Ouderlijk huis kopen
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Ouderlijk huis kopen
Hallo allemaal
Ik ben op zoek naar informatie wat betreft het kopen van je ouderlijk huis. Heb al wat zitten zoeken op het forum, maar vind niet onmiddellijk een soortgelijke situatie.
Onze situatie : Vader is gestorven en moeder woont (samen met vriend) nu in het huis. Doordat het wat groot begint te worden, denkt ze aan iets kleiner te kopen.
Wat kan ze doen? Het lijkt moeilijk te zijn omdat ik nog een broer en twee zussen heb, maw we zijn met vier kinderen die elk 1/8ste nog kunnen opeisen. (Wat ze voor de duidelijkheid nu nog niet zullen doen)
Indien mijn moeder het huis zou verkopen, kan zij dan gebruik maken van de volledige opbrengst of slechts over 1/2? En wat gebeurt er dan met de andere helft?
Zijn er andere manieren om dit op een minder kostelijke manier te kunnen volbrengen?
Moeten we opletten voor bepaalde erfbelastingen, enz...?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik ben op zoek naar informatie wat betreft het kopen van je ouderlijk huis. Heb al wat zitten zoeken op het forum, maar vind niet onmiddellijk een soortgelijke situatie.
Onze situatie : Vader is gestorven en moeder woont (samen met vriend) nu in het huis. Doordat het wat groot begint te worden, denkt ze aan iets kleiner te kopen.
Wat kan ze doen? Het lijkt moeilijk te zijn omdat ik nog een broer en twee zussen heb, maw we zijn met vier kinderen die elk 1/8ste nog kunnen opeisen. (Wat ze voor de duidelijkheid nu nog niet zullen doen)
Indien mijn moeder het huis zou verkopen, kan zij dan gebruik maken van de volledige opbrengst of slechts over 1/2? En wat gebeurt er dan met de andere helft?
Zijn er andere manieren om dit op een minder kostelijke manier te kunnen volbrengen?
Moeten we opletten voor bepaalde erfbelastingen, enz...?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Ouderlijk huis kopen
Dergelijke situaties zijn vaak ingewikkeld.
Om het huis te kunnen verkopen zullen alle eigenaars akkoord moeten zijn. Waarschijnlijk zijn dat je moeder en alle kinderen. Makkelijk in theorie, in de praktijk vaak moeilijker. Het gaat om geld, en hoe meer partijen hoe meer risico er is dat er onenigheid ontstaat. De verkoopprijs is vaak een discussiepunt.
Om te bepalen wie recht heeft op wat gaan we eerst preciezer moeten weten wie van welk deel eigenaar is.
Laten we ervan uitgaan dat je ouders elk voor de helft eigenaar waren van het huis.
Om het huis te kunnen verkopen zullen alle eigenaars akkoord moeten zijn. Waarschijnlijk zijn dat je moeder en alle kinderen. Makkelijk in theorie, in de praktijk vaak moeilijker. Het gaat om geld, en hoe meer partijen hoe meer risico er is dat er onenigheid ontstaat. De verkoopprijs is vaak een discussiepunt.
Om te bepalen wie recht heeft op wat gaan we eerst preciezer moeten weten wie van welk deel eigenaar is.
Laten we ervan uitgaan dat je ouders elk voor de helft eigenaar waren van het huis.
- De helft van je moeder is dan nog steeds de hare
- Over de ander helft - die van je vader - moeten we wat meer info verzamelen. Die helft moet je in twee 'delen' bekijken, het vruchtgebruik en de blote eigendom. Hier vind je dat uitgelegd.
Vaak gaat het recht om de gezinswoning te gebruiken (het vruchtgebruik) naar de langstlevende echtgenoot. Opnieuw, het gaat hier over het vruchtgebuik over de helft van je overleden vader. De andere helft is nog steeds volledig van je moeder. De naakte eigendom van het deel van je vader is naar de vier kinderen gegaan, maar da's dus minder waard dan 1/8e elk. Dit omdat het vruchtgebruik ook een waarde heeft. Hier vind je b.v. de manier waarop de fiscus vruchtgebruik waardeert.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.