Obligatie
TIP
Re: Obligatie
Treasuries? Nee. Een normale rente kan geen jaren meer uitblijven in de VS.
Hoe bedoel je? "Normale rente". Volgens mijn artikel komt er voor 2016 of laatste kwartaal 2015 geen rentestijging in de VS.jens_dev schreef:Treasuries? Nee. Een normale rente kan geen jaren meer uitblijven in de VS.
Welke obligatie heb je op het oog? Je obligatie heeft wel een looptijd van 5 jaar.
het zou gaan om OBL BELFIUS FINANCING 14 2,150 071019 Dit ter vervanging van een andere kasbon die vervalt bij dezelfde bank. Eens de dollar verder doorgestegen zou ik die dan verkopen. Is niet echt de bedoeling om de rit uit te zitten. Staat trouwens ronde pari. (100,3%) Andere suggestie binnen dit genre is zeker welkom.
Als men een obligatie koopt kiest men in principe voor een relatieve zekerheid.jupi schreef:Zouden jullie nu nog obligaties in dollar oppikken? rente 2,25% en lopen nog 5 jaar.
Wanneer je deze obligatie in dollar koopt, kies je niet voor zekerheid maar speculeer je eigenlijk. Je weet immers aan geen kanten welke de koers van de dollar zal zijn binnen vijf jaar. Het kan een zeer goed rendement opleveren, bij een stijging van de dollar ten opzichte van de euro, of in het omgekeerde geval, een aanzienlijke daling. Die 2,25% is eigenlijk weinigzeggend, het gaat hem in ons geval vooral over de koers van de dollar.
De vraag die je uzelf moet stellen is, wil ik speculeren op de dollarkoers of niet.
Uiterraard wil hij speculeren op de dollarkoers, anders zou hij geen US obligaties willen kopen. Dat die Obligaties maar 2.25% opbrengen en 5 jaar looptijd hebben is bijkomstig, je verkoopt die obligaties wanneer de dollar genoeg is gestegen, dat kan na een paar jaar zijn maar net zo goed na een paar maand. Stijgt de dollar niet verder, dan hou je die obligaties 5 jaar en herbelegt vervolgens opnieuw in dollars.
Inspelen op stijging USD is een aanrader. Kan via obligaties en via aandelen.
Beide munten waren een uurtje geleden ongeveer 3% gestegen tov de Euro. De obligaties lopen nog lang, dus zeker te vroeg om al victorie te kraaien, maar nu verkopen zou alvast een mooie winst opleveren, door de gestegen muntkoers en ook de gestegen obligatiekoers. Als iets duurder wordt, de munt, wilt men het blijkbaar ook liever waardoor men er meer voor betaalt, stijging obligatiekoers.Darts schreef: Heb recent een obligatie in TRY en ZAR gekocht met lange looptijd. Beide munten zijn de laatste decennium sterk in waarde gedaald. Als deze trend zich verder doorzet dan zal er veel verloren worden op deze obligatie. Het verlies zal echter deels beperkt worden door de hoge coupon van deze obligaties, boven 8%.
Als de koers stabiliseert of terug herstelt, dan is er geen verdere uitleg nodig.
Trouwens zullen vandaag nagenoeg alle vreemde munten het goed doen tov de Euro.
Daarom dat je beter spreekt van een daling (crash ?) van de euro, dan een stijging van alle andere munten. Alles wat niet verhandeld wordt in euro wordt met de dag duurder. Ik zit met ongeveer 50% van mijn kapitaal in vreemde valuta ( via obligaties en aandelen). Ik kan nu mooie winsten nemen, maar wat zijn mijn euro's straks nog waard?
Als je muntkoersen tegenover elkaar afzet dan is spreken over een daling van de ene munt net hetzelfde als spreken over een stijging van de andere munt.
Als je activa aanhoudt in vreemde munten dek je je op die manier in tegen een daling van de euro. Je kan niet verwachten dat die vreemde munten stijgen en dat de euro terzelfdertijd ook meer waard wordt.
Als je activa aanhoudt in vreemde munten dek je je op die manier in tegen een daling van de euro. Je kan niet verwachten dat die vreemde munten stijgen en dat de euro terzelfdertijd ook meer waard wordt.
Als de euro daalt in waarde en (bijna) alle andere munten dalen niet mee, dan noem ik dat geen stijging van die andere munten.
Het resultaat is natuurlijk hetzelfde, enkel de perceptie is anders.
Misschien ook eens een poll in het leven roepen: is in de huidige situatie een verhouding 50% euro's en 50% vreemde valuta een goede verdeling? Ik doel dan vooral op korte termijn om "gewapend" te zijn voor aanstaande gebeurtenissen.
Het resultaat is natuurlijk hetzelfde, enkel de perceptie is anders.
Misschien ook eens een poll in het leven roepen: is in de huidige situatie een verhouding 50% euro's en 50% vreemde valuta een goede verdeling? Ik doel dan vooral op korte termijn om "gewapend" te zijn voor aanstaande gebeurtenissen.
Zelf heb ik ook wel wat vreemde valuta en overweeg ik om wat NOK bij te tanken. Die kreeg rake klaoppen door de dalende olieprijs. Wat denken jullie daarvan?
Dit is wat BNPP Fortis stelt (Invest News, Januari 2015)
...De Amerikaanse dollar blijft het belangrijkste wisselkoersthema voor 2015. Daarnaast zien we voor defensieve beleggers mogelijkheden in het Britse pond (GBP) en de Noorse Kroon (NOK), terwijl dynamische profielen kunnen inzetten op de
Mexicaanse Peso (MXN) en de Chinese Yuan (CNH)...
...De Amerikaanse dollar blijft het belangrijkste wisselkoersthema voor 2015. Daarnaast zien we voor defensieve beleggers mogelijkheden in het Britse pond (GBP) en de Noorse Kroon (NOK), terwijl dynamische profielen kunnen inzetten op de
Mexicaanse Peso (MXN) en de Chinese Yuan (CNH)...
GBPUSD gaat anders ook niet bijster goed.
De euro daalt tov zowat alle andere munten, daarnaast stijgt de dollar tov zowat alle andere munten. EURUSD verliest dus dubbel
De euro daalt tov zowat alle andere munten, daarnaast stijgt de dollar tov zowat alle andere munten. EURUSD verliest dus dubbel
En de stelling van Belfius (Uw Beleggingen, Januari 2015, blz 8 )
...We zijn geen koper meer van NOK. We houden wel de bestaande beleggingen in NOK aan. Dankzij de sterke financiële fundamenten van Noorwegen verwachten we op lange termijn een geleidelijke verbetering van de NOK...