Ouderschapsverlof
Re: Ouderschapsverlof
[/quote]
Mijn antwoord wil je niet horen denk ik.
Het is n.l.: laat ze meteen morgen eens ophouden met dat ouderschapsverlof.
Nu kunnen echtparen die geen kinderen hebben, opdraaien voor de kosten van dat ouderschapsverlof. Ik vind dat wel heel fout.
Jij wilt kinderen? Prima, ook al is het de grootste ramp voor het milieu.
Maar dat anderen voor jouw hobby moeten opdraaien vind ik walgelijk.
[/quote]
inderdaad, dat wil ik niet horen Ben op zoek naar advies voor mijn situatie, geen kritiek .
Mijn antwoord wil je niet horen denk ik.
Het is n.l.: laat ze meteen morgen eens ophouden met dat ouderschapsverlof.
Nu kunnen echtparen die geen kinderen hebben, opdraaien voor de kosten van dat ouderschapsverlof. Ik vind dat wel heel fout.
[/quote]
inderdaad, dat wil ik niet horen Ben op zoek naar advies voor mijn situatie, geen kritiek .
Hoho Madame, u gaat weer van veronderstellingen uit.Madame schreef: ↑10 januari 2024, 18:23Ja, je bent echt te benijden als alleenstaande.JOKER247 schreef: ↑10 januari 2024, 18:16
Ja, narcisten en een partner dat gaat moeilijk.
Misschien ook een partner zoeken, kindjes maken en de jaloezie kan opzij.
Echt triestig het eigen ik de rest kan stikken verhaal.
Ik kan geen vaderschapsverlof krijgen, een ander dan ook maar niet.
De ramp voor het milieu, vertel...
Ten eerste ben ik geen alleenstaande en heb ik een partner.
Ten tweede wil ik helemaal geen kindjes op deze wereld zetten en ben ik niet jaloers, ik zou niet graag met deze vader ruilen die met het probleem zit (hij ziet het tenminste zo) hoe hij het maximale uit het vaderschapsverlof kan halen.
Verder ben ik zeker niet iemand die voor het eigen ik gaat en laat ik anderen niet stikken.
Zelf zou ik nooit vaderschapsverlof willen hebben of ook maar willen aanvaarden.
Als jij vind dat mensen die bewust kinderloos zijn moeten betalen voor degenen die wel kinderen willen, vind ik dat zeer onjuist.
Laat iedereen zijn eigen hobby betalen alsjeblieft.
En wat dat milieu betreft: de echte oorzaak van de klimaatverandering en alle problemen, is nog steeds de grote groei van de wereldbevolking.
Wel graag even eerlijk en objectief blijven Madame.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kwestie van objectief te blijven misschien een ander iets gunnen waar je zelf geen gebruik van wil of kan maken.
Maar ja zullen wel weer veronderstellingen zijn.
En uw partner leest uw hersenspinsels mee?
Wereldbevolking schaf geloof af.
Laat anticonceptie toe.(zorg dat het in 3 wereld landen beschikbaar is).
Laat abortus toe al minstens wanneer handicap wordt vastgesteld.
Een kind dat 24 op 24 zorgen nodig heeft nog van deze tijd.
Maar ja, iemand die vaderschapsverlof wil opnemen de grote zondebok.
Laatst gewijzigd door Madame op 11 januari 2024, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit was dus mijn vraag:
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder, maar de kogel is nu wel door de kerk. Ik ga mijn ouderschapsverlof opnemen.
Ik ga aanvraag doen om 1/10 te nemen, leuk elke vrijdagnamiddag thuis en dan blijf ik toch het werk wat onder controle houden + recht op maaltijdcheques .
Praktisch:
1e kind is geboren op 04/01/2013
2e kind is geboren op 24/11/2014.
Kan ik aanvraag doen voor 40 maanden 1/10 voor het 1e kind en terwijl die periode nog loopt de aanvraag voor het 2e kind laten starten? Want het 2e kind wordt in 2026 12jaar, dan heb ik nog maar +/- 34maanden van het 1ekind opgenomen. Of mogen die niet samenlopen?
Indien niet, moet ik het ouderschapsverlof van het 1e kind tijdig stopzetten om dat voor het 2e tijdig, voor dat het kind 12j wordt, te laten starten.
MAAR indien de werkgever wilt wringen, keurt hij mijn vroegtijdige stopzetting van het 1e kind niet goed, waardoor ik het ouderschapsverlof voor het 2e kind verlies, door dat het niet kan starten voor het kind 12j is...
Is mijn vraag wat duidelijk? Dank voor advies.
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder, maar de kogel is nu wel door de kerk. Ik ga mijn ouderschapsverlof opnemen.
Ik ga aanvraag doen om 1/10 te nemen, leuk elke vrijdagnamiddag thuis en dan blijf ik toch het werk wat onder controle houden + recht op maaltijdcheques .
Praktisch:
1e kind is geboren op 04/01/2013
2e kind is geboren op 24/11/2014.
Kan ik aanvraag doen voor 40 maanden 1/10 voor het 1e kind en terwijl die periode nog loopt de aanvraag voor het 2e kind laten starten? Want het 2e kind wordt in 2026 12jaar, dan heb ik nog maar +/- 34maanden van het 1ekind opgenomen. Of mogen die niet samenlopen?
Indien niet, moet ik het ouderschapsverlof van het 1e kind tijdig stopzetten om dat voor het 2e tijdig, voor dat het kind 12j wordt, te laten starten.
MAAR indien de werkgever wilt wringen, keurt hij mijn vroegtijdige stopzetting van het 1e kind niet goed, waardoor ik het ouderschapsverlof voor het 2e kind verlies, door dat het niet kan starten voor het kind 12j is...
Is mijn vraag wat duidelijk? Dank voor advies.
Het juiste advies gaat hier niet van het forum komen met zijn vele meningen.
Daar zijn andere organisaties voor.
Bijv. Juridische dienst ziekenfonds na afspraak.
Bijv. juridische dienst vakbond na afspraak.
Sociaal secretariaat werkgever.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ikzelf doe nu ook 4/5de ouderschapsverlof sinds begin november en heb het al verlengd voor 5 maanden en daarna doe ik sowieso verder.
Mijn kind is echter nog maar 22 maanden dus niet echt moeten denken over hoe nog op te nemen.
Wat ik in jouw geval zou doen is safe spelen en het ouderschapsverlof van kind 1 een maand laten stoppen vooral de 2de 12 jaar wordt en voor de 2de dan de 40 maanden aanvragen, samen heb je dan toch iets van een 72 maanden, is toch een lekkere 6 jaar, en anders neem je gewoon ergens eens een volle maand ipv 4/5de en geraakt je potje ook volledig op.
Mijn vrouw neemt bv elke zomer 1 maand omdat ze 4/5 werkt en dus enkel zo haar ouderschapsverlof kan opnemen.
Werken doe ik zelf ook enkel om te leven, niet omgekeerd, men mama is in augustus pas gestorven op haar 68 na een kort ziektebed en toen heb ik 4/5 palliatief verlof gehad en beseft hoe belangrijk genieten van het leven is alsook leven als je jong bent je weet nooit wanneer het stopt.
Herinneringen maken met je kinderen is zoveel belangrijker dan de rat race erond.
Mijn kind is echter nog maar 22 maanden dus niet echt moeten denken over hoe nog op te nemen.
Wat ik in jouw geval zou doen is safe spelen en het ouderschapsverlof van kind 1 een maand laten stoppen vooral de 2de 12 jaar wordt en voor de 2de dan de 40 maanden aanvragen, samen heb je dan toch iets van een 72 maanden, is toch een lekkere 6 jaar, en anders neem je gewoon ergens eens een volle maand ipv 4/5de en geraakt je potje ook volledig op.
Mijn vrouw neemt bv elke zomer 1 maand omdat ze 4/5 werkt en dus enkel zo haar ouderschapsverlof kan opnemen.
Werken doe ik zelf ook enkel om te leven, niet omgekeerd, men mama is in augustus pas gestorven op haar 68 na een kort ziektebed en toen heb ik 4/5 palliatief verlof gehad en beseft hoe belangrijk genieten van het leven is alsook leven als je jong bent je weet nooit wanneer het stopt.
Herinneringen maken met je kinderen is zoveel belangrijker dan de rat race erond.
Weet iemand of de werkgever de voorgestelde dag of namiddag kan weigeren die ik voorstel?
Ik zou dus graag vrijdagnamiddag (of vrijdag hele dag indien 1/10 geweigerd wordt) ouderschapsverlof nemen, wat als de werkgever dit niet op vrijdag wilt?
Ik zou dus graag vrijdagnamiddag (of vrijdag hele dag indien 1/10 geweigerd wordt) ouderschapsverlof nemen, wat als de werkgever dit niet op vrijdag wilt?
Denk niet dat je deze dag kan afdwingen. Trouwens die 10% is geen recht zoals de andere vormen, er moet een akkoord van de werkgever zijn.
Verbieden kan niet, maar de dag is te bepalen in overleg uiteraard..
Gewoon je zin doen , door de krapte op de arbeidsmarkt zal hij wel bijdraaien. U verleent hem tenslotte een gunst door voor hem te willen werken.
Als de gekozen dag echt voor problemen zorgt op het werk. (Bvb alle andere collega's van de afdeling werken 4/5de en zijn op vrijdag thuis.) Dan zal de werkgever wel aan het langste eind kunnen trekken en in overleg een andere dag vastleggen..
Alsook 6 maanden uitstellen kan ook. Maar de WG moet dan wel grondig kunnen aantonen waarom dit zo is. Of als je naar de vakbond/arbeidsrechtbank trekt ga je het altijd winnen en ben je beschermd tegen ontslag.
Maar of jij en de werkgever hier dan heel gelukkig van gaan worden is een andere zaak..
Genoeg sollicitanten hoor
Lig ik allesinds ook niet wakker van als iemand zou dreigen met ontslag. Het is altijd jammer en kost weer een pak geld naar opleiding toe, maar ingaan op zaken zoals 'als ik geen opslag krijg, ben ik weg' zal ik nooit doen.