omnium experten
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: omnium experten
Bij AXA en Baloise staat letterlijk dat als de schade dit bedrag overschrijdt, de vrijstelling wegvalt. Dus theoretisch gezien zal de maatschappij niets moeten betalen als de schade klop 500 euro is. Vanaf 500,01 euro betalen ze alles.
Re: omnium experten
Allemaal bedankt voor de info en voor de tips.
Bij mijn garagist laten ze weten dat ze de krassen zouden kunnen wegwerken voor +/- 100 € (werkuren inbegrepen).
Ze zélf proberen weg te werken, zie ik bij een nieuwe auto niet echt zitten.
De meeste krassen zijn inderdaad oppervlakkig, maar bij nader toezien, blijken er toch een paar diepere bij te zijn.
Bij aankoop heb ik voor de optie "metallic kleur xxx" 800 € bijbetaald en dus wil ik zeker zijn dat de juiste kleurschakering gebruikt wordt.


In mijn omnium is sprake van een franchise van 450 €.
Bij mijn garagist laten ze weten dat ze de krassen zouden kunnen wegwerken voor +/- 100 € (werkuren inbegrepen).
Ze zélf proberen weg te werken, zie ik bij een nieuwe auto niet echt zitten.
De meeste krassen zijn inderdaad oppervlakkig, maar bij nader toezien, blijken er toch een paar diepere bij te zijn.
Bij aankoop heb ik voor de optie "metallic kleur xxx" 800 € bijbetaald en dus wil ik zeker zijn dat de juiste kleurschakering gebruikt wordt.
Re: omnium experten
Als ze het voor 100 euro kunnen maken, denk ik dat ze het gaan doen op de manier die ik zelf voorstelde. Want voor die prijs kan je geen verf maken, in de spuit doen, afschuren .. en spuiten. Voor 100 euro komt er geen druppel verf aan te pas IMHO, tenzij misschien een lakstift.
Veel geluk met de herstelling. Voor 100 euro kan je je geen builen vallen.
Veel geluk met de herstelling. Voor 100 euro kan je je geen builen vallen.
Re: omnium experten
Geen idee: je kunt misschien wel gelijk hebben.

Maar de medewerker van 'mijn' Toyota garage die de krassen nakeek, heeft het nummer van de kleur genoteerd en zei dat de juiste kleur eerst besteld zou worden bij Toyota.
Ik veronderstel dat het een nieuw kleurtype is dat bij de nieuwe modellen hoort.
Mijn vorige opeenvolgende auto's waren in een onopvallende kleur, en ik wou absoluut ooit met een opvallende kleur rijden.
Gezien mijn leeftijd heb ik geredeneerd: als ik met deze auto evenveel jaren kan blijven rijden dan met de vorige, dan zou dit wel eens mijn laatste kunnen zijn; en dus is het nu of nooit voor dat mooie kleurtje.

Re: omnium experten
Als hij de kleur moet " bestellen" kan het onmogelijk maar 100 euro kosten. Of het moet een lak-stift of spuitbusje zijn,en wordt het " bijgewerkt ". Na verloop van tijd gaat die kleur eraf door de zon of weersinvloeden. Halve liter autolak in blik kost al 100 euro, + dan nog de vernis + schuren + werkuur ....
Uw garagist kan dan wel van goede wil zijn, maar heb er mijn bedenkingen bij, zeker als het een recent voertuig is en je het perfekt wil gemaakt hebben.
Bij een carrosserie bedrijf meten ze de exacte kleur met een kleurspectrometer,en maken de verf zelf ten huize. Dit heeft als voordeel dat het de exacte kleur is en de veroudering van de kleur wordt meegenomen. Dit wordt dan in 3/ 4 lagen gespoten en dan nog 2 lagen vernis erover. Dit is wel iets professioneler dan gewoon beetje bijspuiten wat na verloop van tijd verkleurt of er terug afgaat.
Uw garagist kan dan wel van goede wil zijn, maar heb er mijn bedenkingen bij, zeker als het een recent voertuig is en je het perfekt wil gemaakt hebben.
Bij een carrosserie bedrijf meten ze de exacte kleur met een kleurspectrometer,en maken de verf zelf ten huize. Dit heeft als voordeel dat het de exacte kleur is en de veroudering van de kleur wordt meegenomen. Dit wordt dan in 3/ 4 lagen gespoten en dan nog 2 lagen vernis erover. Dit is wel iets professioneler dan gewoon beetje bijspuiten wat na verloop van tijd verkleurt of er terug afgaat.
- DirkDeLaet
- Newbie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 05 dec 2019
Re: omnium experten
Bij de meeste auto's staat de kleur van de verf vermeld op het boekje van de auto dat in het begin bijgeleverd wordt,er wordt tegenwoordig zelfs een potje originele verf bijgeleverd,genoeg om enkele krassen bij te werken.
De kleuren hebben meestal ook een bestelcode.
De kleuren hebben meestal ook een bestelcode.
Re: omnium experten
Garagisten weten wel waar de kleur te vinden is.DirkDeLaet schreef: ↑9 december 2019, 16:47 Bij de meeste auto's staat de kleur van de verf vermeld op het boekje van de auto dat in het begin bijgeleverd wordt,er wordt tegenwoordig zelfs een potje originele verf bijgeleverd,genoeg om enkele krassen bij te werken.
De kleuren hebben meestal ook een bestelcode.
Ze gaat het niet zelf herstellen, en indien wel staat de kleur ook in het chassis nummer mee vermeld en kan je op basis daarvan een benaderde kleur krijgen. De exacte kleur maken kan enkel via een kleurenspectrometer gebeuren.
- DirkDeLaet
- Newbie
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 05 dec 2019
Re: omnium experten
Verschillende delen van het koetswerk zijn van plestiek of polyester; als dat kapot is kan je dat zelf heel mooi bijwerken met tec7, en daarna overschilderen met zo een staalpotje.
Re: omnium experten
Een oudevententruc :
Je schuurt dat af met wax en een spons en je zet er wat kracht op zodat alles wat erop ligt er ook weer afgaat.
Daarna wat ontvetten.
Aan de prijs te zien die de garage opgeeft zal er niet veel 'in de lak' zitten.
Voor dat stukje neem je een klein potje verf dat je van het merk kan bestellen, je neemt ofwel een lucifer of een tandenstoker en wrijft de lak in de kras en daarna laat je het drogen.
Soms zijn die potjes gemaakt uit twee componenten : verf en een middel dat de verf doet verharden.
Klaar is Kees.
Als je weet waar de kras zat zie je dat achteraf misschien nog een HEEEL klein beetje maar het alternatief is heel de bumper herschilderen (en afschuren eerst). Dag Jan ! Het zal wel de moeite niet zijn om dat te doen..
Je schuurt dat af met wax en een spons en je zet er wat kracht op zodat alles wat erop ligt er ook weer afgaat.
Daarna wat ontvetten.
Aan de prijs te zien die de garage opgeeft zal er niet veel 'in de lak' zitten.
Voor dat stukje neem je een klein potje verf dat je van het merk kan bestellen, je neemt ofwel een lucifer of een tandenstoker en wrijft de lak in de kras en daarna laat je het drogen.
Soms zijn die potjes gemaakt uit twee componenten : verf en een middel dat de verf doet verharden.
Klaar is Kees.
Als je weet waar de kras zat zie je dat achteraf misschien nog een HEEEL klein beetje maar het alternatief is heel de bumper herschilderen (en afschuren eerst). Dag Jan ! Het zal wel de moeite niet zijn om dat te doen..
Re: omnium experten
Er werd nog niets definitief overeengekomen en ik hoop dat de, door de medewerker, ingeschatte prijs er niet te ver zal naast zitten.
Ik heb wél zelf aangegeven dat ik graag de krassen zou weggewerkt zien (omwille van de nog nieuwe staat), maar dat ik het er niet voor over had om daar een te hoge prijs voor te betalen.
De krassen zijn dus op de bumper, die niet van metaal is.
Dit is wat ik er van begrepen heb:
Enkele krassen kunnen makkelijk weg gepolijst worden, of zo (correct me if I'm wrong, want ik ken er niets van). Maar bij een paar krassen is er méér nodig dan dat. Het zou nadien nog wel een klein beetje zichtbaar zijn, maar niet opvallen voor wie het niet weet.
Indien ik het op mijn omniumverzekering zou kunnen verhalen, dan zou ik voor volledige herstelling kiezen. Maar daar ik de auto beschadigd terugvond op een parking, is er geen tegenpartij, en de franchise is 450 euro.
Dat is trouwens ook iets wat ik niet helemaal begrijp, want het maakt een verschil uit of je bij een garagist naar keuze gaat, of naar een door de verzekering erkende hersteller.
Daar ben ik ook nog mee bezig om dit allemaal uit te zoeken.
Ik heb wél zelf aangegeven dat ik graag de krassen zou weggewerkt zien (omwille van de nog nieuwe staat), maar dat ik het er niet voor over had om daar een te hoge prijs voor te betalen.
De krassen zijn dus op de bumper, die niet van metaal is.
Dit is wat ik er van begrepen heb:
Enkele krassen kunnen makkelijk weg gepolijst worden, of zo (correct me if I'm wrong, want ik ken er niets van). Maar bij een paar krassen is er méér nodig dan dat. Het zou nadien nog wel een klein beetje zichtbaar zijn, maar niet opvallen voor wie het niet weet.
Indien ik het op mijn omniumverzekering zou kunnen verhalen, dan zou ik voor volledige herstelling kiezen. Maar daar ik de auto beschadigd terugvond op een parking, is er geen tegenpartij, en de franchise is 450 euro.
Dat is trouwens ook iets wat ik niet helemaal begrijp, want het maakt een verschil uit of je bij een garagist naar keuze gaat, of naar een door de verzekering erkende hersteller.
Daar ben ik ook nog mee bezig om dit allemaal uit te zoeken.
Re: omnium experten
Als je aanspraak maakt op je omnium moet je naar een erkende garage of carrosserie gaan waar ze mee samenwerken. De faktuur gaat dan rechtstreeks naar de verzekering.
Je moet uiteraard zelf weten wat je doet, het laten maken voor 100 euro, of het via de verzekering laten gaan, en 450 vrijstelling/franchise betalen.
Je moet uiteraard zelf weten wat je doet, het laten maken voor 100 euro, of het via de verzekering laten gaan, en 450 vrijstelling/franchise betalen.
Re: omnium experten
OK : "het zat er inderdaad niet te ver naast !"


Toen ik mij naar de facturatiedienst begaf om te gaan betalen, kwam de medewerker-garagist die het werk uitgevoerd had, zeggen dat ze het "zo" mochten laten.
Ik was intussen in de garage blijven wachten, en had 'getimed' dat ze er ongeveer 3/4 uur effectief mee bezig geweest zijn (kwestie van het eventuele uurloon te kunnen inschatten).
Dat ik een goeie en betrouwbare garagist had, wist ik al lang; maar mijn verwondering was groot toen ik op het einde van de werken hoorde dat ze dit helemaal gratis gedaan hadden.
Re: omnium experten
En wat belangrijker is voor U (dat leek me toch zo toen ik dit draadje doornam), is de vraag of U in de wolken bent over het resultaat?
Re: omnium experten
Wees er maar zeker van dat de "kostprijs " van dat werkje wel zal doorgerekend worden op de rekening van een andere klant die een groter werk laat uitvoeren en waar het moeilijker in te schatten is hoe lang het werk geduurd heeft.Nefertari schreef: ↑20 december 2019, 11:36OK : "het zat er inderdaad niet te ver naast !"![]()
![]()
Toen ik mij naar de facturatiedienst begaf om te gaan betalen, kwam de medewerker-garagist die het werk uitgevoerd had, zeggen dat ze het "zo" mochten laten.
Ik was intussen in de garage blijven wachten, en had 'getimed' dat ze er ongeveer 3/4 uur effectief mee bezig geweest zijn (kwestie van het eventuele uurloon te kunnen inschatten).
Dat ik een goeie en betrouwbare garagist had, wist ik al lang; maar mijn verwondering was groot toen ik op het einde van de werken hoorde dat ze dit helemaal gratis gedaan hadden.
Re: omnium experten
Dit werd mij eenvoudigweg gratis gegeven, omdat ikzelf én een deel van mijn familie al sinds jaar en dag trouwe klanten zijn bij diezelfde garage. Niet alleen voor aankoop nieuwe wagen (bij mij pas na 13 jaar en géén dure wagen), maar ook voor het jaarlijkse onderhoud.
Niet iedere zelfstandige is corrupt!

Misschien heb jij de tegenslag om alleen maar onbetrouwbare types te kennen?
Maar de garage (Toyota dealer) waar ik het over heb, heeft al meer dan 40 jaar een zeer tevreden cliënteel omdat ze gedurende al die jaren bewezen hebben hun vertrouwen waard te zijn.
Toyota houdt ook regelmatig enquêtes om hun garages te beoordelen: wie zich niet houdt aan hun strenge normen, vliegt eruit als Toyota dealer. Foefelaars zijn hier niet welkom.