Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelet met domicilieringen, zeker vanaf 2014 !!!
Ter informatie nog 2 zaken:
1/ Volgens de Wet betreffende de betalingsdiensten van 10 december 2009 is het wel degelijk toegestaan om bestaande Belgische domiciliëringen om te zetten naar de Europese variant, zonder hernieuwing van het mandaat. Wel bestaat er een informatieplicht en had Electrabel in deze zaak haar klanten 2 maanden vooraf in kennis moeten stellen van de wijzigingen, mét optie om de domiciliëring stop te zetten.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
cf. o.a. art. 79
2/ Het is mogelijk om een betaalrekening te blokkeren voor Sepa Direct Debit (SDD)-opdrachten. In de algemene voorwaarden van Argenta leest art. 4.3.1.:
1/ Volgens de Wet betreffende de betalingsdiensten van 10 december 2009 is het wel degelijk toegestaan om bestaande Belgische domiciliëringen om te zetten naar de Europese variant, zonder hernieuwing van het mandaat. Wel bestaat er een informatieplicht en had Electrabel in deze zaak haar klanten 2 maanden vooraf in kennis moeten stellen van de wijzigingen, mét optie om de domiciliëring stop te zetten.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
cf. o.a. art. 79
2/ Het is mogelijk om een betaalrekening te blokkeren voor Sepa Direct Debit (SDD)-opdrachten. In de algemene voorwaarden van Argenta leest art. 4.3.1.:
Al wie het niet eens is met het nieuwe systeem van domiciliëringen weet dus wat hem/haar te doen staat.Via de Domiciliëring kan men betalingen automatisch laten debiteren van zijn Betaalrekening in het voordeel van de Begunstigde. Met de Europese Domiciliëring kunnen zowel eenmalige als wederkerende betalingen per Domiciliëring worden verricht; met de binnenlandse Domiciliëring is dit enkel mogelijk voor wederkerende betalingen.
De Spaarbank biedt enkel de mogelijkheid tot het verrichten van binnenlandse en Europese Domiciliëringen. Opdrachten voor Internationale Domiciliëringen worden niet verwerkt door de Spaarbank. De Spaarbank biedt verder enkel de mogelijkheid tot het verrichten van Domiciliëringen aan haar cliënten-schuldenaars. Cliënten-schuldeisers kunnen geen domiciliëringsopdrachten laten verwerken.
Ter debitering van een domiciliëringsopdracht kan de cliënt een Giro+-, Golden of Internetrekening opgeven. De cliënt heeft de mogelijkheid om voormelde Betaalrekeningen te blokkeren voor Europese Domiciliëringen.
Belgacom heeft enkele jaren geleden de korting voor domiciliëring afgeschaft.Luc B. schreef: De meeste geven mogelijks een 10 euro (Belgacom) mits domiciliëring... doch neen laat maar.
En dit in alle stilte, zonder hun klanten hierover te informeren !
Nadat ze hen eerst gelokt hadden met een korting voor domiciliëring : de meeste klanten hebben het zelfs nog niet eens opgemerkt dat die korting allang niet meer op hun factuur staat.
Ben hier ook een gevecht met windmolens aan het voeren tussen Electrabel (geen klant meer) en DB om die SEPA domiciliëring te schrappen.
Electrabel heeft de alles geannuleerd (mailen ze)
Bij mijn PC banking blijft de status op actief staan.
Ik contacteer DB een eerste keer en ik zou via PC-banking de zaak kunnen blokkeren. Ik volg hun suggestie en inderdaad, de status veranderde naar "Wijziging mandaat aangevraagd". De dag nadien staat het echter weer op actief.
Ik contacteer hen een tweede maal en nu verwijzen ze me terug door naar Electrabel.
Contacteer Electrabel opnieuw en ze bevestigen opnieuw de annulatie.
Derde contact met DB met de vraag om eens duidelijk uit de doeken te doen wat het probleem nu juist is?
Ik wacht nu af wat het antwoord zal zijn.
Vroeger was het toch veel simpeler om een domiciliëring te schrappen, even inloggen - 1 click op verwijderen en het was gedaan. Nu is het een echte calvarietocht geworden.
If it ain't broke, don't fix it!
Electrabel heeft de alles geannuleerd (mailen ze)
Bij mijn PC banking blijft de status op actief staan.
Ik contacteer DB een eerste keer en ik zou via PC-banking de zaak kunnen blokkeren. Ik volg hun suggestie en inderdaad, de status veranderde naar "Wijziging mandaat aangevraagd". De dag nadien staat het echter weer op actief.
Ik contacteer hen een tweede maal en nu verwijzen ze me terug door naar Electrabel.
Contacteer Electrabel opnieuw en ze bevestigen opnieuw de annulatie.
Derde contact met DB met de vraag om eens duidelijk uit de doeken te doen wat het probleem nu juist is?
Ik wacht nu af wat het antwoord zal zijn.
Vroeger was het toch veel simpeler om een domiciliëring te schrappen, even inloggen - 1 click op verwijderen en het was gedaan. Nu is het een echte calvarietocht geworden.
If it ain't broke, don't fix it!
Ik vraag me af of er überhaupt al iemand in is geslaagd om zulk mandaat in een bankapplicatie verwijderd te zien. Mijn domiciliëring bij Electrabel is ook al enige tijd stopgezet, en ik heb bij mijn bank gevraagd om de toegang tot SEPA-domiciliëringen te blokkeren, wat ook effectief gebeurd is. Maar... het mandaat van Electrabel blijft doodleuk 'actief' staan. Ik vermoed dat men bij Electrabel simpelweg het mandaat schrapt in hun eigen systeem, maar dat niet doorgeeft aan de bank. Op die manier blijft die regel wellicht doodleuk 36 maanden staan en verdwijnt die dan automatisch.
Overigens: bij mijn bank was ik helemaal niet de eerste die met die vraag tot blokkering kwam aanzetten. Meer nog: de bediende moest niet eens nadenken waar die optie stond en vertelde me zelf ook niet zo gelukkig te zijn met de nieuwe gang van zaken. Zij kunnen niets veranderen aan actieve mandaten, met ontevreden klanten tot gevolg. Wie dat ooit bedacht heeft: bedrijven de rekening van hun klanten laten beheren...
Overigens: bij mijn bank was ik helemaal niet de eerste die met die vraag tot blokkering kwam aanzetten. Meer nog: de bediende moest niet eens nadenken waar die optie stond en vertelde me zelf ook niet zo gelukkig te zijn met de nieuwe gang van zaken. Zij kunnen niets veranderen aan actieve mandaten, met ontevreden klanten tot gevolg. Wie dat ooit bedacht heeft: bedrijven de rekening van hun klanten laten beheren...
Gisteren bericht gekregen van DB dat ze gericht gaan onderzoeken waarom die SEPA op actief bleef staan. Ondertussen hebben ze de status op "geblokkeerd" gezet.
En al bericht gekregen ?
Hier hetzelfde probleem,mail gekregen vorige maand van electrabel :Uw domiciliëring is geannuleerd.
Maar alles blijft gewoon staan in mijn domicileringen (kbc)
Hier hetzelfde probleem,mail gekregen vorige maand van electrabel :Uw domiciliëring is geannuleerd.
Maar alles blijft gewoon staan in mijn domicileringen (kbc)
Mogelijke oplossingen om domicilieringen te vermijden en toch zonder papieren fakturen te werken zijn : 1. Certipost (beperkt aantal leveranciers, heel spijtig) voor fakturen van VMW en 2. Online Energiedesk van Elektrabel.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
VMW is onlangs toch gestopt met certipost
Daar is mij dan niets van bekend. Overigens heb ik gisteren nog certipost gechekt en stond VMW nog steeds als leverancier vermeld!
Davido 72, welke is uw bron voor deze bewering?
Davido 72, welke is uw bron voor deze bewering?
Ooit was "Europa" een mooi project!
Ik heb zever met Electrabel over onze factuur en ik heb ze een brief gestuurd en gefaxt met daarin expliciet de tekst dat ik de complete factuur betwist en ze verbied de factuur via de SEPA-domiciliëring te innen.
Ik heb zo juist op "blokkeren" gedrukt in DB en krijg ook "mandaatwijziging aangevraagd."
We zullen het blijven opvolgen.
De de meeste geachte aanwezigen hebben echter hét pijnpunt van deze nieuwe SEPA-domiciliëring gemist.
Het maakt niet uit of jij domiciliëringen wilt of niet wilt.
De geldgraaiers maken ze gewoon aan en ineens is er geld van je rekening verdwenen.
Onder het motto "alle slechte ideeën komen uit Holland" is de SEPA-methode dezelfde methode die daar altijd heeft gegolden. Daar heet het "machtiging".
Omdat je bank niet verifieert of een bedrijf een getekend mandaat heeft, kan een bedrijf gewoon geld van je rekening graaien.
Ik had in 2009 een slapende studentenrekening annex spaarrekening bij de Nederlandse Postbank - mijn ouders wonen in Nederland. Rekeningafschriften komen bij mijn ouders aan en daar staat gewoonlijk geen enkele activiteit op.
Ik kom na 9 maanden weer eens langs, scheur de stapel post open en constateer dat er ineens 0 euro op staat.
De Nederlandse elektriciteitsleverancier (jawel!) Eneco had de rekening leeggehaald de eerste 3 maanden. De overige 6 maanden stonden er gefaalde transacties op van Eneco - er stond immers niets meer op de rekening. 330 euros eraf, saldo op -330 euros, automatische stornering, saldo weer op 0. En dat 1x per maand.
Dus ik bel de Postbank - een nummer dat alleen vanuit Holland te bereiken is - en daar melden ze me monter, dat ik dan maar bezwaar had moeten maken binnen de 2 weken. Aldus is het geld verschwunden.
Na wat aandringen blijkt, dat ik effectief 1 jaar de tijd heb als er helemaal geen klantenrelatie is met de graaiers.
Ik kreeg het geld terug van de Postbank. Dan was men nog "coulant": ik had zelf eigenlijk moeten bewijzen, dat ik in België woon, dat Eneco Nederland geen stroom in België leverde en dat ik dus onmogelijk klant bij ze kan zijn.
Ik heb dat in 2009 en passant nog eens verteld op het plaatselijke kantoor van de KBC en die stonden dat verbaasd aan te kijken: "Dus ieder bedrijf kan een willekeurige rekening leegroven ?"
Jawel... nu ook in België.
Dat je dat met 1 druk op de knop weer terug kan halen is niet van belang. Indien mijn rekening daardoor onder 0 schiet en mijn hypotheekverstrekker kan niet incasseren, dan heb ik het zitten. Indien mijn rekening daardoor onder 0 schiet en ik kan bij de supermarkt niet met Bancontact betalen, dan is dat ook zeer irritant.
Bovendien: dat soort van bedrijven is bijzonder hardleers en blijft het doen.
Ik heb zo juist op "blokkeren" gedrukt in DB en krijg ook "mandaatwijziging aangevraagd."
We zullen het blijven opvolgen.
De de meeste geachte aanwezigen hebben echter hét pijnpunt van deze nieuwe SEPA-domiciliëring gemist.
Het maakt niet uit of jij domiciliëringen wilt of niet wilt.
De geldgraaiers maken ze gewoon aan en ineens is er geld van je rekening verdwenen.
Onder het motto "alle slechte ideeën komen uit Holland" is de SEPA-methode dezelfde methode die daar altijd heeft gegolden. Daar heet het "machtiging".
Omdat je bank niet verifieert of een bedrijf een getekend mandaat heeft, kan een bedrijf gewoon geld van je rekening graaien.
Ik had in 2009 een slapende studentenrekening annex spaarrekening bij de Nederlandse Postbank - mijn ouders wonen in Nederland. Rekeningafschriften komen bij mijn ouders aan en daar staat gewoonlijk geen enkele activiteit op.
Ik kom na 9 maanden weer eens langs, scheur de stapel post open en constateer dat er ineens 0 euro op staat.
De Nederlandse elektriciteitsleverancier (jawel!) Eneco had de rekening leeggehaald de eerste 3 maanden. De overige 6 maanden stonden er gefaalde transacties op van Eneco - er stond immers niets meer op de rekening. 330 euros eraf, saldo op -330 euros, automatische stornering, saldo weer op 0. En dat 1x per maand.
Dus ik bel de Postbank - een nummer dat alleen vanuit Holland te bereiken is - en daar melden ze me monter, dat ik dan maar bezwaar had moeten maken binnen de 2 weken. Aldus is het geld verschwunden.
Na wat aandringen blijkt, dat ik effectief 1 jaar de tijd heb als er helemaal geen klantenrelatie is met de graaiers.
Ik kreeg het geld terug van de Postbank. Dan was men nog "coulant": ik had zelf eigenlijk moeten bewijzen, dat ik in België woon, dat Eneco Nederland geen stroom in België leverde en dat ik dus onmogelijk klant bij ze kan zijn.
Ik heb dat in 2009 en passant nog eens verteld op het plaatselijke kantoor van de KBC en die stonden dat verbaasd aan te kijken: "Dus ieder bedrijf kan een willekeurige rekening leegroven ?"
Jawel... nu ook in België.
Dat je dat met 1 druk op de knop weer terug kan halen is niet van belang. Indien mijn rekening daardoor onder 0 schiet en mijn hypotheekverstrekker kan niet incasseren, dan heb ik het zitten. Indien mijn rekening daardoor onder 0 schiet en ik kan bij de supermarkt niet met Bancontact betalen, dan is dat ook zeer irritant.
Bovendien: dat soort van bedrijven is bijzonder hardleers en blijft het doen.
Update: de volgende dag stond er weer "Actief".
Dan heb ik de limiet op 0 gezet.
Vandaag staat er "geblokkeerd". Ik heb een screenshot gemaakt.
Bij DB moet je zeker 2x proberen alvorens ze weten dat het menens is ?
Ondertussen krijg ik van Electrabel een vrolijk mailtje, dat mijn factuur van meer dan 500 euro van mijn rekening per domiciliëring zal worden afgehaald. Dachetnie... ik heb ze dat per brief (met postzegel en al en dan nog eens per fax) expliciet verboden, omdat het hier over een betwiste factuur gaat (kWh klopten totaal niet én de toegepaste tarieven waren onjuist... dan weet ik ook niet meer welk deel van de factuur nog onbetwist is).
Nadat deze saga afgelopen is ben ik trouwens weg bij Electrabel.
Dan heb ik de limiet op 0 gezet.
Vandaag staat er "geblokkeerd". Ik heb een screenshot gemaakt.
Bij DB moet je zeker 2x proberen alvorens ze weten dat het menens is ?
Ondertussen krijg ik van Electrabel een vrolijk mailtje, dat mijn factuur van meer dan 500 euro van mijn rekening per domiciliëring zal worden afgehaald. Dachetnie... ik heb ze dat per brief (met postzegel en al en dan nog eens per fax) expliciet verboden, omdat het hier over een betwiste factuur gaat (kWh klopten totaal niet én de toegepaste tarieven waren onjuist... dan weet ik ook niet meer welk deel van de factuur nog onbetwist is).
Nadat deze saga afgelopen is ben ik trouwens weg bij Electrabel.
Opnieuw een update: ik keek vandaag toevallig bij mijn "Toekomstige transacties" en daar stond een toekomstige transactie aan Electrabel !
Ik ga dus bij het SEPA-mandaat kijken en dat staat WEER op "Actief" !
Dat is hier gewoon doelbewust jatten !
Ik heb het mandaat opnieuw geblokkeerd en de transactie proberen te "annuleren".
Geen van beide acties lijkt te lukken.
Ik ga dus bij het SEPA-mandaat kijken en dat staat WEER op "Actief" !
Dat is hier gewoon doelbewust jatten !
Ik heb het mandaat opnieuw geblokkeerd en de transactie proberen te "annuleren".
Geen van beide acties lijkt te lukken.
je kunt toch zien wie dit gedeblokkeerd heeft ?
Update: Electrabel... de soap continues
Inmiddels heb ik van Deutsche Bank een uitleg gekregen en daar worden wij allen niet blijer van:
- Je kan zelf de SEPA-domiciliëring niet blokkeren. Dat scherm in de DB applicatie is eigenlijke een 'informatica-foutje'. Alleen Electrabel kan de domiciliëring schrappen.
- Gevolg: het betwiste bedrag (meer dan 500 euro) is dus gewoon van mijn rekening verdwenen.
- In principe kan je het zelf niet terug halen. Electrabel moet het terugbetalen, indien Electrabel dat zelf ook een goed idee vindt.
- DB kan een procedure opstarten bij de bank van Electrabel. Die moet Electrabel dan overhalen om het geld terug te storten. Indien dat lukt, dan kan die andere bank dossierkosten in rekening brengen.
Op de één of andere manier is het vandaag toch gelukt om de domiciliëring voor de volgende transactie te blokkeren.
Ik kreeg afgelopen week een automatisch mailtje van Electrabel in mijn box, dat ze weer 100 euro gingen afhalen. De boodschap is dus duidelijk niet overgekomen bij Electrabel !
Vandaag kreeg ik een automatisch gegenereerd berichtje, dat de inhouding mislukt was en dat ik dus handmatig moest betalen.
Moraal van het verhaal: zo'n SEPA-domiciliëring is dus inderdaad een 'All you can eat' buffet voor bedrijven !
Ik houd jullie op de hoogte of en hoe dat geld terug komt.
Inmiddels heeft de VREG zijn VREG-test ververst. Ik heb de goedkoopste leverancier opgezocht en ik ben weg !
Natuurlijk heb ik de optie "overschrijving" aangevinkt.
- Je kan zelf de SEPA-domiciliëring niet blokkeren. Dat scherm in de DB applicatie is eigenlijke een 'informatica-foutje'. Alleen Electrabel kan de domiciliëring schrappen.
- Gevolg: het betwiste bedrag (meer dan 500 euro) is dus gewoon van mijn rekening verdwenen.
- In principe kan je het zelf niet terug halen. Electrabel moet het terugbetalen, indien Electrabel dat zelf ook een goed idee vindt.
- DB kan een procedure opstarten bij de bank van Electrabel. Die moet Electrabel dan overhalen om het geld terug te storten. Indien dat lukt, dan kan die andere bank dossierkosten in rekening brengen.
Op de één of andere manier is het vandaag toch gelukt om de domiciliëring voor de volgende transactie te blokkeren.
Ik kreeg afgelopen week een automatisch mailtje van Electrabel in mijn box, dat ze weer 100 euro gingen afhalen. De boodschap is dus duidelijk niet overgekomen bij Electrabel !
Vandaag kreeg ik een automatisch gegenereerd berichtje, dat de inhouding mislukt was en dat ik dus handmatig moest betalen.
Moraal van het verhaal: zo'n SEPA-domiciliëring is dus inderdaad een 'All you can eat' buffet voor bedrijven !
Ik houd jullie op de hoogte of en hoe dat geld terug komt.
Inmiddels heeft de VREG zijn VREG-test ververst. Ik heb de goedkoopste leverancier opgezocht en ik ben weg !
Natuurlijk heb ik de optie "overschrijving" aangevinkt.
Dit lijkt mij geen correcte implementatie van de PSD/sepa rulebooks. Normaliter zou je bij weigering binnen de 8 weken gewoon het geld terug op rekening moeten krijgen MET valuta = dag van debitering. hoe de bank recupereert is haar probleem. na de 8 weken is het een ander verhaal...
Bij keytrade gaat dit trouwens wel probleemloos.
het is ook zo dat een europese domiciliering een contract is tussen schuldeiser/schuldenaar. De bank voert louter uit en controleert enkel de syntax van het aangeboden bericht tot debitering.
meer info: http://www.sepabelgium.be" onclick="window.open(this.href);return false; .
ik beaam wel : goede raad van tante kaat: vermijdt domicilieringen en bepaal zelf wat je wanneer betaalt
Bij keytrade gaat dit trouwens wel probleemloos.
het is ook zo dat een europese domiciliering een contract is tussen schuldeiser/schuldenaar. De bank voert louter uit en controleert enkel de syntax van het aangeboden bericht tot debitering.
meer info: http://www.sepabelgium.be" onclick="window.open(this.href);return false; .
ik beaam wel : goede raad van tante kaat: vermijdt domicilieringen en bepaal zelf wat je wanneer betaalt