Obligatie-ETF
TIP
Re: Obligatie-ETF
Fiscaliteit is voor mij de reden om voor een mooi gespreide portefeuille aan obligaties onder pari te kiezen.
Te mooi om te laten liggen
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is ook voor mij de reden. Alleen zorgen dat ze dicht tegen pari, aan pari, of boven pari zijn uitgegeven. En dat de coupon 0% of klein is.
De fiscaliteit zal niet snel veranderen. De komende jaren blijft deze strategie lonen.
Kan je de fiscaliteit en kosten eens voorrekenen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Alles staat netjes uitgelegd in de link die je hierboven kon vinden.
Op een obligatiefonds betaal je rv op de winst die je maakt.
Op een obli zoals xs2280845491 betaal je 0,03% RV per jaar, dat is alles
En hoe beinvloeden de TOB deze portefeuille? En de aankoopkosten?
Hoeveel winst schiet er uiteindelijk nog over met je (gediversifeerde) portefeuille?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Bij de bwm finance oblies heb ik bij een aankoop van €10000 aan 91,04% €30 aan kosten Bolero gehad en €10,92 aan beurstaks.
Dat is samen iets van een half procent.
Hou ik ze tot afloop heb ik geen bijkomende kosten.
Ik sprak hierboven over wat ik doe, ik heb nergens advies gegeven.
Beurstaks is zowel voor een obligatie op de secundaire markt als voor een obligatie fonds 0,12%. Deze kost is procentueel, het maakt dus niks uit of je in een keer voor €100.000 in een fonds stapt of 10 keer voor €10.000 in obligaties. Natuurlijk moet je dat fonds ooit weer verkopen, dus reken maar op dubbele TOB voor het fonds, obligaties hou je in principe tot einddatum.
Aankoop / verkoopkosten is afhankelijk van je brooker, doorgaans zijn obligaties iets duurder bij lage bedragen, vanaf €10.000 per order vergelijkbaar met het fonds, en ook hier eenmalig bij de obligatie en dubbel bij het fonds.
RV: enkel op de coupon bij obligaties, zowel op meerwaarde als op tussentijdse rente uitkering bij het fonds.
Beheersvergoeding; niks voor de obligaties, TER bij het fonds.
Zo, vier keer op een rij zijn de kosten voor losse obligaties gunstiger dan voor het fonds. Je zou denken dat je dit nu toch stilaan zou weten

Obligaties moet je continue vernieuwen - telkens TOB en aankoopkosten - (de obligaties die hierboven vermeld word loopt af in 2026). Dus over een periode van een jaar of 10 jaar 3 tot 4 maal TOB, en dit loopt op als je horizon vergroot.
Omdat je een gespreide portefeuille wil, zal je veel obligaties aankopen, en dikwijls de hoge kosten moeten dragen.
In beide gevallen zal je verkoopkosten hebben indien je de belegging ten gelde (moet) maken op een dag.
Accumulerend fonds geen BE RV op intresten/dividenden.
Omdat je een gespreide portefeuille wil, zal je veel obligaties aankopen, en dikwijls de hoge kosten moeten dragen.
In beide gevallen zal je verkoopkosten hebben indien je de belegging ten gelde (moet) maken op een dag.
B7H4long schreef: ↑22 juli 2023, 18:42 Obligaties moet je continue vernieuwen - telkens TOB en aankoopkosten - (de obligaties die hierboven vermeld word loopt af in 2026). Dus over een periode van een jaar of 10 jaar 3 tot 4 maal TOB, en dit loopt op als je horizon vergroot.
Zeker doen waar je je best bij voelt.
Iedereen zou onderhand moeten weten dat de nul-coupon-obligaties een tijdelijk verschijnsel zijn. Profiteer er van zolang het aanbod er is en er geen meerwaardebelasting op geheven wordt. Nothing else matters.
Enkel omdat we momenteel met een inverted yield curve zitten is het interessant om korte termijn obligaties te kopen. In normale marktomstandigheden koop je langere termijn en stem op het eind van je horizon de verval datums daarop af. Het argument van 3 a 4 keer hernieuwen per 10 jaar is dus onzin. Trouwens de jaarlijkse beheerskost van pakweg 0,25% bij het fonds kost een pak meer dan die fictieve 4 keer 0,12% op 10 jaar.
Je hoeft helemaal niet veel en vaak aankopen te doen en zoals gezegd zijn de beurskosten procentueel en voor beiden gelijk en brooker kosten voor grotere schijven zijn vergelijkbaar, maar vermits je een fonds wel moet verkopen betaal je ze daar dubbel.
Op een accumulerend obligatiefonds betaal je ook 30% op de meerwaarde, dus alle geaccumuleerde coupons zijn eveneens aan 30% belast, niks geen .Be vrijstelling wat dat betreft.
Je hoeft helemaal niet veel en vaak aankopen te doen en zoals gezegd zijn de beurskosten procentueel en voor beiden gelijk en brooker kosten voor grotere schijven zijn vergelijkbaar, maar vermits je een fonds wel moet verkopen betaal je ze daar dubbel.
Op een accumulerend obligatiefonds betaal je ook 30% op de meerwaarde, dus alle geaccumuleerde coupons zijn eveneens aan 30% belast, niks geen .Be vrijstelling wat dat betreft.
-
- Verbannen Gebruiker
Dankzij de Duitse deelstaten kunnen we nog heel lang profiteren van bijna-zero coupon obligaties.
In 2038 zal ik deze kopen: DE000A289LA6, Berlijn, 0,35%, 2050.
2050 zal zo ongeveer het moment zijn dat er akkoord komt over de tax shift. Tot dan blijft Belgie een droom voor obligatiebeleggers (die er de goede uitpikken).
Vergeet die andere voorwaarde niet, HTF! De kans is miniem dat er tot 2050 niet aan de spelregels geprutst wordt. Wel knap dat je zelf zover vooruit durft denken/beleggen. Hier ligt de horizon op morgen (figuurlijk) en eind 2025 ( letterlijk) qua beleggen.
De overheidsobligaties die ik recent gekocht hebben zijn allemaal boven de 3% netto, na aftrek van alle kosten en belastingen. Mijns inziens is het grootste voordeel van dergelijke obligaties dat het rendement reeds bij aankoop gekend is. Ik durf een familielid met aversie voor beleggen gerust een Duitse overheidsobligatie aanbevelen als die persoon tevreden is met een rendement van (max.) 3%, terwijl ik dat niet zou doen voor een obligatie-ETF.