Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
De Tsjetsjenen hebben toch aangeboden om mee te vechten met het Russische leger. Ik denk dat ze ondertussen wel goed overeenkomen.VincentVega schreef: ↑9 maart 2022, 23:11 Helemaal niet, beperkte culturele rechten betekent nog geen recht op zelfbestuur. Vraag maar aan Tsjetsjenië.
Ben je nu sarcastisch? Dat was toch de bedoeling van de Minsk akkoorden. Beperkte autonomie maar ze bleven deel van Oekraïne. Poetin was een groot voorstander van die akkoorden. Oekraïne zou het uitvoeren en Frankrijk en Duitsland zouden toezien op de uitvoering ervan. Dat is niet gebeurd. Poetin weigerde ondanks herhaalde verzoeken van Donetsk en Loegansk om ze op te nemen in de Russiche Federatie.VincentVega schreef: ↑9 maart 2022, 23:11
Maar je brengt me op een idee, misschien moeten we Donetsk en Loegansk ook een aantal beperkte culturele rechten geven binnen het kader van de Oekraïense republiek.
Meanwhile, Vilnius has renamed the road of the Russian embassy in the Lithuanian capital to “Ukrainian Heroes’ Street” in protest of Russia’s invasion.
“From today, the business card of every employee of the Russian embassy will be decorated with a note honouring Ukraine’s fighting, and everyone will have to think about the atrocities of the Russian regime against the peaceful Ukrainian nation when writing this street name,” Vilnius mayor Remigijus Simasius said.
It comes after Latvia, a fellow Baltic state, last week renamed the street of the Russian embassy in Riga to “Independent Ukraine Street”.
Nice!
“From today, the business card of every employee of the Russian embassy will be decorated with a note honouring Ukraine’s fighting, and everyone will have to think about the atrocities of the Russian regime against the peaceful Ukrainian nation when writing this street name,” Vilnius mayor Remigijus Simasius said.
It comes after Latvia, a fellow Baltic state, last week renamed the street of the Russian embassy in Riga to “Independent Ukraine Street”.
Nice!
Het merendeel vecht aan Oekrainse zijde tegen de Russen
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Herinner je nog Colin Powell die met een buisje met een wit poeder zwaaide bij de verenigde naties? Het bewijs dat Saddam Hoessein chemische wapens had? Dat was een leugen. Herinner je nog dat de USA Irak beschuldigde van het vermoorden van babies in kinderziekenhuis in Koeweit? Dat was een leugen. Herinner je nog dat de witte helmen in Syrië burgers van straat haalden om ze nat te spuiten vanwege een chemisch aanval. Dat was een stukje toneel.VincentVega schreef: ↑9 maart 2022, 23:17 Terwijl sommigen zich hier vermaken met kritiek op het Westen en Oekraïne, of zich verdiepen in oplossingen waarbij Rusland veel krijgt en Oekraïne veel moet geven, gaat de oorlog in Oekraïne gewoon door.
Van de Russische belofte om geen burgerdoelen te treffen, komt blijkbaar maar weinig in huis:
Russische raketten vernielen materniteit en kinderziekenhuis in Marioepol: “17 gewonden waaronder vrouwen die aan het bevallen waren”
Gezin sterft tijdens mislukt staakt-het-vuren: “Vergeef me, ik heb jullie niet kunnen beschermen”
Bijna 50 burgers omgekomen bij aanval met Russische ‘domme bom’ op Chernihiv: “Moet onderzocht worden als oorlogsmisdaad”
Hoeveel van de berichtgeving in de kranten moet je geloven? Is er een kinderziekenhuis gebombardeerd in Marioepol of is het een stukje theater. En als het gebombardeerd was, was het een ongeluk of een doelwit? In Het Nieuwsblad staat het met een vette kop: DOELWIT: MOEDERS EN BABY'S. Dat zal een leugen zijn. Dat ligt trouwens volgens eerdere kaartjes in een zone met een significante etnisch Russisch populatie.
Er wordt ook veel gesproken van oorlogsmisdaden. Toen NAVO Joegoslavië bombardeerde zijn daar meer dan 500 burgers gestorven en ziekenhuizen en scholen waren een doelwit omdat het leger zich daar zou kunnen verschuilen. Werden verantwoordelijken beschuldigt van oorlogsmisdaden? Ik dacht het niet. België heeft samen met andere NAVO landen Mosul (Irak) gebombardeerd om het te bevrijden van IS. België dropte domme bommen. Er zijn zo'n 10.000 doden gevallen: 1/3 door NAVO, 1/3 door IS en 1/3 onbekend. Gaan de toenmalige eerste minister en minister van defensie zich nu moeten gaan verantwoorden? Ik dacht van niet. Moet er iemand verantwoording afleggen voor de dood van 500.000 kinderen door de sancties tegen Irak. Moet er iemand verantwoording afleggen voor de meer dan 1 miljoen dode Irakezen tijdens de tweede golfoorlog die gebaseerd was op leugens?
Als je een oorlog wil stoppen, dan heb je 2 opties als je de bom niet wil droppen. Ofwel boots on the ground en vecht je mee, ofwel vredesmissie van UN. Het eerste wil de NAVO niet doen en ik heb nog geen enkel voorstel voor het tweede gehoord. Het enige wat ik zie en hoor is dat NAVO landen gaan voor verdere escalatie: meer sancties tegen Rusland, meer en zwaardere wapens voor Oekraïne en meer oorlogspropaganda in de kranten. Olie op het vuur. Ik ken geen Oekraïners of Russen, dus ik weet niet hoe het daar zit, maar wij krijgen er voorlopig geen genoeg van. Er zal nog veel bloed vloeien.
The truth is "hate" to those who hate the truth!
@ cpnx zou ik voorstellen om naar zijn beloofde land te trekken, aangezien het hier toch allen leugenaars zijn en verspreiders van fake news.
Het zou mogelijks hier een mooie opkuis zijn?
Het zou mogelijks hier een mooie opkuis zijn?
@cpnx: als je India noemt als onpartijdig, dan ben je totaal niet op de hoogte en kan je beter....
Als je absoluut wil aansluiten bij onze vriend Vladimir, dan moet je eens goed nadenken wat het betekent dat je je gedacht niet meer mag zeggen, als dat niet identiek is aan wat Vladimir denkt. Het zou hier erg stil worden op het forum!
Als je absoluut wil aansluiten bij onze vriend Vladimir, dan moet je eens goed nadenken wat het betekent dat je je gedacht niet meer mag zeggen, als dat niet identiek is aan wat Vladimir denkt. Het zou hier erg stil worden op het forum!
Welk land zou dat dan wel zijn? Dat is een zwaktebod @E10ne. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten op de man spelen.
Ik wil dat EU haar eigen boontjes dopt. Een unie van 450 miljoen (EU) heeft toch geen hulp nodig van een land van 330 miljoen inwoners (USA) om zich tegen een naburig land van 145 miljoen inwoners te verdedigen dat handel wil drijven. Onze welvaart hebben we de afgelopen decennia deels te danken aan Russisch gas en grondstoffen. Wij zijn wederzijds van elkaar afhankelijk. Noch Rusland, noch EU hebben iets te winnen bij een conflict. USA wil de unipolaire wereld van de afgelopen decennia behouden. Rusland en China willen een multipolaire wereld. Ik ook, maar ik wil dat de EU 1 van die polen wordt. IMO moet de NAVO hiervoor weg en moet de EU zelf voor een eigen defensiemacht zorgen. We betalen er genoeg belastingen voor, maar we hebben dan misschien wel een nieuwe lichting politici nodig.
India koopt van beide partijen wapens. Eet van beide walletjes. Het was een voorbeeld, maar als je een land in gedachten hebt dat beter geschikt zou zijn om een vredesmissie te leiden, laat het ons weten.
-
- Newbie
- Contacteer:
ik schaar me niet achter cpnx maar we horen inderdaad alleen maar een westerse berichtgeving en die is zullen ook alleen maar schrijven/zeggen wat in hun kraam past.
Dat die Russische bevolking/soldaten misleid worden das zeker maar onze westerse bevolking/soldaten wordt ook niet alles verteld.
De gelukkige is de oorlogsindustrie: het oude materiaal kan opgebruikt worden en het nieuwe kan getest worden.
Dat die Russische bevolking/soldaten misleid worden das zeker maar onze westerse bevolking/soldaten wordt ook niet alles verteld.
De gelukkige is de oorlogsindustrie: het oude materiaal kan opgebruikt worden en het nieuwe kan getest worden.
cpnx schreef: ↑10 maart 2022, 09:34
Hoeveel van de berichtgeving in de kranten moet je geloven?
Er wordt ook veel gesproken van oorlogsmisdaden. Toen NAVO Joegoslavië bombardeerde zijn daar meer dan 500 burgers gestorven en ziekenhuizen en scholen waren een doelwit omdat het leger zich daar zou kunnen verschuilen. Werden verantwoordelijken beschuldigt van oorlogsmisdaden?
The truth is "hate" to those who hate the truth!
Lijkt me logisch dat NAVO dat niet wil doen. Wil jij een gewapend conflict tussen 2 kernmachten? En een vredesmissie van de UN... denk je dat Rusland dat zou toelaten?cpnx schreef: ↑10 maart 2022, 09:34 Als je een oorlog wil stoppen, dan heb je 2 opties als je de bom niet wil droppen. Ofwel boots on the ground en vecht je mee, ofwel vredesmissie van UN. Het eerste wil de NAVO niet doen en ik heb nog geen enkel voorstel voor het tweede gehoord. Het enige wat ik zie en hoor is dat NAVO landen gaan voor verdere escalatie: meer sancties tegen Rusland, meer en zwaardere wapens voor Oekraïne en meer oorlogspropaganda in de kranten. Olie op het vuur. Ik ken geen Oekraïners of Russen, dus ik weet niet hoe het daar zit, maar wij krijgen er voorlopig geen genoeg van. Er zal nog veel bloed vloeien.
Je zegt daar zoiets: EU heeft goedkoop gas gekocht en zo Rusland gefinancierd;cpnx schreef: ↑10 maart 2022, 10:29 Wij zijn wederzijds van elkaar afhankelijk. Noch Rusland, noch EU hebben iets te winnen bij een conflict. USA wil de unipolaire wereld van de afgelopen decennia behouden. Rusland en China willen een multipolaire wereld. Ik ook, maar ik wil dat de EU 1 van die polen wordt. IMO moet de NAVO hiervoor weg en moet de EU zelf voor een eigen defensiemacht zorgen. We betalen er genoeg belastingen voor, maar we hebben dan misschien wel een nieuwe lichting politici nodig.
Maar ik denk dat Rusland nu in zijn eigen voet geschoten heeft: EU is wakker geworden en zal er voor zorgen dat ze niet meer afhankelijk zijn van dat gas. Weg inkomsten voor Rusland.
Wat er wel als een paal boven water staat: Poetin is totaal onbetrouwbaar als bondgenoot. Het waren alleen maar oefeningen...
We hebben er geen problemen mee om Oekraïners lidmaatschap van EU en NAVO te beloven, ze op te jutten tegen Rusland en ze veel wapens te leveren. Herhaling van Georgië.
Waarom denk je dat Rusland dat niet zou toelaten? Ik vind het de moeite waard om het te proberen. Rusland gaat luisteren naar China, dus vraag hen om te bemiddelen. En vraag een land dat redelijk neutraal is om de vredesmacht te leiden. Geen deelnemers uit NAVO-landen en geen deelnemers uit Ruslands invloedsfeer (Wit-Rusland, Kazachstan, ...). Doe een reset: verwijder alle sancties tegen Rusland, stop alle wapenleveringen aan Oekraïne en Rusland trekt alle troepen terug uit Oekraïne behalve Krim, Donetsk en Lugansk. Plaats de vredesmacht ten oosten van Dnjepr rivier, de exacte lijnen kun je later trekken. Laat de gemoederen bedaren en iedereen kan zijn wonden likken. Wat Oekraïne nu nodig heeft zijn ploegen, geen zwaarden. Als je een ander voorstel hebt om zo snel mogelijk het bloedvergieten te stoppen, dan hoor ik het graag.
Als wij blijven sancties opleggen, dan zal er een moment komen waarbij Poetin zal denken dat hij niks meer te verliezen heeft om de gaskraan dicht te draaien. We komen uit een pandemie en een economische crisis. Alle alternatieven voor Russisch gas zullen onze energie veel duurder maken en onze economie nog minder competitief. Hoe zie jij de toekomst van de EU en onze welvaart bij een lang conflict?
Trouwens, moest de bevolking Poetin wegstemmen of zijn positie onhoudbaar geworden zijn, de twee grootste oppositiepartijen willen ook een sterk en onafhankelijk Rusland, zijn ook van mening dat NAVO de agressor is door de oostwaartse expansie, gaan volledig akkoord met de inlijving van de Krim en het voorstel om Donetsk en Lugansk te erkennen kwam van de communistische partij (grootste oppositiepartij).