Obligatie-ETF
TIP
Re: Obligatie-ETF
Ik ben (zeker de laatste jaren) erg terughoudend geweest als het op obligaties aankomt. Maar tijden veranderen, en ik denk dat het ergste wel achter de rug is. Gisteren een obligatie-ETF gekocht: https://www.ishares.com/nl/professionel ... -ucits-etf
Ik ben zelf ook mijn portefeuille aan het herschikken. Ik heb drie obligatie-etf's:
- Europese overheidsobligaties
- Europese bedrijfsobligaties
- Amerikaanse overheidsobligaties
Yaris,
Mag ik vragen voor welke obligatie-etf je telkens gekozen hebt?
Ik ben sinds een paar dagen ook aan het kijken om 1 of 2 obligatie-etf's te gaan toevoegen aan mijn port, maar vind het hier nog moeilijker dan bij aandelen-etf's...
Mag ik vragen voor welke obligatie-etf je telkens gekozen hebt?
Ik ben sinds een paar dagen ook aan het kijken om 1 of 2 obligatie-etf's te gaan toevoegen aan mijn port, maar vind het hier nog moeilijker dan bij aandelen-etf's...
- SPDR® Bloomberg Euro Government Bond UCITS ETF IE00BMYHQM42 | GOVA
- SPDR® Bloomberg Euro Corporate Bond UCITS ETF (Dist) IE00B3T9LM79 | EUCO
- Vanguard USD Treasury Bond UCITS ETF EUR Hedged Acc IE00BMX0B631 | VDTE
Bedankt Yaris, ga deze eerstdaags eens bestuderen...
Yaris,
Nog altijd zoekende na afscheid van fondsen bij Rabobank.
Een aandelen fonds ETF
Eventueel een obligatiefonds.
Echt meer hoeft het niet te zijn.
Een tijdje terug was uw Walhalla beheerd door Me.
Op alles opspringen wat ergens passeert, vandaag A, overmorgen B.
De verkoop moet draaien, laat u niet meer vangen.
Total €3,491.39 tot 28/6/2023 mijn ontvangen bruto rente sinds December 2021.
Wat waar zie vroegere postings, en zijn geen honderd duizenden €.
Mijn buffer brengt minder op.
Beste burgundy,
Iedereen zijn ding. U crowdfunding, ik fondsen en etf's. Dat ik steeds nieuwe dingen zoek en uitprobeer, daar is niets mis mee. Ik wens u veel plezier met uw crowdfunding. Ik heb plezier van mijn beleggingen.
Iedereen zijn ding. U crowdfunding, ik fondsen en etf's. Dat ik steeds nieuwe dingen zoek en uitprobeer, daar is niets mis mee. Ik wens u veel plezier met uw crowdfunding. Ik heb plezier van mijn beleggingen.
Plezier of ergernis aan iets nieuws ....
Of dat rendement ten goede komt.
En heb ik verteld geen Etf of fondsen in bezit...
Buffer he opbrengsten.
Waarom niet gewoon 0% coupon obligaties?
Die obligatie etfs ben ik geen voorstander van. Met individuele obligaties weet ik precies wat ik krijg en wanneer.
Obligatie-etfs zorgen ineens voor een goede spreiding en zijn gemakkelijk: je moet zelf niets doen.
Ik heb nog enkele vraagjes in verband met obligatie-ETF's.
Bijv. ie00b3t9lm79: ik lees op internet: "ETFs trade like stocks, are subject to investment risk, fluctuate in market value and may trade at prices above or below the ETFs net asset value. Brokerage commissions and ETF expenses will reduce returns."
Maar hoe kan je weten of de prijs van een obligatie ETF (ongeveer) overeenkomt met de huidige marktwaarde van de onderliggende obligaties?
Daarnaast vroeg ik me ook af of het rendement berekend wordt, en/of beschikbaar is. Ik heb het hier niet over historische rendementen, maar wel het rendement dat een koper van de ETF (hypothetisch) bekomt, indien de obligaties tot aan vervaldag komen (en er geen nieuwe aangekocht worden).
Alvast bedankt!
Pieterjan
Bijv. ie00b3t9lm79: ik lees op internet: "ETFs trade like stocks, are subject to investment risk, fluctuate in market value and may trade at prices above or below the ETFs net asset value. Brokerage commissions and ETF expenses will reduce returns."
Maar hoe kan je weten of de prijs van een obligatie ETF (ongeveer) overeenkomt met de huidige marktwaarde van de onderliggende obligaties?
Daarnaast vroeg ik me ook af of het rendement berekend wordt, en/of beschikbaar is. Ik heb het hier niet over historische rendementen, maar wel het rendement dat een koper van de ETF (hypothetisch) bekomt, indien de obligaties tot aan vervaldag komen (en er geen nieuwe aangekocht worden).
Alvast bedankt!
Pieterjan
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Voor alle ETFs, dus ook deze, zijn er banken die zorgen dat de beurskoers heel dicht bij de werkelijke waarde zit. Enkel in zeer extreme omstandigheden, als de rentevoeten plots tuimelen of omhoog schieten, of zeer sterk op en neer gaan van het ene moment op het andere, kan het zijn dat er afwijking zit.
Als je de ETF opzoekt in morningstar, dan zie je details van de ETF. De PDF Data Quickview geeft een overzicht. Daar zie je bijvoorbeeld: ze beleggen in 3161 obligaties. Je ziet daar ook de verdeling van de obligaties in looptijd: de maturity verdeling. En de effectieve looptijd van 5,07 jaar. Dat is ongeveer de gemiddelde looptijd.Daarnaast vroeg ik me ook af of het rendement berekend wordt, en/of beschikbaar is. Ik heb het hier niet over historische rendementen, maar wel het rendement dat een koper van de ETF (hypothetisch) bekomt, indien de obligaties tot aan vervaldag komen (en er geen nieuwe aangekocht worden)
En je ziet de duration van 4,57 jaar. Je kunt ongeveer stellen dat de ETF een beetje gelijk is, op dit moment, aan een zero bond die nog 4,57 loopt. In dit geval een zero bond van een investment grade corporate.
Maar met dit verschil dat die zero bond na 4,57 ten einde loopt, terwijl de ETF bonds aankoopt en verkoopt (en nieuwe aankoopt als ze bonds tot het einde bijhouden).
Ergens zou je kunnen zeggen dat je elk moment ongeveer het rendement hebt van bijna 5 jaar corporate investment grade bonds. Maar dat komt dan weer in gevaar door die elementen die je opsomt (dat Engels citaat). En die 5 jaar is een zeer grove benadering omdat de rentecurve geen rente lijn is (lage rentevoeten voor korte looptijd, hoge voor lange, en dit in een rechte lijn).
En ook het feit dat ze op een bepaalde manier de bonds kiezen: als ze de effectieve looptijd korter maken of langer maken, en ze doen dat op het verkeerde moment, dan kan je rendement veel lager zijn. Ook hoger, zullen de optimisten zeggen, maar de slechte resultaten zullen zwaarder doorwegen dan de goede.
Dat maakt het allemaal zeer moeilijk om te weten welk rendement je zult hebben. Zeker omdat de koers van de ETF constant (omgekeerd) fluctueert met rentestijgingen en dalingen.
Ik persoonlijk zou nooit voor een bond ETF gaan: de onvoorspelbare fluctuaties, de kosten, de zeer ongunstige fiscaliteit. De drukking van het rendement door aankopen en verkopen.
Mijn voorkeur is bonds kopen en ze bijhouden tot vervaldag. Als je ze goed kiest, en zolang de fiscaliteit blijft zoals ze is, en je houdt de aankoopkosten laag, dan heb je een voorspelbaar rendement dat momenteel veel beter is dan de periode 2016 -begin 2021.
ok, bedankt! Je spreekt over de ongunstige fiscaliteit van bond-ETFs. Kan je dit wat verder toelichten?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: