Obligatie
TIP
Re: Obligatie
Evita, ja maar hoge coupures vanaf 100000 euro. Zie ook http://www.oblis.be/nl/coupon-van-550-o ... amon-19626" onclick="window.open(this.href);return false;evita schreef:Piper, is die uitgifte van obligaties door Hamon al officieel ?
Zie voorlopig wel nog niet wie ze allemaal beschikbaar heeft.
Heeft iemand hier interessante voorstellen van obligaties in euro op primaire of secondaire markt?
Of eventueel interessante obligatiefondsen?
Of eventueel interessante obligatiefondsen?
Ja, die zullen wel opgepikt worden voor private banking !Piper schreef:Evita, ja maar hoge coupures vanaf 100000 euro. Zie ook http://www.oblis.be/nl/coupon-van-550-o ... amon-19626" onclick="window.open(this.href);return false;evita schreef:Piper, is die uitgifte van obligaties door Hamon al officieel ?
Zie voorlopig wel nog niet wie ze allemaal beschikbaar heeft.
Te hoge coupure voor mij. Looptijd ook vrij lang.
Ik koop momenteel obligaties (vooral op secundaire markt) met een maximale looptijd van 3 jaar.
Zoals bij aandelen en fondsen staan de meeste koersen echter hoog. Gemiddeld rendement van 6% netto is nog wel haalbaar. Bij vreemde valuta tot 10% maar dan spreken we over BRL en TRY. Over het muntrisico is al voldoende geschreven op dit forum.
Ik koop momenteel obligaties (vooral op secundaire markt) met een maximale looptijd van 3 jaar.
Zoals bij aandelen en fondsen staan de meeste koersen echter hoog. Gemiddeld rendement van 6% netto is nog wel haalbaar. Bij vreemde valuta tot 10% maar dan spreken we over BRL en TRY. Over het muntrisico is al voldoende geschreven op dit forum.
koop zelf geen obligaties maar voor enkele familie leden "beheer/adviseer" ik hun portefeuille
sinds enige tijd herbeleg ik hun vervallen obligaties in NOK en beetje CAD obligaties met hoge rating
met wat zoeken kun je regelmatig iets onder pari kopen.
Lijkt me een goede verzekering tegen mogelijke nieuwe euro troubles. Alles lijkt opgelost maar ik kom regelmatig in Portugal en ben daar dus niet van overtuigd. koers van NOK is terug op pre crisis niveau en noorwegen en Canada zijn serieuze/stabiele landen.
Je krijgt voor vergelijkbare debiteurs een iets hogere rente dan in euro.
waar ik me steeds over verbaas zijn beleggers die geen aandelen kopen owv het risico maar dan een obligatie portefeuille hebben met Hamon, Agfa, Nyrstar, Bekaert , ... obligaties. en wie denkt dat (belgische) bedrijven altijd hun obligaties gaan terugbetalen vergist zich. Ik herinner me FRANKI groot bouwbedrijf dat failliet ging en een obligatie niet terug betaalde. 7 jaar is een lange periode waarin van alles kan gebeuren met een bedrijf.
Wie obligaties in EUR met 6% netto kan kopen , moet beseffen dat hij een behoorlijk risico neemt.
Als je bijvoorbeeld 500.000 euro hebt en 100.000 in een obligatie van hamon stopt ben je geen defensieve belegger.
sinds enige tijd herbeleg ik hun vervallen obligaties in NOK en beetje CAD obligaties met hoge rating
met wat zoeken kun je regelmatig iets onder pari kopen.
Lijkt me een goede verzekering tegen mogelijke nieuwe euro troubles. Alles lijkt opgelost maar ik kom regelmatig in Portugal en ben daar dus niet van overtuigd. koers van NOK is terug op pre crisis niveau en noorwegen en Canada zijn serieuze/stabiele landen.
Je krijgt voor vergelijkbare debiteurs een iets hogere rente dan in euro.
waar ik me steeds over verbaas zijn beleggers die geen aandelen kopen owv het risico maar dan een obligatie portefeuille hebben met Hamon, Agfa, Nyrstar, Bekaert , ... obligaties. en wie denkt dat (belgische) bedrijven altijd hun obligaties gaan terugbetalen vergist zich. Ik herinner me FRANKI groot bouwbedrijf dat failliet ging en een obligatie niet terug betaalde. 7 jaar is een lange periode waarin van alles kan gebeuren met een bedrijf.
Wie obligaties in EUR met 6% netto kan kopen , moet beseffen dat hij een behoorlijk risico neemt.
Als je bijvoorbeeld 500.000 euro hebt en 100.000 in een obligatie van hamon stopt ben je geen defensieve belegger.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
bekaert vind ik wel misplaatst in het rijtje van risico
afga, nyrstar, vgp, vranken zijn allemaal firma's met hoge schuldgraad
bekaert echter niet
voor iemand die houdt van berekend risico : rickmers : 8,875% : scheepvaart : aan de betere hand : kan gekocht worden onder pari 99% op de secundaire markt : ik heb er gekocht via Belfius
bekaert echter niet
voor iemand die houdt van berekend risico : rickmers : 8,875% : scheepvaart : aan de betere hand : kan gekocht worden onder pari 99% op de secundaire markt : ik heb er gekocht via Belfius
Piper, ik beleg vervallen obligaties meestal opnieuw in obligaties.Piper schreef:Zitten hier mensen die op regelmatige basis obligaties kopen?
Nu een obligatie van Hamon uit op 6 jaar à 5,50% bruto op de primaire markt aan 100%.
Vraag mij af wat obligatie-beleggers doen met hun liquiditeiten van de vervallen obligaties anno 2013 of 2014?
60% obligaties, 20% aandelen en fondsen, en 20% cash.
Gisteren vervallen obligatie BMW, opnieuw belegd in ATON group finance DE000A1YCQ45. ( op secundaire )
Hamon vind ik een te grote coupure. Ik steek max. 5% van kapitaal in 1 obligatie.
Vroeger hield ik die bij tot vervaldatum, maar durf nu al eens eerder te verkopen, puur op meerwaarde.
Kocht 6 maand geleden BNP ( USD ) aan voor 91,5%, en draait nu tussen de 95 en 96%.
Mooie meerwaarde op 6 maanden + verlopen intrest, en zoek een nieuwe in USD.
Ik zeg niet dat al deze obligaties hetzelfde risico hebben. Wel dat ze allemaal een risico hebben en dat veel beleggers dat onderschatten en denken Aandelen = Hoge risico Obligaties = veilig.fwybo schreef:bekaert vind ik wel misplaatst in het rijtje van risico
bekaert echter niet
Mijn stelling : een portefeuille met 20 goed gekozen dividend aandelen is minder risicovol dan een portefeuille met 5 bedrijfsobligaties
zonder top rating.
Niemand weet hoe het met Bekaert zal zijn binnen 7 jaar. Er is wel degelijk een kans op wanbetaling
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
als Bekaert binnen 7 jaar niet meer bestaat, by the way opgericht in 1880!, dan zullen er veel sneuvelen, geloof me
ook één van uw dividendaandelen....
oei Bekaert ligt precies gevoelig hier .fwybo schreef:als Bekaert binnen 7 jaar niet meer bestaat, by the way opgericht in 1880!, dan zullen er veel sneuvelen, geloof me
nogmaals het enige wat ik zeg, en je van mijn part niet moet geloven, is dat als je een obligatie koopt van een bedrijf dat dit geen risico loze belegging is. Op AB INBEV na misschien hebben B Bedrijven geen al te hoge kredietscore.
Zij die vinden dat Bekaert een tripple AAA rating verdient hebben natuurlijk ook recht van spreken.
PS. Een bedrijf hoeft niet 'niet meer te bestaan' om zijn leningen niet terug te betalen.
hélaba zeezout, precies ook heel actief vandaag
je 'ps' klopt maar als een firma verzaakt zijn leningen terug te betalen dan is het slechtste scenario wel nabij (solarword, electrawinds,..)
ik heb niks met Bekaert hoor (behalve een ferme investering) maar ik weet dat men eerst zal saneren als dat nodig is en dan pas te verzaken aan hun verplichtingen
by the way, wat noem jij goede dividendaandelen ? ik heb Belgacom
je 'ps' klopt maar als een firma verzaakt zijn leningen terug te betalen dan is het slechtste scenario wel nabij (solarword, electrawinds,..)
ik heb niks met Bekaert hoor (behalve een ferme investering) maar ik weet dat men eerst zal saneren als dat nodig is en dan pas te verzaken aan hun verplichtingen
by the way, wat noem jij goede dividendaandelen ? ik heb Belgacom
Heren,
Gewoon al uit uw zetel komen bevat al risico's.
Ik dacht dat één der gulden regels was om te spreiden, spreiden, en te spreiden.
Zoals ik reeds schreef heb ik opdeling in 60% oblis, 20% aandelen en 20% cash verdeeld over verschillende banken.
En nooit meer dan 5% van het compartiment oblis, in één specifieke obli.
Alles kan, maar na 25 jaar oblis kopen, is er me één slecht bevallen, en die dus niet terug betaalde.
Gewoon al uit uw zetel komen bevat al risico's.
Ik dacht dat één der gulden regels was om te spreiden, spreiden, en te spreiden.
Zoals ik reeds schreef heb ik opdeling in 60% oblis, 20% aandelen en 20% cash verdeeld over verschillende banken.
En nooit meer dan 5% van het compartiment oblis, in één specifieke obli.
Alles kan, maar na 25 jaar oblis kopen, is er me één slecht bevallen, en die dus niet terug betaalde.
en welke obligatie was dat dan ?
nooit meer dan 5% van compartiment obligaties wordt in 1 obligatie gestoken.
Heb +/- 30 verschillende oblis in portefeuille. Heb vorig jaar één en ander met mooie meerwaarden verkocht.
De tijd van bijhouden tot de eindstreek is er nu niet altijd meer bij.
Als ik op 6 maand, 5% meerwaarde heb, staan ze soms al in de etalage.
Heb +/- 30 verschillende oblis in portefeuille. Heb vorig jaar één en ander met mooie meerwaarden verkocht.
De tijd van bijhouden tot de eindstreek is er nu niet altijd meer bij.
Als ik op 6 maand, 5% meerwaarde heb, staan ze soms al in de etalage.
nu heeft het toch geen zin meer om obligaties met mooi rendement boven pari te verkopen ?
er zijn gewoon geen alternatieven
ofwel lage rendementen, ofwel hoge bedragen om aan te kopen, ofwel heel veel risico van een onstabiel bedrijf, niet ?
en in andere munten : kijk wat de groeilanden meemaken (argentinië, brazilië, india, turkije, ...) > munt zakt dagelijks!!
er zijn gewoon geen alternatieven
ofwel lage rendementen, ofwel hoge bedragen om aan te kopen, ofwel heel veel risico van een onstabiel bedrijf, niet ?
en in andere munten : kijk wat de groeilanden meemaken (argentinië, brazilië, india, turkije, ...) > munt zakt dagelijks!!