onroerende voorheffing -bouwgrond
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
onroerende voorheffing -bouwgrond
Goedemorgen,
Ondanks opzoekwerk heb ik nergens een richtwaarde kunnen vinden voor jaarlijkse belastingen voor een perceel bouwgrond.
Sta op het punt een grond te kopen en wellicht is het interessant dit te rekken tot volgend jaar (andere notaris nemen is hiervoor voldoende) om zo volgend jaar geen onroerende voorheffing te moeten betalen (blijft ten laste verkoper want eigenaar op 1/1)
Heb gelezen dat deze belasting vrij weinig is maar vind dus nergens een richtingbedrag.
Iemand ervaring?
bedankt
Ondanks opzoekwerk heb ik nergens een richtwaarde kunnen vinden voor jaarlijkse belastingen voor een perceel bouwgrond.
Sta op het punt een grond te kopen en wellicht is het interessant dit te rekken tot volgend jaar (andere notaris nemen is hiervoor voldoende) om zo volgend jaar geen onroerende voorheffing te moeten betalen (blijft ten laste verkoper want eigenaar op 1/1)
Heb gelezen dat deze belasting vrij weinig is maar vind dus nergens een richtingbedrag.
Iemand ervaring?
bedankt
Re: onroerende voorheffing -bouwgrond
Dit kan je toch simuleren op https://belastingen.fenb.be/ui/public/ov/simulatie
Je dient het kadastraal inkomen te weten van de bouwgrond, maar die is normaal belachelijk laag.
Zoektocht op Google bracht mij overigens ook naar hier: bouwgrond-kopen-als-belegging-jaarlijks ... 15543.html
Je dient het kadastraal inkomen te weten van de bouwgrond, maar die is normaal belachelijk laag.
Zoektocht op Google bracht mij overigens ook naar hier: bouwgrond-kopen-als-belegging-jaarlijks ... 15543.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Veel voordeel doe je niet omdat de notaris dit vaak bij de akte pro rata verdeelt.
Het KI van ons stukje bouwgrond is 5euro, daarop worden dan de belastingen berekend, die zijn inderdaad zeer laag. De moeite niet om u zorgen over te maken. Eens er een gebouw opstaat verhoogd het KI betrekkelijk veel, ook als het gebouw bijvoorbeeld een schuur of stal is.
Dat is idd verwaarloosbaar hartelijk dank
Onder een bepaald bedrag KI wordt er zelfs geen aanslag gezonden wegens te veel kosten tov opbrengst.
Dit is zo bij 90pct van de bouwgronden en ook bij kleine bergingen, ... . Let wel, als het een bouwgrond naast uw woning betreft bijvoorbeeld, dan nemen ze die 2 wel samen.
Berging in een appartementsgebouw naast het uwe gaan ze ook samennemen denk ik.
Dit is zo bij 90pct van de bouwgronden en ook bij kleine bergingen, ... . Let wel, als het een bouwgrond naast uw woning betreft bijvoorbeeld, dan nemen ze die 2 wel samen.
Berging in een appartementsgebouw naast het uwe gaan ze ook samennemen denk ik.
Bij verkoop van vastgoed gaat de notaris de OV altijd pro rata uitsplitsen, zodat de koper het deel van het jaar waarin hij de (nieuwe) eigenaar is, terugbetaalt aan de verkoper die initieel voor het volledige jaar belast wordt.
Wachten heeft dus nooit zin als het daarom gaat...
Zoals reeds aangehaald: het KI van bouwgrond alleen is in principe ook zeer laag.
Logisch, want een KI stelt een theoretische huurwaarde voor, maar wat is nu de huurwaarde van een stukje braakliggende en onbebouwde bouwgrond? Aan wie zou U zo iets verhuren? Om wat mee te doen? Zelfs een tent erop zetten mag vaak niet, want dat is kamperen. Aan iemand om zijn hond op uit te laten misschien, maar verder???
Geen zorgen over maken dus, is de boodschap.
Wachten heeft dus nooit zin als het daarom gaat...
Zoals reeds aangehaald: het KI van bouwgrond alleen is in principe ook zeer laag.
Logisch, want een KI stelt een theoretische huurwaarde voor, maar wat is nu de huurwaarde van een stukje braakliggende en onbebouwde bouwgrond? Aan wie zou U zo iets verhuren? Om wat mee te doen? Zelfs een tent erop zetten mag vaak niet, want dat is kamperen. Aan iemand om zijn hond op uit te laten misschien, maar verder???
Geen zorgen over maken dus, is de boodschap.
@ allen - hartelijk dank!!! ben weer wat minder dom geworden!