obligatiefondsen Candriam
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
obligatiefondsen Candriam
Na het lezen van een aantal artikels op de tijd en testaankoop is mijn interesse voor het beleggen in obligaties aangewakkerd, zowel met individuele obligaties als met fondsen.
Individuele obligaties lijken mij het makkelijkst:
Je weet exact je rendement als je ze bijihoudt tot de einddatum en je kan ze ten allen tijde verkopen als je wil.
Je moet er alleen veel zoekwerk en opvolging voor doen en je zal uiteindelijk een veel minder grote spreiding hebben dan bijj een fonds.
Maar de fondsen vind ik moeilijker om in te schatten.
Je hebt zelf weinig zichy over hoe het fonds beheeft wordt en wat de koers van het fonds zelf juist zal doen.
Ik had volgende twee fondsen op het oog:
Candriam Bonds Euro High Yield Class C EUR Dis (LU0012119789)
Candriam Bonds Euro Class C EUR Dis (LU0011975330)
Vooral de koers van de laatste staat nog erg laag.
Ik weet het niet goed.
Volgens mij gaat de rente nog wel eventjes blijven stijgen, al gaan we wel meer richting een stabilisatie.
Volgens mij gaan we sowieso toch ook een recessie dooemaken de kompende jaren.
Daarom denk ik dat obligaties een goede keuze zouden kunnen zijn, aangezien bedrijven/instanties geld gaan op halen tegen een rente die voor de belegger ook weer interessant wordt.
Ik kan dit alleen niet goed inschatten m.b.t. de evolutie van de toekomstige waarde van zo'n fonds.
Iemand advies of ideeën m.b.t. bovengenoemde fondsen?
Of alternatieven zijn ook welkom.
Mvg,
Rolf
Individuele obligaties lijken mij het makkelijkst:
Je weet exact je rendement als je ze bijihoudt tot de einddatum en je kan ze ten allen tijde verkopen als je wil.
Je moet er alleen veel zoekwerk en opvolging voor doen en je zal uiteindelijk een veel minder grote spreiding hebben dan bijj een fonds.
Maar de fondsen vind ik moeilijker om in te schatten.
Je hebt zelf weinig zichy over hoe het fonds beheeft wordt en wat de koers van het fonds zelf juist zal doen.
Ik had volgende twee fondsen op het oog:
Candriam Bonds Euro High Yield Class C EUR Dis (LU0012119789)
Candriam Bonds Euro Class C EUR Dis (LU0011975330)
Vooral de koers van de laatste staat nog erg laag.
Ik weet het niet goed.
Volgens mij gaat de rente nog wel eventjes blijven stijgen, al gaan we wel meer richting een stabilisatie.
Volgens mij gaan we sowieso toch ook een recessie dooemaken de kompende jaren.
Daarom denk ik dat obligaties een goede keuze zouden kunnen zijn, aangezien bedrijven/instanties geld gaan op halen tegen een rente die voor de belegger ook weer interessant wordt.
Ik kan dit alleen niet goed inschatten m.b.t. de evolutie van de toekomstige waarde van zo'n fonds.
Iemand advies of ideeën m.b.t. bovengenoemde fondsen?
Of alternatieven zijn ook welkom.
Mvg,
Rolf
Re: obligatiefondsen Candriam
Het is zeker interessant om nu in obligaties te beginnen beleggen. Ikzelf ben voorstander van fondsen en etf's. Redenen:
- spreiding
- gemak: je moet niets zelf zoeken of opvolgen
- bij actief beheerde fondsen: expertise (of zou toch moeten)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Candriam = Belfius
Belfius stopt de verkoop van kasbons en termijnrekeningen en verkoopt deze fondsen als alternatief. De kosten zijn veel hoger en het verwachte rendement voor klanten lager.
Belfius stopt de verkoop van kasbons en termijnrekeningen en verkoopt deze fondsen als alternatief. De kosten zijn veel hoger en het verwachte rendement voor klanten lager.
Ik ben onlangs beginnen beleggen in de etf SPDR® Bloomberg Euro Government Bond UCITS ETF (Acc) - IE00BMYHQM42 - ticker GOVA. "De doelstelling van het fonds is het rendement te volgen van de markt van staatsobligaties uit de eurozone." Bevat 466 componenten. Morningstar rating Gold.
Bedankt voor de tips.
Ik twijfel nog om met een obligatiefonds/ETF in zee te gaan of zelf individuele obligaties aan te kopen.
Ik twijfel nog om met een obligatiefonds/ETF in zee te gaan of zelf individuele obligaties aan te kopen.
Doe het alletwee.
-
- Verbannen Gebruiker
Nadeel van obligatiefondsen en ETF is dat je hoge kosten hebt. En daarnaast: als je geld nodig hebt, moet je verkopen. Als de rente ondertussen sterk gedaald is, ga je met veel verlies verkopen. Je kunt ook niet kiezen wat je verkoopt: je kunt niet alleen de obligaties met winst verkopen. Je verkoopt pro rata alles.
Bij een portefeuille van zelf gekozen obligaties zijn de kosten lager als je goed kiest (obligaties met lage coupon, uitgegeven aan pari of licht eronder), en komen ze regelmatig op termijn: je moet nooit verkopen, en op termijn kies je wat je doet. Je betaalt dan ook geen RV of taks op de rente, wat je bij obligatiefondsen en ETF wel hebt.
Als je de grafiek van een obligatiefonds bekijkt, zie je dat dit niet stijgt op termijn. Aandelen stijgen op termijn, dus stijgt een aandelenfonds op termijn, behalve bij slecht beheer. Obligaties moeten in principe ook stijgen door hun coupons, maar als je een grafiek bekijkt is dit zeer wispelturig, totaal anders dan je zou verwachten.
Zo was ik inderdaad ook aan het redeneren.huisjetuintjefiets schreef: ↑24 april 2023, 16:53 Je kunt ook niet kiezen wat je verkoopt: je kunt niet alleen de obligaties met winst verkopen. Je verkoopt pro rata alles.
Bij een portefeuille van zelf gekozen obligaties zijn de kosten lager als je goed kiest (obligaties met lage coupon, uitgegeven aan pari of licht eronder), en komen ze regelmatig op termijn: je moet nooit verkopen, en op termijn kies je wat je doet. Je betaalt dan ook geen RV of taks op de rente, wat je bij obligatiefondsen en ETF wel hebt.
Er lijken mij enkel voordelen aan zelf obligaties kopen.
Ook als je ze achteraf vergeet in de gaten te houden is het geen probleem want ze lopen gewoon af met het eind rendement dat vanaf het begin bekend was.
(nu dat eindrendement nog correct leren berekenen )
-
- Verbannen Gebruiker
Er staat hier ergens een link voor een correcte berekening. Ik ben tevreden met een goede benadering:
- ik zoek het bruto rendement op de website van de beurs (is bijna altijd Frankfurt)
- ik trek van dat rendement af: 30% van de couponrente
- ik trek van dat rendement af: 30% van de verlopen intrest gedeeld door het aantal jaar dat de obligatie nog loopt
- ik trek van dat rendement af: de kosten en TOB in % uitgedrukt, gedeeld door het aantal jaar dat de obligatie nog loopt
- ik trek van dat rendement af: 30% van het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs, gedeeld door het aantal jaar dat de obligatie nog loopt. Maar alleen als de uitgifteprijs lager dan 100 is
Ik doe dat uit het hoofd, en zit er dus wat naast maar voor mij goed genoeg