Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Overdrijven is ook een kunst, hé. Poetin droomt misschien van een herstel van de USSR, maar in Hasselt zal hij wel niet geraken.robinvandyck schreef: ↑26 februari 2022, 16:25 Het is waar dat de USA zich overal gaat bemoeien maar voor Oekraïne is het in mijn ogen nodig want Rusland gaat hier zwaar tekeer. Wat is het morgen? Polen? Finland? Geen last van. Over 2 weken staan de Russen misschien in Hasselt en dan zal het nog zijn van die doen geen vlieg kwaad. Geen last van. Toffe kerels zolang ik maar doe wat ze vragen. No big deal!
Mij lijkt een goede oplossing dat de Russischgezinde gebieden in Oekraïne formeel onafhankelijk mogen worden (of bij Rusland gevoegd), en de rest van Oekraïne zijn eigen weg mag gaan, inclusief zich verdedigen tegen toekomstige invallen. Of dat voor Poetin voldoende is, betwijfel ik mij echter.
De Verenigde Staten zijn technologisch supersterk, maar kunnen geen guerilla warfare aan.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik volg pmu volledig. Landen als China en Rusland denken nog zoals in de middeleeuwen. Een verhaal van ridders en pages. Landeigenaars en pachters. En oorlog voeren voor meer land en macht. Dat is business! En als de koning zin heeft om je vrouw te berijden dat je dan zegt: wat een hele eer mijn heer. Als ik u van dienst kan zijn graag. En dan die larve van een Lavrov. Ziet er ook heel betrouwbaar uit. Een Spoetnik raket in zijn hol ja.
Inderdaad, het lijkt me toch al 'iets'.pmu schreef: ↑26 februari 2022, 16:33Mij lijkt een goede oplossing dat de Russischgezinde gebieden in Oekraïne formeel onafhankelijk mogen worden (of bij Rusland gevoegd), en de rest van Oekraïne zijn eigen weg mag gaan, inclusief zich verdedigen tegen toekomstige invallen. Of dat voor Poetin voldoende is, betwijfel ik mij echter.
The true terrorists of our world do not meet at the docks at midnight, or scream "Allahu Akbar" before some violent action. The true terrorists of our world wear 5000 dollar suits and work in the highest positions of finance, government and business.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ook hier volg ik pmu. Een volksreferendum. Wie bij Rusland wil horen, mag van mij. Maar nu komt het. Morgen emigreren er Russen naar ik zeg maar Brugge. En dan zeggen ze in Brugge ja maar wij willen niet meer bij België of Vlaanderen horen. Wij zijn Russisch. Geen probleem Brugge wordt mee een deel van Rusland. En zo gaat dat verder en verder. Wat Poetin nu doet is zeker niet de Donbass beschermen. Nu sturen ze nog wat Tsjetcheense huurlingen. Ook brave jongens. Zullen we anders terug het Vlaams legioen in het leven roepen maar Vlaams Belang zal wel vragen om deze keer niet tegen de Russen maar met de Russen te strijden. Broederlijk zij aan zij. Ook Poetin vraagt om de wapens neer te leggen. Tuurlijk dat kost hem minder moeite en soldaten. Dat zij die zich overgeven toch mogelijk zullen sterven in kampen of worden neer geschoten met het eigen wapen. Tja dat is eigenlijk de wet van de sterkste he. De tweede wereldoorlog heeft mij veel moois van de Russen laten zien. Ook tijdens de Koude oorlog waren of zijn zij toch wel het voorbeeld van een ideale wereld. Niet?! Ik mag werken en leven zoals zij dat willen.
Wablieft? Je vraagt je af of China een wereldmacht kan worden? China is een wereldmacht misschien al sterker dan de VS en Rusland samen, ze hebben dat alleen nog niet zo expliciet ten gelde gemaakt. Poetin kan wat met olie en gas pokeren, China heeft zowat de ganse maak industrie wereldwijd in handen, het gros van zeldzame grondstoffen, de helft van de chipproductie (via Taiwan), enz... Je hebt er geen idee van hoeveel van de dingen die je in huis hebt in China gemaakt zijn of Chinese onderdelen bevat of grondstoffen of halffabricaten... Met andere woorden wij en de rest van de wereld zijn nog veel meer van China afhankelijk dan van de VS of Rusland. Op militair vlak is China een kernmacht en geen kleintje, hebben ze een eigen wapen industrie die inmiddels vergelijkbaar is met die van de VS en ze hebben een gigantisch leger. Wie heeft er bondgenoten nodig als je zo groot en talrijk bent dan China? Spreek maar van geluk dat China vooral zaken wil doen en nog niet echt uit is op het verwerven van wereldmacht.pmu schreef: ↑26 februari 2022, 15:38De toekomst zal dit uitwijzen, maar ik weet niet of je door opportunistisch “China first”-gedrag, vaak gestoeld op economische motieven, echt een wereldmacht kan worden. Welvarend misschien, maar je toont zo geen leiderschap, niets waaraan je je kunt optrekken in moeilijke tijden. Waarom zou je als land op politiek/militair-strategisch vlak voor China kiezen als je weet dat men daar geen principes heeft, je gewoon laat vallen als er elders meer te verdienen valt. China heeft mede daardoor ook geen echte bondgenoten, behalve Pakistan en Cambodja misschien, maar of dat echte referenties zijn… China heeft ook geen moeite gedaan om een positieve rol te spelen in dit conflict, integendeel.
Tja, met hun verdeelde en zwakke sancties tonen ze wat hun wereldleiderschap nog voorstelt, is hetzelfde als tegen Poetin zeggen, ga je gang maar, we gaan wel wat pro forma dingetjes doen en die erg opblazen om eigen volk wat te paaien. Europa is hopeloos verdeeld, over elke kleine pietluttigheid zijn verschillende tegengestelde standpunten, we zijn gewoon niet meer in staat om nog gelijk wat te beslissen, zelfs de afschaffing van het zomer/winter uur lukt niet. De economische sancties waarmee Trump destijds Europa bedreigde (invoer heffingen) waren veel straffer dan wat nu tegen de Russen gebruikt wordt. Ze uit swift gooien of een handelsboycot opleggen wordt niet aangedurfd, uit vrees dat de gaskraan dan dicht gaat, kun je na gaan hoe onder de indruk Poetin moet zijn van dat zogenaamde wereldleiderschap van het westen.pmu schreef: ↑26 februari 2022, 15:38 Om maar te zeggen: geen sancties is gemakkelijk gezegd, maar helemaal niet reageren zou allicht nog minder blijk geven van wereldleiderschap. Wat ik overigens wel vind, is dat de Westerse landen en bondgenootschappen, alsook de internationale instellingen, eens grondig moeten nadenken of ze wel bereiken wat ze willen bereiken. Ik kan mij inbeelden dat de reactie nu een sterkere samenwerking zal zijn. Ook een sterkere NAVO, bijvoorbeeld. Dat zal allicht wel moeten als Poetin’s macht tot de NAVO-grenzen reikt (wat eigenlijk al zo was met Wit-Rusland en Kaliningrad, maar het bewustzijn is wat laat gekomen). Was de impliciete overeenkomt na het uiteenvallen van de USSR niet dat er een zekere “neutrale” zone zou zijn? Dat was misschien niet succesvol gelukt in de laatste decennia, maar de recente gebeurtenissen hebben dit alleen maar erger gemaakt.
Je moet nog maar gewoon kijken welke dweilen in verschillende grote Europese landen de lakens uitdelen en je weet al genoeg.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Rusland ook niet, tegen “guerrilla warfare” is geen enkel land bestand.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Inderdaad
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Misschien dan ook in bepaalde regio’s in Rusland eens een referendum organiseren?GroupB schreef: ↑26 februari 2022, 16:37Inderdaad, het lijkt me toch al 'iets'.pmu schreef: ↑26 februari 2022, 16:33
Mij lijkt een goede oplossing dat de Russischgezinde gebieden in Oekraïne formeel onafhankelijk mogen worden (of bij Rusland gevoegd), en de rest van Oekraïne zijn eigen weg mag gaan, inclusief zich verdedigen tegen toekomstige invallen. Of dat voor Poetin voldoende is, betwijfel ik mij echter.
Wedden dat in Tsjetsjenië, Tatarije, Basjkortostan en aantal andere regio’s van Rusland een meerderheid zich wil afscheuren van Rusland? Vergeet niet dat Rusland een allegaartje is van 22 verschillende republieken. Hoe verder van Moskou, hoe meer streven naar onafhankelijkheid.
Benieuwd of Poetin de uitslag zou aanvaarden van zo’n referendum …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 26 februari 2022, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Poetin is geen dweil, dat is zeker.
Maar ik denk niet dat ik hem liever als staatshoofd zou willen hebben (al ben ik ook geen fan van De Croo en co).
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Tja, da's gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er wonen zo'n 8 miljoen Russen in Oekraïne en redelijk verspreid. Om het nog ingewikkelder te maken zijn nogal wat Oekraïners Russischtalig.
Ze vormen een meerderheid in het oosten maar ook in het zuiden langsheen de Zwarte Zeekust leven er heel wat.
Eens ze Mariopoel veroverd hebben zullen ze waarschijnlijk een landverbinding met de Krim proberen te maken. Vandaar op naar Odessa (waar de meerderheid ook Russischtalig is) en van daaruit naar Transnistrië dat maar wat graag zou aansluiten met Rusland. En dan wordt Oekraine landlocked.
Een beetje zoals het lang geleden was dus:
Of de Oekrainers daarmee gaan kunnen leven?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Met het tweede deel ben ik het eens. Kwam ook ongeveer neer op wat ik zei.vortex schreef: ↑26 februari 2022, 16:47Wablieft? Je vraagt je af of China een wereldmacht kan worden? China is een wereldmacht misschien al sterker dan de VS en Rusland samen, ze hebben dat alleen nog niet zo expliciet ten gelde gemaakt. Poetin kan wat met olie en gas pokeren, China heeft zowat de ganse maak industrie wereldwijd in handen, het gros van zeldzame grondstoffen, de helft van de chipproductie (via Taiwan), enz... Je hebt er geen idee van hoeveel van de dingen die je in huis hebt in China gemaakt zijn of Chinese onderdelen bevat of grondstoffen of halffabricaten... Met andere woorden wij en de rest van de wereld zijn nog veel meer van China afhankelijk dan van de VS of Rusland. Op militair vlak is China een kernmacht en geen kleintje, hebben ze een eigen wapen industrie die inmiddels vergelijkbaar is met die van de VS en ze hebben een gigantisch leger. Wie heeft er bondgenoten nodig als je zo groot en talrijk bent dan China? Spreek maar van geluk dat China vooral zaken wil doen en nog niet echt uit is op het verwerven van wereldmacht.
Tja, met hun verdeelde en zwakke sancties tonen ze wat hun wereldleiderschap nog voorstelt, is hetzelfde als tegen Poetin zeggen, ga je gang maar, we gaan wel wat pro forma dingetjes doen en die erg opblazen om eigen volk wat te paaien. Europa is hopeloos verdeeld, over elke kleine pietluttigheid zijn verschillende tegengestelde standpunten, we zijn gewoon niet meer in staat om nog gelijk wat te beslissen, zelfs de afschaffing van het zomer/winter uur lukt niet. De economische sancties waarmee Trump destijds Europa bedreigde (invoer heffingen) waren veel straffer dan wat nu tegen de Russen gebruikt wordt. Ze uit swift gooien of een handelsboycot opleggen wordt niet aangedurfd, uit vrees dat de gaskraan dan dicht gaat, kun je na gaan hoe onder de indruk Poetin moet zijn van dat zogenaamde wereldleiderschap van het westen.
Maar, ook in relatie met het eerste deel en met presidenten als Trump, vrees ik dat we terug gedwongen worden naar een wereld van voor de Wereldoorlogen. Eentje waarin landen opportunistisch handelen, enkel aan zichzelf denkend. Doet een naburig land niet wat we wensen? Leger sturen! Verovert de Taliban Afghanistan? Daar munt uit trachten te slaan door grondstoffenexport en afspreken omtrent de eigen binnenlandse veiligheid! Om Afghanen zelf geven we geen moer, dus in onze gesprekken besteden we daar geen second aandacht aan. Een corrupte dictator wenst een prestigeproject te lanceren en vraagt daarvoor onze hulp, al beseffen we dat dit het land kan ruïneren? Geen probleem, dat is in ons voordeel! Hongersnoden oplossen? Nee, aan gratis steun doen we niet! Vluchtelingen opvangen ook niet, dat is namelijk niet ons probleem.
Ik ben zelf de eerste om hier kanttekeningen bij te plaatsen, maar de naoorlogse instituties en samenwerkingsverbanden als de VN en de Wereldbank zijn opgericht met goede intenties, en proberen dergelijke situaties te voorkomen. Die zijn er gekomen onder leiding van landen als de VS, die zich hiermee tot een gerespecteerde (niet gedwongen) wereldmacht heeft gemaakt. Een wereld van agressieve en opportunistische natiestaten, daarentegen, is niet de mijne.
Bovenstaande gaat trouwens ook enkel uit van landen, niet van inwoners. Met een "benevolente" overheid komen die belangen (alleszins deels) overeen, maar dat is allesbehalve een zekerheid.
Misschien eerst eens voor eigen deur vegen voor je elders onafhankelijkheidsreferendums voorstelt? Om er maar een paar te noemen; Catalonië een referendum gunnen over autonoom bestuur, de Schotten over hun EU lidmaatschap, Noord-Ierland, enz... Toch vreemd hé dat wat je een ander oplegt vanzelfsprekend is terwijl er in eigen winkel absoluut geen sprake van kan zijn. Misschien moeten onze hypocriete "wereldleiders" zich eens wat minder in andermans zaken gaan moeien.VincentVega schreef: ↑26 februari 2022, 17:30 Misschien dan ook in bepaalde regio’s in Rusland eens een referendum,organiseren?