Onroerende voorheffing meerderjarig studerend kind
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Onroerende voorheffing meerderjarig studerend kind
Ik ben van plan om een investering te doen op naam (en voor) mijn meerderjarig inwonend studeren kind (zoon).
Concreet ga ik eerst een handgift doen en dan op een Frans Crowdfunding plaform dit geld investeren.
Het plaform houdt 0% belasting in op de opbrengst (voor niet-Frans ingezetenen), en het is aan hem om dit dan aan te geven in de personenbelasting.
Moet hij dan zelf die inkomsten aangeven?
Zijn deze, zoals ik vermoed, belast aan 0% want hij heeft helemaal geen (andere) inkomsten?
Concreet ga ik eerst een handgift doen en dan op een Frans Crowdfunding plaform dit geld investeren.
Het plaform houdt 0% belasting in op de opbrengst (voor niet-Frans ingezetenen), en het is aan hem om dit dan aan te geven in de personenbelasting.
Moet hij dan zelf die inkomsten aangeven?
Zijn deze, zoals ik vermoed, belast aan 0% want hij heeft helemaal geen (andere) inkomsten?
Re: Onroerende voorheffing meerderjarig studerend kind
Waarom denk je dat?
Je bedoelt roerende voorheffing?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Roerende voorheffing betaald hij zeker niet want het platform houdt deze niet af.
Dus verplicht aan te geven in personenbelasting.
In personenbelasting betaald men geen "VOOR"heffing, maar personenbelasting, toch?
Dus verplicht aan te geven in personenbelasting.
In personenbelasting betaald men geen "VOOR"heffing, maar personenbelasting, toch?
Je betaald juist hetzelfde dan iemand anders . Roerende voorheffing 30 % dus
RV is altijd apart gerekend op belastingbrief en staat los van iets anders .
Alleen als je inkomen bijna niks is kun je via de belastingvrije som een gedeelte hiervan terugkrijgen .
Dus als student zonder inkomen zal hij niks betalen .
Maar vind het raar dat hij zonder inkomen niet onder u zou vallen
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Er klopt iets niet aan uw verhaal , Ofwel is het een zeer oude student ofwel is het zonder inkomen
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Re: roerende voorheffing meerderjarig studerend kind
Ben nogal onduidelijk geweest, ik kom helemaal niet met een verhaal maar met een vraag.lop schreef: ↑12 december 2023, 15:56Je betaald juist hetzelfde dan iemand anders . Roerende voorheffing 30 % dus
Alleen als je inkomen bijna niks is kun je via de belastingvrije som een gedeelte hiervan terugkrijgen .
Maar vind het raar dat hij zonder inkomen niet onder u zou vallen![]()
Er klopt iets niet aan uw verhaal , Ofwel is het een zeer oude student ofwel is het zonder inkomen![]()
Mijn vraag was tweezijdig.
Eerste deel vraag is intussen beantwoord (=lage inkomsten = belastingvrije som).
Tweede deel vraag is of hij, meerderjarig en inwonend zijnde met enkel roerende inkomsten zelf een aangifte in de personenbelasting kan indienen (en zo gebruik kan maken van de belastingvrije som).
Je kan je gerichte vraag via mail altijd stelen aan de FOD Financien.;
Krijg je ook schriftelijk antwoord..
Krijg je ook schriftelijk antwoord..
Top antwoord ludo, mijn eeuwige dankbaarheid.
Re: roerende voorheffing meerderjarig studerend kind
Als meerderjarige, vanaf 18J, moet hij zelf een belastingaangifte indienen. De inkomsten uit die crowdfunding zijn, zijn inkomsten en dient hij in zijn belastingaangifte in te vullen.ronnie schreef: ↑12 december 2023, 16:10Ben nogal onduidelijk geweest, ik kom helemaal niet met een verhaal maar met een vraag.lop schreef: ↑12 december 2023, 15:56
Je betaald juist hetzelfde dan iemand anders . Roerende voorheffing 30 % dus
Maar vind het raar dat hij zonder inkomen niet onder u zou vallen![]()
Er klopt iets niet aan uw verhaal , Ofwel is het een zeer oude student ofwel is het zonder inkomen![]()
Mijn vraag was tweezijdig.
Eerste deel vraag is intussen beantwoord (=lage inkomsten = belastingvrije som).
Tweede deel vraag is of hij, meerderjarig en inwonend zijnde met enkel roerende inkomsten zelf een aangifte in de personenbelasting kan indienen (en zo gebruik kan maken van de belastingvrije som).