Opgelet met Tak21 bij Baloise via Bank VanBreda
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Opgelet met Tak21 bij Baloise via Bank VanBreda
Tot nu toe was ik vooral een lezer van dit forum. Nu heb ik toch beslist om mijn ervaring met jullie te te delen om te vermijden dat jullie dezelfde fout maken als ik.
In 2014 sloten mijn vrouw en ik een Tak21 contract af bij Baloise voor 100K via onze accountmanager bij Bank VanBreda. Het werd ons aangeprezen als een veilige belegging met een laag rendement, maar met het voordeel dat we geen roerende voorheffing moesten betalen als we 8 jaar geduld hadden.
In 2023 bedroeg de waarde van die belegging € 106.400,- (gemiddeld rendement van ongeveer 0,7%). We besloten om ons geld terug te vragen.
Hierop kregen wij een mail van Bank VanBreda met de melding dat als wij het contract wilden opzeggen er een MVA-clausule (Market Value Adjustment) zou toegepast worden waardoor wij € 4.500,- afkoopvergoeding moesten betalen na 9 jaar. We zouden dus maar € 101.900,- terugkrijgen waardoor het gemiddeld rendement nog 0,21% zou zijn...
Ondanks heel wat overleg en de jarenlange relatie met Bank VanBreda, blijkt er nauwelijks een mogelijkheid te zijn om deze afkoopsom te vermijden. We kunnen nu elk jaar 15% van de openstaande reserve terugvragen zonder extra kosten.
Onder het motto "een gewaarschuwde belegger heeft een hoger rendement" vond ik dat ik deze teleurstellende ervaring met Baloise en Bank VanBreda toch even moest delen. Hopelijk kan ik hiermee gelijkaardige ervaringen vermijden.
In 2014 sloten mijn vrouw en ik een Tak21 contract af bij Baloise voor 100K via onze accountmanager bij Bank VanBreda. Het werd ons aangeprezen als een veilige belegging met een laag rendement, maar met het voordeel dat we geen roerende voorheffing moesten betalen als we 8 jaar geduld hadden.
In 2023 bedroeg de waarde van die belegging € 106.400,- (gemiddeld rendement van ongeveer 0,7%). We besloten om ons geld terug te vragen.
Hierop kregen wij een mail van Bank VanBreda met de melding dat als wij het contract wilden opzeggen er een MVA-clausule (Market Value Adjustment) zou toegepast worden waardoor wij € 4.500,- afkoopvergoeding moesten betalen na 9 jaar. We zouden dus maar € 101.900,- terugkrijgen waardoor het gemiddeld rendement nog 0,21% zou zijn...
Ondanks heel wat overleg en de jarenlange relatie met Bank VanBreda, blijkt er nauwelijks een mogelijkheid te zijn om deze afkoopsom te vermijden. We kunnen nu elk jaar 15% van de openstaande reserve terugvragen zonder extra kosten.
Onder het motto "een gewaarschuwde belegger heeft een hoger rendement" vond ik dat ik deze teleurstellende ervaring met Baloise en Bank VanBreda toch even moest delen. Hopelijk kan ik hiermee gelijkaardige ervaringen vermijden.
Re: Opgelet met Tak21 bij Baloise via Bank VanBreda
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heel veel verzekeraars passen dit toe :VVlerk schreef: ↑21 januari 2024, 17:03 Tot nu toe was ik vooral een lezer van dit forum. Nu heb ik toch beslist om mijn ervaring met jullie te te delen om te vermijden dat jullie dezelfde fout maken als ik.
In de algemene voorwaarden van Patronale staat :
Tak 21
De afkoopkosten voor Tak 21-verzekeringen kunnen verhoogd
worden met een Conjuncturele Vergoeding. Indien op het
moment van de afkoop de regelgeving dit toestaat, zal de
Verzekeraar de Conjuncturele Vergoeding ook toepassen na de
eerste acht jaar van de Overeenkomst.
Tak 21
De afkoopkosten voor Tak 21-verzekeringen kunnen verhoogd
worden met een Conjuncturele Vergoeding. Indien op het
moment van de afkoop de regelgeving dit toestaat, zal de
Verzekeraar de Conjuncturele Vergoeding ook toepassen na de
eerste acht jaar van de Overeenkomst.
BIj AG invest + staat er :
Bijzondere afkoopvergoeding: een financiële correctie kan toegepast worden als de (gedeeltelijke of volledige) afkoop tijdens de eerste 8 jaar van het contract gebeurt. De afkoopwaarde wordt dan gecorrigeerd met een factor die een weerspiegeling is van de evolutie van de marktinterestvoeten.
Bijzondere afkoopvergoeding: een financiële correctie kan toegepast worden als de (gedeeltelijke of volledige) afkoop tijdens de eerste 8 jaar van het contract gebeurt. De afkoopwaarde wordt dan gecorrigeerd met een factor die een weerspiegeling is van de evolutie van de marktinterestvoeten.
Binnen de 8 jaar verkopen snap ik maar na 8 jaar?
Wat een onzin, dit kan nooit na 8jaar en moet bovendien duidelijk in je contract staan.
creëerde de wetgever in het 'Koninklijk Besluit Leven' de mogelijkheid om bij uitstap tijdens de eerste 8 jaar van een spaarverzekering een financiële correctie (MVA) aan te rekenen.
Artikel 30, §2 van het KB Leven: "[…], wanneer een afkoop tijdens de eerste acht jaar van de overeenkomst gebeurt, mag (…) de theoretische afkoopwaarde (…) vervangen worden door de theoretische afkoopwaarde, die wordt verkregen door de technische rentevoet te vervangen door de spot rate die op het ogenblik van de afkoop van toepassing is op de verrichtingen met een duur gelijk aan het verschil tussen de looptijd van de overeenkomst beperkt tot acht jaar en de ouderdom van de overeenkomst."
Financiële correcties of bijkomende afkoopkosten zijn enkel mogelijk als de toepassing ervan uitdrukkelijk is opgenomen in de algemene voorwaarden van het product.
-
- Verbannen Gebruiker
Het staat inderdaad in de algemene voorwaarden van Baloise dat ze ook na 8 jaar een vergoeding (MVA) kunnen aanrekenen.
Via link hieronder scrollen naar kosten bij afkoop. Daar staat een link naar de algemene voorwaarden (PDF document)
Het enige dat je kunt doen, is checken welke versie van de algemene voorwaarde je hebt gekregen bij ondertekening van het contract. Als die clausule in jouw versie staat, kun je weinig doen.
Je kunt wel een exacte berekening vragen, hoe ze dat bedrag berekenen, en dat naast de exacte details van de clausule leggen. Ze moeten heel precies aantonen hoe ze het bedrag berekenen, op basis van welke elementen. Er is sprake van een index nu, en bij de start van de 2e periode van 8 jaar. Ze moeten jou exact zeggen wat de waardes van die index zijn/waren.
Elk jaar 15% opvragen, is ook geen goed idee. Dan moet je nog jaren wachten om het geld beter te kunnen beleggen.
https://www.baloise.be/nl/prive/belegge ... ering.html
Je kan bij elke tak21 belegging die op spaargids.be staat, een infofiche downloaden op deze site, waarvan de link op de betrokken detailpagina van de tak21 staat.
Daarin staan ook de (mogelijke) kosten.
Spaargids maakt het dus gemakkelijk.
Ps Heb vorige week een Starfix contract afgekocht dat langer dan 8 jaar liep. Enkel 75 euro afkoopkosten moeten betalen.
Daarin staan ook de (mogelijke) kosten.
Spaargids maakt het dus gemakkelijk.
Ps Heb vorige week een Starfix contract afgekocht dat langer dan 8 jaar liep. Enkel 75 euro afkoopkosten moeten betalen.
In de meeste contracten kan men dit ook terug vinden "Conjuncturele vergoeding
Bij afkopen tijdens de eerste 8 jaar van de Overeenkomst kan er naast de afkoopkosten ook een conjuncturele vergoeding toegepast
worden. De afkoopwaarde wordt dan gecorrigeerd met een factor die een weerspiegeling is van de evolutie van de marktrentevoeten.
Deze wordt berekend in functie van de gegarandeerde rentevoet, de marktrentevoeten op het ogenblik van de afkoop en de resterende
looptijd tussen het ogenblik van de afkoop en de 8ste verjaardag van de Overeenkomst. Na de eerste 8 jaar van de Overeenkomst, zal
Patronale life deze conjuncturele vergoeding toepassen conform de reglementering van toepassing op het moment van de afkoop.
Bij uitkering als gevolg van overlijden van de Verzekerde en bij uitkering op vervaldag zijn er geen afkoopkosten van toepassing." Na 8 jaar zie ik bij de meeste contracten toch geen kosten meer. Goed altijd de afkoop kosten bekijken
Bij afkopen tijdens de eerste 8 jaar van de Overeenkomst kan er naast de afkoopkosten ook een conjuncturele vergoeding toegepast
worden. De afkoopwaarde wordt dan gecorrigeerd met een factor die een weerspiegeling is van de evolutie van de marktrentevoeten.
Deze wordt berekend in functie van de gegarandeerde rentevoet, de marktrentevoeten op het ogenblik van de afkoop en de resterende
looptijd tussen het ogenblik van de afkoop en de 8ste verjaardag van de Overeenkomst. Na de eerste 8 jaar van de Overeenkomst, zal
Patronale life deze conjuncturele vergoeding toepassen conform de reglementering van toepassing op het moment van de afkoop.
Bij uitkering als gevolg van overlijden van de Verzekerde en bij uitkering op vervaldag zijn er geen afkoopkosten van toepassing." Na 8 jaar zie ik bij de meeste contracten toch geen kosten meer. Goed altijd de afkoop kosten bekijken
blijkbaar is er bij Credimo ook gelijkaardige constructie : "Bijzondere afkoopvergoeding: een financiële correctie kan toegepast worden indien de (vrije of volledige) afkoop gebeurt gedurende de looptijd van het
contract. De afkoopwaarde wordt dan gecorrigeerd met een factor die een weerspiegeling is van de evolutie van de marktrentevoeten.
Tijdens de periodes FIX kan een variabele kost aangerekend worden. Deze zal berekend worden volgens hetzelfde principe als de correctie in functie van de
marktwaarde. De afkoopvergoeding en de eventuele variabele kost kunnen samen niet meer bedragen dan het voorziene wettelijke maximum.
Er is geen vergoeding verschuldigd bij een opzegging binnen 30 dagen volgend op de inwerkingtreding van het contract."
contract. De afkoopwaarde wordt dan gecorrigeerd met een factor die een weerspiegeling is van de evolutie van de marktrentevoeten.
Tijdens de periodes FIX kan een variabele kost aangerekend worden. Deze zal berekend worden volgens hetzelfde principe als de correctie in functie van de
marktwaarde. De afkoopvergoeding en de eventuele variabele kost kunnen samen niet meer bedragen dan het voorziene wettelijke maximum.
Er is geen vergoeding verschuldigd bij een opzegging binnen 30 dagen volgend op de inwerkingtreding van het contract."
aan M. of Mv 'VVlerk'
Ik schrok wanneer ik uw waarschuwing las en heb onmiddellijk mijn contract van Patronale erbij genomen. Helaas staat er ook bij mij dat er een conjuncturele vergoeding kan gevraagd worden na 8 jaar.
Bij afkoop binnen de 8 jaar vind ik het logisch maar na 8 jaar is het pure oplichterij. Banken en verzekeringsmaatschappijen pochen met hun miljoenen en miljardenwinsten, maar in feite zijn het vaak witteboordcriminelen. Een simpele dief steelt. Banken... hebben het onfatsoen om hun klanten geniepig te laten akkoord gaan dat ze opgelicht worden. Zo is het altijd de schuld van de klant en staan zij in hun recht.
Wat u overkwam vind ik hemeltergend. Gedurende 9 jaar zo goed als geen rente ontvangen en dan nog moeten betalen na afloop Wat is de redenering van Baloise: zo een lucratieve klant vinden we niet meer dus moet hij als compensatie maar betalen als hij weg wil.
Ik schrok wanneer ik uw waarschuwing las en heb onmiddellijk mijn contract van Patronale erbij genomen. Helaas staat er ook bij mij dat er een conjuncturele vergoeding kan gevraagd worden na 8 jaar.
Bij afkoop binnen de 8 jaar vind ik het logisch maar na 8 jaar is het pure oplichterij. Banken en verzekeringsmaatschappijen pochen met hun miljoenen en miljardenwinsten, maar in feite zijn het vaak witteboordcriminelen. Een simpele dief steelt. Banken... hebben het onfatsoen om hun klanten geniepig te laten akkoord gaan dat ze opgelicht worden. Zo is het altijd de schuld van de klant en staan zij in hun recht.
Wat u overkwam vind ik hemeltergend. Gedurende 9 jaar zo goed als geen rente ontvangen en dan nog moeten betalen na afloop Wat is de redenering van Baloise: zo een lucratieve klant vinden we niet meer dus moet hij als compensatie maar betalen als hij weg wil.