Opschortende voorwaarde
TIP
Opschortende voorwaarde
Beste forumleden,
Ik heb een vraag in verband met de opschortende voorwaarde van een compromis. In het compromis dat ik 1.5 maanden geleden getekend heb, staat genoteerd dat 'deze overeenkomst afgesloten wordt onder opschortende voorwaarde dat het voorkooprecht niet wordt uitgeoefend'. Er werd me 4 maanden toegekend voor het verlijden van de akte. Dus ik heb tot eind november om een woonlening af te sluiten. Ik heb 5 dagen na het ondertekenen van het compromis 10% voorschot betaald op de woning.
Ik heb vrijdag (06/09/2019) mijn aanvraag in verband met een woonlening ondertekend en dit werd doorgestuurd naar Brussel. De bank rekent een termijn aan van 4 weken vooraleer definitieve uitslag gekend is over het al dan niet toekennen van de lening.
De verkoper van de woning wil echter binnen een grote maand (midden oktober) reeds de akte verlijden bij de notaris. Ik zal bijgevolg slechts één week voor het verlijden van de akte te weten komen of ik al dan niet de lening toegekend krijg.
STEL dat de lening niet toegekend wordt, dan vrees ik dat ik nooit op een week tijd een andere bank zal vinden die me een goeie lening zal kunnen aanbieden EN goedkeuren. Kan ik eventueel de afspraak bij de notaris verzetten? Kan ik het voorschot van 10% terugkrijgen? Of hoe gaat dit in zijn werking?
P.S. Dit is louter een informatieve vraag. Ik bestudeer alles grondig en probeer zoveel mogelijk informatie te bekomen
. Ik verwacht geen problemen bij de goedkeuring van de lening, but you never know ;-).
Ik heb een vraag in verband met de opschortende voorwaarde van een compromis. In het compromis dat ik 1.5 maanden geleden getekend heb, staat genoteerd dat 'deze overeenkomst afgesloten wordt onder opschortende voorwaarde dat het voorkooprecht niet wordt uitgeoefend'. Er werd me 4 maanden toegekend voor het verlijden van de akte. Dus ik heb tot eind november om een woonlening af te sluiten. Ik heb 5 dagen na het ondertekenen van het compromis 10% voorschot betaald op de woning.
Ik heb vrijdag (06/09/2019) mijn aanvraag in verband met een woonlening ondertekend en dit werd doorgestuurd naar Brussel. De bank rekent een termijn aan van 4 weken vooraleer definitieve uitslag gekend is over het al dan niet toekennen van de lening.
De verkoper van de woning wil echter binnen een grote maand (midden oktober) reeds de akte verlijden bij de notaris. Ik zal bijgevolg slechts één week voor het verlijden van de akte te weten komen of ik al dan niet de lening toegekend krijg.
STEL dat de lening niet toegekend wordt, dan vrees ik dat ik nooit op een week tijd een andere bank zal vinden die me een goeie lening zal kunnen aanbieden EN goedkeuren. Kan ik eventueel de afspraak bij de notaris verzetten? Kan ik het voorschot van 10% terugkrijgen? Of hoe gaat dit in zijn werking?
P.S. Dit is louter een informatieve vraag. Ik bestudeer alles grondig en probeer zoveel mogelijk informatie te bekomen
Re: Opschortende voorwaarde
Wat wel verplicht is, is dat je binnen de 4 maanden de registratie rechten betaald, wil je een boete vermijden.
De akte en de betaling van de koopsom overhandigen van de sleutels kan je in onderling akkoord nog uitstellen,mogelijks kan de verkoper dan enig nalatigheid intrest vragen.. Als er geen geld zou??? zijn, zul je niet anders kunnen natuurlijk.
Dus bij laattijdigheid tussen 120 en 150 dagen betaal je 1% (Bv. registratie 10.000 euro x 1% = 100 Euro boete
Na 150 dagen is de boete 20% ( registratie 10.000 x 20 % = 2000 euro boete.
https://cibweb.be/nieuws/boete-op-laatt ... -aangepast
Registratie binnen de 4 maanden: geen boete
Registratie binnen de 30 kalenderdagen na 4 maanden: boete van 1% van de verschuldigde belasting, met een minimum van 100€
Registratie daarna: boete van 20% van de verschuldigde belasting
De akte en de betaling van de koopsom overhandigen van de sleutels kan je in onderling akkoord nog uitstellen,mogelijks kan de verkoper dan enig nalatigheid intrest vragen.. Als er geen geld zou??? zijn, zul je niet anders kunnen natuurlijk.
Dus bij laattijdigheid tussen 120 en 150 dagen betaal je 1% (Bv. registratie 10.000 euro x 1% = 100 Euro boete
Na 150 dagen is de boete 20% ( registratie 10.000 x 20 % = 2000 euro boete.
https://cibweb.be/nieuws/boete-op-laatt ... -aangepast
Registratie binnen de 4 maanden: geen boete
Registratie binnen de 30 kalenderdagen na 4 maanden: boete van 1% van de verschuldigde belasting, met een minimum van 100€
Registratie daarna: boete van 20% van de verschuldigde belasting
Laatst gewijzigd door ludo op 9 september 2019, 02:09, 4 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Concreet komt het er dus op neer dat je een woning hebt gekocht zonder de opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypothecair krediet. 
De koop zal toch maar kunnen doorgaan op het moment dat de instantie met voorkooprecht aangeeft om het niet uit te oefenen of de termijn daarvoor (ik dacht 60 dagen) verlopen is.
De koop zal toch maar kunnen doorgaan op het moment dat de instantie met voorkooprecht aangeeft om het niet uit te oefenen of de termijn daarvoor (ik dacht 60 dagen) verlopen is.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ach ja, als je je huiswerk doet ivm je lening heb je die opschortende voorwaarde helemaal niet nodig.
Je kan dat eventueel tijdens de aankoopsonderhandelingen vermelden - dat geeft je een kleine voorsprong.
Je kan dat eventueel tijdens de aankoopsonderhandelingen vermelden - dat geeft je een kleine voorsprong.
-
martensAlouis
- Jr. Member

Weer zo'n probleem dat onstaat uit onwetendheid, en meestal wanneer mensen geen immokantoor inschakelen voor de koop/verkoop. Een verkoper zal altijd proberen om opschortende voorwaarden te vermijden. Een immobilienkantoor juist niet, om alle kansen aan een goede verkoop te laten.
-
anonymous
Ik neem aan dat je niet bij 1 bank een aanvraag voor een lening hebt ingediend? Je hebt beslist meerdere banken gecontacteerd?Tj schreef: ↑8 september 2019, 20:40 Ik heb vrijdag (06/09/2019) mijn aanvraag in verband met een woonlening ondertekend en dit werd doorgestuurd naar Brussel. De bank rekent een termijn aan van 4 weken vooraleer definitieve uitslag gekend is over het al dan niet toekennen van de lening.
Als die ene bank dan geen of geen goeie lening toekent, heb je nog de andere banken...!?!
martensAlouis schreef: ↑9 september 2019, 12:06 Een verkoper zal altijd proberen om opschortende voorwaarden te vermijden. Een immobilienkantoor juist niet, om alle kansen aan een goede verkoop te laten.