrente bepaald vooral de koers van de (heel) korte termijn obligaties.
Elke obligatie heeft zijn "eigen rente". De rente van een staatsobligaties in Eur is volledig anders dan een junk bond in usd op 10 jaar.
In het algemeen worden de koersen van obligaties bepaald door vraag en aanbod, die dan de "rente" bepaald. Zoals steeds wordt de prijs vooral bepaald door de verwachtingen ipv de eigelijke veranderingen.
Dit is de reden waarom de obligatiefondsen met midden lange termijn focus dit jaar reeds mooi terug gestegen zijn.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 februari 2023, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt. De rendementen van obligaties zijn vorig jaar sterk gestegen. Naar 4,2% voor 10 jaar US obligaties in USD en naar 3,2% voor Belgische staatsobligaties op 10 jaar.
Sindsdan zijn ze ferm gezakt naar 3,39% voor de USD en 2,67% voor de Belgische vandaag.
Obligatie-ETF en obligaties zijn dus weer een pak gestegen sinds die toprendementen.
Ja maar wie nu een obligatie onder pari koopt en die tot vervaldag aanhoudt, krijgt de lopende rente plus de meerwaarde op de aanschafprijs = zeker rendement. Wie nu diezelfde obligaties via een ETF koopt, krijgt de lopende rente (via distributie) en zal moeten afwachten wat de koers onder tussen doet, die zal enkel maar stijgen wanneer de markt verwacht dat de rente nog meer zal dalen dan ze nu al verwacht. Vermits de markt al een behoorlijke rente daling heeft ingeprijsd en de 7 a 10 jaars rente eigenlijk al vrij laag staat, lijken mij die bond ETF's totaal niet interessant. Ben het eens met TrX, bond ETF's kopen is speculeren op nog lagere lange termijn rente met een yield die na jaren van lage rente niet veel meer voorstelt.
Ik ben het overigens niet eens met de rente verwachtingen van de markt, het ziet er niet naar uit dat we een zware recessie gaan doormaken, inflatie zal nog niet te ver of snel onder de 2% duiken, centraal banken gaan met andere woorden geen dringende nood aan grote rente verlagingen ondervinden. Bovendien was de afgelopen periode van negatieve rente geen normale situatie, wie verwacht dat bond ETF's snel naar hun all time high terug zullen keren gaan bedrogen uitkomen. Centraal banken gaan alleen maar rente verlagen als dat echt nodig is, hun balans afbouwen en een hogere rente geeft hun weer de munitie en kracht om bij een volgende periode van economische rampspoed bij te sturen, die wapens gaan ze niet zomaar terug afgeven omdat de markt naar lagere rentes verlangt.
Idd, met die obligatie etfs weet je nooit exact wat die achterliggend doet.vortex schreef: ↑3 februari 2023, 15:08Ja maar wie nu een obligatie onder pari koopt en die tot vervaldag aanhoudt, krijgt de lopende rente plus de meerwaarde op de aanschafprijs = zeker rendement. Wie nu diezelfde obligaties via een ETF koopt, krijgt de lopende rente (via distributie) en zal moeten afwachten wat de koers onder tussen doet, die zal enkel maar stijgen wanneer de markt verwacht dat de rente nog meer zal dalen dan ze nu al verwacht. Vermits de markt al een behoorlijke rente daling heeft ingeprijsd en de 7 a 10 jaars rente eigenlijk al vrij laag staat, lijken mij die bond ETF's totaal niet interessant. Ben het eens met TrX, bond ETF's kopen is speculeren op nog lagere lange termijn rente met een yield die na jaren van lage rente niet veel meer voorstelt.
Ik ben het overigens niet eens met de rente verwachtingen van de markt, het ziet er niet naar uit dat we een zware recessie gaan doormaken, inflatie zal nog niet te ver of snel onder de 2% duiken, centraal banken gaan met andere woorden geen dringende nood aan grote rente verlagingen ondervinden. Bovendien was de afgelopen periode van negatieve rente geen normale situatie, wie verwacht dat bond ETF's snel naar hun all time high terug zullen keren gaan bedrogen uitkomen. Centraal banken gaan alleen maar rente verlagen als dat echt nodig is, hun balans afbouwen en een hogere rente geeft hun weer de munitie en kracht om bij een volgende periode van economische rampspoed bij te sturen, die wapens gaan ze niet zomaar terug afgeven omdat de markt naar lagere rentes verlangt.
Koop een OLO of staatsobligatie en je weet exact wat je terugkrijgt en welke rente je ontvangt over de looptijd.