obligatielening Kinepolis Group
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: obligatielening Kinepolis Group
Alles is nu wel al afgesloten maar hoe schatten jullie het risico in voor deze obligatielening op 7 jaar?
Ik heb enkel maar berichten gelezen over het rendement...
Ik heb enkel maar berichten gelezen over het rendement...
In het prospectus wordt geen melding gemaakt van een kredietrating, voor een bedrijfsobligatie ........?
Kinepolis is wellicht te klein om te worden opgevolgd door ratingbureaus. Kinepolis lijkt me een solvabele onderneming. Maar absolute zekerheid heb je echter nooit. De uitgifte zorgt niet voor bijkomende schuld maar dient trouwens ter herfinanciering/aflossing van uitstaande (lees duurdere) schulden.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Nee, helemaal correct. Ik bereken wel degelijk de roerende voorheffing op de bruto coupon, dat staat er toch letterlijk (0.21 * 4.75) ? Het netto rendement is dus wel degelijk 3.4355..Conrad schreef:Bijna correct, de roerende voorheffing wordt berekend op de bruto coupon (4,75%) en niet op het actuarieel rendement, waardoor het rendement nog iets lager ligt.disterminator schreef:Netto rendement = bruto rendement min betaalde belasting (roerende voorheffing)
Dus: 4.433% min 0.21 * 4.75% = 3.4355 % netto
Daar komen waarschijnlijk nog bewaarkosten bij, maar dat is afhankelijk van je bank, en van de grootte van je positie. Onmogelijk te veralgemenen dus voor het berekenen van een rendement.
Er zou veel meer vraag zijn naar obligaties, dan er beshikbaar waren, 75 miljoen €.
Niet verwonderlijk als je ziet wat de staatsbon amper opbrengt.
Volgens geruchten zou iedere inschrijver maar 1.000 € krijgen, weet iemand meer ?
Niet verwonderlijk als je ziet wat de staatsbon amper opbrengt.
Volgens geruchten zou iedere inschrijver maar 1.000 € krijgen, weet iemand meer ?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, maar ik vraag me dan ook af... hoe staan we over 7 jaar? Als je dan op die parkings kijkt, gaan d'er over 'n paar jaar nog zoveel mensen naar de bioscoop gaan? Onze huiskamers worden mini-bioscopen, surroundsystemen, 3D-plasma's van 120 cm.Ikkeme schreef:Kinepolis is wellicht te klein om te worden opgevolgd door ratingbureaus. Kinepolis lijkt me een solvabele onderneming. Maar absolute zekerheid heb je echter nooit. De uitgifte zorgt niet voor bijkomende schuld maar dient trouwens ter herfinanciering/aflossing van uitstaande (lees duurdere) schulden.
Gaan we met de stijgende levensduurte in de bioscopen niet hetzelfde meemaken als bij de discotheken?
Nu kopen de jongeren 'n fles sterke drank in de Colruyt op vrijdag- of zaterdagavond om dan allemaal samen bij iemand thuis te consumeren, iedereen neemt iets mee. Zet je eens het laatste uur van de Colruyt voor de deur, allemaal jongelui met drank, chips en borrelnootjes.
Gaat die trend zich niet doorzetten in de bioscoopwereld nu tv en internet een geheel aan het worden zijn? Wie gaat er nog met de wagen naar de bioscoop gaan als we binnenkort misschien 3€/L bezine gaan betalen als de Golf van Oman afgesloten wordt of als er in Irak wat str. aan de knikker is en 150$/barrel betalen? Wat gaat de weerslag zijn op de verkoop van consumpties zijn bij Kinepolis?
Wat met hun werkingskosten (verwarming van grote -hoge- zalen), gaan ze dat dan ook nog -kunnen- doorrekenen naar hun klanten.
Staat allemaal niet in de prospectus. (denk ik toch

@ Spruitekop : Volgens mij heb je zeker een punt. Maar soms heeft het enige tijd nodig voor er een gedragsverandering is bij de meerderheid van de consumenten. Ik maakte midden in de crisis 2009 dezelfde analyse. Kinepolis noteerde toen rond de 17 € per aandeel en ik dacht er stevig over na om het te kopen. Ik ben er af gebleven omdat ik dacht dat Kinepolis zeker druk zou ondervinden van de thuiscinema en omdat ik dacht dat in een stevige crisis de consument gemakkelijk zou besparen op een cinema bezoek. Ik vind nog steeds dat m'n visie op cinemabezoek overeind blijft maar ik besef nu dat m'n visie zeer onvolledig was. Kinepolis heeft ondertussen de kosten verminderd door de loketbedienden te vervangen door self service betaalautomaten en heeft ook andere inkomstenbronnen verder ontwikkeld (verhuur zalen voor evenementen, meer drank en snoepverkoop). De inkomsten zijn gestegen door hogere ticketprijzen, groter drank en snoepverkoop en extra cinemacomplexen in het buitenland. De consument heeft het bioscoopbezoek ondertussen (nog) niet echt verminderd. Sinds 2009 is de winst per aandeel zelfs van 3,31 naar 5,44 € (in 2011) gestegen.
Kortom : het management van Kinepolis heeft zeer goed werk geleverd voor de trouwe aandeelhouder zodat het nu rond 59,89 € noteert.
Mijn toenmalige visie is en was niet noodzakelijk verkeerd maar de timing en de volledigheid ervan was niet ok. Als ik nu terug kijk, weet ik dat ik een mooie kans op koerswinst heb laten liggen. In de achteruitkijkspiegel kijken is altijd gemakkelijk.
Besluit Spruitekop : Je visie is volgens mij juist maar zou misschien ook wel eens onvolledig en niet juist getimed kunnen zijn. Misschien kan het management van Kinepolis weer eens een paar witte konijnen tevoorschijn toveren door besparingen te vinden in combinatie met extra inkomsten. Persoonlijk denk ik dat er ondertussen niet zo veel grote besparingen en grote extra inkomsten meer te vinden zijn. De toekomst zal het uitwijzen.
Kortom : het management van Kinepolis heeft zeer goed werk geleverd voor de trouwe aandeelhouder zodat het nu rond 59,89 € noteert.
Mijn toenmalige visie is en was niet noodzakelijk verkeerd maar de timing en de volledigheid ervan was niet ok. Als ik nu terug kijk, weet ik dat ik een mooie kans op koerswinst heb laten liggen. In de achteruitkijkspiegel kijken is altijd gemakkelijk.
Besluit Spruitekop : Je visie is volgens mij juist maar zou misschien ook wel eens onvolledig en niet juist getimed kunnen zijn. Misschien kan het management van Kinepolis weer eens een paar witte konijnen tevoorschijn toveren door besparingen te vinden in combinatie met extra inkomsten. Persoonlijk denk ik dat er ondertussen niet zo veel grote besparingen en grote extra inkomsten meer te vinden zijn. De toekomst zal het uitwijzen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ondertussen een uittreksel ontvangen. Een order voor 2000 euro ingegeven, slechts voor 1000 euro uitgevoerd. En was er om 9 uur 'smorgens al bij.
@ gustaafdewitte : bij welke bank ben je er nog aan geraakt ?
@ gustaafdewitte : had je 's namiddags order ingegeven was het resultaat toch hetzelfde geweest want de obligaties worden nu toch gewoon verdeeld
-
- Newbie
- Contacteer:
kbcsecurities
bedankt voor uw objectieve en nuchtere visie; ik ga ermee akkoordrobokat schreef:Ik behandel dat als de andere Belgische uitgiftes van pakweg de afgelopen twee jaar: stop er geen grote bedragen in (misschien maar 1000 of 2000 euro), maar doe mee met iedere primaire uitgifte. Op de duur heb je dan een mooi gespreide obligatieportefeuille met een marktconform rendement.
Wel enkel doen indien je geen bewaarloon moet betalen, anders is dat veel te duur.
Bij de afrekening van deze obligatie bij een bank die ik maar niet nader zal noemen, is er iets serieus verkeerd gelopen.
I.p.v. dat er afgerekend is voor het nominale bedrag (bvb. 2000 euro), is er afgerekend voor een bedrag dat overeenkomt met een aantal stuks (bvb. 2000 stuks).
Kopers die vandaag hun saldo van hun bankrekening opvragen, zien dat ze een klein beetje in het rood staan (in ons voorbeeld voor 2 miljoen euro).
De betrokken bank laat weten dat ze hard werken om het foutje recht te zetten ...
I.p.v. dat er afgerekend is voor het nominale bedrag (bvb. 2000 euro), is er afgerekend voor een bedrag dat overeenkomt met een aantal stuks (bvb. 2000 stuks).
Kopers die vandaag hun saldo van hun bankrekening opvragen, zien dat ze een klein beetje in het rood staan (in ons voorbeeld voor 2 miljoen euro).
De betrokken bank laat weten dat ze hard werken om het foutje recht te zetten ...
robokat, kan je eens een screenshot sturen? leuk om een artikeltje over te maken
over welke bank gaat het?
over welke bank gaat het?
En zijn ze al gestegen ondertussen?robokat schreef:Kopers die vandaag hun saldo van hun bankrekening opvragen, zien dat ze een klein beetje in het rood staan (in ons voorbeeld voor 2 miljoen euro).