Openen jullie nog termijnrekeningen
TIP
Re: Openen jullie nog termijnrekeningen
300 tot 400.000 euro is vaak het minimumbedrag voor discretionair of volledig vermogensbeheer.shaniabelgiu schreef:Ik heb ook 2 jaar geleden een termijnrekening geopend bij medirect en toen was dit nog op 2,80 procent netto. Verleden jaar heb ik eindelijk de stap durven zetten naar vermogensbeheer.
Weliswaar voor het defensief profiel.
Nu heb ik wel enkele bedenkingen.
Eerst en vooral ik ben niet echt thuis in beleggen en daarom dus de keuze van vermogensbeheer. Had er toen zo een 10 000 euro ingestopt en elke maand stort ik 50 Euro erbij.
Het bedrag van de waarde van de portefeuille zag ik in de eerste maanden wat stijgen maar daarna zie ik daar eigenlijk niet veel veranderingen in. We zijn nu ondertussen 2 jaar verder en als ik dit vergelijk met mijn termijnrekening dan denk ik dat deze meer opbrengt dat het vermogensbeheer.
Je zou toch denken dat die waarde stijgt als je elke maand geld bijstort?
In de klantendienst zeiden ze mij dat ik dat op lange termijn moet zien. Hoelang is dat dan? 10 jaar? 20 jaar?
Bij MeDirect kan het al vanaf 10.000 euro.’ maar dit is niet echt wat men " elitair vermogensbeheer" mag noemen,en of verwachten.
Hij bedoelt wellicht obligatiefondsen.Szpilman schreef:Ik neem aan dat er in het defensief profiel veel obligaties zitten?
Je hebt aandelenfondsen, obligatiefondsen, mixfondsen (zoals het woord zegt, een mix van beiden) en cashfondsen.
-
- Newbie
- Contacteer:
[quote][/quote]
Klopt het zijn obligatiefondsen.
ik heb ook al eens een modelportefeuille geprobeerd bij medirect.
Na een week of zo begin je overal rode cijfertjes te zien. Je kunt dan wel kopen en verkopen maar als iemand die totaal niet weet zaak hij moet aan beginnen is dit beangstigend. Heb dan die portefeuille maar terug opgeborgen. Is niets voor mij.
Daarom bleef ik dan maar bij vermogensbeheer. Die mensen hebben verstand van zo een producten. Ik zou meer schade doen dan iets anders. Ik ben redelijk op de hoogte van spaarproducten en zo maar beleggen is toch voor mij te hoog gegrepen
Klopt het zijn obligatiefondsen.
ik heb ook al eens een modelportefeuille geprobeerd bij medirect.
Na een week of zo begin je overal rode cijfertjes te zien. Je kunt dan wel kopen en verkopen maar als iemand die totaal niet weet zaak hij moet aan beginnen is dit beangstigend. Heb dan die portefeuille maar terug opgeborgen. Is niets voor mij.
Daarom bleef ik dan maar bij vermogensbeheer. Die mensen hebben verstand van zo een producten. Ik zou meer schade doen dan iets anders. Ik ben redelijk op de hoogte van spaarproducten en zo maar beleggen is toch voor mij te hoog gegrepen
Dik anderhalf jaar geleden was dat bij mij ook het geval, en ik heb me toen dik in de luren laten leggen door mijn grootbank (en veel geld verloren).shaniabelgiu schreef:Ik ben redelijk op de hoogte van spaarproducten en zo maar beleggen is toch voor mij te hoog gegrepen
Helaas te laat, heb ik Spaargids en MijnKapitaal leren kennen. Deze laatste site is helemaal gewijd aan fondsen (de naam zal je misschien iets zeggen, want 2 van hun modelportefeuilles kan je bij MeDirect krijgen), en je kan er ook een eenvoudige cursus vinden. Zo leer je stapsgewijs hoe je in goede fondsen kan stappen.
Zowel de site als de cursus zijn een aanrader.
fondsen zijn heel toegankelijk, maar o zo veraf, weinig transparant en redelijk veel kosten allerhande.
ben ook met fondsen begonnen, maar ben er geleidelijk aan het uitstappen, bezit nog 50% van wat ik ooit had.
het is gewoon allemaal heel veraf, fondsen beleggen in bedrijven die ik niet ken, ... je koopt nu een fonds maar de echte prijs ken je maar over 2 dagen, zo ook voor de verkoop.
het is niet mijn ding nu ik meer van beleggen ken, al is dat nog zeer weinig
met gezond verstand en hulp van spaargids, koop ik gewoon Belgische aandelen [genre zeezout], snoep van een lekker dividend, kosten zijn gekend op voorhand en "de prijs" is ook gekend waar je aan koopt en verkoopt.
waar ik bij fondsen jaarlijks een paar procentjes kon scoren, scoor ik met aandelen vrij makkelijk het tienvoudige!
en dat met gewoon Belgische aandelen.
ik probeer niemand te overtuigen, als je aandelen niet ziet zitten moet je het niet doen, vraag is natuurlijk of je dan fondsen moet kopen?
een voorbeeld: het aandeel Sioen, rocksolid west-vlaams aandeel en familie bedrijf. mijn eerste pakketje staat nu +130%!!!
heb door de tijd meerdere keren bijgekocht, dus totaal is natuurlijk niet zoveel, daarbij nog eens dividend.
geen enkel van die fondsen kan mij zo iets bieden
ben ook met fondsen begonnen, maar ben er geleidelijk aan het uitstappen, bezit nog 50% van wat ik ooit had.
het is gewoon allemaal heel veraf, fondsen beleggen in bedrijven die ik niet ken, ... je koopt nu een fonds maar de echte prijs ken je maar over 2 dagen, zo ook voor de verkoop.
het is niet mijn ding nu ik meer van beleggen ken, al is dat nog zeer weinig

met gezond verstand en hulp van spaargids, koop ik gewoon Belgische aandelen [genre zeezout], snoep van een lekker dividend, kosten zijn gekend op voorhand en "de prijs" is ook gekend waar je aan koopt en verkoopt.
waar ik bij fondsen jaarlijks een paar procentjes kon scoren, scoor ik met aandelen vrij makkelijk het tienvoudige!
en dat met gewoon Belgische aandelen.
ik probeer niemand te overtuigen, als je aandelen niet ziet zitten moet je het niet doen, vraag is natuurlijk of je dan fondsen moet kopen?
een voorbeeld: het aandeel Sioen, rocksolid west-vlaams aandeel en familie bedrijf. mijn eerste pakketje staat nu +130%!!!
heb door de tijd meerdere keren bijgekocht, dus totaal is natuurlijk niet zoveel, daarbij nog eens dividend.
In de krant stond een tijdje geleden een verhaal over iemand uit het Brusselse. Hij was in 1 dag 168 miljoen euro rijker geworden. Geen enkel aandeel van Sioen kan hem zo iets bieden.Jhn schreef:een voorbeeld: het aandeel Sioen, rocksolid west-vlaams aandeel en familie bedrijf. mijn eerste pakketje staat nu +130%!!!
Momenteel 1,5% bruto vanaf 5 jaar op een termijnrekening bij Nagelmackers.
Niet veel, maar ik ga er toch een bedrag opzetten. Op de spaarrekening is het nog veel minder. Fondsen zij we al een tijdje mee bezig.
Niet veel, maar ik ga er toch een bedrag opzetten. Op de spaarrekening is het nog veel minder. Fondsen zij we al een tijdje mee bezig.
Kan je daar klant worden zonder langs te gaan? Zoiets als keytrade, moneyou, nibc, ...KoenV schreef:Momenteel 1,5% bruto vanaf 5 jaar op een termijnrekening bij Nagelmackers.
En als je langs moet gaan, is het dan aangeraden een afspraak te maken of gewoon binnenstappen tijdens de openingsuren?
De kantoren zelf zijn precies niet bereikbaar via email?
Een afspraak maken kan je online via de website. Ik ben al klant met onze lening.
WIE WEET BINNENKORT ... ALS DE BANKEN TERUG EEN AANVAARDBARE INTREST AANBIEDEN 

- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja, op korte termijn. Bij Deutsche Bank 1,49% bruto (termijnrekening 1 jaar)...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
- Verbannen Gebruiker
Ook een telefoontje gekregen?Superspaarder schreef: ↑22 september 2022, 13:11 Ja, op korte termijn. Bij Deutsche Bank 1,49% bruto (termijnrekening 1 jaar)...

- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Nog niet...huisjetuintjefiets schreef: ↑22 september 2022, 13:39Ook een telefoontje gekregen?Superspaarder schreef: ↑22 september 2022, 13:11 Ja, op korte termijn. Bij Deutsche Bank 1,49% bruto (termijnrekening 1 jaar)...![]()

Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
- Verbannen Gebruiker
Aan de telefoon geven ze nog hogere rentevoeten. Maar dan vragen ze wel om geld van andere banken naar DB over te zetten.
Voorlopig vind ik obligaties voordeliger, zeker met lage coupon (en dus lage roerende voorheffing).
Betaal je wel 30% roerende voorheffing op termijn rekeningen vanaf de eerste eurocent intrest die je ontvangt.J Lawieck schreef: ↑30 december 2016, 09:54Kan je daar klant worden zonder langs te gaan? Zoiets als keytrade, moneyou, nibc, ...KoenV schreef:Momenteel 1,5% bruto vanaf 5 jaar op een termijnrekening bij Nagelmackers.
En als je langs moet gaan, is het dan aangeraden een afspraak te maken of gewoon binnenstappen tijdens de openingsuren?
De kantoren zelf zijn precies niet bereikbaar via email?
Bruto 1,50 % - RV = netto 1,05%