Obligatiefonds gezocht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligatiefonds gezocht
Het is maar wat je mooi noemt, in de periode tussen pakweg 1977 en 1982 brachten de onderliggende obligaties jaarlijks 7,5 tot 15% op terwijl het fonds door stijgende rente 5 jaar niks opbracht.
Momenteel brengen de onderliggende obligaties amper nog wat op, bij stijgende rente gaan die fondsen gegarandeerd negatief. Voorlopig is er van stijgende rente geen sprake, integendeel, zolang de geld kranen open blijven en de centraal banken blijven opkopen wordt de rente kunstmatig omlaag gedrukt.
Waarom zeg je dat de fondsen "gegarandeerd negatief zullen gaan"?; in het verleden is dat zeker niet zo geweest - reden waarom ik hier de periode 77 tot 82 toonde; een stijging van de rente met 2,5% op een paar jaar en toch geen zichtbare daling in de waarde van het fonds.vortex schreef: ↑18 september 2020, 18:31 Het is maar wat je mooi noemt, in de periode tussen pakweg 1977 en 1982 brachten de onderliggende obligaties jaarlijks 7,5 tot 15% op terwijl het fonds door stijgende rente 5 jaar niks opbracht.
Momenteel brengen de onderliggende obligaties amper nog wat op, bij stijgende rente gaan die fondsen gegarandeerd negatief.
Wie durft te garanderen wat er zal gebeuren de volgende keer dat de middelange termijn rente stijgt?
Ik niet, jij blijkbaar wel.
Dus zeker tijdens deze periode kan de belegger een functie geven aan obligaties in zijn portefeuille.Voorlopig is er van stijgende rente geen sprake, integendeel, zolang de geld kranen open blijven en de centraal banken blijven opkopen wordt de rente kunstmatig omlaag gedrukt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het verband tussen rente, duration en koers van dergelijke fondsen heb ik je al meermaals uitgelegd. Waarom zijn ze in tussen 77 en 82 niet negatief gegaan en gaan ze gegarandeerd nu wel negatief bij vergelijkbare rente stijging? Wel heel simpel omdat de opbrengst van onderliggende obligaties (7,5 tot 15%) toen net voldoende was om het negatief effect van een rente stijging te compenseren, de zo goed al nul opbrengst vandaag zal daarvoor niet volstaan.B7H4long schreef: ↑18 september 2020, 19:56
Waarom zeg je dat de fondsen "gegarandeerd negatief zullen gaan"?; in het verleden is dat zeker niet zo geweest - reden waarom ik hier de periode 77 tot 82 toonde; een stijging van de rente met 2,5% op een paar jaar en toch geen zichtbare daling in de waarde van het fonds.
Wie durft te garanderen wat er zal gebeuren de volgende keer dat de middelange termijn rente stijgt?
Ik niet, jij blijkbaar wel.
Misschien was jij destijds gelukkig met dergelijk fonds, je hebt dan wel 5 jaar nul opbrengst gehad (bij een inflatie +7%) terwijl vastrentende beleggingen met lager risico toen tussen 7 en 12% opbrachten (kasbon en termijnrekening).
Aan obligaties akkoord, maar de opbrengst van obligatie fondsen vandaag is IMO het risico niet waard.
Dan ben ik dus beter af voor de lange termijn(10-20 jaar) met bv ETF iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc) | IE00BDBRDM35 of Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged Accumulation | VAGF ?
Of zie ik dat verkeerd ?
Of zie ik dat verkeerd ?
B7, ik ben nog even die curve gaan opzoeken en Vortex heeft wel een punt denk ik. In die periode had je inderdaad al een hoog rendement dat de rentestijging compenseerde. Die factor is nu afwezig.
Toen was het niet onverstandig om erin te beleggen omdat je een mooie return kreeg in ruil voor het risk van de rentestijging (die er dus kwam). Zo zijn we weer bij risk-return![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Toen was het niet onverstandig om erin te beleggen omdat je een mooie return kreeg in ruil voor het risk van de rentestijging (die er dus kwam). Zo zijn we weer bij risk-return
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 29 oktober 2020, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Selecteer de asset-klasse voor je portefeuille gebaseerd op hun karakteristieken en hun rol in je portefeuille.
Als je rendement verwacht van alle asset-klassen hebben obligaties misschien geen plaats in je portefeuille; zeker als je denkt/vreest dat de lange termijn rente in korte tijd fel zal stijgen.
Ook vandaag ben ik weer blij dat ik voor de laatste 12 maanden een goed deel in obligaties belegd heb.
Dit gedeelte van mijn portefeuille heeft de laatste 12 maand het best gepresteerd.
Als je rendement verwacht van alle asset-klassen hebben obligaties misschien geen plaats in je portefeuille; zeker als je denkt/vreest dat de lange termijn rente in korte tijd fel zal stijgen.
Ook vandaag ben ik weer blij dat ik voor de laatste 12 maanden een goed deel in obligaties belegd heb.
Dit gedeelte van mijn portefeuille heeft de laatste 12 maand het best gepresteerd.
DBZB
AGGH
Beiden zijn hedged naar EUR.
Als Bogle momenteel een asset allocatie zou moeten doen zou het 75% Bonds en 25% Stocks zijn, vermoed ik.B7H4long schreef: ↑29 oktober 2020, 18:13 Selecteer de asset-klasse voor je portefeuille gebaseerd op hun karakteristieken en hun rol in je portefeuille.
Jack Bogle zou vandaag 91 zijn. De portefeuille die je voorstelt zou niet extreem zijn voor iemand van die leeftijd.TrX schreef: ↑16 november 2020, 16:36Als Bogle momenteel een asset allocatie zou moeten doen zou het 75% Bonds en 25% Stocks zijn, vermoed ik.B7H4long schreef: ↑29 oktober 2020, 18:13 Selecteer de asset-klasse voor je portefeuille gebaseerd op hun karakteristieken en hun rol in je portefeuille.