Onderhoud auto
Re: Onderhoud auto
Nee , distributieriem is dit jaar niet vervangen , maar dat zal voor volgend jaar zijn . Dus heb een groot nazicht gehad , olie vervangen , alle filters vervangen , koelvloeistof . Had zelfs een nest in de luchtfiltercompartiment , waarschijnlijk van muizen , want er lagen nootjes . Remblokjes voor en achter vervangen . En dan een nazicht voor de keuring . Ook lampjes vervangen van het achterstoplicht . Totale prijs : 574,14 Euro . Ben vorig jaar ook bij Midas geweest voor een klein nazicht en nazicht voor keuring , en toen was het ongeveer 170 euro dacht ik .
Re: Onderhoud auto
gedetailleerde factuur wordt opgestuurd .Was redelijk laat en de persoon is mijn wagen rond 18:30 komen brengen . Ben dan meegereden om te betalen , maar de factuur was nog niet klaar . Ben toch al drie keren bij hun geweest en die kerel is volgens mij wel betrouwbaar . Ben er ook eens geweest om een batterij om te ruilen .Vind het wel jammer dat je eigenlijk niks meer zelf kunt doen met die auto's tegenwoordig , want vroeger deed ik mijn smeringen en filters vervangen zelf .
Re: Onderhoud auto
Hetgeen mij telkens verbaast is dat bijna iedereen die ik ken die bij Midas/Auto 5 op onderhoud gaat remmen verslijt als zot. OK, ze hebben op zijn minst de schijven niet mee vervangen. Remmen vooraan en achteraan toevallig gelijktijdig versleten.... kan zijn, maar is op zich geen enkele reden voor.
Waarom kan je trouwens niets meer zelf doen?
Op zijn minst pollenfilter en luchtfilter moet toch lukken. Olie zuigen ze gewoon langs pijlstok "leeg". Oliefilter zit soms moeilijk maar gewoon bij eerste onderhoud garage zoeken waar je erbij mag blijven en kijken hoe ze het doen.
Voor 50 EUR moet je zeker alle filters kunnen kopen op Amazon (van een goed merk): lucht, olie, pollen, diesel (niet altijd nodig).
Olie kan niet meer zijn dan 30 EUR online.
Remblokjes voor+achter iets van een 60 EUR.
Waarom kan je trouwens niets meer zelf doen?
Op zijn minst pollenfilter en luchtfilter moet toch lukken. Olie zuigen ze gewoon langs pijlstok "leeg". Oliefilter zit soms moeilijk maar gewoon bij eerste onderhoud garage zoeken waar je erbij mag blijven en kijken hoe ze het doen.
Voor 50 EUR moet je zeker alle filters kunnen kopen op Amazon (van een goed merk): lucht, olie, pollen, diesel (niet altijd nodig).
Olie kan niet meer zijn dan 30 EUR online.
Remblokjes voor+achter iets van een 60 EUR.
Re: Onderhoud auto
Wat mij vaak verbaast bij midas en auto5 is de faktuur. Er wordt nogal eens veel vervangen en ze zijn soms bijna even duur als een merkgarage.
Mijn eerste idee was ook : raar dat de remmen tegelijk voor en achteraan vervangen werden. Ik ken iemand die op 100.000 km al de derde set schijven heeft gekregen. Ik geloof niet dat dat nodig was.
Heb je de auto nieuw gekocht ? Hoe vaak zijn de blokjes al vervangen ? Desnoods bij vroegere auto's. .. Voor mij zou 100.000 km met 1 set perfect mogelijk zijn. Voor anderen is dat 30.000 voor de blokjes (niet de schijven).
Koelvloeistof.. mag ooit wel eens vervangen worden. Fabrikanten raden wel eens aan om dat elke 2 jaar te doen. Ik heb de remolie nog nooit laten vervangen.. mijn oudste auto was 10 jaar oud.
Je kan dat meten..
Alle filters.. als dat echt nodig was... jahhhhhhhhhhh. .
Wat er op de faktuur staat is 1 ding. Wat er aan gedaan is, is soms iets anders.
Mijn idee is dat je best perfect op de hoogte kan zijn van het onderhoudsboekje van je auto en best weet wat er moet gedaan worden. Als je dan naar de garage gaat zeg je zelf wat er moet gedaan worden .. en anders niks. Dat maakt onderhoud veel meer betaalbaar.
Laat ze vooral bij midas niet aan upselling doen. Je "moet" bijna niks..
Als je ooit zelf onderhoud aan je auto deed heb je toch een idee wat er wel of niet moet gebeuren.
Mijn eerste idee was ook : raar dat de remmen tegelijk voor en achteraan vervangen werden. Ik ken iemand die op 100.000 km al de derde set schijven heeft gekregen. Ik geloof niet dat dat nodig was.
Heb je de auto nieuw gekocht ? Hoe vaak zijn de blokjes al vervangen ? Desnoods bij vroegere auto's. .. Voor mij zou 100.000 km met 1 set perfect mogelijk zijn. Voor anderen is dat 30.000 voor de blokjes (niet de schijven).
Koelvloeistof.. mag ooit wel eens vervangen worden. Fabrikanten raden wel eens aan om dat elke 2 jaar te doen. Ik heb de remolie nog nooit laten vervangen.. mijn oudste auto was 10 jaar oud.
Je kan dat meten..
Alle filters.. als dat echt nodig was... jahhhhhhhhhhh. .
Wat er op de faktuur staat is 1 ding. Wat er aan gedaan is, is soms iets anders.
Mijn idee is dat je best perfect op de hoogte kan zijn van het onderhoudsboekje van je auto en best weet wat er moet gedaan worden. Als je dan naar de garage gaat zeg je zelf wat er moet gedaan worden .. en anders niks. Dat maakt onderhoud veel meer betaalbaar.
Laat ze vooral bij midas niet aan upselling doen. Je "moet" bijna niks..
Als je ooit zelf onderhoud aan je auto deed heb je toch een idee wat er wel of niet moet gebeuren.
Re: Onderhoud auto
Jaarlijks nazicht (is 3 jaar) leaf Nissan garage.
Pollenfilter 23.1
Milieubijdrage 1.02
werk (0.5) 22.5
btw 9.79
Totaal €56.41
Inbegrepen 1 jaar Nissan assistance.
Pollenfilter 23.1
Milieubijdrage 1.02
werk (0.5) 22.5
btw 9.79
Totaal €56.41
Inbegrepen 1 jaar Nissan assistance.
Re: Onderhoud auto
Ik stel me ook vragen bij het tegelijkertijd vervangen van alle 4 de remblokken. Ik heb dat nog nooit moeten doen, bij geen enkele wagen die ik had. Ik heb nu 150.000 km met mijn huidige wagen en 20.000 km geleden zijn de achterste blokken vervangen. Voorste zijn nog steeds de eerste die er in zitten.
Ik vind de prijs die ze bij Midas vragen voor het onderhoud aan die Berlingo schrikwekkend duur.
En die 170 euro voor een klein nazicht dat je vorig jaar hebt betaald is ook dik aan de prijs. In wezen is dat enkel een filter en een paar liter olie en in het slechtste geval een uurtje werk als je heel traag werkt.
Ik vind de prijs die ze bij Midas vragen voor het onderhoud aan die Berlingo schrikwekkend duur.
En die 170 euro voor een klein nazicht dat je vorig jaar hebt betaald is ook dik aan de prijs. In wezen is dat enkel een filter en een paar liter olie en in het slechtste geval een uurtje werk als je heel traag werkt.
Re: Onderhoud auto
Ja,dat is inderdaad duur .Maar ik weet dat ze bij Citroen bijna 300 euro vragen voor een klein nazicht.Ik rij al 36 jaren met de auto.En het is niet de eerste keer dat ze remblokjes van voor en achter tegelijkertijd vervangen.Vroeger deed ik dat ook zelf ,maar tegenwoordig woon ik op een appartement en de goesting onbreekt volledig.anonymous schreef: ↑17 oktober 2017, 12:40 Ik stel me ook vragen bij het tegelijkertijd vervangen van alle 4 de remblokken. Ik heb dat nog nooit moeten doen, bij geen enkele wagen die ik had. Ik heb nu 150.000 km met mijn huidige wagen en 20.000 km geleden zijn de achterste blokken vervangen. Voorste zijn nog steeds de eerste die er in zitten.
Ik vind de prijs die ze bij Midas vragen voor het onderhoud aan die Berlingo schrikwekkend duur.
En die 170 euro voor een klein nazicht dat je vorig jaar hebt betaald is ook dik aan de prijs. In wezen is dat enkel een filter en een paar liter olie en in het slechtste geval een uurtje werk als je heel traag werkt.
Re: Onderhoud auto
Je kan toch al zelf even kijken of de remblokken van de schijfremmen nog ok zijn?
De remschoenen van de trommelremmen is al wat moeilijker (tenzij er een inspectiegaatje is (?))
Of vervangen ze remonderdelen ongevraagd tijdens een onderhoudsbeurt?
Re: Onderhoud auto
Bij ons in de buurt zijn veel niet-officiële citroën servicegarages.
Ze doen enkel het onderhoud van Citroën en sommige ook van Peugeot.
Is zo'n garage niet beter? Meestal lager uurloon, iets goedkopere olie en doordat ze veel werken met 1 merk weten ze de nadelen van elk type en wat snel stuk gaat.
Ik zelf ga bij zo'n garage die voornamelijke opel en volkswagen doet. Ik heb dan wel een heel ander merk, maar olie e remblokken vervangen kan je bij elk merk wel. Hoop ik toch
Ze doen enkel het onderhoud van Citroën en sommige ook van Peugeot.
Is zo'n garage niet beter? Meestal lager uurloon, iets goedkopere olie en doordat ze veel werken met 1 merk weten ze de nadelen van elk type en wat snel stuk gaat.
Ik zelf ga bij zo'n garage die voornamelijke opel en volkswagen doet. Ik heb dan wel een heel ander merk, maar olie e remblokken vervangen kan je bij elk merk wel. Hoop ik toch
Re: Onderhoud auto
Misschien ben ik verkeerd begrepen of had ik het niet verteld.Ik had dus zelf gevraagd om de remblokjes te vervangen.Maar ik stelde alleen vragen bij de prijs.Ik begrijp dat het tegenwoordig een heel gedoe is om aan de verschillende onderdelen te geraken.Vroeger kon je op 5 minuten een luchtfilter vervangen ,en tegenwoordig duurt dat wel een beetje langer om aan de lichtfilter te kunnen geraken.Maar soit...ik zou toch misschien een andere garagist moeten zoeken in het vervolg.
Re: Onderhoud auto
nootjes...waarschijnlijk nog over van hun TV-avond of zoCoike schreef: ↑16 oktober 2017, 23:41 Nee , distributieriem is dit jaar niet vervangen , maar dat zal voor volgend jaar zijn . Dus heb een groot nazicht gehad , olie vervangen , alle filters vervangen , koelvloeistof . Had zelfs een nest in de luchtfiltercompartiment , waarschijnlijk van muizen , want er lagen nootjes . Remblokjes voor en achter vervangen . En dan een nazicht voor de keuring . Ook lampjes vervangen van het achterstoplicht . Totale prijs : 574,14 Euro . Ben vorig jaar ook bij Midas geweest voor een klein nazicht en nazicht voor keuring , en toen was het ongeveer 170 euro dacht ik .
Re: Onderhoud auto
Er was een tijd waar citroen enorme kortingen gaf op een nieuwe auto en zeer hoge prijzen aanrekende voor het onderhoud achteraf.
Ergens hebben ze op dat traject ook wel gesnapt dat er grenzen zijn aan inhaligheid.
Zoek eens op 'forfaits onderhoud citroen'. Zie ook : andere prestaties.
Nazicht technische controle kost bv 39 euro. Olieverversing berlingo diesel 139 euro met 0w30. Klein onderhoud is goedkoper dan 15 jaar geleden. Gewoon omdat het toen onlogisch duur was.
Midas zit vaak rond en tegelijk net onder de prijs van de dealers, heb ik de indruk.
Re: Onderhoud auto
Ciroen heeft wagens waar het vervangen van luchtfilter legendarisch ingewikkeld is.
Voor een mechanieker die dit een paar keer gedaan heeft is dit makkelijk te doen in minder dan 10 minuten.
Maar ze weten dat de gewone particilier er tegen opkijkt om dit zelf te doen en een hoop plastic onderdelen uit te bouwen. Vandaar dat ze makkelijk 40 EUR vragen hiervoor (filter niet inbegrepen), dat is dus 240 EUR per uur... Luchtfilter zetten ze dikwijls niet in forfait onderhoud.
Midas, Auto5 & co kennen ook de tarieven van Citroen (en alle andere merken), en blijven daar normaal gezien onder, maar ook niet te veel, waarom zouden ze.
Volgens mij:
- Ofwel dealer als dit je gemoedsrust geeft (mij niet).
- Ofwel zelf doen of door vriend/kennis (eerste kwaliteit onderdelen en goedkoop).
- Ofwel betrouwbare kleine garage die enkel onderdelen en uren telt (geen forfaits).
Ik denk ook dat als je eerste een bestek vraagt het bij sommigen veel goedkoper is dan zeggen doe maar en bij het factuur doen ze ook maar.
Voor een mechanieker die dit een paar keer gedaan heeft is dit makkelijk te doen in minder dan 10 minuten.
Maar ze weten dat de gewone particilier er tegen opkijkt om dit zelf te doen en een hoop plastic onderdelen uit te bouwen. Vandaar dat ze makkelijk 40 EUR vragen hiervoor (filter niet inbegrepen), dat is dus 240 EUR per uur... Luchtfilter zetten ze dikwijls niet in forfait onderhoud.
Midas, Auto5 & co kennen ook de tarieven van Citroen (en alle andere merken), en blijven daar normaal gezien onder, maar ook niet te veel, waarom zouden ze.
Volgens mij:
- Ofwel dealer als dit je gemoedsrust geeft (mij niet).
- Ofwel zelf doen of door vriend/kennis (eerste kwaliteit onderdelen en goedkoop).
- Ofwel betrouwbare kleine garage die enkel onderdelen en uren telt (geen forfaits).
Ik denk ook dat als je eerste een bestek vraagt het bij sommigen veel goedkoper is dan zeggen doe maar en bij het factuur doen ze ook maar.
Re: Onderhoud auto
Ga sinds de garantie van wagen af is niet meer naar de skoda garage.
Daar betaalde ik de eerste smering(klein onderhoud) bijna 300€
Omdat ik veel km deed kwam de volgende smering, (groot onderhoud) ook bij skoda, net de kaap van 500€ over.
Nu ga ik 4j bij een garagist op de grote baan hier int dorp.
Klein onderhoud blijft rond de 100€, groot onderhoud rond de 250€(met voorremblokken)
Laatste maal groot onderhoud + distributieriem 460€
Voordeel van de garagist om de hoek is dat hij niet met officieel materiaal werkt. ze gebruiken andere merken die tot 3x goedkoper zijn voor hetzelfde kwaliteit.
Ondertussen 40.000km officiele garage gereden en 130.000km met de garagist om de hoek. Op die 170.000km geen enkele panne gehad. Zit nog maar aan mijn 2de set remmen. Dus namaak materialen of officiele, geef mij de namaak maar.
Sinds dit jaar volg ik automechanica in avondschool als hobby. Cursus kost 200€ en vanaf nu betaal ik enkel nog wisselstukken tijdens onderhoud wat ik zelf uitvoer. Wat filters en olie vervangen is niets aan, remblokken is easy en distributieriem is makkelijker dan ze doen uitschijnen.
EN ik weet tenminste wat er wel en wat niet gebeurd is.
Daar betaalde ik de eerste smering(klein onderhoud) bijna 300€
Omdat ik veel km deed kwam de volgende smering, (groot onderhoud) ook bij skoda, net de kaap van 500€ over.
Nu ga ik 4j bij een garagist op de grote baan hier int dorp.
Klein onderhoud blijft rond de 100€, groot onderhoud rond de 250€(met voorremblokken)
Laatste maal groot onderhoud + distributieriem 460€
Voordeel van de garagist om de hoek is dat hij niet met officieel materiaal werkt. ze gebruiken andere merken die tot 3x goedkoper zijn voor hetzelfde kwaliteit.
Ondertussen 40.000km officiele garage gereden en 130.000km met de garagist om de hoek. Op die 170.000km geen enkele panne gehad. Zit nog maar aan mijn 2de set remmen. Dus namaak materialen of officiele, geef mij de namaak maar.
Sinds dit jaar volg ik automechanica in avondschool als hobby. Cursus kost 200€ en vanaf nu betaal ik enkel nog wisselstukken tijdens onderhoud wat ik zelf uitvoer. Wat filters en olie vervangen is niets aan, remblokken is easy en distributieriem is makkelijker dan ze doen uitschijnen.
EN ik weet tenminste wat er wel en wat niet gebeurd is.