Obligatie
TIP
Re: Obligatie
Heb recent een obligatie in TRY en ZAR gekocht met lange looptijd. Beide munten zijn de laatste decennium sterk in waarde gedaald. Als deze trend zich verder doorzet dan zal er veel verloren worden op deze obligatie. Het verlies zal echter deels beperkt worden door de hoge coupon van deze obligaties, boven 8%.jupi schreef:Pas gelezen dat het misschien een goed moment is om TRY aan te kopen, weliswaar in beperkte mate. Wat denken jullie hier?
Als de koers stabiliseert of terug herstelt, dan is er geen verdere uitleg nodig.
Deze munten worden momenteel niet aangeraden. Als bankier kan je moeilijk een produkt verkopen die het de laatste tijd slecht heeft gedaan. Men raadt de mensen de munten aan die het de laatste tijd goed hebben gedaan en een lagere coupon bieden.
Als een munt sterk heeft gepresteerd, is de kans dan niet groter dat zij op langere termijn zal terugvallen. Bijkomend zal de coupon in dit geval het verlies veel minder beperken. Blijft natuurlijk dat men hoe dan ook slechts in beperkte mate deze producten mag kopen, bij wijze van diversifiëren.
Darts schreef:Heb recent een obligatie in TRY en ZAR gekocht met lange looptijd. Beide munten zijn de laatste decennium sterk in waarde gedaald. Als deze trend zich verder doorzet dan zal er veel verloren worden op deze obligatie. Het verlies zal echter deels beperkt worden door de hoge coupon van deze obligaties, boven 8%.jupi schreef:Pas gelezen dat het misschien een goed moment is om TRY aan te kopen, weliswaar in beperkte mate. Wat denken jullie hier?
Als de koers stabiliseert of terug herstelt, dan is er geen verdere uitleg nodig.
Deze munten worden momenteel niet aangeraden. Als bankier kan je moeilijk een produkt verkopen die het de laatste tijd slecht heeft gedaan. Men raadt de mensen de munten aan die het de laatste tijd goed hebben gedaan en een lagere coupon bieden.
Als een munt sterk heeft gepresteerd, is de kans dan niet groter dat zij op langere termijn zal terugvallen. Bijkomend zal de coupon in dit geval het verlies veel minder beperken. Blijft natuurlijk dat men hoe dan ook slechts in beperkte mate deze producten mag kopen, bij wijze van diversifiëren.
was de obligatie in TRY een bedrijfsobligatie of een obligatiefonds in TRY ?
Een obligatie (nominaal 6%, vervaldag 15/7/2020, ISIN BE6268613856) van het Oostendse bouwbedrijf Sleuyter noteert nu op Alternext. Geïnteresseerden vinden de actuele koers en verdere info hier
Het was telkens een obligatie van de European Investment Bank, beide aangekocht op de secundaire markt.fwybo schreef: was de obligatie in TRY een bedrijfsobligatie of een obligatiefonds in TRY ?
Worden aangeduid met een risicoklasse van 2 op een schaal van 0 tot 6, maar naar mijn gevoel is het risico groter.
Het risico zit hem niet in de bank, denk ik toch, maar wel in de munt waarin je belegt.
veel is er daar ook niet op te zienBelca2 schreef:Een obligatie (nominaal 6%, vervaldag 15/7/2020, ISIN BE6268613856) van het Oostendse bouwbedrijf Sleuyter noteert nu op Alternext. Geïnteresseerden vinden de actuele koers en verdere info hier
En morgen bouwbedrijd Sleuyter failliet en iedereen zijn geld kwijt. Het is ook niet voor niets dat de intrestvoet 6% bedraagt.Belca2 schreef:Een obligatie (nominaal 6%, vervaldag 15/7/2020, ISIN BE6268613856) van het Oostendse bouwbedrijf Sleuyter noteert nu op Alternext. Geïnteresseerden vinden de actuele koers en verdere info hier
Hoe goed ken jij dit bedrijf? heb je de jaarekening van dit bedrijf al gezien. Het is niet omdat de grote baas grote sier maakt dat het bedrijf solvabel is...
Een bouwbedrijf is altijd een groter risico dan normaal. Alhoewel ik TRY of ZAR geen kleiner risico vind.Hier vind je een beknopte jaarrekening mocht het je interesseren. En nee, ik heb zelf geen aankopen gedaan van deze obligatie. Ik signaleerde alleen maar het bestaan ervan.stany schreef:...En morgen bouwbedrijd Sleuyter failliet en iedereen zijn geld kwijt. Het is ook niet voor niets dat de intrestvoet 6% bedraagt. Hoe goed ken jij dit bedrijf? heb je de jaarekening van dit bedrijf al gezien. Het is niet omdat de grote baas grote sier maakt dat het bedrijf solvabel is...
Juist, er is weinig tot geen activiteit omtrent deze obligatie. Ik meen begrepen te hebben dat dit om een oorspronkelijk private plaatsing ging, waarvan nu een gedeelte naar de beurs gebracht wordt. En men kan zich terecht de vraag stellen waarom de oorspronkelijke intekenaars van hun stukken af willen. Bedrijven die noteren op Alternext zijn meestal met de nodige omzichtigheid benaderen. Maar ja, voor 6% (nominaal bruto) moet je enig gevoel voor risico hebben. Of er af blijven.fwybo schreef:...veel is er daar ook niet op te zien
Ikheb een obligatie in dollar. Momenteel staat de koers van de dollar redelijk goed. Nu vraag ik me af wat het effect van een renteverhoging zou zijn. De koers van de obliagie zal dalen, maar wat met de munt? Iemand enige ervaring?
theoretisch is een renteverhoging goed nieuws voor een munt en gaat die hierdoor stijgen.
enfin eigenlijk al vanaf het moment dat een renteverhoging verwacht wordt,
zelf heb ik dit jaar wel met aandelen een niet euro positie opgebouwd als verzekering tegen dalende euro
als je usd obligatie ver boven 100 % noteert kan het beter zijn de obligatie te verkopen en een nieuwe obligatie of termijn rekening te openen in usd
enfin eigenlijk al vanaf het moment dat een renteverhoging verwacht wordt,
zelf heb ik dit jaar wel met aandelen een niet euro positie opgebouwd als verzekering tegen dalende euro
als je usd obligatie ver boven 100 % noteert kan het beter zijn de obligatie te verkopen en een nieuwe obligatie of termijn rekening te openen in usd
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
(bruto)tarieven op een termijnrekening in USD zijn zeer laag, 0,48 op 12 maanden.
zeker en vast,
USD moet maar even bewegen en je totaal rendement is beter dan spaarboekje
soms is even aan de zijlijn staan de beste oplossing.
even surplacen en dan een obligatie kopen na de rentestijging
netto rendement van obligaties die ver boven pari staan is soms zelf negatief.
USD moet maar even bewegen en je totaal rendement is beter dan spaarboekje
soms is even aan de zijlijn staan de beste oplossing.
even surplacen en dan een obligatie kopen na de rentestijging
netto rendement van obligaties die ver boven pari staan is soms zelf negatief.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Als ik veel reacties lees, dan hebben bepaalde beleggers niet graag dat iemand geheel of gedeeltelijk aan de zijlijn staan.
Nochtans aan de zijlijn staan, hetzij geheel of gedeeltelijk, is inderdaad ook een optie of een strategie.
Kleine beleggers willen maar al te vaak dat er gekocht wordt. Alleen dat interesseert hun spijtig genoeg.
Nochtans aan de zijlijn staan, hetzij geheel of gedeeltelijk, is inderdaad ook een optie of een strategie.
Kleine beleggers willen maar al te vaak dat er gekocht wordt. Alleen dat interesseert hun spijtig genoeg.
Jup soms is niets doen gewoon het beste, en je zou altijd geld aan de zijlijn moeten hebben.Piper schreef:Als ik veel reacties lees, dan hebben bepaalde beleggers niet graag dat iemand geheel of gedeeltelijk aan de zijlijn staan.
Momenteel door de deflatie of 0% inflatie moet je ook niet panikeren dat je spaargeld maar 0,1% oplevert. Terwijl dat mensen bij 1,5% rente en 2% inflatie plots wel tevreden zijn met het rendement van hun spaargeld. Raar.
Het is dus ook niet raar dat het rendement van alle beleggingen momenteel wat lager zal zijn dan de historische gemiddeldes.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Zouden jullie nu nog obligaties in dollar oppikken? rente 2,25% en lopen nog 5 jaar.