Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Daar heb je zeker een punt, maar mijn vraag was vooral wat de andere kant van het verhaal dan is. Ik zie toch vooral een situatie waar geen enkele normale persoon beter van wordt, met uitzondering van pro-Russische groeperingen in Oekraïne dan (ook al betwijfel ik mij dit ook wat). Als ik de situatie tracht te begrijpen, zie ik ook uitsluitend machtsgerelateerde overwegingen.vortex schreef: ↑24 februari 2022, 11:36Ook dit is een stropopredenering, ten eerste veranderen van onderwerp (propaganda ipv invasie) en ten tweede had ik het over eenzijdige propaganda en jij maakt daar “eenzijdige propaganda van de VS” van.
Wat ik dus aanklaag is dat wanneer er slechts een kant van het verhaal (zeg maar gerust propaganda dezer dagen) gelezen of beluisterd wordt er automatisch een good versus the bad visie ontstaat, wat ook de bedoeling van propaganda is en hier blijkbaar ook dat effect heeft.
-
- Verbannen Gebruiker
En dan zijn we verbaasd dat er straks geen gas meer geleverd wordt door diezelfde Russen of dat die Russen militaire economische allianties met de Chinezen aangaan. Vraag mij af of het Westen en meer bepaald Europa hier niet in eigen voet aan het schieten is. In plaats van af te zien van het NAVO lidmaatschap van Oekraïne en in te zetten op een soeverein en onafhankelijk Oekraïne dat een buffer vormt tussen oost en west. Het resultaat gaat nu zijn dat Oekraïne geen soeverein land meer is, dat het niet meer tot de NAVO kan toetreden, dat het wellicht onder Russisch bestuur komt, dat het economisch geruïneerd zal zijn en dat er een frozen conflict blijft, dat wij geen gas meer geleverd krijgen en dat de oost-west relaties voor jaren weer op scherp staan. Misschien OK voor de VS, zij zullen wel massaal wapens verkopen aan Europa en hier hun schalie gas en olie afzetten, of Europa er zo positief gaat uitkomen valt nog te bezien.
@admin: Kan deze draad niet naar het café verplaatst worden aub? Ik lees hier uitsluitend café-praat zonder enige link met ‘Fondsen en Aandelen’.
Hahaha, als dit cafépraat is ...
Gezien Poetin's speech enkele dagen geleden, zou ik zeggen dat het potentiële NAVO-lidmaatschap niet de hoofdreden voor deze situatie is. Waren de ambities niet altijd al om Oekraïne in te lijven? Misschien was dit een belangrijke trigger, maar ik zou niet durven beweren dat het anders niet ooit eens ging gebeuren.
Vraag is ook hoe het 'Russische' volk zich gaat gedragen. De welstellende en Westers-georiënteerde Rus zal niet graag de tijdsknop met 40 jaar teruggedraaid zien worden. Uitsluiting van alle internationale gebeurtenissen, reisbeperkingen, investeringen in het Westen die geblokkeerd worden. Hun multinationals zullen terug op nationaal niveau mogen opereren.
Het is en blijft een complexe zaak die met wapens nooit uitgevochten gaat geraken. De militaire acties kunnen een week maar evengoed 3 jaar duren. Een week zie ik het Westen nog wel geduld aan brengen, maar langer ... dan wordt de verleiding groot om zich militair te meten. Het is al ff geleden dat er een deftige krachtmeting geweest is. En dat is het op het einde altijd: een haantjesgevecht.
Het is en blijft een complexe zaak die met wapens nooit uitgevochten gaat geraken. De militaire acties kunnen een week maar evengoed 3 jaar duren. Een week zie ik het Westen nog wel geduld aan brengen, maar langer ... dan wordt de verleiding groot om zich militair te meten. Het is al ff geleden dat er een deftige krachtmeting geweest is. En dat is het op het einde altijd: een haantjesgevecht.
Je lijkt nochtans constant het Russiche standpunt te verdedigen, de schuld vooral bij de Amerikanen te leggen en te zeggen dat er geen goede en slechte in het verhaal is. Misschien heb ik dat gedroomd.vortex schreef: ↑24 februari 2022, 08:58Waar lees jij dat ik de Russen verdedig of een inval in Oekraïne goedkeur? Zal wel typisch zijn zeker, iemand die de zaak objectief bekijkt en iets verder kijkt dat de gebruikelijke eenzijdige propaganda is meteen een bondgenoot van de vijand hé.
Eerlijk gezegd wens ik geen partij te kiezen tussen de VS en Rusland, die twee grootmachten zijn zowat van elk gewapend conflict sinds WO2 de basis, burgeroorlogen uitlokken en vervolgens wapens leveren in hun reeds tientallen proxy oorlogen.
Wat is het alternatief?vortex schreef: ↑24 februari 2022, 12:14En dan zijn we verbaasd dat er straks geen gas meer geleverd wordt door diezelfde Russen of dat die Russen militaire economische allianties met de Chinezen aangaan. Vraag mij af of het Westen en meer bepaald Europa hier niet in eigen voet aan het schieten is. In plaats van af te zien van het NAVO lidmaatschap van Oekraïne en in te zetten op een soeverein en onafhankelijk Oekraïne dat een buffer vormt tussen oost en west. Het resultaat gaat nu zijn dat Oekraïne geen soeverein land meer is, dat het niet meer tot de NAVO kan toetreden, dat het wellicht onder Russisch bestuur komt, dat het economisch geruïneerd zal zijn en dat er een frozen conflict blijft, dat wij geen gas meer geleverd krijgen en dat de oost-west relaties voor jaren weer op scherp staan. Misschien OK voor de VS, zij zullen wel massaal wapens verkopen aan Europa en hier hun schalie gas en olie afzetten, of Europa er zo positief gaat uitkomen valt nog te bezien.
Het is niet Europa dat olie op het vuur gaan gooien is in Kiev of Moscow, denk ik? Zelfs in de lezing van Moscow is het de VS.
Europa is tot maandag nog voluit aan het pleiten geweest voor een diplomatieke oplossing, inclusief een compromis waarbij E. Macron een nieuwe veiligheidsstructuur vooropstelde in Europe (lees: een neutraal Ukraine).
Blijkt nu dat de oorlogsspeech van Putin van deze nacht eigenlijk al maandag opgenomen is, waarschijnlijk tussen de telefoons met Macron en Scholtz in... Tja...dan wil Rusland gewoon niet eh? Hij heeft het letterlijk gezegd: Ukraine heeft geen bestaansrecht als soeverein land. Punt.
We hebben geen keus: dit soort imperialistisch gedrag kan niet getolereerd worden, of denkt u echt dat Putin het leuk vindt dat Ruslands 2de grootste stad op amper 150 km van een grens met Estland ligt bv, een piepkleine voormalige Sovietstaat die vandaag de dag een NAVO lidstaat is? Met een bevolking die bestaat uit 25% ethnische Russen? Of Dat de Russische enclave Kaliningrad aan de oostzee afgesneden is van (Wit-)Rusland door 50km Litouws grondgebied, nog zo'n ondankbare Sovietstaat die gedurende vele eeuwen deel uitmaakte van Rusland? Waarschijnlijk zijn daar ook fascisten aan de macht, die genocide plegen op de russische bevolking die gered moet worden over enkele jaren, als we hem hier ongeremd mee laten wegkomen.
En misschien Finland ook ineens opgeven? Letland? Waarom niet? Allemaal eeuwlang Russisch gebied, toch?
Even ter herinnering: da's allemaal onderdeel van de eurozone, de muntunie waarin wij leven.
Al eens nagedacht wat dat met uw spaartegoeden doet als zo'n scenario zich ooit ontrolt?
Ik denk dat het nu écht wel 5 voor 12 is, en men zich niet meer moet inhouden als het over Rusland gaat, puur uit het eigenbelang waar ook Putin zo graag naar refereert: Rusland moet economisch gematrakkeerd worden tot het compleet kreupel is en dat betekent dat we per direct van Russisch gas afmoeten.
Ik zou maar al Exmar/Euronav aandelen kopen bv.
Iemand T. Vanderstraeten al gevraagd hoe het nu zit met de vervangcapaciteit voor de kerncentrales ondertussen?
Bevoorradingszekerheid en prijs waren toch 2 van de 3 elementen waar men mee rekening ging houden eh?
Dat zal een schoon rapport worden als dat objectief naar de situatie kijkt!
Ik denk ook dat het NAVO lidmaatschap een drogreden is. De Baltische staten liggen ook vlakbij Moskou en zijn lid van de NAVO. Dus de NAVO kan nu ook al makkelijk kernwapens plaatsen bij de Russische grens mocht het dat willen.pmu schreef: ↑24 februari 2022, 13:18Gezien Poetin's speech enkele dagen geleden, zou ik zeggen dat het potentiële NAVO-lidmaatschap niet de hoofdreden voor deze situatie is. Waren de ambities niet altijd al om Oekraïne in te lijven? Misschien was dit een belangrijke trigger, maar ik zou niet durven beweren dat het anders niet ooit eens ging gebeuren.
Natuurlijk was Oekraïne niet de enige reden dat Rusland al lang aan tafel wou met de VS, het zal ook wel over het in gebruik nemen van Nordstream2, de Krim, de al lang bestaande sancties, enz... gegaan hebben. Maar Oekraïne en het NAVO lidmaatschap werd wel als breekpunt naar voor geschoven, een toegift daarop zou de patstelling misschien doorbroken hebben, voor Europa niet eens een probleem om er van af te zien. Nu is het spel hard gespeeld en op niks toegegeven, beetje naïef te denken dat Poetin met de staart tussen de benen zou afdruipen, of juist niet naïef en heeft de VS van de situatie gebruik gemaakt om het tot een conflict te laten komen zodat Europa weer volledig afhankelijk werd van grote broer VS voor energie en militaire veiligheid.pmu schreef: ↑24 februari 2022, 13:18Gezien Poetin's speech enkele dagen geleden, zou ik zeggen dat het potentiële NAVO-lidmaatschap niet de hoofdreden voor deze situatie is. Waren de ambities niet altijd al om Oekraïne in te lijven? Misschien was dit een belangrijke trigger, maar ik zou niet durven beweren dat het anders niet ooit eens ging gebeuren.
Precies, dat zal inderdaad moeilijk liggen bij de Russen, die NAVO expansie in voormalige Sovjetstaten wordt misschien ook aangevoeld als imperialistisch gedrag van het westen. Voor ons vanzelfsprekend dat zij dat maar normaal moeten vinden hé.inquirer schreef: ↑24 februari 2022, 13:24 We hebben geen keus: dit soort imperialistisch gedrag kan niet getolereerd worden, of denkt u echt dat Putin het leuk vindt dat Ruslands 2de grootste stad op amper 150 km van een grens met Estland ligt bv, een piepkleine voormalige Sovietstaat die vandaag de dag een NAVO lidstaat is? Met een bevolking die bestaat uit 25% ethnische Russen?
LOL, de enigen die daardoor gematrakkeerd gaan worden zijn de Europeanen, die hoeveelheid gas gaan we de eerste jaren nooit via LNG transporten in Europa krijgen. Maak je maar al klaar voor een diepe recessie in het geval de gaskraan dicht gaat. Poetin zal zijn gas en olie wel aan de Chinezen verkopen.
Laatst gewijzigd door vortex op 24 februari 2022, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Een standpunt begrijpen en uitleggen is nog iets anders dan het verdedigen hé. En ja, ik vrees dat dit conflict een gedroomde kans was voor de VS om de EU weer meer te doen investeren in bewapening en weer meer afhankelijk van de VS te maken.
Wat denk je?pukkie007 schreef: ↑24 februari 2022, 13:23 Vraag is ook hoe het 'Russische' volk zich gaat gedragen. De welstellende en Westers-georiënteerde Rus zal niet graag de tijdsknop met 40 jaar teruggedraaid zien worden. Uitsluiting van alle internationale gebeurtenissen, reisbeperkingen, investeringen in het Westen die geblokkeerd worden. Hun multinationals zullen terug op nationaal niveau mogen opereren.
Activist Marina Litvinovich called on Russians to attend a “walk” against the war at 7 p.m. Moscow time, including on Pushkin Square in central Moscow.
Soon after, authorities detained Litvinovich outside her home.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash