Ontex - nieuwe CEO en door velen getipt als veelbelovend voor 2021
TIP
Re: Ontex - nieuwe CEO en door velen getipt als veelbelovend voor 2021
Ik wel. Dit kan nog VEEEEL lager.
Ik verneem dat er weer een paar strategische mensen vertrokken zijn richting Drylock.
Ik verneem dat er weer een paar strategische mensen vertrokken zijn richting Drylock.
Vandaag dit bericht in de pers: https://www.tijd.be/ondernemen/consumen ... 53755.html
Stijgende grondstofprijzen die niet kunnen doorgerekend worden, grondstofleveringen die niet gebeuren (leveranciers leveren eerst aan kredietwaardige klanten), en een tekort aan karton en papier om hun eigen producten te verpakken. Ontex gaat nu krimpen. Benieuwd.
Het personeel kreeg dit jaar geen chocolade postuurkes op 6 december, daar was geen geld meer voor.![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Stijgende grondstofprijzen die niet kunnen doorgerekend worden, grondstofleveringen die niet gebeuren (leveranciers leveren eerst aan kredietwaardige klanten), en een tekort aan karton en papier om hun eigen producten te verpakken. Ontex gaat nu krimpen. Benieuwd.
Het personeel kreeg dit jaar geen chocolade postuurkes op 6 december, daar was geen geld meer voor.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Dit is toch echt wel de misser van het jaar ![Embarrassed :-[](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/embarrassed.gif)
![Embarrassed :-[](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/embarrassed.gif)
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
Ik denk dat ik in deze en andere threads al lang genoeg heb zitten waarschuwen om niet in Ontex te investeren. Ik kan natuurlijk mis zijn, maar ik heb (denk ik toch) het voordeel dat ik het bedrijf goed ken en mij dus niet hoef te baseren op wat analisten, of het bedrijf zelf naar buiten brengt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Op termijn, tegen 2025, zie ik het wel goed komen met Ontex (als ze zolang nog beursgenoteerd blijven).
Uiteindelijk is het een goede zaak dat ze zoveel mogelijk activiteiten die niet voldoende renderen wensen af te stoten.
Afslanken is een goede zaak om schulden af te bouwen en dat zorgt er ook voor dat een kapitaalsverhoging minder nodig is.
Na de afslankingskuur en schuldafbouw kan er terug gedacht worden aan kwalitatieve groei.
Uiteindelijk is het een goede zaak dat ze zoveel mogelijk activiteiten die niet voldoende renderen wensen af te stoten.
Afslanken is een goede zaak om schulden af te bouwen en dat zorgt er ook voor dat een kapitaalsverhoging minder nodig is.
Na de afslankingskuur en schuldafbouw kan er terug gedacht worden aan kwalitatieve groei.
Waar moet die groei vandaan komen dan? Ze plooien zich helemaal terug op de witte producten, een markt waarin ze het ene na het andere contract verloren hebben.BenjaminBuffett schreef: ↑16 december 2021, 08:56 Na de afslankingskuur en schuldafbouw kan er terug gedacht worden aan kwalitatieve groei.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dank u wel Sintorama, Wanneer iemand een bedrijf goed kent weet diegene ook het wel en wee van dat bedrijf. Helaas heeft de bank die onze beleggingen beheert Ontex op de hoogste prijs aangekocht. Over verkopen praat men niet….of misschien nu wel? Hoe dan ook inmiddels hebben wij veel bijgeleerd.sintorama schreef: ↑15 december 2021, 13:29Ik denk dat ik in deze en andere threads al lang genoeg heb zitten waarschuwen om niet in Ontex te investeren. Ik kan natuurlijk mis zijn, maar ik heb (denk ik toch) het voordeel dat ik het bedrijf goed ken en mij dus niet hoef te baseren op wat analisten, of het bedrijf zelf naar buiten brengt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Eens dat de huidige strategie om activiteiten af te stoten, gerealiseerd is, is er terug groei mogelijk door het lanceren van nieuwe producten in en buiten het bestaande productgamma. Op welke wijze groeit Lotus Bakeries? Door nieuwe producten te lanceren en nieuwe afzetmarkten aan te snijden. Ontex kan dit perfect ook. Van zodra Ontex haar schulden sterk heeft teruggedrongen, kan het bedrijf terug denken om een overname te doen en dit hoeft niet per se in luierbusiness te zijn.sintorama schreef: ↑16 december 2021, 13:36Waar moet die groei vandaan komen dan? Ze plooien zich helemaal terug op de witte producten, een markt waarin ze het ene na het andere contract verloren hebben.BenjaminBuffett schreef: ↑16 december 2021, 08:56 Na de afslankingskuur en schuldafbouw kan er terug gedacht worden aan kwalitatieve groei.
Er zijn veel mogelijkheden als je twee grote aandeelhouders hebt die gezamenlijk 35% van de aandelen in handen hebben.
Ik ken trouwens ook wel wat mensen die bij Ontex werken en de groep zeer goed kennen. En de conclusie is dat er qua kostenefficiëntie veel mogelijk is. Er kan veel bespaard worden zonder de operationele activiteiten in het gevaar te brengen. Dit is dus een goede zaak.
Voor het eerste heb je een aantal zaken nodig die Ontex niet heeft:BenjaminBuffett schreef: ↑22 december 2021, 09:57 Eens dat de huidige strategie om activiteiten af te stoten, gerealiseerd is, is er terug groei mogelijk door het lanceren van nieuwe producten in en buiten het bestaande productgamma. Op welke wijze groeit Lotus Bakeries? Door nieuwe producten te lanceren en nieuwe afzetmarkten aan te snijden. Ontex kan dit perfect ook. Van zodra Ontex haar schulden sterk heeft teruggedrongen, kan het bedrijf terug denken om een overname te doen en dit hoeft niet per se in luierbusiness te zijn.
- Visie
- Een R&D afdeling (materiaalonderzoek, chemisch onderzoek, innovatie, etc)
- Een inkoopafdeling
- Een marketingafdeling
- Een commercieel plan dat vertaald wordt naar actie
- ...
Voor het tweede, een acquisitie: Een bedrijf dat op een slechte manier zijn gekende producten ontwikkelt, fabriceert en verkoopt via gekende kanalen in gekende markten gaat een overname doen in een business die het niet kent, in een markt waarin het geen ervaring heeft? Volgens die redenering kan je in elk bedrijf investeren. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg enkel dat er geen enkele redelijke argumentatie, laat staan zekerheid, bestaat om die stelling te onderbouwen. Als ik de innovatieve kracht zie van Drylock, de logistieke efficientie, de visie van het bedrijf... ik zou wel weten aan wie mijn centen toe te vertrouwen hoor.
Nemen we als voorbeeld de mondmaskers:
- Bij begin coronacrisis werd Ontex gevraagd om mondmaskers te gaan produceren voor de belgische ziekenhuizen. "Kan niet - totaal onmogelijk", was het antwoord.
- In 2021, toen alle ziekenhuizen reeds een jaar goed bevoorraad waren met mondmaskers, veel te laat dus, hebben ze dan toch een mondmasker ontwikkeld.
- Dan moesten er nog machines aangekocht werden etc om de productie op te schalen.
- Van zodra die productie eind 2021 op volle toeren draait startte de verkoop: NIEMAND wilt ze kopen. De ziekenhuizen vinden het ontwerp niet goed, voor particulier gebruik zijn ze veel te duur, en alle supermarkten hebben reeds contracten lopen met andere leveranciers.
DAT, dames en heren, is Ontex. Dit is een bedrijf waarvoor elke crisis een crisis is, en geen opportuniteit.
Dat is inderdaad een manier om er naar te kijken: het bedrijf draait vierkant, weet niet van welk hout pijlen te snijden, verliest klant na klant, maakt onnodig veel nutteloze kosten, heeft een heel zwaar incompetent middelmanagement aan boord, EN DUS: is er veel ruimte voor verbetering. Daar wil ik mijn geld in investerenBenjaminBuffett schreef: ↑22 december 2021, 09:57 Ik ken trouwens ook wel wat mensen die bij Ontex werken en de groep zeer goed kennen. En de conclusie is dat er qua kostenefficiëntie veel mogelijk is. Er kan veel bespaard worden zonder de operationele activiteiten in het gevaar te brengen. Dit is dus een goede zaak.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
De markt geeft sintorama in ieder geval gelijk, er lijkt geen bodem te zijn.
Langs de andere kant noteert Ontex nu al op bijna de helft (!) van de huidige boekwaarde, hoeveel goedkoper kan het nog worden?
Langs de andere kant noteert Ontex nu al op bijna de helft (!) van de huidige boekwaarde, hoeveel goedkoper kan het nog worden?
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ontex zit in een perfecte storm, zoals destijds Greenyard en Fagron ook in een perfecte storm zaten.sintorama schreef: ↑22 december 2021, 10:49Een bedrijf dat op een slechte manier zijn gekende producten ontwikkelt, fabriceert en verkoopt via gekende kanalen in gekende markten gaat een overname doen in een business die het niet kent, in een markt waarin het geen ervaring heeft? Volgens die redenering kan je in elk bedrijf investeren. Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg enkel dat er geen enkele redelijke argumentatie, laat staan zekerheid, bestaat om die stelling te onderbouwen.BenjaminBuffett schreef: ↑22 december 2021, 09:57 Eens dat de huidige strategie om activiteiten af te stoten, gerealiseerd is, is er terug groei mogelijk door het lanceren van nieuwe producten in en buiten het bestaande productgamma. Op welke wijze groeit Lotus Bakeries? Door nieuwe producten te lanceren en nieuwe afzetmarkten aan te snijden. Ontex kan dit perfect ook. Van zodra Ontex haar schulden sterk heeft teruggedrongen, kan het bedrijf terug denken om een overname te doen en dit hoeft niet per se in luierbusiness te zijn.
En laat dit nu net interessant zijn als je een turnaround-verhaal in portefeuille wilt nemen.
De twee hoofdaandeelhouders van Ontex, waaronder GBL, bezitten in totaal 35% van Ontex...en investeren in tientallen bedrijven in diverse sectoren, waaronder die van Ontex.
Een bedrijf als Ontex heeft een zeer goed netwerk met grootwarenhuisketens. Waarom zou Ontex zich moeten blijven focussen op enkel luiers? Concurrenten als Procter & Gamble, Unilever,... doen dit toch ook niet?
Waarom zou Ontex geen overname kunnen doen van een reeds zeer goed draaiende groep in een andere business?
De ambities van Ontex moeten groter zijn.
Ontex moet out-of-the-box denken en met twee grote kleppers van aandeelhouders is er veel mogelijk.
Na de afbouw van de activiteiten in de minder renderende markten, moet Ontex zich richten op andere producten die perfect aansluiten bij haar business. En Ontex moet die business niet van nul opstarten. Ontex kan op termijn perfect een zeer goed functionerend bedrijf overnemen die reeds actief is in deze business. De financiering dient dan wel te gebeuren via een kapitaalsverhoging.
GBL zit aan ongeveer een koers van 27 EUR in Ontex.
Er zijn voor hen redenen geweest om in te stappen in Ontex destijds.
De koersevolutie van Ontex zal ook afhangen van wat de twee grootaandeelhouders gaan doen nu er een duidelijker turnaround plan op tafel ligt.
Ontex gaat niet in financiële moeilijkheden terechtkomen aangezien ze de schulden sterk gaan terugdringen.
En dat is al heel belangrijk.
Wie dus zijn geld 5 à 10 jaar kan missen, kan aan de huidige koers van 6,64 EUR een gouden zaak doen.
Maar het aandeel kan wel eerst nog perfect naar 2 EUR zakken...alvorens te herstellen.
Het aandeel van Greenyard heeft 2 EUR gehaald destijds. Recent heeft het aandeel even boven 10 EUR gestaan.
De schuldenproblematiek van Greenyard was veel nijpender. De marges van Greenyard zijn ook beduidend lager dan die van Ontex. Greenyard, tevens een toeleverancier aan grootwarenhuizen, doet gewoon distributie, terwijl Ontex nog steeds een producent is met hogere marges dus.
Kortom, als het met Greenyard goed kan komen, dan zou ik niet weten waarom het met Ontex niet zou goedkomen.
Alleen zal een investeerder veel geduld moeten hebben.
Je hele post is natuurlijk van iemand die ondanks alle ratio niet wilt geloven dat die een slechte investering heeft gedaan, wat ik snap, maar op een bepaald moment zal je toch de realiteit moeten onder ogen zien, vrees ik...
Een paar punctuele opmerkingen:
Want dat is net de basis van het probleem, toch?
Ik weet nog niet hoe ik het ga doen, maar ik ga het doen
En hoe willen zij hun schulden net terugdringen?
Een intentie hebben is 1 ding, maar het is niet omdat je iets wil doen, dat het ook zal gebeuren...
De hoge grondstofprijzen kunnen ze niet doorrekenen, tot nader order moeten ze beginnen met hun schulden niet meer te doen stijgen, in plaats van terug te dringen...
Dat ze hun schulden willen terugdringen is een no-brainer, iedereen in de wereld zou dat willen, maar het aantal die het effectief doet, is al een pak kleiner
Je vergelijkt met Greenyard, maar duidelijk dat je de situatie niet kent van Greenyard
De daling van Greenyard was door een Listeria-infectie, met doden als gevolg van het eten van hun groenten.
Dat was op zich een korte hevige gebeurtenis, met dan wat gevolgschade, financiele en reputatieschade.
Er was geen structurele schade zoals hier wel is... (los dat die firma ook gewoon slecht werd geleid)
De problemen van Greenyard zijn maar een fractie van die van Ontex en volledig andere aard...
Het Fagron verhaal ken ik niet, maar dat is biotech, TOTAAAAAAL andere situatie, en grote schommelingen zijn inherent aan zo'n aandeel daar.
ook dit kan je HELEMAAL niet vergelijken met Ontex...
Je bedoelt dat goed netwerk met klanten die het allemaal zijn afgestapt naar de concurrentie?BenjaminBuffett schreef: ↑22 december 2021, 12:50 Een bedrijf als Ontex heeft een zeer goed netwerk met grootwarenhuisketens.
Ik ga mijn kapitaal in de komende 10 jaar laten groeien met 1000%BenjaminBuffett schreef: ↑22 december 2021, 12:50
Ontex gaat niet in financiële moeilijkheden terechtkomen aangezien ze de schulden sterk gaan terugdringen.
Een intentie hebben is 1 ding, maar het is niet omdat je iets wil doen, dat het ook zal gebeuren...
De hoge grondstofprijzen kunnen ze niet doorrekenen, tot nader order moeten ze beginnen met hun schulden niet meer te doen stijgen, in plaats van terug te dringen...
Dat ze hun schulden willen terugdringen is een no-brainer, iedereen in de wereld zou dat willen, maar het aantal die het effectief doet, is al een pak kleiner
Je vergelijkt met Greenyard, maar duidelijk dat je de situatie niet kent van Greenyard
De daling van Greenyard was door een Listeria-infectie, met doden als gevolg van het eten van hun groenten.
Dat was op zich een korte hevige gebeurtenis, met dan wat gevolgschade, financiele en reputatieschade.
Er was geen structurele schade zoals hier wel is... (los dat die firma ook gewoon slecht werd geleid)
De problemen van Greenyard zijn maar een fractie van die van Ontex en volledig andere aard...
Het Fagron verhaal ken ik niet, maar dat is biotech, TOTAAAAAAL andere situatie, en grote schommelingen zijn inherent aan zo'n aandeel daar.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Sorry, maar ik denk dat je er een beetje een karikatuur van maakt. Of iets een goede investering is, zal blijken binnen tien jaar. Mijn horizon is blijkbaar veel langer dan de uwe. Ik heb alle tijd van de wereld. Ik heb het geld dat in Ontex zit in de komende decennia niet nodig.Aerolla schreef: ↑22 december 2021, 13:06 Je hele post is natuurlijk van iemand die ondanks alle ratio niet wilt geloven dat die een slechte investering heeft gedaan, wat ik snap, maar op een bepaald moment zal je toch de realiteit moeten onder ogen zien, vrees ik...
Je bedoelt dat goed netwerk met klanten die het allemaal zijn afgestapt naar de concurrentie?BenjaminBuffett schreef: ↑22 december 2021, 12:50 Een bedrijf als Ontex heeft een zeer goed netwerk met grootwarenhuisketens.
Ik ga mijn kapitaal in de komende 10 jaar laten groeien met 1000%BenjaminBuffett schreef: ↑22 december 2021, 12:50
Mijn punt is dat een bedrijf in een "perfecte storm" kan terechtkomen waarbij alle analisten alleen maar de negatieve punten benadrukken, terwijl er ook positieve punten zijn bij Ontex, maar daarvoor moet je jou natuurlijk goed inlezen in de beschikbare informatie.
Mijn latent verlies valt trouwens zeer goed mee, want ik ben ingestapt puur en alleen omdat ik Ontex beschouw als een turnaround-verhaal. Ik doe niet mee aan doemdenken.
Ik ken de situatie van zowel Ontex als Greenyard zééér goed. De hele crisis omtrent Greenyard heb ik van dichtbij gevolgd, dus er is geen reden om te beweren dat ik die situatie niet zou kennen, integendeel.
De daling van Greenyard was niet gewoon omwille van de Listeria-infectie. De acquistie van Dole was afgesprongen. Greenyard had toevallig ook nog de bankconvenanten geschonden..
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Dat Ontex de schulden gaat terugdringen is een feit. De verkoop van 1/3de van de business zal grotendeels aangewend worden voor de schuldafbouw. Voor de Braziliaanse tak zouden ze ongeveer een 100 miljoen EUR kunnen krijgen:
https://www.tijd.be/ondernemen/consumen ... 40421.html
Ontex heeft ook reeds ongeveer 80 miljoen EUR ontvangen begin oktober in het kader van de minnelijke schikking omtrent de overnameprijs van de Braziliaanse business. Met dit bedrag werd nog geen rekening gehouden op 30/09/2021.
https://ontex.com/wp-content/uploads/20 ... _FINAL.pdf
De werkelijke nettoschuld ligt dus al beduidend onder de 800 miljoen EUR en met de aangekondigde verkoop van bepaalde activiteiten zal de nettoschuld toch wel relatief snel richting de 600 miljoen EUR evolueren.