Openen jullie nog termijnrekeningen
TIP
Re: Openen jullie nog termijnrekeningen
Bovendien betaal je verkoopkosten. Die liggen tussen 0,7% en 1,5% van de verkoopwaarde.
Een kasbon verkopen is alleen zinvol als je het geld dringend nodig hebt. Als je het doet om het kapitaal te herbeleggen doe je er verlies aan.
Een kasbon verkopen is alleen zinvol als je het geld dringend nodig hebt. Als je het doet om het kapitaal te herbeleggen doe je er verlies aan.
De Tijd:
Termijnrekeningen maken comeback door rentestijging. Belgische gezinnen hebben in het derde kwartaal ruim 1 miljard euro extra geparkeerd op termijndeposito's bij Belgische banken. Dat is vooral te danken aan de stijging van de rente.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Recent een termijnrekening geopend bij NIBC voor 1 jaar aan 1.12%. We zien wel binnen een jaar waar de rentes staan , sowieso is 1.12 meer dan 0.11 :-) , en een jaar is vlug gepasseerd.
Veel hangt af van bij welke banken je klant bent. Ik ga geen rekening bij een nieuwe bank openen omdat die op een bepaald ogenblik de hoogste interest biedt. Een maand later kan het een bank zijn waar je al klant was. Ga je dan de hele tijd je geld over en weer schuiven?
-
- Verbannen Gebruiker
Ik vind het wel de moeite, gisteren rekening geopend bij Santander. Is weinig moeite (behalve dat ik de link niet vond; nog eens bedankt ), en eens de rekening er is, kun je gemakkelijk verschuiven. Ik doe het alleen voor getrouwheidsrekening. Is dus minimum voor een jaar. Daarna blijft geld staan of verschuift het naar andere bank.
Ik had wel nogal veel cash omdat al mijn termijnrekeningen en obligaties op termijn gekomen waren de voorbije jaren. Ik wou geen nieuwe omdat rentevoeten zo laag waren. Sinds april dit jaar bezig met de cash weg te werken via termijn, obligaties, en vanaf nu ook spaarrekening.
Dat was net mijn punt. Ik zou geen klant worden bij DB speciaal voor die termijnrekening. Als je enkel klant bent bij een 0,11%-biedende bank, is het wel de moeite eens rond te kijken.Yaris schreef: ↑13 december 2022, 12:34 Veel hangt af van bij welke banken je klant bent. Ik ga geen rekening bij een nieuwe bank openen omdat die op een bepaald ogenblik de hoogste interest biedt. Een maand later kan het een bank zijn waar je al klant was. Ga je dan de hele tijd je geld over en weer schuiven?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heb je ook aandelen?huisjetuintjefiets schreef: ↑13 december 2022, 12:53Ik vind het wel de moeite, gisteren rekening geopend bij Santander. Is weinig moeite (behalve dat ik de link niet vond; nog eens bedankt ), en eens de rekening er is, kun je gemakkelijk verschuiven. Ik doe het alleen voor getrouwheidsrekening. Is dus minimum voor een jaar. Daarna blijft geld staan of verschuift het naar andere bank.
Ik had wel nogal veel cash omdat al mijn termijnrekeningen en obligaties op termijn gekomen waren de voorbije jaren. Ik wou geen nieuwe omdat rentevoeten zo laag waren. Sinds april dit jaar bezig met de cash weg te werken via termijn, obligaties, en vanaf nu ook spaarrekening.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja. Mijn verhouding is 65% in aandelen (een beetje rechtstreeks in aandelen maar vooral ETF, fondsen telkens 100% aandelen) en 35% in de rest (obligaties, spaarrekening, termijn, cash). De voorbije jaren is die "rest" op termijn gekomen en bleef cash omdat de rentevoeten zo laag waren. Sinds april dit jaar wordt die cash geleidelijk weer minder.
Ik denk dat MeDirect de rente van zijn termijnrekeningen ook nog gaat optrekken. Morgen zijn de spaarboekjes aan de beurt. Dan krijg je quasi evenveel op een spaarboekje als op een termijnrekening op 1 jaar
In beide gevallen zit je voor een jaar vast indien je de getrouwheidspremie wil verwerven.
Klopt, maar het kan een mooi alternatief zijn voor iemand die niet te veel risico wil nemen. Mijn tante 75+ is in dat geval. Zij zou gaan voor die op 2 jaar. In alle geval veel beter dan de 0.11% die ze krijgt bij de bank waar het nu staat.